100.000 passasjerer har reist med fly med koronasmittede om bord


100.000 passasjerer har reist med fly der det har vært én eller flere andre passasjerer om bord som har vært smittet med koronaviruset.
Null passasjerer har blitt smittet.

https://www.aftenposten.no/norge/i/qLaxMg/100000-flypassasjerer-har-reist-med-fly-hvor-det-var-koronasmittede-om-bord-ikke-en-eneste-skal-ha-blitt-smittet?

Hva er konsekvensen av at luftfarten er en av de tryggeste transportformene med tanke på smittefare?


Overraskende lite respons på denne. La meg - i et forsøk på å få snøballen til å begynne å rulle her - svare på mitt eget spørsmål.
* Konsekvensen kan være at luftfarten blir relativt sett mer attraktiv enn annen transport, fordi smittefaren er lavere enn for f.eks. buss, tog ol.
* Konsekvensen kan være at myndighetene åpner opp for flytrafikk raskere enn tidligere antatt.
* Konsekvensen kan være at luftfarten ikke pålegges å kjøre med midtsetene tomme, noe som gir bedre lønnsomhet.
* Konsekvensen kan være at andre transportformer, som f.eks. jernbane, adopterer ventilasjonssystemer lik de vi ser i fly.

Konsekvensen er at du kanskje burde slute å lese søppel som Aftenposten?

Gode nyheter, vi ser nå tegn til at det åpnes opp,(planlegges å åpne opp ) på flere destinasjoner i Europa.
Jeg har flere ganger påpekt at dette sannsynligvis kom til å skje.
På innenlands rutene her hjemme vil jeg tro at dette diskuteres politisk daglig.
Norwegian har nå 7 fly i luften som blir støttet av Norske stat, om jeg har forstått det rett gjelder denne avtalen et stykke inn i 2021.
Tror det kommer flere ruter på nå ganske snart som da blir vanlig komersiell drift, så her vil det sannsynligvis være en treghet i og med at fyllningsgraden er kritisk viktig for å få overskudd, det som også er et issue er om seteradene splittes isåfall må staten bidra dersom dette blir et krav.
Habub
11.05.2020 kl 15:12 150

Et fly har nogle meget kraftige (Aircondition packs) som tager lufte fra motorerne, blander den på forskelige måde med luft udenfor flyet, på den måde har man varm og kold luft til rådighed, det betyder at man ved hjælp af forskellige ventiler kan mine luften således man opnår den temperatur man ønsker i kabinen hvor passsagerne sidder.

Noe af denne luft bliver genbrugt, det er for at spare fuel, (luften fra motorerne hedder bleed-air) man bleeder med andre ord luft fra motorerne som så resulterer i at de skal arbejde hårdere for at genere den samme mængde thrust, læs de bruger mere fuel. Så for at spare lidt gencirkuleret man noe af luften tilbage til kabinen og cargo, før luften når så langt skal den igennem noget som mange bruger idag, det kaldes (HEPA) filtre det er samme filtre eller bedre som man bruger på sygehuse, de fjerner 99.97 af alle bakterier.

Noe som er vigtigt er at luften ombord på fly er utrolig tør, der findes stort set ikke vandpartikler i stor højde dette hjælper mod smitte-spredningen.

Myndighederne har NADA forstand på luftfart, jeg kender ikke tallene, men vi taler mange mange gange mere sikkert at flyve end at køre i tog, bus og bil (her taler jeg naturligvis om Covid-19 smitte spredning) Man valgte bare at lukke hele branchen uden at undersøge sagen ordentligt eller have faktuelt information omkring emnet.

Alle flys luftsystemer er forskellige men i hovedtræk ens, her er mere information.

https://www.youtube.com/watch?v=ulDZWJZBNQM

HEPA filters.

https://thepointsguy.com/news/airplane-air-hepa-filter/

https://www.tripsavvy.com/air-quality-during-your-flight-54164