Hegnar - mer og mer simpel i sine uttalelser

Mens hundretusener dør av corona, er Hegnar mest opptatt av at nikersadelen ikke fikk feire påske på fjellet.
I etterpå klokskapens lys kritiserer han myndighetene i å ha vært for streng. Han har ikke tenkt på at det er nettopp
tiltakene som ble satt iverk som gjør at spredningen ble begrenset?
Hans ukentlige nedrakking av bøndene blir også mer og mer patetisk. Var det en ku som skremte han i barndommen
som gjør at han har lagt bondestanden for hat?
Den eneste han synes å ha respekt for er pengeflytteren og sjefskatte-tilpasseren Tangen.
Er det tilfelle, som ryktene sier, at Hegnar er president i Gamle Gretne Gubbers Forening, og at de jobber aktivt med å få inn
Trump som æresmedlem?
Redigert 09.05.2020 kl 23:02 Du må logge inn for å svare

Må si meg mye enig. Hadde friske, kloke vurderinger i yngre dager, men nå virker det som om han har stivna helt og aldri klarer å innta noe nytt tankegods. Det er vel Gammel Gubbe diagnosen kalles.
Hammers
09.05.2020 kl 23:26 2955

Helt uenig med TS.

Trygve Hegnar er fortsatt HELT i toppsjiktet når det gjelder de økonomiske sammenhengene.
Trygve H forteller oss HELT saklig hvordan det egentlig står til med disse "stakkars" bøndene!
De som tjener penger som gress når de sitter på trammen og ser gresset gro - og de som har andre inntekter når snøen faller!
For ikke å snakke om avskrivninger og skattefordeler.
Ikke rart at tunet gjerne er fylt opp med kjøretøyer i millionklassen!

Hilsen Hammers
Redigert 09.05.2020 kl 23:26 Du må logge inn for å svare

Tror Hegnar har gjort sitt i studioet, kanskje på tide å få inn litt yngre krefter som får mulighet til å si noe. Ove som sitter ilage Hegnar jatter bare med.
Hammers
09.05.2020 kl 23:29 2924

Helt uenig med deg også.
Den dagen Trygve H ikke orker mer er det ikke noen vits i å se på FA TV.

Det er han som holder sendingen oppe - og som setter tingene i perspektiv!
Ikke de andre i studio. De sitter bare der og ramser opp det vi allerede har lest andre steder.

Hilsen Hammers

Ja, det står mye mer respekt av spekulantene, enn de som gjør en ærlig jobb. Hvorfor skal sykepleiere
ha 400.000 i året, når spekulanter "bare" tjener 10 mill. Jeg kjenner mange bønder, hardt arbeidende
folk, som fortjener hver krone de tjener.
Hammers
09.05.2020 kl 23:38 2883

Arbeidsinntekter en EN ting. Inntekter + TAP via spill er noe helt annet!
Du kan ikke sammenligne slikt.

Hilsen Hammers.......som heller synes du bør fokusere på de millionkjøretøyene som står på tunet.
Har de vunnet på LOTTO - alle mann - eller er de bønder?

Jeg bor på vestlandet. Har aldri sett bønder med dyre kjøretøyer. Går mes i Toyota Camry.
Hvor i verden er du?
Torine
10.05.2020 kl 00:10 2775

Produksjon, foredling og distribusjon i norsk landbruk er blitt en vanvittig kostnadskoloss. Selv med enorme statlige subsidier har vi et prisnivå på matvarer nær det dobbelte av gjennomsnittet i Europa. Det har vi p.g.av oljeinntektene levd godt med. Fremover får vi en langt strammere offentlig økonomi. Vi må også påregne negativ reallønn og velstandsutvikling. Vi vil trenge politikere som evner stram og riktig prioritering, skal landet vårt være konkurransedyktig på det internasjonale marked. I et slikt perspektiv er det ikke bærekraftig at matvarepriser i Norge ligger på nær det dobbelte av snittet i Europa.
Hammers
10.05.2020 kl 01:26 2620

Normalt handler jeg i Sverige - og supplerer litt på norsk side.
Når jeg nå er tvunget til å handle alt i Norge er det nesten slik at jeg gruer meg for å gå inn i butikken.

