Norwegian fortsetter oppturen.

Strategi
NAS 12.05.2020 kl 09:33 7385

Norwegian fortsetter oppturen.
Overraskende for alle, men kanskje ikke så merkelig allikevel etter et fal fra 40 på 88 %.

Restrukturering og sikring av egenkapital samt et marked som ser ut til å åpnes opp raskere enn tidligere ventet er drivere.
Det ryktes om konsolidering i flybransjen som også kan skape spekulasjoner.
Uansett så går aksjen oppover, hver dag.

Hva skjer når emisjonsaksjer kommer ut i markedet.??

Jeg tror disse aksjene blir brukt til å få ned snittet og at mye ledig kapital vil sprøytes videre inn i aksjer i selskapet.

Dette vil muligens bli en ny spinn off.

Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 19:21 867

Hvordan ser du for deg en spin-off?
Redigert 20.01.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:41 1001

Norwegian-toppen kommer til å bruke mer penger enn dette på hagemøbler denne våren
Opplagt signal om at han kan være på vei ut av styret.
Redigert 20.01.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Epona
13.05.2020 kl 11:46 1069

Du er vel mesternes mester når det gjelder å spå i framtida. Gratulerer.
Redigert 20.01.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
13.05.2020 kl 09:53 1112


Om noe så er meldingen om NAS-toppenes tegning et SALGS-signal.

De har åpenbart ikke veldig stor tro på sitt eget selskap. Hvis de hadde hatt det så burde de i det minste offentliggjort at de ville tegne seg for betydelige beløp FØR de visste at emisjonen var flere ganger overtegnet. Nå vet de jo at de ikke kommer til å få tildelt på langt nær det de har tegnet, for hvis de får alt vil mange småasjonærer som ikke får bli sure.

Og uansett så er ikke beløpet de har tegnet seg for særlig stort for disse gutta. 100.000 kr fra styreleder er jo helt latterlig, særlig på bakgrunn av at han vet han neppe får tildelt mer enn kanskje aksjer for 20.000 kr. Det er vel forholdsmessig ut fra reell formue det samme som om en stakkars vanig lønnstaker skulle tegne seg for 200 kr!
Redigert 20.01.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Strategi
13.05.2020 kl 09:21 3125

Norwegian åpner opp som vanlig.

Tror det kommer et rykk opp, slik vi så i går.
Her tas tydeligvis posisjoner.

Hva skjer i NAS ? Det er det store spørsmålet.
Noe skjer, det er det ingen tvil om.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Single Malt
12.05.2020 kl 23:23 3442

noen som har regnet på hva NAS kan tjene på 7 fly i drift?
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 22:07 3620

Vil anta at mesteparten er algoritmehandel og at enkelte småsparere kjøper seg inn, sist jeg sjekket var summen aksjer eiet av topp 50 synkende.

Nå gjør jeg ikke daglige analyser av topp 50, men det er sikkert noe som følger det bedre enn det jeg gjør som kan vise trenden siden februar....
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
FunTrade
12.05.2020 kl 20:56 3784

Eneste logiske kjøper hva jeg kan se må være indeksfond hvor nas inngår (OBX), de gjør vel nærmest kun robotkjøp/-salg, kjøper/selger "i blinde" for å representere indeksen de har mandat til å følge.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Epona
12.05.2020 kl 20:48 3829

Noen andre må ha kjøpt de siste ukene også. Antakelig?
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
johnsen50
12.05.2020 kl 19:15 4059

Sitter selv med noen 1000 aksjer i Nas og har selvsagt overtegnet kraftig i emisjonen. Må si jeg synes det er rart at kursen bare stiger og hadde selv forventet at den vil synke til 2-3 kr disse dager. Jeg tror det er en årsak til at mange laster opp i nas nå og ikke venter på lavere inngang— jeg velger å høre på konsernsjefen som sier oppsiden i Nas er enorm for de som vil investere i selskapet . Tror man på flyaksjer i framtida er det nå du skal laste opp. Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 18:58 4134

Nå må vi ta en emisjon av gangen. Selskapet har jo meldt at det trenger mer penger for å starte opp igjen og erfaringsmessig så bør det gå litt tid mellom hver emisjon.

