NOK vs. SEK

Vurderer å investere i litt svenske aksjer. Spørsmålet mitt er hvordan kommer NOK til å utvikle seg mot SEK de neste 5-10 årene. Man er jo tilbake på nivået i 91-92, der man fikk rundt 105-110 NOK for 100 SEK. Kommer man til å se at krona går enda lavere? typ det den lå på i 70 åra? Typ 120-140 kr pr svensk hundrelapp.

Norge har jo levd godt på lav kurs mot svenskekrona i mange år nå. Er det slutt? eller ser vi kun en liten dupp frem til Norge klarer å diversifisere seg fra Olje? Så hva er det som driver svenskekrona opp? Jeg ønsker alle svar velkomne, gjerne fra de som selv har investert i Sverige.
Redigert 10.05.2020 kl 16:19 Du må logge inn for å svare

En sund ekonomi, de sista 20 åren, med en minskande statsskuld. Det har hållit kronan ganska stark. Men ändå tappat mycket mot Euron, speciellt i kristider tappar alla små valutor. Jämför danska kronan, som är knuten mot Euro. En gång i tiden var SEk starkare än DKK, idag är DKK 1,42*SEK

Sverige har historiskt ofta eftersträvat en lite svagare krona, bland annat med devalveringar, då man är extremt exportberoende.

Att SEK nu gått om NOK beror enbart på NOK's nedgång med oljepriset. Då jag tror att Sverige vill ha en utveckling i nivå med EU de närmsta åren, så blir frågan NOK/SEK kun knutet till oljepris. Här tror jag oljepriset vill vara lavt, om 2-3 år har el och hydrogen tagit över mycket av bensin/diesel. Jag tror också det tar lång tid för Norge att ställa om, med lång´tid menas 10-15 år, om jag ser liknande kriser i Sverige, varvskrisen 1970-talet, utflyttning av verkstadsindustrin 1995-2020.
Mr-Plow
10.05.2020 kl 22:01 301

Takk for svar. Mye interessant du kommer med her, samt mange gode poeng. Jeg tror du har rett på det med tiden det vil ta å omstille fra Olje til noe nytt.
pengex
10.05.2020 kl 22:12 263

Sverige burde ligge langt under Norge i valuta. Sverige har en bnp på 54k usd pr innbygger mot Norges 80k usd.
BNP er jo i grunn bare ett velstandsmeter pro persona. Men en fin målestokk.
Vi er faktisk kun slått av Luxemburg, Monaco og sveits som lever høyt på sin nullskatte politikk.