USO i Spania med krav på inntil 40 mill Euro mot NAS

Tilsvarer hele emisjonsbeløpet dette, more to come 🙈

https://www.borsen.no/nyheter/na-begynner-oppvasken/72445818
Redigert 10.05.2020 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
stud_trd
10.05.2020 kl 19:35 1255

Hehe, nå har det gått så langt at ingen gidder svare deg en gang. Litt festlig i grunnen. ;-)

Hva bidrar du Stud_trd med på forumet og omkring NAS?

pedro1
10.05.2020 kl 19:41 1224

Krangler du i denne tråden også Mr Burgundy

Har du funnet svaret pedro1?

Hva bidrar du pedro1 med på forumet og omkring NAS?
pedro1
10.05.2020 kl 20:16 1140

Det har du fått svar på....Hvorfor er du fellesnevneren i alle krangler ?
Epona
10.05.2020 kl 20:47 1094

Snakker om å opprette nye tråder der en finner en overskrift som passer egen lommebok! Pisspreik og ødeleggende for de som ønsker å diskutere seriøst. Og ødeleggende for hele forumet, enten en er for eller imot.

Hva og hvem diskuterer du med?

Har du i det hele tatt noe å bidra med i diskusjonen om NAS uten å gjenta din frustrasjon?

Idag kan man lese at salget av flybilletter øker.

Jepp. Konverting av gjeld til aksjer og konvertering av cash-points til cash. De sitter vel og lurer på om de kan tildele enda mer i emisjonen på 1 krone, så de får enda mer cash i kassa.

Hvorfor er det galt å opprette/gjengi relevant selskapsinfo som styrker beslutningsgrunnlaget for eventuelt å shorte nas? Etter hva jeg kan se tilbake er det flust med hausetråder som er vesentlig mindre faktabasert. Der er det også blitt skivebom herfra til månen og tilbake.

Det ER mye negativt om NAS og situasjonen der, og skulle jeg tatt et kort bett nå så er det jo short. Utfordringene til NAS er fortsatt formidable.

Sjonkel kom ovenfor med en knøttliten positiv sak. +20% økning i salget sist uke. Javel. Men når salget har vært nærmest 0 (Eller i realiteten minus, ref alle avbestillingene), så skal det heller ingenting til å øke 20%. Det er russiske prosenter.
Habub
11.05.2020 kl 07:45 705

Underligt indlæg, jeg påpegender netop gennem utallige indlæg at en konkurs i en eller anden form på sigt ville betyder en konkurs for morselskabet og NAS, jeg skrev at ofte tager en konkurs omkring 10 år, ingen ville tro mig, nej man kunne jo blot åbne et nyt NAS2 dagen etter, det var ikke noe problem, jeg linkede til 3 forskellige airline-konkurser, men det hjalp igenting, ingen ville lytte, og du Mr. Burgundy var en af de værste, du havde jo alle svarene men desværre absolut ingen indsigt eller evner indenfor luftfart.

Jeg skrev flere gange at NAS burde blive slået konkurs da dettte var den bedste mulighed for aktionærerne at få nogle af sine penge igen, jeg forstår simpelthen ikke at man stemte ja, men vent og se, om nogle måneder så kommer de lykkelige meddeler om at man pludselig fandt 3 milliarder fra Boeing, CNL af MAX ordre osv, med andre ord aktionærernes penge, men det er ikke det værste.

Fordi NAS har en dybt kompliceret og (asocial, læs tull og tøjs) struktur har man med de indgivne konkurser (tekniske) åbnet en ladeport af et MASSIVT format for retsakter de næste mange år. Så Why? Well alle NAS ansatte i Danmark får nu sin løn dækket af LG (Lønmodtagernes garanti fond) det betyder at alle ansatte maximalt kan få udbetalt 160.000 DKK plus ferie penge, det er MARKANT mere end i både Sverige og Danmark. Alle virksomheder indbetaler til denne ordning, men tror dere at LG bare accepterer denne milliard udbetaling så NAS har slået firmaet teknisk konkurs og de Danske firmaer / skatte ydere hænger på regningen? I alle andre konkurser har LG gået direkte etter mor-selskabet for at få del i penge som måtte være, nøjagtigt det samme som man ville gøre i Sverige, USA, Spanien og alle andre lande man har haft ansatte i.

