Bilferie i Norge? Ikke med de bompengesatsene!!!

Slettet bruker
11.05.2020 kl 17:23 902

Det blir ingen bilferie i Norge, hater bompenger og vil ikke komme hjem til en bakrus på flere tusen kroner.

Slå av bomstasjonene i sommer, så skal jeg dra ut og støtte den kriserammede turistnæringen, hvis ikke blir jeg hjemme og spiser is og jordbær.
Fjordgubben
11.05.2020 kl 17:27 895

Nei skal man på tur i Norge så koster det mye ja, ikke bare i bompenger men også priser på hoteller, restauranter og alle mulige ting. Har reist litt rundt i Norge men når totalprisen overstiger en tilsvarende ferie på luksushotel i andre deler av verden der maten var vel så god for ikke å snakke om alkohol etc så frister jo ikke dette så voldsomt mye.

Beste måten å feriere på i Norge er cruise eller bobil.
Slettet bruker
15.05.2020 kl 19:38 817

I dag kom oppfordringen fra regjeringen om at vi må komme oss ut i landet og bruke penger i sommer. Dessverre kom det ingen lovnader om reduserte bompenger på turistveiene, da kan regjeringen selv kjøre i sine mørke biler, jeg blir hjemme.
ladaen7,30
15.05.2020 kl 20:07 810

Alt for dyrt å feriere i dette landet, en langhelg på hotell tilsvarer jo en to ukers sydentur. Vi har jo priset oss ut av det meste med de grådige politikerne vi har.
Slettet bruker
15.05.2020 kl 20:14 803

Bare å skru av skiltene og kaste autopassbrikken. Kjør rundt med munnbind og si at du har korona hvis du blir stoppet.
Slettet bruker
15.05.2020 kl 20:17 798

Hotellprisene er nok de sykeste. Hva med 1500 Kr natta og oppover mot det doble? Da drar folk heller til syden som er langt billigere. Under Koronaen i år blir det selvsagt et unntaksår i så måte

Men i fjor, jeg bodde fks. på ett av de fjonge gamle nasjonalromantiske fjordhotellene i en av de turistifiserte fjordarmene. Det var 3000 pr. natt for oss som par. Noen netter på et slikt sted så løper selvsagt pengene. Så på hotell får man for lite for pengene altså. Og det ser man også på gjestene.

Det er svært få nordmenn der, det er busslaster med Kinesere, amerikanere, japanere og litt av hvert annet som kommer i flokk og følge. De har selvsagt ikke betalt 1500 natta. Prisene presses ned for dem, mens privatbookende nordmenn betaler nær opp mot det doble antakelig.

Da er selvsagt ikke hotell et feriemarked for nordmenn lengre. Unntak selvsagt så lenge Koronaen pågår.

Redigert 15.05.2020 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 20:21 795

Hei folkens:))

Og...kebab Erna og Titten Tei skal på bilferie med familien i hver sin svart bil med egen sjåfør, folkens - bomregningene betales av skattebetalerne...ZnageZz...

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
15.05.2020 kl 20:30 787

"Og...kebab Erna og Titten Tei skal på bilferie med familien i hver sin svart bil med egen sjåfør, folkens - bomregningene betales av skattebetalerne...ZnageZz.."

Erna skulle hatt en Mar-A_Lago klubb hun kunne dratt til i helgene. Helst med fly. Det hadde vi gladelig spandert.
ladaen7,30
15.05.2020 kl 20:46 779

Lett nok for politikere å fjonge seg med gratis turer over alt, det er jo bare å "legge inn" en håndhilsen eller et bittelite møte med en eller annen så er jo turen ferdig betalt.
Slettet bruker
31.05.2020 kl 14:28 711

Da er mitt forslag kommet på den politiske dagsorden, i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett. Meget bra at politikerne leser innlegg på dette forumet, vi blir hørt!!!

