REC Silicon - First quarter 2020 results

Sa2ri
REC 12.05.2020 kl 07:08 22606

REC Silicon - First quarter 2020 results
Oslo, Norway - May 12, 2020: REC Silicon ASA (REC Silicon) reported first
quarter 2020 revenues of USD 24.7 million and EBITDA of USD 1.0 million.

REC Silicon reported a cash balance of USD 30.2 million on March 31, 2020.

Silicon gas sales volumes for the first quarter were 730 MT compared to guidance
of 850 MT. Average silane gas prices remained relatively stable compared to the
fourth quarter 2020.

Polysilicon sales volumes for the quarter were 89 MT and inventory increased by
151 MT.

For more information, please see the attached first quarter 2020 report and
presentation.

The company will host conference call to present the results at 8:00am CEST.
Following the presentation, it will be opened for questions from the audience.

The presentation will be in English.

To join this event, use one of the following access numbers. Please make sure to
dial in 5-10 minutes prior to the scheduled start time.

Norway: +47 2195 6342
Sweden: 46 8 1241 0952
United Kingdom: +44 203 769 6819
United States: +1 646 787 0157
United States/Canada (Dial-in Tollfree/Freephone): 800 204 4368

Participant code for all countries: 908834

For further information, please contact:
James A. May II, Chief Financial Officer
Phone: +1 509 989 1023
Email: james.may@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering
high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries
worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology
with the needs of our customers, with annual production capacity of more than
20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on
the Oslo Stock Exchange (ticker: REC), the Company is headquartered in Fornebu,
Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
www.oslobors.no

https://newsweb.oslobors.no/message/505210
Redigert 21.01.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Zillioner
14.05.2020 kl 12:40 4907

Den beste indikatoren på at dette kommer til å gå bra er at REC har gått fra den mest aktive ticker'n til den minst aktive på forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
14.05.2020 kl 13:04 4870

+1 er long I REC

Stein på stein
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.05.2020 kl 13:07 4850

Du er enda en nyfrelst som ikke har peiling på hva du driver med.

Her bringer jeg status fra nettopp publisert ukesrapport hos Energytrend. Den som Flyers sier han ikke visste at fantes. Vel, dere bør orientere dere når dere har foretatt en så horribel risikabel investering, og nå sitter og venter på 2022, eller noe. Se på det som en øvelse - dere finner den nok:

published: 2020-05-14 17:00
It is expected that the prices of polysilicon will continue to decline.

Marginene til Butte tynes ytterligere.

SKRIIIK !!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
14.05.2020 kl 13:15 4827

Du er en som tror han har bedre peiling enn han har.

REC er verdt et veddemål (les: veddemål) på 2x prisen Røkke betalte for aksjene sine. Inn kommer en styreleder med erfaring fra AMSC, et av de store turnaround casene på børsen de siste 10 årene (du skal vite at også dette et spill med høy politisk risiko). Selskapet klarer tydeligvis å drive cash positivt mens de restrukturerer selskapet, noe de åpenbart holder på med. Her er det positive lysglimt å spore blant mye gammalt gørr.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
14.05.2020 kl 13:32 4800

Bytte av CEO hadde vært et naturlig neste steg. Trenger mer giv, kreativitet og energi for å få snudd denne skuta rundt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 13:53 4772

Nemi, ikke engang det jeg skriver på norsk er du istand til å forstå. Du virker å være ganske dum. Kanskje du kan finne deg en annen aksje å skrive ned dine fantasier om?
Er det noen andre her som ønsker at nemi forlater Rec-trådene?
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 16:56 4660

Helt feil fokus, folkens!
Mange vil gå glipp av gode inngangsmuligheter her..
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.05.2020 kl 17:09 4640

Trist utvikling.. går en vei dette.
For selskaper som ikke evner å levere overskudd, ei heller har noe cash å tære på blir det dessverre kroken på døren.Noen MÅ tape penger for at andre skal tjene penger..Caprice? ☠️


Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Ferskinvestor
14.05.2020 kl 17:09 4632

Ja, hadde vært deilig å slippe gnålet hans.
Nemi
Vær så vennlig å kutt ut å idiot erklære oss REC aksjonærer i enhver anledning.
På forhånd takk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
14.05.2020 kl 18:47 4537

Aktiviteten i aksjen er så lav at det statistisk sett kun er fall som blir det dominante utfallet. Slik har det vært siden 14. april da aksjen lå nær 3,80 og siden har falt på marginalt volum mot 3,00. Så må vi tilbake til 19. februar da aksjen var på 5,43 også etterfulgt av teknisk gevinstsikring i etterkant.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
14.05.2020 kl 19:09 4516

Det var et kjent kallenavn! Du gir deg ikke? Jeg var sikker på at du var selveste Jens Ulltveit Moe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
BIF78
14.05.2020 kl 19:59 4449

Velkommen tilbage, AB. Er det blot et kort visit?
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
14.05.2020 kl 21:28 4368

@BIF78
Takk. Tja... litt avkobling. Jeg jobber normalt dobbelt og begge deler fikk ekstra mye å gjøre under Covid-19, så da er det bra med litt avkoblende børs på hjemmekontor.

@zill
Hvorfor i all verden skulle jeg være JUM? Det er vel ikke en god analyse om du var sikker. Jeg har jo kjeftet på JUM i årevis. Nå skal jeg imidlertid støtte han med en Peppes.

@REC
Butte bør beholdes for fremtiden. Det er feil å selge det.
Moses Lake kan ha en fremtid med batterier. Jeg har hele tiden sagt og fortsetter å si at markedstilgangen til Kina i praksis er permanent stengt. Vi kan håpe på tilgang en gang i fremtiden, men det vil stadig være preget av forstyrrelser mellom USA og Kina. Dessuten er det et spørsmål om marginene er verdt det da polyprisene er lave. Ønsker vi Kina-tilgang kan vi gjøre det igjennom Yulin.
Nå må Aker bestemme seg og øvrige aksjonærer ha en strategi med sitt eierskap. Alle kan ikke bare leke daytradere for da ser vi hvordan det går med aksjekursen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
BIF78
14.05.2020 kl 21:48 4339

Håber at du kommer lidt oftere på besøg. Jeg synes, at dine synspunkter er velargumenteret og underbygget, så de er altid velkomne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.05.2020 kl 22:22 4292

AB, der er du.

Regner med du ikke er aksjonær lenger. Du skulle rømme den skuta hvis ikke REC endte opp med 49% i JV'et. Ser mørkt ut nå. 6kr/ aksjer i januar 2021 gidder vel ikke du heller. Mens penga renner ut av ML. Anlegget til 20MRD NOK.

Husker du var skråsikker på at statseide kinesiske banker ville sikre REC billig sikret lån til de 169MUSD til 34% ekstra i JV i 2018. Ellers ville REC nekte å starte reaktorene i Yulin. I tillegg kom Tore Tafatt til sikre refinansieringen og rullering av obligasjonen i 2018 i de samme bankene, hevdet du. Tore Tafatt hadde klart å overbevise deg om det.

Unnskyld AB, men det er vel fortsatt det sprøeste tankegodset noen har skrevet her inne.

Som kjent endte det hele derimot opp med straffegebyr på 10.4 MUSD til JV-partner og en emisjon for det formålet. Og 11.5% rente på REC04 til eierne i Østen fordi Tore Tafatt, som han sa, ikke hadde klart å forklare sine foretrukne nordiske investorer verdien av pantet i semi-conductor virksomheten.

2023 nærmer seg. Og da skal REC05 rulleres. Rulleres, ja. For REC har mer enn nok med å betale renter. Det er en grusom gjeldsoppstilling Tore Tafatt stadig trekker opp.