Det meste har ca det doble av svensk pris - og kvaliteten lurer jeg ofte på.
Spesielt etter de innslagene som er på TV 2 der Barstad avslører det ene jukset etter det andre.
Juks som gjerne bortforklares med "beklagelige feil".

Hilsen Hammers..........som her om dagen kjøpte en pakke med fersk laksefilet. Da den skulle stekes viste det seg at produsenten hadde kuttet bitene så tynne at de ikke klarte å stå oppreist i stekepanna (slik som tidligere). Prisen så jeg likevel ikke noe stor endring på!
Jeg lurte også på om den absorbsjonspakken som lå i begeret inngikk i den totale vekta - men jeg veide ikke.

Jeg GLEDER MEG til grensa åpner igjen - og jeg SYNES SYND PÅ dem som året rundt er tvunget til å handle i Norge!
undrende
10.05.2020 kl 03:17 2542

Nå er det vel fortsatt slik at kjøpekraften på mat i Norge er best i verden (matpriser målt opp mot norske lønninger), så ingen grunn til å sutre over det. Kjøretøyene på tunet er vel i all hovedsak belånte, og slik som den politiske eliten i Norge turer frem, så er det vel like før hele landet er nødt til å importere absolutt alt man er avhengi av. Selvforsyningsgraden blir stadig lavere. Får håpe det ikke blir større kriser enn et Corona virus, for da er vi ute å kjøre m.t.p å få dekket våre import behov. En liten krig i Europa, så blir det vel tang & tare til frokost, middag & kvelds. Ikke å forakte det, ikke så mye som de som de som bruker kjøpekraften til å berike svenskene i vertfall. Vi har fly skam, men svenskehandel skam er merkelig nok ikke funnet opp enda. Lurer forresten på hvordan kjøpekraften i landet vil bli den dagen alt av arbeidsplasser er nedlagt og utflagget. Kanskje ikke så mange år til det er hverdagen. Spørs hvor lenge olja er anvendelig, olja som er både berikelsen & forbannelsen for nasjonen.
skuggen
10.05.2020 kl 08:42 2382

Norge har verdens dyreste mat, verdens dyreste biler og verdens dyreste aviser. Og avisene er t.o.m. fritatt for moms.
Forskningsoppgave:. Hvor mye koster f. eks. en ansatt i Klassekampen, Nationen, Dagsavisen norske skattebetalere sammenlignet med en bonde. Det er lett å finne ut for den som gidder.

Hammers
Ettersom du selv sier så har du ikke peiling på regnskap. Det kan jo tyde på at du ikke har så god oversikt over egen økonomi, og vi vet jo fra Luskusfellen at slike personer sliter med å ha råd til selv det mest nødvendige. Så da skjønner jeg godt at du ikke har råd til å handle i Norge, men må dra til Sverige of få illusjon om at alt er så mye bedre der borte. Hvorfor emigrerer du ikke like godt over til der forjettede land?

Selv handler jeg hele året i Norge og har ingen problemer med det. Mens å har jeg også stålkontroll på egen økonomi. Kan være at der ligger noe der. ;-))

Hegnar har mobbet bøndene så lenge jeg husker pga overføringene fra staten,

har aldri sett han har nevnt overføringene avisene har fått i den samme perioden !

Hegnar sitter i et stengalss og kaster stein. Nå har Russland sluttet å eksportere Hvete

Mat kornet resten av verden baker brød av. Det vi trenger nå er en Bondestreik

slik at Hagen og Reitan m. flere får kjenne på kroppen hvordan man skal fylle opp hyllene.

Vi hadde det på 70 tallet og det fikk et bra resultat for bøndene.

Nå er det dags igjen. Vi trenger Norsk selforsyning av de mest basale produktene !

Håper det Norske folk ser verdien av den Norske bonden ;=)
Redigert 10.05.2020 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
KimLee
10.05.2020 kl 10:29 2121

Trygve Hegnar er en ekkel type som liker å rakke ned på mange (ikke bare bønder) med sin sarkastiske, tørre og kjedelige humor.