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dOXEv1/frp-krav-til-regjeringen-fjern-bompenger-i-ferien
Slettet bruker
31.05.2020 kl 15:00 696

Enig med Puta1n. Dette burde alle gjøre slik at myndighetene ikke får inn avgiftene. Bompenger er noe av det verste overgrep en stat kan gjøre mot sin egen befolkning. Plage fattigfolk, begrense bevegelsesfriheten til folk med lav/middels inntekt. Hva faen.
Fluefiskeren
31.05.2020 kl 15:02 694

Problemet er at FrP ikke får med seg andre enn Bompengepartiet på dette. Vet imidlertid at det har vært snakk om halve priser en periode. Bompenger har eksistert i over 2000 år så de vil man aldri slippe. Da blir det slutt på mange veiprosjekter i hvert fall.
Slettet bruker
31.05.2020 kl 15:49 678

Psykopat-bompengeordningen som tar en hel månedslønn i året fra vanlige folk har ikke vært der i 2000 år.
Fjordgubben
31.05.2020 kl 15:59 671

Nei selvsagt ikke, i UK, Sverige, Danmark, Tyskland og andre normale land blir ikke bompenger brukt, og dersom det blir brukt kan man velge en annen vei ved siden av som ikke koster et eneste øre.
Slettet bruker
31.05.2020 kl 15:59 669

Bompenger er kommet for å bli sa samferdsels-stuten fra det Partiet FRP. Partiet som ble etablert for sterk nedsettelse av skatter og avgifter. Mange tror at FRP er imot innvandring EØS eller Schengen, men det er jo slett ikke tilfelle. Alt dette er FRP for. Det er ufint å gjøre som FRP Tybring-Gjedde å beskylde folk (uten egne midler,) som den norske stat selv har frakte/ hentet for bosetting her i Norge, å være en byrde? Staten som står bak denne galskap må selvsagt betale og gi dem et anstendig liv her i riket sitt. Med FRP i regjering har da fattigdommen økt noe formidabelt? Det er aldri vært avgifts-bommet mer. Aldri har slike mengder fremmede ankommet lille Norge som med FRP Listhaug, som invandringsminister. Norge hadde 2 skip (kostet oss alle milliarder i leie) i Middelhavet som bisto menneskesmuglerne i å frakte muslimer og IS terrorister til Norge. Den harde kjerne av IS ble fraktet til Europa med disse skipene. De syklet over Storskog i store mengder. http://www.kulturverk.com/2017/09/10/frp-for-deg-som-liker-a-bli-lurt/
Slettet bruker
31.05.2020 kl 16:03 665

Tull! Norsk veinett var bygget under dansketiden, nødsarbeid før, og slave-arbeid under denne krigen, "emigrantstaten" etterpå var med.
Per K
31.05.2020 kl 16:21 655

Men du hadde garantert brukt like mye penger om du skulle ha feriert i syden
Slettet bruker
31.05.2020 kl 16:23 653

«Og ingen var mer med i krigen enn oss nordmenn, men det vet dere vell...»

Å ja, det vet vi. Vi vet også at det var AP som bygde opp landet igjen etter tyskernes ødeleggelser.

Men så postet du et bilde av invasjonen i Oslo der tyskerne marsjerte inn, geleidet av ridende norsk politi i front, og fortauene var fulle av nysgjerrige nordmenn som kikket på invasjonen. Bildet minte mest om et 17. Mai bilde...

Programmet «Nazistenes byggverk» kunne de fortelle at tyskerne bygde opp enormt med infrastruktur i Norge på de fem årene «krigen» varte. Norge var problematisk å forsvare for tyskerne fordi det ikke fantes veier mellom byene, så veier måtte de bygge, og jernbane, og havner, og rundt 90 flyplasser ble det hevdet i dette programmet. På fem år!

I dag sitter jeg igjen med det samme inntrykk som deg av denne krigen. Det ble nok bygget mer land på de fem årene med «krig» enn det har blitt på de 74 årene etter krigen. Og da kan man lure på hva slags røverhistorier som læres bort i skolene, og hva den norske staten egentlig holder på med?

Alle de politiske valgkampene, og valgløftene, og regjeringene som har vært siden den gang. Hva har de egentlig å vise til? Ja de har fått til noe, det har de, men fremgangen stoppet vel egentlig opp på 1960-1970 tallet? Altså før min tid, for alle skolene, lensmannskontorene, postkontorene, rådhusene, sosialkontorene, skattekontorene, svømmebassengene, osv, osv, osv, som nedlegges av kostnadshensyn i disse dager, de var det jo penger til å bygge og drifte, før amerikanerne fant olje for oss, og den norske staten ble så rik?

Skattenivået har jo økt noe helt vanvittig og det samme har forskriftsbunken som detaljregulerer våre liv, men hva får vi egentlig igjen for dette, en offentlig sektor som eser ut og parasitterer på sine innbyggere, som saksbehandler og utreder i det uendelige, men gjør minst mulig praktisk og fornuftig. Det skjer jo ingen ting positivt lenger, det er jo kun babling og møtevirksomhet i det uendelige, ja bortsett fra nedleggelser av offentlige tjenestetilbud da, ja og skatteøkninger (gjerne maskert som det motsatte).