Supert om du stikker hodet frem og beriker diskusjonene før den tid. Husk at du har mange fans her inne. Det er deg de setter sin lit til. At du finner pengene ingen andre finner. Slik du alltid har gjort. Dem med positivt fortegn. Send oss gjerne din vurdering av shareholders equity også i år - lenge siden sist.

Kanon, AB!

En annen ting: hvorfor det slik at alle dansker som noen gang har skrevet på REC-trådene er molboer?
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
14.05.2020 kl 22:25 4288

Min analyse er sånn cirka like god som dine analyser av REC har vært i en årrekke. Det går ikke an å skrive opp en aksjekurs vet du.

Nå får vi se om det blir noen positive overraskelser her fremover. Satser på det!
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
14.05.2020 kl 23:47 4190

@nemi

Jeg var ikke skråsikker på at man kunne få en bankløsning i Kina. Jeg spekulerte i det som en teoretisk mulighet. Rulling av forrige bond gikk nøyaktig som jeg spådde da jeg stadig ropte BOND2023. 99 % av dere hadde ikke fantasi til å tenke på en BOND2023... dere trodde BOND2018 innebar konkurs. Resultatet ble BOND2023, så det var en helt korrekt analyse og den som burde vært mest sannsynlig for 99 % av dere.

Så blander du rulling av bonds med JV-straffegebyr som var to vidt forskjellige saker. JV kunne man behandle helt isolert. Det du oppfatter som "straffegebyr" er en helt alminnelig finansieringskostnad når en part påtar seg risiko for å stille som kreditor. Nå har vi sikkert spart inn det straffegebyret på at Yulin ble forsinket og vår partner Youser dermed måtte ta støyten for det siden vi hadde redusert eksponering. Når en annen part påtar seg en risiko, så er det ikke urimelig at vi må betale et gebyr for utsettelsen. Avtalen er helt fair. Jeg tror likevel ikke vi kommer til å eie noe mer siden, men vi har en opsjon.

11.5 % rente er også helt fair. Vi kunne ønsket oss 10 %. Så kan du kverrulere så mye du vil på 1.5 %. Nå hadde jo markedet brukt hele forløpet på å synliggjøre så mye risiko som mulig i REC, så da må bankene ta det med i beregningen. Hadde alle aksjonærene vært stabile eiere som stod i ryggen på selskapet, hadde riskovurderingen vært annerledes og renten blitt lavere. Jojo-aksjekurs på børs bidrar til høyre risiko og rente. Men det er prisen aksjonærene må betale for å ikke være et tilgjengelig kapitalmarkedet. Vi hadde spart ganske mye finanskostnader om vi spyttet inn litt ekstra cash med null rente. Kanskje mange av de finansielle problemstillingene kunne vært ryddet unna da aksjekursen var langt høyere. Ting blir dyrere når man lar aksjekursen falle.

Jeg har vært den mest negative til REC-aksjen de siste årene. Det er jeg som har spådd at aksjen skulle krakke nedover og sette nye ATL. Som du ser av innlegget mitt lengre opp så er det en negativ kommentar om kursutviklingen de siste månedene. Ser du på innlegget rett over, så er jeg kritisk til TTs planer om å selge og er ikke spesielt støttende til en oppstart for ML i Kina. Jeg har torpedert alle som har trodd at ML kunne starte salg i Kina hver gang det var en ny runde med handelssamtaler. Jeg var pessimisten omkring handelshindringene. Fortsatt er det handelshindringer. Så din ide om at jeg utelukkende hausser REC på luft og ingenting innebærer at du ikke leser det jeg faktisk skriver. Eneste grunnen til at jeg ønsker ML i livet er dersom batterimarkedet kan materialisere seg i løpet av relativt kort tid, og jeg har antydet at man kan nedlegge anlegget hvis batteriselskapene ikke er ivrig nok med å alliere seg med REC. REC må da inngå avtaler med mange batteriselskaper og ikke gi noen eksklusivitet. Hvis batterisporet ikke gir en realistisk ny plattform å stå på må ML legges ned nå for å spare pengene. La oss selge FBR-teknologien til kineserne så kan de tjene seg rike på det vi ikke klarer.