Det er sant at bønder mottar subsidier men de fleste av dem har da vett til å ikke syte og klage fordi de betaler skatt.
Hammers
10.05.2020 kl 10:47 2065

Jeg har ikke peiling på bedriftsregnskap. Mitt personlige har jeg full kontroll på - og det består kun av 3 poster.
Inntekter - Utgifter = Saldo. Ja, så har jeg et par sparekontoer utenom.

Selvsagt har jeg ingen problemer med å handle i Norge - bortsett fra at det "skriker" i mitt hjerte når jeg ser at jeg gjerne må betale dobbel pris for de fleste varene jeg kjøper her til lands. Slikt ligger i mine GENER - ikke i min lommebok!
Det ligger i mine gener at jeg skal handle på tilbud når slikt finnes. Det gjør jeg på begge sider av grensen.

Jeg handler ikke "billig" toalettpapir på Rema 1000 for ca 70 kr for 12 ruller, når de i Sverige kjører jevnlige kampanjer på kr 60 for 24 rl.
Jeg kjøper ikke 4 ruller tørkepapir (med blomster) for 42 på Joker, når jeg kan kjøpe 36 ruller (u/blomster) for 107 SEK på Euro Cash.
Jeg kjøper ikke en nettingstrømper med 4 løk for kr 14, når EC i Sverige jevnlig selger store SEKKER (tror det er 3 kg) for 36 på tilbud
Slik er det også med mat + drikke.

Når jeg får kjøpt 1,2 kg renskåret kalkunfilet for 89 - ja da kjøper jeg 2-3 stk og putter i fryseren.
Eller når jeg skal kose meg med en halvliter til en fotballkamp. Nesten 30 kr pr boks i Norge, og rundt 12 SEK over grensa.
Eller så kan man benytte seg av et "pensjonisttricks"; Blande 2,8% og 6% og få et ok alternativ til 4,4%.
Da går prisen ned til kr 9 pr halvliter. Da snakker man om en prisforskjell på mer enn 200%. Jeg kan ramse opp helt til i kveld.

Det eneste som visstnok har blitt svindyrt i Sverige skal være bæreposer.
Det gikk rykter om en kommende pris på kr 8-9 pr stk før grensa ble stengt, så jeg er spent når det åpner.
Får vel ta noen Rema 1000 poser med meg for sikkerhets skyld. Slikt som ligger i mine GENER!

Ellers er det ikke alle her i landet som har det som meg. Minstepensjonister og mottakere av sosial hjelp finnes det flust av.
Jeg lurer på hva DE må forsake for å få hjulene til å gå rundt.
Når de sitter på den lokale rutebussen og ser alle de flotte kjøretøyene som står rundt om gårdstunene.

Hilsen Hammers........som heller benytter de sparte midlene fra husholdningsbudsjettet til annet som interesserer meg.
Da får man egentlig dette med "på kjøpet". Det hele handlere om å disponere egne midler på best mulig måte!
undrende
10.05.2020 kl 14:22 1872

I oppveksten på hele 70 & 80 tallet bodde jeg på et småbruk med melk og kjøttproduksjon.
Jeg husker mest at det var mange plikter og mange jobb oppgaver for en gutt fra tidlig barnsben og opp mot tidlig tjue år.
Spesielt på sommers tid var det ofte krasj med disse oppgavene og langt morsommere ting å gjøre, som å dra å bade, spille fotball, eller etter hvert feste og klå på jenter. Den gangen var det jo småbruk med noen hundre meters avstand, så var ikke alene om disse pliktene. Ofte var nabogutter fra villa oppvekst også med å bidro som innleide gårdsgutter, noen ganger var de med utover dette også.
Nå er den tiden forbi, man finner kanskje to store bruk der det før var 25.
Det er også stor mangel på lærlinger nå til dags, i maskinyrker, i industrien, og i håndverks firma. Det finns snart ikke ungdom som er vant med, eller forstår noe som helst praktisk arbeid lengre. De er som 18 årige zombier som må forklares den minste ting når de komme ut i sommerarbeide.
Slik var det ikke for 25+++ år siden. Da rekrutterte håndverkere, maskin entreprenører, og industri, i hopetall med ungdom, som hadde langt dypere forståelse for arbeid, og som var vant til å arbeide og håndtere maskiner. Så det blir helt feil å si som Hegnar har gjort i alle år, at bønder sitter på rævva og venter på subsidier. Noe må det naturligvis koste å drive matproduksjon oppe i steinrøysa her med 6 måneders vinter, det er prisen for å opprettholde en viss selvforsyningsgrad. En selvforsyningsgrad som er langt viktigere enn at Hegnar pressen skal motta subsidier for å lage avis.