Denne statlige omfordelingspolitikken som visst nok skal løfte de fattige ut av fattigdommen ved å omfordele de flittiges arbeidsfortjeneste til de mindre flittige, men som i praksis er minst like mislykket som den statlige krigen mot narkotika, krigen mot terror, og alle de andre statlige krigene og reformene, og som i praksis har ført til en jevn økning i antall fattige, i takt med omfordelingspolitikken, og har ført til dagens rekordbeskatning og samtidige rekord i antall fattige. Er det bare svindel alt sammen, er det et statlig pyramidespill? Man må jo begynne å lure....disse pengene som blir omfordelt, er det med dem som med pengene som gis til humanitære organisasjoner, at 90% forsvinner i administrasjon, eller er tallene enda verre når det gjelder statlig omfordelingspolitikk?

Handler det bare om den menneskelige natur og enkle mekanismer alt sammen, hadde de store liberalistiske filosofene rett, er den eneste virkelige krigen den som har pågått siden en eller annen idiot var så dum å finne opp staten, altså krigen mellom staten og folket?

Den krigen hører vi jo ellers aldri noe om i dag, selv om alle burde skjønne at staten ikke har noen penger annet enn de pengene den tar fra sine egne innbyggere. Det å bo i verdens rikeste land er sånn sett ikke noe å være spesielt stolt av, ei heller at vi har verdensrekord i offentlig ansatte, verdensrekord i antall trygdede, eller verdensrekord i sykefravær. Det er ikke et tegn på rikdom, det er et tegn på langt fremskreden parasittvirksomhet og et land i forfall.

«Staten er den store illusjonen der alle forsøker å leve på bekostning av hverandre» - sitat av en stor tenker som er død for +200 år siden. Sånne tanker er det ingen som tenker lenger, og de gamle bøkene med sånne tanker inni, er gjemt så langt vekk som det er mulig å gjemme, for sånne tanker kan vi ikke tenke i dag. Vi har mer enn nok med å kravle om kapp på hverandre for å få mest mulig gratis lunsj på noen annens bekostning.

Begynner innlegget å bli langt nok nå, ja jeg tror nok det... 777 innlegg
Slettet bruker
31.05.2020 kl 16:28 645

så lenge ola dunk og kari treg godtar å bli voldtatt og ranet så vil luxuxparasittene fortsette

hvor er opprør mot diktaturet i molboland?!

enten opprør eller stikk til et annet land som verken har bompenger og masse skatter og avgifter

la parasittene bli igjen til vertsdyret dør...

Fluefiskeren
31.05.2020 kl 16:54 640

Tull sier du ?

«Men selv om vi har krevet betaling av vei-og sjøfarende i 400 år, så har vi i global sammenheng vært sinker her hjemme. Perserkongen Dareios 1. skal ha vært den første som krevde bompenger. De som benyttet hans kongeveier for 2500 år siden, måtte pent betale. 500 år senere finansierte romerne noe av sin omfattende veibygging ved å ta betalt av brukere av veien. Mange byer i Europa krevde i middelalderen betalt av reisende som ville innenfor bymurene.»

Altså 2500 år siden.

I Norge begynte det senere, men vi snakker om flere hundre år siden. «I Norge har vi hatt «bompenger» lenger enn vi har hatt veier. De første bompengelignende avgifter kom tidlig på 1600-tallet. Så eskalerte det.»

Greveveien stod ferdig i 1825.

«Greveveien var bomvei. Ved bomstua måtte plankekjørere og andre veifarende betale bompenger. 14 skilling kostet det tur/retur for hest og vogn. Kvitteringen for betalt veiavgift var en åttekantet trekloss.»

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/09/28/195614157/400-ar-med-bompenger

Jeg er vel en av de få som ikke skriver tull her.
Redigert 31.05.2020 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
31.05.2020 kl 17:09 632

Dengang ble bompenger brukt som en direkte avgift, norske veier før 1990 ble jo også bygget av skattepenger, en indirekte bomavgift, så fant politikerne ut at de skulle kreve inn bompenger I TILLEGG til de vanlige skatteinntektene.

Skattene var jo mer enn høye nok fra før.

