Nytt kursmål på kr 150

sokaratest
PHO 13.05.2020 kl 08:11 70091

Even stronger LT growth prospects after Ipsen deal



We reiterate Buy recommendation on Photocure share at a higher TP of NOK 150/sh (130) after the news of taking back Hexvix from Ipsen makes it possible for the company to repeat the ongoing US success story in Europe. We see the company’s case strengthened by the news and visibility is better with clear guidance for 2023.

1Q figures in line with pre-announced ones
PHO released its 1Q report on May 7th. There were no surprises on financials, as the company pre-announced quarterly figures at the time of private placement a week before. Revenues showed a modest YoY growth to NOK 55m and EBITDA came in negative at NOK -7m. Notably, 1Q figures were weaker than our latest estimates in February, partly impacted by the COVID-19 crisis.

Key news – taking back European market from Ipsen
On April 27th, PHO announced an agreement with Ipsen to regain rights for the sales and marketing of Hexvix in Europe from October 1st. The deal includes a fee of EUR 15m (NOK 170m) and royalties of 10-15% of sales in years 1-7 and 7.5% of sales in years 8-10. The step is very positive for Photocure, as Ipsen was not successful with Hexvix sales in Europe and Hexvix is still not available in many large European markets. The move should ensure solid long-term growth for Hexvix beyond just the US.

2023 guidance updated to NOK 1bn @ 40% EBITDA margin
Photocure now aims to reach total global revenues in a range of NOK 1bn by 2023. Earlier guidance was for USD 70m in sales in the US by that year (no comment if that is kept). Growth potential beyond is also significant, in our view. PHO aims at approx. 40% EBITDA margin, which is below our previous estimates. Therefore, our updated 2023 estimates are with much higher sales but not too much change on the EBITDA side. We, however, note that NOK 1bn goal has upside potential, while significant growth beyond that is also expected.

Positive stance is kept, as deal with Ipsen strengthens LT growth prospects
We have revised our model after the deal with Ipsen that presents strong long-term growth prospect beyond the US. Photocure has an opportunity to make Europe another success story, as was done with the US. Therefore, our positive stance towards the stock is kept at a higher TP of NOK 150/sh (NOK 130/sh previously). We are also surprised by the rather subdued market reaction to the news, but expect it to be better appreciated over time.

Notably, Photocure also enjoys strong shareholder support with the 10% placement oversubscribed six times, which also indicates capital is there to support the growth story. Banks seem also open to debt financing, which is another important factor to support the preparations for European endeavor. As for COVID-19, the near-term impact is going to be felt, but TURBTs are only mostly delayed, as the bladder cancer is there and the need for Hexvix/Cysview is unchanged.

Analyst

Tomas Skeivys, CFA
+47 21 95 37 49
tomas.skeivys@norne.no
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Skovmand
25.05.2020 kl 17:42 3698

bare prater, skaper ingenting
Høj omsætning = lavere omkostninger =bedre resulter (en læreregel for nybegynnere)
Mener de er på rette spor,som omsætning også viser
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Computum
25.05.2020 kl 17:48 3682

PHO vil bli en brilliant investering. Problemet er en ledelse som er forbeholdne og "forteller" potensielle investorer at de har all verdens tid til å trade andre aksjer før de kommer tilbake til trauste PHO. FOR gode opsjoner og innsidere som ikke har sans for "penger på gaten" er nok årsaken til mangel på innsidehandler.
Redigert 21.01.2021 kl 01:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 18:08 3660

Dette har du tydeligvis ikke så mye greie på, høy omsetning er tydeligvis det samme som bedre buisness for deg, mye rart man skal høre før ørene faller av.
Skovmand
25.05.2020 kl 18:29 3699

høy omsetning er tydeligvis det samme som bedre buisness for deg

Nej da,det er det for alle virksomheder,det er den bedste måde at få omkostningen ned pr enhed.
Helt enkelt er det bedre pølsemanden sælger 1000 end 100 om dagen,så behold du bare dine ører
Slettet bruker
25.05.2020 kl 19:14 3642

