IKT

LarsBrnd
20.09.2019 kl 18:54 4487

BørsXtra skal som regel være nøytral - gjengi nye anbefalinger/kursmål fra meglerhus ispedd å nevne visse artikler fra media som kan være av interesse for enkeltaksjer/markedet og som ikke er blåkopi av børsmeldinger. I det øyeblikk vi begynner å vurdere "substans" kommer det et hylekor som vil hevde at vi promoterer egne posisjoner (tro meg... ). Substansen overlater vi til folk her, på XI og Børsforum på Facebook å vurdere og diskutere og det er klart ut fra Thin-artikkelen at dette er noe fra Finansavisen og DN. Det er åpenbart - bare ved å se kursutviklingen i dag - at Thin-artiklene var av interesse - so don't shoot the messenger.

Men siden jeg kommenterer her så kan jeg som privat investor kommentere hva jeg synes om de spørsmålene du stiller - jeg har vært borti en del av de som styreleder i et selskap som ble benyttet som børsskall i sin tid.
Fremførbare underskudd er vanskelig å benytte for andre selskap - derfor ender man ofte opp med å fusjonere inn selskap inn i børsskallet med skatteposisjon. Selv da er det masse regler og fallgruver (gjennomskjæring) for benyttelse - her avhenger mye av hvilken jurisdiksjon (mye Norge iht Thin Films årsregnskap) og til hvilken virksomhet det kan benyttes i. Det er en vanskelig vurdering i om noe er åpenbart skattemotivert - det er ikke noe rart i om et selskap kjøper opp et annet selskap med betaling i aksjer hvis de driver noenlunde likeartet. Spetalen og Middelborghar vel vært inne i en del slike selskap.
Verdien av et børsskall - avhenger av hvilken liste de er på om hvor mange aksjonærer de måtte ha. Blir gjerne priset til 10 MNOK +.
Thins eiendeler: Det er vel bare å lese regnskapet selv. De skriver i rapporter at selve utstyret montert på fabrikken hadde en kostpris på 37 MUSD. Uten å vite de nøyaktige lånebetingelsene bør det være fair å anta at långiver mener at utstyrsverdien - som de helt sikkert har pant i og mere til - betydelig overstiger lånebeløpet-

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.