Hvis formålet med REC er å selge Butte slik at daytraderne skal få 15 minutters lykke over et vederlag som 20 minutter senere er oppbrukt på å betale ned gjeld, for så å starte ML som ikke tjener penger så ser jeg ikke helt en businessplan som fungerer.

Er det jeg som påstår at alle dansker er molboer eller var det rettet mot noen andre?
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.05.2020 kl 08:34 4040

Min venn Daniel som kom med en oppdatering tirsdag, og som hostet webinaret med REC, har tatt til fornuften og kommet med en noe mer nyansert oppdatering på REC. Han har nok regnet litt og sett litt mer på tallene og de ulike riskiene. Han skriver blant annet følgende:

"REC Silicon ASA

Recommendation: Hold (Buy) · Target Price: NOK3.5 (6.0) · Current Share Price: NOK 3.03

All options intact, but many unknowns
REC delivered a decent Q1 report with a positive EBITDA and a slight increase in cash. However, with uncertainties on the trade front and a weak short- to medium term outlook for polysilicon, it would be premature to restart Moses Lake. We arrive at a fair value of 3.5 NOK/sh based on our updated probability weighted scenario model, and as there are too many moving parts to take a firm view on the path forward, we downgrade to Hold.

Delaying key decisions until the visibility has improved on several fronts
REC could reopen Moses Lake e.g. 18 months from now if the polysilicon market outlook improves and a trade agreement is being fully implemented. The two funding options are still a divestment of Butte or an equity raise. In the meantime, the plan is to operate as lean as possible to minimize the cash burn. Our estimates reflect a Butte sale worth USD 270m early next year, which would provide sufficient liquidity to handle a potential restart cost and cover a couple of years of SG&A-related cash burn. If Moses Lake first becomes operational, gradually directing output towards the anode industry is an option.

Moses Lake could provide silane to 3 million electric vehicles in 2025
By replacing some of the graphite in a battery anode with silane, both the charging time decreases and the energy density improves. Should the volume expansion issue be resolved, the silane market could increase tenfold to serve EV's in 2025. Note that REC controls the majority of global silane capacity (see discussion on page 3).

TP lowered to NOK 3.5 (6) based on probability weighted scenarios
Our probability weighted scenario approach points to a value of 3.5 NOK/sh, based on an EV/EBITDA multiple of 6x and a polysilicon price of 10 USD/kg. We apply a 50% probability to a successful Moses Lake start-up by end-2022 and a 10% probability to a technological breakthrough that would enable silicon anode production on an industrial scale (see sensitivities on page 2).

Arctic Securities AS

Daniel Stenslet"
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.05.2020 kl 09:04 3972

I 2018 ville dere gladelig tradet aksjen mellom 1.30-1.50, og da dere feilet med å sprenge 1,50 kom motreaksjonen ved at 1,30 ble brutt. Derfra bar det under 1,00 ned til under 0,50. Utgangspunktet har hele tiden vært at REC var utestengt fra Kina og ikke ville få tilgang. Det burde vært premisset alle jobbet ut fra. Men handelssamtaler førte til at folk håpet og trodde på en løsning, og deretter ble skuffet når det ikke kom løsning, hvilket så gjorde traderne humørsyke og det rammet aksjekursen slik at den stadig ble mer og mer teknisk negativ. Ironisk nok ville det i dag tilsvart 13-15 kroner... ja selv 5 kr. Men med spleis av aksjer endret psykologien seg også. Det at selskapet fikk inn penger på 6 og deretter falt under emisjonskurs og fortsatte nedover har i stor grad vært selvdestruktivt. Dagens kurs ville tilsvart 0,3.