I rest my case. Er jo knapt ungdomskole økonomiforståelse på deg.
Skovmand
25.05.2020 kl 19:41 3620

min økonomiforståelse helt ok,
men uorden i din logiske sans,hvis du ikke kan forstå helt elementære ting
Odeven
25.05.2020 kl 21:40 3496

PHO trenger nå en trigger.
Ned 4,5% ift. hovedindeksen er et dårlig signal. Dette har jo også vært trenden siste tiden.
Håper de har noe positivt å fremlegge.

O.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 02:59 3314

Det er helt rett det du skriver att omsettningen øker vart år, men EBITDA minker vart år på hex/cys. Og det er ikke ett
teign på att det går bedre. Det hjelper lite med vekst nær vinsten minker hele tiden, så skall du påpeke noe så bør du
ta med helheten. Om du har økonomisk sans som du påstår, så vet du att uten de 61 mil fra Cevira og de 8 mil fra
opsjonsprogrammet. Så var 2019 ett elendigt hex/cys år, der alle resultat peker feil vei. Men det er ikke altid like
enkelt att se helheten.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 08:46 3148

Shorterne skåler nok i champagne og ber på sine knær om at denne ledelsen må fortsette. En ledelse som prater og prater, men ikke leverer noe til sine aksjonærer. Kursutvikling fra helvete og selv haussegjengen holder kjeft. Styret bør nok ta en titt på hva som foregår/ikke foregår.
Computum
26.05.2020 kl 09:34 3075

Det er jo lett å se i etterpåklokskapens lys at det ville vært lurt, tidlig på året, å solgt PHO og kjøpt Biotec for alle pengene. Men dessverre går det ikke an å handle på etterpåklokskap. Photocure er en treg materie. Det har den alltid vært. Men selskapet har en dynamisk leder og er på vei til noe stort. Men her kreves stor tålmodighet.
Det blir ikke lettere når man ser andre selskaper i sektoren fare til værs.
Nå vet ikke jeg fra pafo skriver for tiden. Men han har lenge vært negativ til PHO og har sikkert satt pengene i noe bedre?
Slettet bruker
26.05.2020 kl 09:39 3065

En leder som gjør alt annet enn å vise at han tror på det han selv sier, det er ikke en god leder, men det totalt motsatte. Andre selskap har ledere som viser at de tror på det de selv sier, det liker markedet og shortere holder seg unna. Her vet shorterne at denne ledelsen alltid prater og unngår å handle, da er det som å stjele sukketøy fra unga. At noen går inn med penger i en emisjon i dette selskapet, det viser at man har for mye penger og ingen kritisk sans.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 10:11 3030

Kursen raseres på høyt volum og da er det litt morsomt at haussegjengen latterliggjorde shorten som ble satt, de skulle visstnok svette når DS kom med noen god meldinger. Akkurat som om han bryr seg, han har jo lønnen og oppsjoner uansett. Tenk å få godt betalt for å si akkurat det som behøves, for at man skal dytte fakta langt nok frem, til at man ikke kan bli målt på dette. Så dytter man det enda lenger frem litt senere, verden vil bedras og godt å sitte i COV:-)
Redigert 26.05.2020 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Computum
26.05.2020 kl 10:11 3033

Ja, verden ser forskjellig ut alt etter hvilke øyne som ser.
Grunnen til at kursen hangler nå er coronarelatert. PHO taper på corona, mens andre tjener. Og det er kommunisert. Derfor vil mange mene at de har god tid til å komme tilbake til PHO når verden normaliseres igjen. Den sjansen tar ikke jeg. Kanskje gjør Spetalen et raid igjen og shorterne må dekke seg inn?
Lykke til med bedre investeringer.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 10:21 3014