Hvorfor kritisere en person som har lykkes i det meste han har fortatt seg? Dersom en ikke liker hans TV program, så er det utrolig enkelt, la være å se programmene da. At han mener støtten til jordbruket er feil, har han sin fule rett til å mene. Vi lever i 2020 nå, tiden med småbruk er over for lengst, nå er småbruk til salgs det mest søkte på Finn.no
Ha en fortsatt fin søndag :-)
undrende
10.05.2020 kl 14:34 1833

Småbruk er jo overhode ikke levedyktig i dag, og på finn.no så strømmer alle disse bonderomantikerne til, alle disse som ikke har et snøre av peiling på hva det ville si å vokse opp på et småbruk, men som skal ha et, pusse opp, ha en hest og ei høne, en kanin å ei geit. Faens tullinger.
Den siste ex jeg hadde skulle absolutt ha all denne søppla, ikke rart jeg bakka ut...…..
Maalselv
10.05.2020 kl 15:02 1796

Noen som kan historien om Hurtigruten ? Har Hegnar fortsatt noen aksjer der, bør vi la den seile sin egen sjø...
Klimbull
10.05.2020 kl 15:05 1781

Det kan være greit å ha i bakhodet at utvikling av sivilisasjonen har sin bakgrunn i landbruk og fiske.
Hadde man ikke gjort dette så hadde Hegnar & Hammers måttet jakte kaniner og pungrotter på egenhånd.

Bønder skal ikke ha det noe verre enn andre og matvareprisene i Norge avspeiler lønnsnivået i resten av samfunnet.
Nå skal jeg ikke berømme kvaliteten på norsk kjøtt for det er ikke så bra som det burde være.
Storfekjøtt er ihjelmelket ku og grisen smaker ikke som den burde.

Nå har vi akkurat slaktet en gris her igjen i dag og grillmat av fersk gris som er foret opp selv kan ikke sammenlignes med noe man får kjøpt.

Stort sett er det kravene til effektivitet og lavere pris som presser ned kvaliteten.
Redigert 10.05.2020 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Klimbull
10.05.2020 kl 15:11 1764

Kanskje det var litt vanskelig å forstå, men andre yrker og politikk hadde ikke oppstått uten at noen kan dyrke selv med overskudd av mat til andre mennesker.
Da får man i første omgang etablert yrker som understøtter landbruket.

...og noen politikere som vil ha en free ride og soldater.
Redigert 10.05.2020 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Maalselv
10.05.2020 kl 15:27 1728

Kanskje disse "Faens tullinger" har sett noe som du ikke har sett, det er ting som har blitt aktuallisert i disse tider. Kanskje du endrer syn den dagen du finner ut at maten ikke produseres på kjøpesenteret.
undrende
10.05.2020 kl 15:34 1703

Og så har man snylterne på flæsk bussen, som underminerer sine egne lokalsamfunn, og bruker sin nasjonale kjøpekraft på å handle utvannede husholdnings oster og bacon, tredjerangs kjøtt i farse, som Falun korv & kjøttbullar på andre siden av grensa. Som oftest velholdne pensjonister og andre med tykk lommebok skapt etter gode år i Norge, med norske lønninger og anstendige arbeidsforhold.
undrende
10.05.2020 kl 15:38 1685