Ser man på alle avgiftene Norge har tatt inn på alle de mulige og umulige skattene og avgiftene man har dratt inn opp gjennom på bil og bruk av bil kunne man jo bygget motorveier til den minste avkrok i Norge, men man har valgt å bruke disse pengene på alt mulig annet enn på veier.
Redigert 31.05.2020 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
31.05.2020 kl 17:24 622

Du leste ikke skikkelig hva jeg skrev virker det som. Jeg snakker om fysiske bommer hvor man måtte betale bompenger.


Prinsippet var at det var brukerne som skulle betale. Hvis vi fjerner bompenger må vi ta det over skatteseddelen uansett om man har bil eller ei.

Og at bompenger ikke blir brukt til å bygge veier er selvsagt ikke riktig. Husk også at Norge har en topografi som gjør det veldig dyrt å bygge veier.
Redigert 31.05.2020 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2020 kl 17:28 619

Plasser kjerringa på panseret i bikini og med Coronamaske så blir det rimeligere
Redigert 31.05.2020 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
31.05.2020 kl 18:25 601

Jo, at man har brukt betydelig færre penger til veibygging enn det man har tatt inn på biler og bilkjøring et et ubestridt faktum.


Sjekk veibudsjettene de siste 60 årene opp mot alt man har tatt inn på engangsavgifter på biler og kjøretøy, veiavgifter, omregistreringsavgiften, moms på kjøp av bil og drivstoff, moms på alt som har foregått i bilindustrien, på kjøp og salg av bildeler, verkstedbesøk, EU-kontroller, skatt på lønninger på alle som jobber med bil, inntekter fra fergevirksomheter og man kan fortsette å regne opp.

Pluss selvsagt alle fordelene Norge har fra bilkjøring som en uerstattelig olje i samfunnsmaskineriet, uten bil og den transporten vi har på veiene stoppet hele samfunnet opp i løpet av få timer, men likevel blir veibygging tilgodesett med smuler.


Historisk sett før FrP de siste årene tvang fram økt investering på bygging av veier brukte staten kun 1/3 av de avgiftene de tok inn på bygging av vei, f.eks i 2009 da staten brukte 17 mrd på å bygge veier mens avgifter på drivstoff og biler var tre ganger så høyt, og da utelot man alle de indirekte avgiftene staten tar inn på bruk av biler, og dette var standard prosedyre i alle år etter krigen, så absolutt ikke noe rart at norske veier alltid har vært elendige.
Redigert 31.05.2020 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2020 kl 18:37 593

Å ta det over skatteseddelen slik at alle må bidra er jo det eneste riktige. Hver eneste innbygger i landet drar nytte av veiene, ikke bare de som kjører på veiene selv. Nesten all vareleveranse og alt du kjøper er jo fraktet på vei.

De som ikke har førerkort og som ikke kjører gjennom bommene bør heller ikke få lov til å konsumere varer i Norge som er fraktet på vei, de har jo ikke vært med å betale like mye for de. Derfor er bompenger totalt umoralskt.

Hele ideen med bompenger er så jævlig at det bidrar til å totalt ødelegge samfunnsmoralen. Det er sannsynligvis en kilde til vold, overgrep, skattesvindel og annen kriminalitet. Med rette. For det er naturlige reaksjoner på den terroren bompenger er.
CapitaL
01.06.2020 kl 11:36 554

Bompenger brukes til mye mer enn veier.. Eller tror du sykkelstiene og kollektivfeltene finansieres over skatteseddelen?
Personlig bryr jeg meg ikke så veldig, bortsett fra at jeg vil ha et sikkert og effektivt veinett der man slipper å dasskjøre i 70 km/t bak bobiler og snegler når man skal kjøre en 50-60 mil.. Bompengene blir forøvrig småtterier sammenlignet med å ta inn på hoteller og spise ute i 14 dager med hele familien i Norge.. Overprising over hele fjøla.. Eller hva sies f.eks om 60 kroner for en softis? Fullstendig latterlig..

https://www.godt.no/artikkel/24841080/vi-har-testet-softis
Fjordgubben
01.06.2020 kl 11:43 548

14 dager ferie i Norge, på hotell, spise ut hver dag og kjøre bil, bompenger, betale flere tiden kroner for gleden av f.eks å kjøre ferger på fjordene, ta taubaner opp på fjell etc? Husker jeg sjekket prisen på å gå på ski om sommeren på et alpint senter, heiskort for en dag, leie av ski og utstyr kostet 4-5 tusen for en familie , da jeg påpekte dette for personalet da jeg ringte på forhånd for å sjekke prisene og deretter spurte om rabatt, fordi dette var altså prisen for å gå på ski en halv dag og jeg spurte om det var mulig å få en bedre pris men fikk til svar «nei dette er prisen» ble ikke dette noe av da jeg ikke syntes prisen stod i forhold til det man fikk igjen, hørte senere at skisenteret hadde «økonomiske problemer». No shit tenkte jeg, ikke akkurat overraskende.

