RT-PCR markedet spås å tredobles -Biotec=100

JosefK
BIOTEC 12.05.2020 kl 13:16 1201

Fra 7,5 milliard i fjor til over 22 milliard USD.

https://www.prnewswire.com/news-releases/polymerase-chain-reaction-pcr-and-real-time-pcr-testing-market-worth-22-4-billion-in-2020--due-to-the-surge-in-number-of-tests-being-conducted-for-the-diagnosis-of-covid-19--301053878.html

Jeg synes det høres litt tafatt ut. For det har både blitt investert i maskiner og enormt mange kits har kommet på markedet.

Men la oss nå gå ut fra at det blir fasiten:

I fjor omsatte ArcticZymes for 45 millioner kroner, hvorav mesteparten (>60%) er innen PCR. Gang det med 3 og man kommer til 135 mill.

Og da har man ikke en gang justert en millimeter for valuta.

For å være helt ærlig er jeg fornøyd med 135 mill. Det er bare at det kan være sinnsykt mye mer. Og jeg sier det fordi jeg vet ~50% av kostnadene er knyttet til forbruksvarer.

Kontrollregning mot siste kvartal: 18,5 mill x 4 = 74 mill er ikke enig, men det er kun et kvartal. Og coronasesongen startet først i mars for alvor.

Det vil si det er grunn til å tro det meste kommer i de neste kvartalene. Men blir det 135 mill elller mer? Jeg tror det lett kan komme over 200 mill på årsbasis. Og jeg snakker her KUN om ArcticZymes, beta glukan kommer i tillegg.

Har vi mer som kan understøtte? Ja, det har vi. Det rampes fremdeles opp med test kapasitet.

Så for å summere litt så kommer jeg til :

Bear case: samme nivå som i Q1 x 4≈ 75 mill
Base case: samme nivå som i 2019 x 3 ≈ 135 mill
Bull case: >200 mill

Og det er ex beta glukan og fx effekt.

Og om man ser litt på bunnlinje så er utgiftene nokså stabile og antakelig vil de være på linje med fjoråret. Da hadde ArcticZymes 33 mill i expenses.

Hvilket gir ebitda på rundt100 mill i et base case scenario.

Igjen: fx og beta glucan kommer i tillegg. Det kan fort utgjøre 50-60 mill topplinje bare det.

Med ev/ebitda på 40 (no less) mener jeg kursen lett når 100 innen ett år gitt et base case scenario.

Biotec Pharmacon er et spinnvilt case. Enorme muligheter til topplinje vekst, utgifter som er tatt (jfr. Q4 pres.), og ekstreme marginer (i ensym businessen).

Hvor er analytikerne? Jeg er banna bein brennsikker på at Biotec er mer verdt enn Medistim (3,3 mrd) om 3-6 måneder. Hvis ikke så har mye gått galt.

Do the math folkens. Om to dager er det generalforsamling, etter mitt syn bør det kreves sekundærnotering på Nasdaq, der ensym produsenter prises hinsides høyt. Eksempler:

Dyadic tapte 8,3 mill dollar i fjor, CAP: 180 mill USD
Codexis tapte 11,9 mill dollar i fjor CAP: 705 mill USD


Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare
JosefK
12.05.2020 kl 18:49 939


Det inntar form av steinhard propaganda det her. Slettes ikke noe jeg støtter, men det er tall oppgitt i denne pressekonferansen som har relevans:

https://rsbnetwork.com/2020/05/🔴-live-president-donald-trump-and-administration-officials-hold-a-press-briefing-on-corona-virus-testing/

Redigert 21.01.2021 kl 04:14 Du må logge inn for å svare