Du har kanskje ikke lest alt i tråden, men jeg vokste opp på et småbruk og vet alt mye bedre enn å kjøpe ett nå, være nødt til å reparere ditt og datt, skifte ut tak, etterisolere, og all dritt som følger med, ikke minst en fulltids jobb ved siden av. Som ikke er i nærheten av å dekke kostnadene av eventuell innleid håndtverkere.
Bare se på villa eiere som flytter til leiligheter for å slippe å klippe plena og måke snø. Skal være glad de aldri bodde på et småbruk.
Maalselv
10.05.2020 kl 15:49 1653

Ja det er ikke noe for folk med ti tommeltotter, og sitter du samtidig med ei overbelånt stærkasse i byen, så vil du slite. Jeg håer det som nå skjer vil føre til varige endringer i samfunnet, men det er muligens litt for optimistisk, vi har sluppet litt for lett unna, foreløpig.
undrende
10.05.2020 kl 16:14 1614

Ja, det er vel for mye å håpe, men la oss se. Erna Solberg kommer ikke til å forandre sin sti mot globalismen uansett, ledelsen i AP ei heller.
Men den "lille" krisen vi har hatt hittil har vist oss hva andre land kan, ikke minst EU (hvor vi, Norge, som EØS medlem bestreber oss over alle, i å følge regelverket fra udemokratisk, ikke valgte ledere) kan finne for godt å blokkere leveranser til oss i en virkelig krise situasjon.
skuggen
10.05.2020 kl 16:45 1560

Ikke rakk for mye ned på Trygve. Plutselig kan han finne på å stenge ned hele formuet. Det er akkurat ved å lese innlegg på dette forumet jeg har tjent meg rik. He, he, he. Bare tuller.
Timer
10.05.2020 kl 22:57 1325

Det er dessverre ikke alt som går inn i et bedriftsregnskap. Matvarene vi importerer ville bli vesentlig dyrere dersom det ikke var konkurranse for norskproduserte varer. Vi skal være glad for at bøndene ikke må dyrke sine varer i Karl Johans gt. eller i samme gate som Hegnar har sitt imperium. Det at de er spredt utover hele landet fører til mindre prispress på boliger i Oslo, Trondhjem, Bergen m.fl. I tillegg sørger bøndene for å være en viktig bidragsyter til spredt bosetting med et tilhørende variert næringsliv. Men selvsagt vil psykologer fått mange flere kunder dersom Norges befolkning pakket seg sammen i storbyer, men det kommer ikke inn i bedriftsregnskapet. Spredt bosetting betyr også at Hegnar som har ca. 5% av aksjene i Hurtigruta, får vist frem vårt fantastiske langstrakte land og som gir klingende mynt i Hurtigruta. Uten bøndene ville det kanskje ikke vært så mye å vise frem. Men som sagt alt vises ikke i bedriftsregnskapet, og det er kanskje like godt. Hvorfor ikke begynne å skrive om bøndene i Sverige, de finnes ikke lenger, men rett skal være rett Hurtigruta hadde ikke hatt rute opp Sverige selv om bøndene fortsatt fikke holde på med sitt. Men jeg tillater meg en liten påstand, det evindelige maset om de forhatte bøndene og de dyre varene medfører neppe (helt sikkert) ikke til opplagsøkning i Finansavisen. En ting erger meg, min tomt er mindre enn bøndene!
undrende
10.05.2020 kl 23:18 1280

Det er naturligvis slik, den dagen landet gjør seg helt avhengig av import, vil vi få helt andre import priser her, og i særdeleshet i krisesituasjoner, om vi får noe som helst. Noe å tenke på i en verden med 50% befolkningsøkning de neste 20-30 år.

befolkningsøkning basert på import. Utskifting av eget folk. Tullinger de lux.
undrende
10.05.2020 kl 23:51 1208

Hva er det du babler om? Det er vel en kjent sak at verdens befolkning vil øke med 50% innen de neste 30 år
Maalselv
11.05.2020 kl 00:06 1176