Jo lavere aksjekursen blir jo mindre sannsynlig blir det at selskapet kan hente penger på børs (kapitalmarkedet) og risikoen øker for finansiering igjennom andre institusjoner. Hadde aksjekursen vært 13-15 kroner ville man kunne eliminere noen poster relativt enkelt. Men på 3 blir det snakk om småpenger. Med en børsverdi på knappe 839 mill vil f.eks. en fullmaktsemisjon på 10 % bare generere 83 mill NOK eller snaue 8 mill USD. Alle dere som tradere på jojo-kurser trader i praksis også vekk finansieringsmuligheter og dermed svekker hver runde med jojo tilliten i aksjen og risikoen øker. Folk som "investerer" skyr unna aksjer dominert av tradere og roboter, da svekkes aksjen ytterligere. Til slutt er det kun tradere igjen som spiser hverandre (kannibal-trading).

Mens markedet ser på Kina-tilgang som den største hindringen for REC, så ser jeg på Oslo Børs som den største hindringen. Aksjetrading har vært det med skadelige for selskapet. Og det har blitt så ille dårlig prising at kapitalmarkedstilgangen har forsvunnet og knapt har noen verdi. Da er formålet med en børsnotering bortfalt. Med Aker som ny storaksjonær i REC blir det spennende å se om de f.eks. kan refinansiere selskapet. De kjøpte i praksis et bo fra JUM. Hvis man skal selge Butte står rest-REC igjen med ingenting slik situasjonen er nå. Det hadde vært bedre å selge ML og Yulin.

@Artic Securities
- En polypris på 10 USD/kg tror jeg er veldig optimistisk. Jeg hadde satt den til 7-8 USD/kg.
- At man kan starte opp igjen ML må bero på om produksjonskapasiteten skal brukes til batterier, og sekundært om overskuddskapasitet kan selges til Kina slik at man oppnår høyest mulig effektivitet. Tilgang til Kina tror jeg ikke er på plass innen 2022. Snarere tvert i mot er det mer sannsynlig med ny handelskrig mellom Trump og Xi som følge av at Trump er sint pga "Kina-viruset".
- Sannsynligheten for et teknologisk gjennombrudd for silicon anode produksjon tror jeg er høyere enn 10 %. Det er relativt klart at silicon vil erstatte carbon i anoder fremover. Problemstillingen handler heller om timing når en slik teknologi er klar for masseproduksjon. Hvor lang tid tar det før et spadetak for nye anlegg nær ML står klart? REC kan ikke vente til 2025 med å kjøre ML på standby-modus for aksjonærer og kreditorers regning. Man må ha klare planer for investering.
- Aksjonærene i REC burde spyttet inn penger som dekker indemnity loan på en egen konto. Så får man se hvor mange krav det til slutt blir og bruke resten av pengene til annen gjeld. Problemet er at dette skulle vært gjort da aksjekursen var mye høyere. Men det å nulle ut slike poster hadde gjort bedre for aksjemarkedet. For meg er aksjeeierne i REC uten mål og mening. De fleste bare trader. Da har ikke aksjen noen tillit og da er det ikke rart at den faller under 3,00 nå.

REC har 279 820 066 aksjer. Kjøper du f.eks. 10 000 aksjer så er ikke hovedproblemet alt som har med REC, Kina og handelskrig... eller batteriteknologi... hovedproblemet er hvilke tufser som eier de øvrige 279 810 066 aksjene. Hvilke tufser som stadig pøser ut 5000 aksjer på lavest mulig kurs og robotene som skal tjene sine daglige 50-100 lapper på algoritmetrading. Aksjehandel handler stadig mer om et zero-sum-game.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Randers
15.05.2020 kl 09:23 3917

Oi da, den største skrullngen som har operert på REC-trådene er tilbake.

Da har shareville-oppholdet endt med å drite på draget.
..gled dere til selvforherligelse, fri fantasi, drømmespinneri, virkelighetsfordreining............
Og ikke minst.. ..lange skolestiler som ikke henger i sammen.