Der er en sak nogle år tilbage som blev afsagt af den norske højesteret omkring piloters tilknytning til Mor-selskabet, piloterne tabte denne sak, men nå er det jo ikke norge vi taler om men USA og EU, hvor mange retsakter og udgifter tror dere NAS står overfor de næste 10 år.

Til jer som har lidt international erfaring så vet dere at den danske fagretslige system er vand i forhold til det Spanske, Franske og Italienske. Nå har NAS lagt sig ut med nogle af de største fagforeninger i Europa, der er kun en taber og det bliver NAS, for alle i Spanien, Frankrig og Italien er stort set i samme fagforening, det betyder NAS ikke får tilgang til noe som helst i disse lande, alt fra brændstof til gates osv bliver ikke tilbudt NAS, det var hele deres foretnings-grundlag som forsvandt.

Vet dere hvor svært (læs dyrt) det er at føre eller blot forsvare sig i retsakter i 4 eller 5 olige lande, nå er det ikke privat personer man er oppe imod med kæmpe store fagforeninger, og så er der jo USA, jeg tror de fleste vet at man for alt i verden må undgå netop det amerikanske system.

Men tillykke, ingen ville lytte, nå starter de næste mange års problemer for NAS, og man kan takke en eneste for det, ledelsen i NAS som bevist valgte denne underligge form for opbyggelse kun udtænkt for at kunne påføre andre omkostninger hvis det ikke gik som man forventede.

Dette bliver et night-mare, vent og se.. ;)
Redigert 11.05.2020 kl 07:49 Du må logge inn for å svare

Fikk du kapitalisert noe på ditt syn?
Habub
11.05.2020 kl 08:06 670

Det er ikke et syn, men fakta baseret på over 20 år i branchen, du er velkommen til at gå tilbage og gennemlæse alt jeg har skrevet og du vil finde at stort set alt jeg har skrevet eller forudsagt er blevet til virkelighed.

Jeg solgt meg ud som jeg har skrevet mange gange omkring 9 til 11 kroner og det med et massivt tab, ledelsen i NAS er ikke trustworthy på nogen som helst måte, jeg er veldig lei for alle de som sidder med store tab (mig-selv inkluderet) heldigvis omplacerede jeg mine penge og har vel genvundet noe som ligner 60% til dato.

Så ja, jeg undgik at tage elevatoren hele vejen ned til 4 kroner, havde man kunne stole på NAS sin ledelse havde det ikke været utænkelig at jeg engang igen ville deltage i en emmision., idag anbefaler jeg blot ledelsen om at gå tilbage til at styre tank-stationer og sælge kaffe for luftfart skal de IKKE have noe med at gøre.

Habub, dette er to av dine mest fornuftige innlegg sålangt.

Vi er ikke helt på bølgelengde hva som kreves for å starte opp et nytt flyselskap, selvom du har god kunnskap om bransjen, men internasjonal business og selskapsstrulturer mener jeg at jeg kan mer om :-)

Men nå har jo uasnsett forrutsetningene endret seg ved at NAS på mange måter er reddet av den globale pandemien og har fått et lite pusterom til å reorganisere.

Tipper at hovedgesjeften til NAS fremover blir rettsaker, flere er varslet og flere kommer. Her skal nok kommende emisjoner bli kjærkomment bidrag til å dekke advokatsaleær og kostander til rådgivere.
Redigert 11.05.2020 kl 08:22 Du må logge inn for å svare

Ok.

