Industri

Rockall
12.09.2019 kl 09:23 500

Som dere ser av oversikten ovenfor, så har vi fått med oss flere kontrakter inn i det sesongmessige bedre q3, og selvfølgelig vil laggingen i det svenske markedet opphøre til slutt og mest trolig ende i en kjærkommen ketsjupeffekt. NRC jobber dessuten videre med strømlinjeforming av selskapet og vil jakte på effektiviseringsgrep. NRC sonderer nok dessuten mulighetene for å innta flere felt innen entreprenørbransjen. Ifølge en melding av 14. mai i år fra TDN Finans (vises på Nordnet) skal NRC også se an om andre land enn Norge, Sverige og Finland kan være interessante, og her tenker jeg på Danmark. Ifølge samme melding framgår det at fokuset i år er "å integrere selskapet", og videre der uttaler konsernsjefen følgende: "- På vedlikehold i Norge åpner det seg et nytt marked i 2021-22. Hvordan vi skal posisjonere oss her er et nøkkelspørsmål vi må adressere, og vi må være klar når markedet er der." Som jeg har nevnt tidligere, så vil vi komme dit en gang at det må tas skikkelig tak i etterslepet på vedlikehold både i Norge, Sverige og Finland, samtidig med at flere større prosjekter starter opp. Målsatt byggestart for Ringeriksbanen f.eks. er 2021 ifølge prosjektoversikten på nettsidene til Bane Nor.

Noen emisjon tror jeg man bare skal glemme med det første. Nå er vi inne i et sesongmessig godt kvartal der flere oppdrag er iverksatt, og dessuten er det penger i kassen og så har det nylig blitt utstedt en overtegnet obligasjon på 600 millioner kroner. Med mer samstemthet, der også Sverige spiller godt på laget, så blir da vel emisjon kun aktuelt ved flere oppkjøp. Med det fokuset selskapet har i 2019, så tror jeg ikke at en slik emisjon blir aktuell heller, men at en slik vekstemisjon trolig kan komme et stykke uti 2020.

Det kan bli hanka inn flere større kontrakter ila. høsten, og igjen kan kursen bykse fort opp til godt over 80, og kanskje legger den seg over 80 for godt. Blir kursen her nede på latterlige nivå, så er det nok bare et tidsspørsmål før det kommer bud på NRC. Kursen ligger nå like over kjente og sterke støttenivå, og det er ikke sikkert at denne kjøpsmuligheten vil åpne seg igjen seinere. Et jafs av NRC i dag kan være et jafs med god timing, men selvfølgelig er alle kjøp på kjøpers eget ansvar.

Nå er det surt og småfarlig innen olje og oljeservice, laks, varehandel, inkasso, forbrukslån, luftfart, og generelt sett globalt eksponerte virksomheter, og så er det en hel del luftslott som det kan være greit å styre unna. NRC derimot er et vekstcase, et selskap som kan bli en nordisk entreprenørgigant. Markedsutsiktene er svært lovende, og i stor grad er det solide nordiske stater som er kundene. Vil det snart migrere kapital hit ved sektorrotasjon blant investorer..? Ser ikke bort ifra det nei...
Redigert 12.09.2019 kl 21:42

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.