AntonFalsk er tilbake !
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.05.2020 kl 09:27 3912

Hyggelig å høre fra deg Randers. Du har alltid en hyggelig tone når du diskuterer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
milk
15.05.2020 kl 09:38 3969

Jøss! Det var lenge siden.. Artig! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
15.05.2020 kl 09:53 3951

Tore Tafatt sier at kommersiell silangass produksjon til batteriprodusenter ligger i beste fall 2-3 år frem for REC. Det er et faktum. Du og dere tror vel ikke han tøyser?

TT har ingen andre intensjoner enn å restarte solar FBR produksjon i ML, og selge til Kina. I dag høres det ut som at det vil koste aksjonærene 30+10 MUSD til investeringer og arbeidskapital for igjen å produsere solar FBR. TT ønsker å oppgradere produksjonen til FBR-B og starte å produsere silangass selv, fremfor å kjøpe fra Butte (til FBR-produksjonen) når Butte nødvendigvis er solgt. Ytterligere investeringer til FBR-B og silangass-kapasitet i ML er ikke uttalt fra TT, men de utgjør definitivt også noen ti-talls MUSD.

Så nei Anton:

"At man kan starte opp igjen ML må bero på om produksjonskapasiteten skal brukes til batterier, og sekundært om overskuddskapasitet kan selges..."

er villfarelse. ML blir aldri restartet hvis det ikke er for å produsere solar FBR. TT sier jo det - FBR representerer det som kan være en veksthistorie for REC. REC har ingen planer om å oppgi FBR-raktorene i ML. Han er varm om hjertet når han snakker om dem, og det er herfra REC04-05 kan betales.

Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.05.2020 kl 09:59 3977

Da ser det ut som at "proppen" på 3,00 forsvant, og magneten har nå stilt seg inn på 2,00 (kanskje 2,50 i første omgang).
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.05.2020 kl 10:08 3948

@nemi

Vi vet ikke nøyaktig hva som blir diskutert mellom REC og de 20 batteriaktørene som holder på. Dette er kort de holder inntil brystet. Men fra vårt perspektiv må vi vite om dette er en investeringsmulighet som er realistisk i løpet av relativt kort tid. Hvis det tar lang tid så bør det ikke være interessant at vi skal betale 20 MUSD i året for å vente på batteriselskaper.

Uten batterier mener jeg ML bør avvikles, eventuelt selges. Jeg har null tro på at ML kan tjene penger på å eksportere FBR-granuler til Kina selv om det skulle være mono-kvalitet til en pris som gir særlig marginer. Vi skal ikke selge med tap og det å gå break-even er heller ikke noe å trakte etter. Man må tjene 20-30 % på salg til Kina eller droppe det.


@sa2ri
Det er nok 2,50 som er første stasjon. Om man bryter under det er mer usikkert.

@REC
Jeg tror polyprisene skal ned på 5-tallet som følge av Covid-19 og overkapasitet i Kina. Om ML teoretisk sett skulle klare (med 100 % kapasitetutnyttelse) å komme seg til en cash-cost på 6 $/kg for mono-kvalitet, så blir marginene likevel ikke særlig å skryte av per nå. Prisbildet ser ut til å være slik i 2021, så noe oppstart før 2022 er neppe realistisk.

@milk
Det er nesten 2 år siden jeg postet sist på Hegnar. Takk til admin som fikk fikset kontoen min.


@OSE
Vi har grønn børs men REC faller i øyeblikket 4,47 % med en omsetning på bare 1,38 mill kr. Så liten omsetning skulle strengt tatt sett aksjekursen i 0 %, men fordi det er ubalanse i tradingsystemet og tradere utnytter huller så påfører noen tradere skade og vi ser -4,47 %. Så bidrar det sikkert ikke at de leser Hegnar hvor det ikke er mye positivt å si.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.05.2020 kl 10:43 3874

@AntonBerg:

"Vi vet ikke nøyaktig hva som blir diskutert mellom REC og de 20 batteriaktørene som holder på."