Besnærende tanke å shorte nas nå. - Det kommer milliarder av aksjer i markedet om kort tid, og fortsatt omsettes den til mer enn 4 ganger emisjonskurs:-).
Habub
11.05.2020 kl 08:42 600

Nå roser du meg vist fordi jeg er negativ til NAS..;)

Jeg VAR ikke negativ, men måden ledelsen har ageret på vil efter min mening ikke bidrage til en firma som kan overleve. Det man burde havde gjort var at lukke longhaul (øjeblikkeligt) da Covid-19 brød ut, så vil mange vel sige ja men ingen kunne jo vide..... Jo det kunne man, prøv at google lidt på hvad Lufthansa og SAS gjore, langt før der kom nogle tiltag fra diverse regeringer havde Lufthansa fjernet 80% af sin kapacitet på e lange ruter. NASs sin ledelse sad som et rådyr fanget i lyset fra en bil. Der er netop her en dygtig ledelse skal shine, ved kriser, det mislykkedes de fuldstændig med. (Lufthansa startede nedlukningen af ruterne sine D11 Januar) Det viser noget om en ledelse som tager action og som passede på aktionærernes penge og værdier!

Når LH var lukket skulle man sikre sig alle de penge man kunne få, uanset næste beløb, lad os antage at man kunne havde fået 3 milliarder, herefter burde man havde foretaget en emission på måske 15 eller 20 kroner. Som ABSOLUT SIDSTE resort skulle man gøre som man nu har gjort for den beslutningsproces har fuldstændig ødelagt aktionærernes værdier, det er simpelthen en katastrofe.

MANGE andre airlines var i øjeblikkelig samtaler (vi taler 6 uker før NAS) med deres leasing-selskaber (jeg skrev endda dette her på forum) omkring ingen betaling for flyene så længe de stop på jorden (folk lo af mig her på forum over det indlæg) NAS startede først denne process LANGT inde i deres likviditets problemer, man lænede sig op af diverse regeringer og håbede på støtte.

Nå har man lavet en række tekniske konkurser for datterlseskaberne sine, det er da åbenlyst at ALLE nå vil have pengene sine, for regningen skal jo betales så naturligvis kommer alle fra den Svenske, Danske, Irske stat, fagforeninger efter mor-selskabet, hvad tror dere leasing-selskaberne gør, for der er stadigvæk omkring 50 fly for meget i deres portefølje lige pt, nogen kommer til at tabe penge på denne deal og det kommer aktionærerne til at betale (igen)

Jeg kan ikke ved mine fulde 5 forstå at nogen har ville godtage denne aftale, jeg lurer på om det er fordi folk IKKE ser de udfordringer som kommer eller blot fordi man har investeret med hjertet, for meg er det rystende.

NAS burde havde været slået konkurs og sendt til bobestyreren, ja dette ville tage mange år før boet var blevet afsluttet og nei man kan ikke starte et airline på et par måneder som jeg har tydeliggjort med jeg vet ikke hvor mange links, MEN det havde været en bedre option end den ledelsen har taget idag for nu bliver de næste mange år som at sidde på en tallerken med honning på en sommerdag, der kommer en del hvepse og bier forbi som vil have deres.

Nas har altid været alt eller intet, denne 30% redning vil aldrig fungere i praksis.
Redigert 11.05.2020 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Habub
11.05.2020 kl 08:46 579

Funtrade.

Naturligvis kommer NAS til at falde kraftigt, alene de aktier som diverse industrielle investorer får tildelt bliver sent i markedet øjeblikkelig, læste eller andet sted at de fik tilbudt de til omkring 70 øre, er ikke sikker på at det er korrekt, men selv med en krone og du sælger på 1.5 har du tjent ganske mye penge. Jeg tror dog problemet bliver et andet, der er simplethen ikke købere til dette enorme antal aktier, for hvem skal indbetale de milliarder, små-sparerne? Jeg tror ikke der findes en eneste stor investor som vil røre ved NAS med en ild-tang, ikke kun pga fremtidsudsigterne med fordi ledelsen er inkompetent.