Forstår for øvrig ikke strådstarters bruk av 'Spin off'. Normalt betegner det salg av deler av selskapet eller utskillelse av eiendeler til nytt selskap. Det er vel det motsatte han ser for seg forutgående setning. Er det engelsk som fremmedspråk som er det reelle problemet her?
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
suspekt
12.05.2020 kl 18:40 4178

Dette kan snu fortere enn vi aner, tror det blir mye mer enn 7 fly til høsten. Ruter til foreks. køpenhavn, spania mf,er det ikke så lenge til vil start opp. Se hva ryanair gjør, de er snart i gang med mange flere ruter. Det kan bli en oppgang uten like til høsten og på nyåret. Kjøp og hold!!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Badgirl
12.05.2020 kl 17:40 4316

Ryan air har ikke Det håndfast Stein, de REGNER med å ha 60-70% belegg. 🤠
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
stein666
12.05.2020 kl 17:10 4415

Den der er en løgn.
Ryan air har 60-70% belegg på sine fly fra juni
Da må jo Norwegian air klare det samme fra juni også?
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 16:47 4512

Bare å sjekke topp 50 aksjonærene de har solgt de siste ukene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
tommorris
12.05.2020 kl 16:36 4565

Det kan det selvsagt være. Men, snitt på nesten 16 mill aksjer omsatt pr dag de siste 10 dager. Er det virkelig så mye småsparere som kjøper og så mye algoritmehandel?
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 16:00 4694

Algoritmehandel og suckers rally, småaksjonærene blir lurt igjen 🙈
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Kantarell
12.05.2020 kl 15:52 4735

Da IAG bød på Nas i 2019 (350/aksje) var verdien på selskapet rundt 12,5 milliarder (-10 milliarder som nå erstattes i aksjer) vil selskapet bli verdt 25 milliarder kroner minst. Det vil si en kurs på 7,5 kroner.

Man kan anslo at kursen kan nå 7-8 -+ selv etter konverteringen.

Ja det er en positivt belyst tankegang; men hvorfor ikke?!
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
tommorris
12.05.2020 kl 14:25 5009

For å dra dette resonnementet videre. Dersom riktig kurs før konvertering var 5 kroner, blir EV= 58,8 mrd. Hvis riktig verdi på selskapet på gjeldfri basis etter konvertering fortsatt er 58,8 mrd, tilsvarer dette en børskurs på ca 3,20 (12,3 mrd i EK verdi dividert på 3,86 mrd aksjer). Jeg husker ikke helt hvor mange aksjer som vil være i NAS etter konvertering, men det er sånn ca riktig.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
tommorris
12.05.2020 kl 14:14 5070

Jeg vet ikke om det er riktig regnestykke. Du må regne i forhold til entreprise value, altså børsverdi + netto gjeld. Dette blir litt omtrentelige tall, men, men:
Børsverdi på 40 kroner = Kap verdi 6,5 mrd. + gjeld på 58 mrd gir EV = 64,5 mrd. Børsverdi på 5 kroner x (163,3 mill aksjer + 3,6 mrd nye aksjer) = Kap verdi på 18 mrd + ny gjeld 46,5 mrd gir EV = 64,5 mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Korporalen
12.05.2020 kl 14:14 5074

Dersom 95% av aksjeeierne om 2 uker mener selskapet er verdt mer enn 1kr/aksje så er det ikke rart kursen er så høy som den er nå. Hva disse 95%'ene tenker og mener er viktigere enn noe annet som skrives og sies om aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
1013
12.05.2020 kl 13:48 5161

Hvem er så tåbelig at købe aktier på nuværende kursniveau? selskabet kommer til at mangle flere penge om få måneder nuværende kurs burde ikke være over 1 kr.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
12.05.2020 kl 13:32 5237

samme her.

Med en verdsettelse på nivå med det budet som var ville aksjen være verdt ca 3 kroner. pga den enorme mengden aksjer. dagens pris er for høy sånn sett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Strategi
12.05.2020 kl 13:30 5250

Mye har skjedd siden den gang, tror Norwegian kommer ut på andre siden av denne krisen mer blankpolert for fremtiden.

