Overprisede aksjer = stor nedtur i vente

Yngling ØH
BEAR 09.05.2020 kl 17:05 836

At NAS omsettes til 4,5 er helt sinnsykt når du kan få kjøpt aksjer til 1 krone eller billigere om kun kort tid.

Thin aksjer omsettes til 88 øre, mens det antagelig blir en lukket emisjon med ca 500 millioner nye aksjer og warrants til 11 øre. De 20 mill som da skal inn inn i selskapet sikrer ikke driften i mer enn kun kort tid.

Listen over lignende eksempel er ikke kort.

Hvor mye er selskapene dere selv sitter i kunstig høyt priset, på grunn av overoptimistiske investorer - som kommer til å blø når markedet får seg en ny smell snart?

I børskræsj kommer det nær sagt alltid en dobbel-dipp. Altså en ny kraftig nedtur som skyldes at investorer forsøker å komme seg ut av mange selskaper samtidig.

De store negative konsekvensene for selskap i USA begynner jo først å vise seg i kvartalsrappprter for Q2. Konkursbølgen av store selskaper kommer antagelig enda senere.

Når samfunnet etter hvert åpner kommer folk til å spare mye mer enn før, som kommer til å gå ut over svært mange selskapers lønnsomhet og vekst. I tillegg vil mange stå uten jobb, og har mindre å bruke. Mange store selskap kommer til å falle, med gigantiske lån, som igjen velter banker osv.

Bortsett fra noen små lodd sitter jeg stort sett i cash enn så lenge.

Hva med dere?
Redigert 09.05.2020 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
90los
09.05.2020 kl 21:24 817

Hva skal du med cash etter armageddon? Da er de verdiløse!
Garmis
10.05.2020 kl 01:25 781

90los, det er jeg faktisk enig i. Hva skal du egentlig med cash? Ikke kan du spise de heller, bedre at de gror i bedriftene. Dersom du ikke er i stand til å skape noe selv, La heller noen andre gjøre det for deg.
Redigert 10.05.2020 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 01:51 771

"Hva med dere?"

--------------

En behøver ikke være i slekt med Snåsagubben for å "se" at dette kan bli virkelig stygt de neste årene nei. De som ikke allerede har kommet seg opp i livbåtene, bør snarest gjøre det og også ha i minne at Titanic hadde alt for få livbåter. Utrolig nok driver børsorkesterene for tida på akkurat samme måte som orkesteret på Titanic, selv om de fleste ser at skuta synker. Bli kvitt gjelda, flykt fra storbyene og sitt med cash/fysisk gull/nødvendige varer etc. er det smarte sjakktrekket i tiden fremover tror jeg, dette kan fort bli reprise på de harde -30 åra.
Yngling ØH
10.05.2020 kl 18:27 725

Nivået på diskusjonene her er omtrent "russebuss". Det er kanskje russen o.l. som har dyttet inn penger i aksjemarkedet som de ikke fikk brukt på fest og rulling?
Yngling ØH
10.05.2020 kl 18:29 723

Ja... bortsett fra alle helikopterpengene som trykkes i noen land. Men Spania, Italia, Hellas mfl ligger særdeles dårlig an. Inkludert mange selskaper i de landene.
Slettet bruker
10.05.2020 kl 19:52 699

Interessant problemstilling.
Vel, min tilnærming, er som følger; har ikke gjort noe siden korona slo inn over markedene.
Jeg solgte vow,og hunt like før,ellers har jeg holdt meg unna.
Min portefølje bunnet i midten av mars,og begynte oppturen(!)1803, og har steget siden.
Jeg hadde som mål å bruke utbytte fra AkerBp til å kjøpe flere andeler i eiendomsfondet jeg har penger i.Men nå ble utbyttet mindre, mens fondet stiger mer, så jeg vurderer å kjøpe mer i AkerBp vha avkastningen i fondet.
Jeg er temmelig sikker på at om tre-fem år ned i veien, vil dette ha betalt seg.
Jeg har ikke nerver i det hele tatt, når det gjelder dette.
Holder av noen kroner til øl og diesel.
Resten står i aksjer og fond.
Har selvfølgelig ikke lån.
Og låner heller aldri til aksjekjøp.
Men enhver sin strategi for egne midler, respekterer det.
Lykke til alle sammen.

Redigert 10.05.2020 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2020 kl 20:12 683

Det er aldri helsvart.

https://soft-ox.com/
Slettet bruker
10.05.2020 kl 20:20 680

Eiendom faller aldri i verdi over tid.