For 14 dager vil noe slikt koste 100k, og det er dersom man kun slipper unna med å bestille et hotellrom, er man en familie som trenger flere hotellrom koster det mer.

Så å feriere i Norge er kun for rike mennesker, alternativt man sparer ved å besøke familie eller låne en hytte slik at man kan bo gratis, noe selvsagt mange gjør.

Å kjøpe bobil er også en mulighet, selv om kostnaden ved å kjøpe eller leie en slik også kan være vesentlig, men mistenker at mange som kjøper bobil har store planer, men går lei temmelig fort og selger bilen med stort tap slik at også dette blir dyrt.

Redigert 01.06.2020 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2020 kl 18:43 520

hvor vanskelig kan det være å få dritten fjerna da egentlig, innfør russeknute for fjerning av bomstasjon for eksempel. Bruk fantasien.

Lei inn det mest lugubre firmaet fra polen eller litauen til å fjerne en bomstasjon.
ladaen7,30
01.06.2020 kl 23:26 497

Og at bompenger ikke blir brukt til å bygge veier er selvsagt ikke riktig. Husk også at Norge har en topografi som gjør det veldig dyrt å bygge veier.


Veier som bygges i Norge er betalt av bilavgifter lenge før de bygges, og at det er dyrere å bygge vei her til lands enn feks Danmark er tildels bare tull.
Når de bygger i Norge, har de stein og pukk på stedet, mens danskene må transportere den over lange avstander.
Rett og slett bare politisk svada at de trenger bompenger for å betale for nye veier i Norge, alle andre land greier det stort sett uten bompenger.


Å bygge motorvei i Norge koster omtrent det samme som i Sverige og Danmark, hevder Statens vegvesen. Stikk i strid med hva både forskere, politikere og medier har fortalt oss.



https://forskning.no/samfunnsokonomi-samferdsel/ikke-dyrere-a-bygge-motorvei-i-norge/328281
Redigert 01.06.2020 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
02.06.2020 kl 00:03 494

Vel, det koster mer f.eks på Vestlandet, men ikke på Østlandet og andre deler av landet.
Slettet bruker
02.06.2020 kl 12:44 466

Jeg bruker heller pengene til å kjøpe fler aksjer og fond.
Gidder ikke å sitte i en knottsky å drikke overpriset lunkent øl. I 13+ grader. Tar heller en lengre tur til penthousen ved middelhavet når flybillettene er billige. Sorry. Men der har dere meg. 🤑
Fjordgubben
02.06.2020 kl 12:58 460

I et nøtteskall kan man oppsummere det slik:

I Sverige har man knapt bompenger, er vel to byer som har litt men ellers er det gratis overalt, ikke bare på veiene, men også alle ferger er gratis, Sverige bruker ca 75-80 milliarder kroner pr år på veibygging, men har ikke noe oljefond slik som Norge.

I Norge har man bomfinansiert omtrent overalt, rundt byer, rundt kommuner, inne i kommuner, ferger, bruer, tuneller, overalt blir man avkrevd penger. Og i Norge selv om etterslepet av vedlikehold og bygging av nye veier er enormt så bruker man altså omtrent den samme summen på veier som i Sverige.

Og det til tross for at man har et oljefond på 10.000 milliarder kroner, et oljefond som dersom man hadde brukt et par prosent av dette pr år kunne ha sluppet alt av bompenger, og samtidig finansiert bygging av flett nye fire felts motorveier mellom alle de største byene.

Men det gjør man altså ikke, fordi rødstrømpene har bestemt at oljefondet skal gå til "velferd", altså til NAV, og stadig nye sosiale reformer.
Redigert 02.06.2020 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2020 kl 13:10 453

Ja, men jeg tror ikke oljefondet er reelt jeg, det står på utenlandske hender, rundt 400 000 i Norge har fortsatt ikke fått dagpengene sine...
Fluefiskeren
02.06.2020 kl 18:39 438

Synes du at NAV til en hver tid skal være overbemannet fullstendig? Det tar tid selvsagt fordi de ikke var bemannet for en pandemi. Det har jeg full forståelse for.