Jeg kommer til å følge denne tett og ha den som prioritert aksje fremover, så får vi se hvordan det går.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
12.05.2020 kl 13:05 5332

Med alle de nye aksjene som kommer. Vil en kurs på 1.86 kroner i 2020, tilsvare en kurs på 40 kroner i 2019. Det vil si lik verdsettelse av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
12.05.2020 kl 13:04 5346

Etter alle de nye aksjene er sluppet løs er aksjen verdt ca. 0.22 kroner etter dagens verdsettelse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.05.2020 kl 12:16 5533

Vi snakker lavprisselskap som skal drifte 7 fly frem til 2022.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
giocomale
12.05.2020 kl 12:00 5641

Hva er teorien, at Norwegian skal være verd 140+ mrd?

Du får unnskylde, men det synes jeg ikke henger på greip.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Griffon
12.05.2020 kl 11:54 5697

Kursen var ca 48 kr for ett år siden, da var det mer gjeld og før omlegging av nas. I hele fjor og i år har akjse kurs blitt kjørt ned av short salg. Bl.a en robot som brukte "175" som volum og stod både på kjøp og salg samtidig. Var dette kurs manipulasjon ? Er ingen som bryr seg.
Nå har det gått så langt at de som hadde algoritmer på kurs ned kan ha gitt opp.
Det kan se ut som om det nå er et par andre som har overtatt og jobber med å få kurs opp igjen. Bl.a med volum 4173.
Kan det være så enkelt at kursen nå er på vei opp til 40 tallet igjen, det hadde vært noe! Nå med mindre gjeld og flyene snart kan være på vingene igjen.


Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
suspekt
12.05.2020 kl 11:49 5739

Riktig det du skriver kvike, har tenkt samme tanken selv, de fleste vil jo bare snitte ned, men har fortsatt tap.
Aksjekursen var jo lav pr 30.04 som var dagen en sulle eie for å få delta i emi.
Snart er flyene i lufta og da kommer det penger i kassen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
suspekt
12.05.2020 kl 11:24 5915

Hvem har penger til et flyselskap nå når alle er avhengig av massive støtter fra staten, og har nok av fly som står på bakken??? På et senere tidspunkt kan imidlertid nas bli solgt, kreditorene som var obl.eiere sitter vel med mestparten av aksjene og kan selge om de vill!! kansje det er de som kjøper nå om dagen!!
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Epona
12.05.2020 kl 11:14 6003

Tror det finnes friere som er på jakt etter flyselskaper på billigsalg. Om det i såfall er godt nytt eller ikke er mer usikkert. Men det bidrar til kursoppgang da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 10:29 6264

Ryanair regner med at 40 prosent av selskapets flyreiser vil være i gang fra 1. juli.

Dette betyr rundt 1000 flyreiser om dagen, ifølge selskapet, som imidlertid vil innføre krav om at både mannskap og passasjerer har munnbind og i tillegg få kontrollert kroppstemperaturen for eventuelle turer. (TT)

Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Strategi
12.05.2020 kl 10:26 6302

Du får sikkert bra betalt for disse, hadde du sittet ville du hatt et fantastisk snitt og kunne kjøpt en del i markedet og fremdeles sittet på en god snittpris og gått langsiktig.
Det spekuleres mye runt kurser rundt krona, dette tror jeg ikke vil skje.
Jeg tror den fortsetter opp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Kvike11
12.05.2020 kl 10:24 6329

dem der får aktier til kr 1 er dem der har aktier til betydelig højere pris.
Du skal først sælge dem du taber stort på, og hvem gør det nu..
Først ind = først ud
Det er der ikke mange der gør, alle håber og ved at kursen skal længere op, nu meget af gæld er væk og Corona krisen er med nedadgående kurve.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Strategi
12.05.2020 kl 10:22 6359

Det er sikkert også nye investorer fond evt. andre flyselskap som ønske å legge inn et bud, etc.som ikke har hatt aksjer i selskapet eller som tidligere har gått ut.
Dette er bare spekulasjoner fra min side og er ikke ment som noen form for hausing.

Det jeg bygger dette på er at kursen går opp daglig, kraftig også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare