Transport, bil og fly

minsin
20.09.2019 kl 10:14 2601

Tror nok nøkkelen ligger i Qatar airways / IAG ..

ved JV - vet vi at qatar er på tur utav alliansen "One world " og alt tyder på de vil starte egen allianse.
Qatar har posisjonert seg i forhold til dette i den senere tid - bla med oppkjøp av aksjer i 2 kinesiske flyselskap , og ett amerikansk flyselskap selskap.
Klart når Qatar har en eierandel på 22-23 pst av IAG vil også deres flåte innlemmes i dette samarbeidet..

Ved oppkjøp- IAG meldte frafall av aksjekjøp hos NAS - grunnen er nok ikke som beskrevet i masemedia som at NAS må vise kraftig forbedring på økonomi siden før de evt kommer tilbake. Tror heller det handler om MAX problematikken. Første ulykken skjedde jo i okt -18... nesten ett halvt år før IAG meldte pass..
I den senere tid har IAG skrevet intensjonsavtale på bestilling av ca 200 MAX fly med levering fra -23 -24...
BA/IAG trenger akutt nye fly, tidligere - deres flypark er 15 år - og de vil tape mye terreng i konkurranse markedet. BA har bla 63 pst høyere drivstoff utgifter på transatlantiske ruter. BA har rett og slett en milliard utgift i forhold til NAS - forskjellen vil øke med IMO 2020
Vi ser at A380 flyet ikke klarer å konkurrere med eks Max på drivstoff utgifter og Air France vil pensjonere flyet - med begrunnelse i bla drivstoff økonomi i tillegg til at flyet er for stort. Flere flyselskap vil komme til å pensjonere dette flyet .



Redigert 20.01.2021 kl 22:25

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.