"Spredt bosetting betyr også at Hegnar som har ca. 5% av aksjene i Hurtigruta, får vist frem vårt fantastiske langstrakte land og som gir klingende mynt i Hurtigruta. Uten bøndene ville det kanskje ikke vært så mye å vise frem"

Det har diverrre blitt betydelig mindre å se, spesielt for de som ferdes etter vei, landet gror ned. Her i Målselv er det så vidt jeg vet ingen saubønder igjen, dem ga opp pga rovdyr, og det var så bestemt ikke slik at dem ikke hadde omsorg for sine dyr. Den siste jeg kjenner som la ned, brukte store deler av dagen til å springe i utmarka for å se etter sauene, men det nyttet ikke, og belastningen med å finne kadaver ble for stor. Når jeg vokste opp var det tett mellom gårder i drift, det var givende for oss barna, miljøet var et helt annet, folk hadde mer kontakt med hverandre. Nå nærmer det seg tilstander som i byene, der man ikke kjenner naboen, og det må bestilles time på mail før man tør å oppsøke nærmeste nabo. Hegnars bondehat er usmakelig.
Hammers
11.05.2020 kl 00:38 1125

Så vidt jeg vet "hater ikke" Trygve H bøndene.

Han skriver om urimelige økonomiske godtgjøringer som tilfaller denne yrkesgruppen.
Syterne som - alt sett under ett - kanskje ikke har det så ille som de selv prøver å skape et bilde av.
Når hele deres regskap settes opp tror jeg de fleste bønder har MER enn nok. Det virker i hvert fall slik ut fra deres gårdsplasser.

Å skrive om det "lykkelige bondelivet i Maalselv" har selvsagt ikke noe med TH's generelle meninger om godtgjøringer å gjøre.
Skal Staten pøse ut store pengesummer KUN fordi folk i Maalselv (og andre steder) skal få oppleve den gode gamle "bonderomantikken"?

Hilsen Hammers
undrende
11.05.2020 kl 00:39 1121

Kulturbeitet forsvinner, og alt gror igjen. Slik har det gradvis vært siden 70 tallet.
Skulle tilbake å prøve ørret fiske på slutten av 90 tallet, i en liten elv der jeg vokste opp, og hadde flere turer i uken i oppveksten.
Var klin umulig å komme til, alt var gjengrodd av løvskog tett i tett ved elvebredden.
Maalselv
11.05.2020 kl 01:28 1069

Ser du nevner gårdsplasser, regner med du sikter til traktorer som er et nødvendig driftsmiddel, noen av dem er også flere tiår gamle. Det er nok slik at bøndene trenger litt mer enn linjal og krystallkule for å overleve på et vis, fantasifulle fortellinger om regnskap på Hegnars Tivoli, hjelper dem heller ikke. Jeg støtter heller bøndene, enn den subsidierte Hurtigruten, den er det ikke mange bønder som har tid/økonomi til å reise på cruise med. Hadde du hatt peiling på samfunnsøkonomisk analyse, så kunne du ha regnet deg frem til at landbruket gir en netto gevinst for staten.

Hilsen Målselv
Redigert 11.05.2020 kl 02:40 Du må logge inn for å svare

Bankkriser som oppstår under/etter slike politikere som Gro og Kåre, hva koster slikt år om annet i tillegg til at lik-kjelleren fylles med selvmordere? Nu går alt så meget bedre sa idioten. Bæærekraftig sa fjolset.

Men bøndene koster penger? Tre familier velter seg i luksus uten å gjør annet enn distribuere hva bonden blir utskjelt for å produsere?

Det er tilstrømmingen fra klodens mest uopplyste og tilbakestående steder som har bidratt med å øke den gjennomsnittlige IQ på den norske urbefolkning. Selv turistene undres over, at helt ubemidlet mennesker, har råd til reisen samt å bo her i kongeriket, hvor de glir "Grosomt" fint inn i bybildet, og blir omtalt som «berikere» av både konge og regjering, uten at dette «folket» har blitt eller blir fornærmet av den grunn.
Redigert 11.05.2020 kl 05:10 Du må logge inn for å svare