Jeg kender intet til at shorts, har aldrig gjort det, men hvis du kan finde et bear gang 2 eller 4 så kan man vist ikke undgå at tjene penge på Nas de næste 3 til 4 uker. Hvad dato kommer aktierne i omløb var det ikke i slutningen på Mai?

Hehe, Det er en utrolig artig situasjon.

Nå finnes det 163 mill aksjer. Bare en brøkdel av disse vil være tilbudt for utlån til short. Obligasjonseierne vil jeg tro kunne ønske seg mange ganger flere aksjer å shorte, for å lukke inn differansen med mellom nok 4,3 og 68 øre.

Det er i så fall 0 risk.... de er hedget gjennom konvert-aksjene mot at en eller annen multimilliardær skulle ønske gå bananas med pengene sine å kjøre aksjekursen i været. Og med en BIG-short er det bare å nyte nedturen fra kr 4,5, kanskje endog enda høyere hvis småaksjonærene kjører et rally til..

Noen som har fått tak i aksjer for short?
Redigert 11.05.2020 kl 09:19 Du må logge inn for å svare

Hei Habub

Skjønner at du er ute, hva er din motivasjon nå.
Gi oss råd så vi slipper å tape penger?
Vise din aggresjon mot selskapet for at du har tapt penger?
Få ny billigere inngang?
Du er permittert og har mye frustrasjon som må ut, så du slipper litt ut her?
Få deg nye venner her på forumet da de fleste deler mye av din oppfatning, de skriver negativt om Norwegian døgnet rundt, du har allerede skrevet 3 innlegg i dag?
Hva ønsker du å oppnå ved dette.
Habub
11.05.2020 kl 09:39 478

Hi Strategi.

Ingen bagtanker fra min side overhovedet, ud over muligvis at prøve at synliggøre hvor store problemer NAS står overfor i fremtiden, jeg om NOGEN er lei for aktionærerne i NAS de er blevet xxx i numsen af ledelsen som IKKE har haft de i tankerne på noe som helst tidspunkt, de var bare nyttige idioter for at sige det direkte.

Ejer ikke aktier i NAS og kommer heller aldrig til at gøre det igen (ikke med den ledelse) Jeg er ikke permitteret, dette er et debat forum hvor man får skrive hvad man mener, du er velkommen til at lade være med at læse det jeg skriver, dog bliver jeg lei når du sætter mig i bås med de som skriver 24/7 udelukket negativt om NAS uden noget som helst er funderet i fakta. Grunden til jeg skrev idag er udelukket fordi jeg ikke tror nogen her forstår hvor store problemer de fagforeninger og kommende ret-saker kommer til at betyde for NAS, jeg tror ikke engang selv de vet. Det er jo helt grotesk når ma udtaler at dette ikke er noe man skal tænke på nå, men at det kommer til at tage år. DOH, ja og des flere år som går des dyrere bliver det for jer aktionærer.... Ledelsen i NAS har simplethen ikke værktøjerne til st drive dette firma gennem denne krise.

Hvis jeg skal vende den til noe positivt så tror jeg faktisk det bedste som kunne ske var (som artiklen på e24.no) bekriver, et fjendtligt opkøb af aktier fra IAG eller Ryan-Air (jeg tror desværre ikke det kommer til at ske, meget billigere bare at udkonkurrere NAS på et par måneder) MEN skulle nogen have interessen så vil det holde hånden under aktie-kursen og det ville være positivt for dere..:)

Når det gjelder oppsigelser i Sverige- Danmark- Spania og flere er det viktig å huske på følgende, disse landene har ikke permitteringsregler som vi har i Norge.
Som ansvarlig selskap kan man ikke risikere konkurs, du må huske på at flytrafikken er stengt ned av de enkelte lands regjeringer.
Så kan man si hva man vil rundt dialogen mot de ulike fagforeninger.
Det er selvsagt at mange Crew og Piloter vil bli satt i arbeide igjen nå markedet åpnes opp men mange vil nok gå uten arbeide en lang stund da det tar tid før markedet er tilbake for fullt, om det noen gang skjer.
Jeg mener oppsigelser var eneste alternativ slik at det enkelte lands styre tar over forpliktelsene for sine borgere, vi er midt i en Pandemi.
Når det er sagt ser det ut til at samfunnene i Europa vil åpnes raskere enn tidligere antatt, og at det under sommeren kan stimulere til flere fly i luften.