Vel, vi vet da noe. Jeg fulgte ARC sitt webinar og det som ble sagt fra selskapet selv var at de snakker med to-tre stykker som kanskje skal lage en pilot. Det er vel også nevnt av analytikeren fra ARC om jeg ikke husker helt feil, men kanskje det var i en annen meldinmg som ikke er delt. Uansett, batterier er nok ikke nært forestående da det vil ta tid å utvikle dette (i følge det slekspet selv sier).
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 10:56 3848

Zillioner
I går kl 12:40
1265
Den beste indikatoren på at dette kommer til å gå bra er at REC har gått fra den mest aktive ticker'n til den minst aktive på forumet.

Så lenge varte det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
15.05.2020 kl 11:02 3834

@sa2ri

Ja, nå er det vel en aktør allerede inne i ML som tester. Men det kan bli flere piloter fra flere selskaper. Jo flere selskaper, jo bedre for REC. REC bør ikke binde seg til en ekslusivitetsavtale hvor kun en aktør får tilgang på kapasitet. Det bør være konkurranse og vekstmuligheter ved at REC kan serve hele batteriindustrien basert på silicon anoder.

Vi vet likevel ikke nøyaktig hva partene diskuterer, da det er en del hemmelighold. Og det er bra. I teknologiutvikling skal man ikke dele alt med alle, men holde kortene tett inntil brystet. Derfor vil det være begrenset med hva REC kan dele av informasjon. Hvilket er en bra ting. Men fra vårt perspektiv må det foreligge en investeringsplan som danner et rammeverk og road-map. Vi ser tendenser til dette i rapporteringen nå ved at REC har begynt med å presentere informasjon fra silicon-bruk i batterimarkedet.

Det REC kan tilby, og hvorfor batteriselskapene er interessert i REC, er at de teknologisk sett kan bidra med et produkt av høy kvalitet til lav pris og en effektiv produksjonsteknologi for masseproduksjon.

Når man starter en pilot så er de teknologiske utfordringene ved selve ekspansjon og sammentrekning løst av det selskapets teknologi, og man ønsker så å teste en pilot-produksjon for hvordan teknologien fungerer i masseproduksjon før man så skalerer opp produksjonen til ønsket kapasitet. Det blir det samme som da REC hadde en pilot FBR-reaktor som man testet og modifiserte inntil man fikk FBR-reaktorer til 1. generasjon. Teknologien fungerte, oppskaleringen fungerte.

Det finnes mye teknologi på labratorier, men det er få teknologier som overlever en industrialiseringsprosess til billig masseproduksjon. Derfor vil noen teknologier feile og noen teknologier ta ledelsen. Det er også flere ruter til mål. I sin kvartalsrapport skriver REC f.eks. "Adding 25% silicon to graphite increases capacity 4x". Så vi kan være nærmere en 4x revolusjon som så med tiden kan bli til en 10x revolusjon.

Hvis en Tesla kan kjøre 4x ganger lenger enn dagens batteri, og kan lades opp betydelig raskere, så blir rekkeviddeangsten helt borte. Det er vel i dag mulig å kjøre Oslo-Trondheim... men da kan du gjøre det fire ganger. En annen bransje er elektrifiseringen av anleggsbransjen som også arbeider med null-utslipp.

Teknologien til NEL blir helt ubrukelig fordi en Tesla-lastebil kjører lengre og lader raskere enn hydrogenalternativet. Kombiner dette med induksjonsteknologi og datamaskiner som snakker sammen, og du trenger kun å parkere så lader den av seg selv og betaler uten at du løfter en finger.


Se side 28 i kvartalsrapporten.
Her er det et eksempel på at man har 45,000 (75 %) med graphite og 15,000 (25 %) med silane, tilsammen 60,000 (100 %).