Kjøp bolig før prisene stiger. Det er boligmangel i Norge.
Slettet bruker
10.05.2020 kl 20:24 674

Det er heller ikke dumt, hvis du har veldig god tid.
Slettet bruker
10.05.2020 kl 20:27 668

Iro9?
Jeg har i hvert fall tjent tjent mye på eiendom.
Cluet, er å få andre til å betale lånene dine, mens du trekker fra renteutgiftene på skatten.
Derfor er jeg fremdeles i eiendom, men i et fond.
Man betaler årlig avgift, men slipper å gjøre annet enn å sjekke kursen på fondet.
Latmannsliv.
😎
Slettet bruker
10.05.2020 kl 20:59 650

Vel, man finner det man liker.....Jeg har en positiv innstilling. Har aldri shortet en aksje.Har du ?
90los
10.05.2020 kl 21:30 641

Liten hensikt å shorte Armageddon.
Yngling ØH
10.05.2020 kl 21:30 641

Se forøvrig:
https://www.marketwatch.com/story/a-wave-of-bankruptcies-surging-taxes-and-americans-harboring-lasting-scars-from-coronavirus-lockdowns-the-head-of-worlds-largest-asset-manager-warns-of-grim-outlook-2020-05-06?siteid=yhoof2&yptr=yahoo

Om man velger å ignorere de få, men sterke signalene som kommer nå, så kan man bare takke sin egen stahet og lite fleksible hjerne for de tapene som kommer.
Yngling ØH
11.05.2020 kl 01:49 616

Dere kjenner uttrykket: "When the shoe shine boy ..."

Folk kommer til å holde seg hjemme og bruke mindre penger.

"A majority of Americans say reopening the country from coronavirus restrictions isn’t worth the risks"
https://www.marketwatch.com/story/a-majority-of-americans-say-reopening-the-country-from-coronavirus-restrictions-isnt-worth-the-risks-2020-05-08?mod=home-page

"Some 64% of respondents to an ABC News/Ipsos poll released Friday said that opening the country now wasn’t worth it because it meant more human life would be lost. Just 34%, in contrast, said opening the U.S. now was worth it because it would minimize economic damage.

Democrats (92%) were far more likely than Republicans (35%) to say reopening right now wasn’t worth it, according to the poll. The racial divide on that question was also substantial, with 84% of non-white respondents saying reopening wasn’t worth it, compared with 52% of white respondents. Seventy-two percent of female respondents said reopening wasn’t worth it, versus 54% of male respondents.

The most recent wave of the ABC News/Ipsos poll, which surveyed 532 U.S. adults, was conducted May 6 to May 7. It was the latest poll to suggest that many Americans are wary of reopening the economy too soon: A recent Washington Post-University of Maryland poll, for example, found that majorities of respondents would feel uncomfortable going to retail clothing stores or eating out at restaurants."

Det blir restaurant- og butikkdøden fremover, mens nettbutikkene kommer til å gå så det suser.

I Norge kommer maten til å bli dyrere. For det første er Euroen (og mange andre valutaer) ca 20% dyrere nå enn i fjor høst/sommer. Det vil medføre at både næringsmidler, tuber, emballasje og råvarer blir dyrere å importere. Transportkostandene inn til Norge blir også dyrere. Dyrefôr og transport av dyrefôr blir også dyrere fremover. Veldig mye av maten norske dyr spiser er importert fôr.

Når restaurantene mister store deler av omsetningen, selger også produsentene mindre matvarer til storkjøkken. Totalvolumet går dermed ned (innsideinfo på den der). Den positive siden er kanskje at matsvinnet sannsynligvis blir redusert noe.

Orkla har allerede varslet økte priser, men folk kommer til å få sjokk når de ser HVOR MYE prisene kommer til å øke. Alle ledd i kjeden på vei fra råvare til konsument kommer til å øke sine prosenter og øretillegg. Sluttsummen for de varer dette vil gjelde kommer til å øke mye mer enn 20% i butikkene.
Mange bedrifter har i dag i tillegg begynt med "corona-tillegg". Det kommer vi til å se mer av. Det blir dyrtid i Norge... og sikkert i mange andre land også. Dvs du får mindre for pengene dine.


De sinnsykt høye aksjeprisene vi ser nå er “The greatest disconnect in history,”
https://www.marketwatch.com/story/his-fund-is-already-up-34-this-year-and-theres-more-to-come-if-the-stock-market-crashes-like-hes-predicting-2020-05-10?mod=home-page

Siste fra Marc Faber og the Gloom, Boom and Doom Report
https://www.youtube.com/watch?v=UVAo9hAcq5Y

https://www.gloomboomdoom.com/


Det er ikke usannsynlig at mye av grunnen til denne absurde prisingen vi ser i aksjer nå skyldes at mange som ellers ikke sparer i aksjer har kjøpt aksjer i stedet for å bruke penger på annet. Det ser man også på nivået på kommentarer på forumet den siste tiden. Det er langt mellom saklig begrunnede innlegg.


Kennedy fikk rett når han forstod at markedet kom til å få se en knekk når skopusseren ville gi han tips om hvilke aksjer han burde kjøpe.
Kvisla
I går kl 21:07 177

Jeg fikk råd om å kjøpe aksjer av en skopusser i forrige uke. Så da leste jeg gjennom denne tråden en gang til.
JosefK
I dag kl 02:03 78

Tråden ble opprettet under «covid-dippen». Hadde du kjøpt f eks AKSO da den ble opprettet hadde du hatt over 1000% avkastning til i dag.