Vi får se.
Redigert 11.05.2020 kl 10:20 Du må logge inn for å svare
Habub
11.05.2020 kl 10:34 382

Ok så du mener det er helt ok hvis jeg starter et firma i Spanien eller Afrika for den sags skyld, MEN alle de ansatte tilhører det Norske firma som jeg har åbnet af den ene grund at Norge har nogle fine regler om sikkerhed for de ansatte. Når det så begynder at gå dårligt i Afrika for mit firma så slår jeg det Norske bemandings-selskab konkurs og dere skattebetalere hænger på regningen for de ansatte?

Jeg tror godt de fleste kan se at denne social dumpingen / social shoppen rundt efter de bedste regler aldrig nogensinde har været meningen med det regelsæt vi har skabt i Norden.

Det mange tror er at det er gratis penge de ansatte får fra den Danske stat (eksempel) som iøvrigt er omkring gange så høj som i Norge, problemet er at det IKKE er gratis penge, danske LG vil komme til at køre retsakter mot NAS (Mor.selskabet) det samme gør sig gældende for ALLE andre som har et krav mot noget som helst der har haft noe med Norwegian at gør. Det er naturligvis helt fair netop for at modvirke firmaer som Norwegian og Ryan-Air.

Hvis dere kigger lidt rundt i verden så er den absolutte hovedpart af de ansatte indenfor lufttfarts-sektoren ansat i mor selskabet, nogle få undtagelser er lav-prisselskaberne som har gjort det til en videnskab at bruge rekrutteringsselskaber, alene at det er tilladt når firmaer som IAG, SAS eller Lufthansa selv hænger på regningen omkring barsel, opsigelser osv osv er stærkt konkurrenceforvridende.

Et ansvarligt selskab/ledelse ville aldrig nogensinde have accepteret en opbygning som den NAS har gennem måske 15 forskellige firmaer, de er kun lavet for at omgåes reglerne.

Enig, der kommer sikkert gang i flytrafikken tildligere end først projekteret og så kan du være 100% sikker på at de store som har masser af penge kommer til at sætte sig hårdt på de givtige ruter, også i Norge, med andre ord, NAS har IKKE penge til at kæmpe mot disse, jeg vil gætte på (her understreger gætte) at NAS er konkurs eller overdraget inden vi skriver 2022, personligt er jeg helt ligeglad med de store investorer, jeg tænker først og fremmest på de ansatte og aktionærerne som blot kommer til at se en langsom udhulning af de værdier som findes i NAS.

Held og lykke med projektet, personligt håber jeg på der kommer regler som forbyder NAS at åbne selskaber som er tomme og udelukket har ansatte som bliver udlejet til mor-selskabet.

Tænk engang hvis vi overførte det til resten af Norden, alle firmaer i Norge har ingen ansatte, de er alle leaset ind fra Ukraine hvor de også betaler Trygde? Nei vel det vil ingen for det ville sætte alles rettigheder tilbage til stenalderen, bare svar meg på.

Hvorfor mener deres så at der er OK når det er luftfarten? så lukker alle øjnene? Det må være noget med at være grisk, det er ok sålænge det ikke rammer meg og min økonomi..;)

Full isfront mellom NAS og SEPLA og USO. Kommer til å koste pæeng 🙈

https://www.borsen.no/nyheter/vi-sees-i-retten/72452473