Så dette er trolig steg 1 hvor man helt enkelt legger til "25% silicon to graphite increases capacity 4x"
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 11:22 3799

Anton Berg sin aktivitet er perfekt negativt korrelert med REC sin aksjekurs. Dette burde skremme vannet av de fleste aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 11:26 3811

Hvem tror DU blir ny CEO i REC?
1. Anton Berg
2. Kristian Røkke
3. Alf Bjørseth
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
abc1
15.05.2020 kl 13:17 3695

Er det helt nytt at batteriet utvikles i Kina ? Vi håper vel at utviklingen skal skje i USA.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 15:28 3582

Ingen. Når Butte er solgt er det ikke behov for CEO. Det er ingen aktivitet igjen, og TT kan pensjonere seg. Penger spart.
Styret kan så ansatte en ny sjef når (hvis) ML starter opp om noen år.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 15:46 3589

Blir spennende å se hva de skal gjøre fremover. Ny eier og ny styreleder. Da er det naturlige neste steget å få på plass en ny daglig leder. Det skal bli utrolig spennende å se hva de drar opp av hatten her fremover. Det snakkes mye om alternativ 1 og 2 her inne som om det er skrevet i stein. Da er det typisk at det blir alternativ 3. Ny strategi, ny daglig leder, ny giv. Her har Aker-systemet sett en mulighet, og jeg kan love dere at det er en mulighet vi eller analytikerne ikke har tenkt på.

Skal jeg tippe utifra hva som ligger på bordet i dag må det bli effektivisert drift, ny daglig leder, salg av Butte og gjenåpning av ML. Spennende case! Alle skjeletter er ute av skapet og tidligere aksjonærer spyr av selskapet. Ikke rart de selger unna så snart de får muligheten. Da er det bare å snappe for nye aksjonærer med tro på Aker-systemet. Så satser vi på at de snur skuta.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 15:58 3588

Svært få av batteriprodusentene går ut i offentlighet med detajler rundt samarbeid, alle har vært meget hemmeligholdt - samme som REC. De sier A, men ikke B. De sier kanskje, men ikke sikkert. Dette tyder på en bransje som er i sterk konkurranse, og ingen vil røpe noe.

Hvis (altså hvis, ikke når) batterier blir en realitet - så vil kursen kunne skyte fart i HØYT tempo uavhengig av tiden det tar med utviklingen + oppstart,om det så vil ta 2 år. Så lenge det blir kommnuisert ut med en konkret nyhet, så vil prisen på aksjen stige langt før batteriene er produksjonsklar på markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 16:01 3604

Kan REC være strategisk viktig for Elon Musk?
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
15.05.2020 kl 16:03 3597

Tore Tafatt har nettopp fortalt deg at PV-markedet forventes å være svakt 2020-21. Restart av ML er tilsvarende utsatt. TT har faktisk veddet på nettopp det. Hele REC styret også, fordi noen innsidekjøp på dagens kurser ser dere ikke. Selv om dere har fest.

Edit 16:34:
Tore Tafatt har mottatt 37 MNOK i godtgjørelser av dere siste 3 år. Opsjoner har han drøssevis av, men så klart med alt for høy strike-price per 2020. Han kan, men han vil ikke kjøpe aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
nemi's
15.05.2020 kl 16:04 3596

Større sjanse for at han er interessert i Bislett kebab.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 16:05 3600

Tore Tafatt må gå planken. Det blir neste melding. OK at ML er utsatt. Selg Butte, skaff likviditet til videre drift + R&D.

Selvsagt skuffende at det ikke er noen innsidekjøp fra de nye i styret.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare
Zillioner
15.05.2020 kl 16:06 3597

Nemi's, hvorfor tror du Aker har kjøpt seg inn her og plassert sine folk i styret? La oss leke litt med tanken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:08 Du må logge inn for å svare