Så alle andre i helsesektoren på Oslo Børs tjener på Corona, siden PHO er verst i kursutvikling i 2020? Det er å lure seg selv og forsvare en ledelse som er totalt ubrukelig. Så det er Spetalen som skal være redningen, da vet man at alt håp er ute. Hvorfor kjøper ikke ledelsen, er jo penger på gaten i følge dem selv....eller er det slik at de faktisk vet at det som blir sagt ikke er realiteten.......
Redigert 26.05.2020 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
sokaratest
26.05.2020 kl 11:05 2970

Når alt er så elendig er det merkelig at profesjonelle analytikere mener aksjen vil være verdt kr 150 - mer enn 100% økning
Slettet bruker
26.05.2020 kl 11:10 2961

De tar utgangspunkt i ledelsens store vyer, som alle inerest inne vet aldri vil materialiseres. Spør deg selv, hvorfor handler de ikke selv, siden det er penger på gata?
Slettet bruker
26.05.2020 kl 12:19 2886

Se på Biotec Pharmacon, opp 5-600% på noen uker.

PCIB opp til 70 igjen.

ContextVision hvor primærinnsiderne handler gjennom hele året og sitter på en stor del av aksjene i selskapet, Ingen form for haussing, omsettes stort sett bare på nyheter og kvartalspresentasjoner, ingen haussing eller baissing, glemt, ingen stress eller bekymringer,med en teknologi som omfatter det meste, tjener penger, og har gått fra 65 til 164 på et par måneder, min egen favorittaksje som gir meg meget god søvn og godt humør.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 12:23 2878

Har selv en pen gevinst i COV, selvom jeg ikke er i nærheten av din oppgang. Et selskap som ber om shorting og har en ledelse som viser seg å være totalt ubrukelig, der får man som fortjent. PHO er på vei utenfor stupet og har vært det en god stund.
Redigert 26.05.2020 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2020 kl 12:26 2861

Jeg har ikke vært med hele veien, men dette er en aksje man kan sittte tungt lastet i uten bekymringer.
Sjekk selv.
Skovmand
26.05.2020 kl 13:12 2816

Pafo skrev Men det er ikke altid like
enkelt att se helheten.
Enig har fulgt Photocure tæt i flere år og ved udmærket 2019 kunne være bedre,
mit indlæg viser bare at ikke alt er så ringe ,for mig virker ledelsen meget offensiv
(måske for meget) men men tror de har valgt rigtig retning
sokaratest
26.05.2020 kl 13:16 2806

Pho kommer, og vil gi rikelig til de som kan vente 1-2 år. USA og Europa på egen kjøl og samarbeid med Asiris om Asia - milliardomsetning med 40% margin betyr megautbytte hvert år
Redigert 26.05.2020 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
kreinh
26.05.2020 kl 13:17 2819

Kjøpte aksjer i Photocure i slutten av august 2018 til 65kr. Snart 2 år senere er vi på 68. Gikk den gang ut av NEL på 4. Dårlig handel må jeg innrømme....
sokaratest
26.05.2020 kl 13:19 2814

Hvorfor solgte du ikke på 120?
Slettet bruker
26.05.2020 kl 13:20 2827

Du er en av de som tror på det ledelsen serverer, shorterne vet at det nå er tomt prat og tjener gode penger. Ledelsen bryr seg ikke, ikke kjøper de aksjer selv og de har akkurat samme lønn.
sokaratest
26.05.2020 kl 13:23 2822

Ja, jeg er den en som tror på ledelsen. Du tror tydeligvis at de gjør alt de kan for å ikke lykkes og at ingen ser de i kortene. Hva mener du om analytikerne ? Er de i ledtog med ledelsen om å lure alle ? I så fall hvorfor
kreinh
26.05.2020 kl 13:29 2803

Alt skal bli bedre i 2023. Flytting av målsnøra er ikke helt velykket kursmessig. Noe som shorterne kan kose seg med. Å måtte vente til oktober før man kan gjøre noe med markedet som Ipsen har hatt i Europa var også en strek i regningen.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 13:32 2794

Ikke snakk om noe ledtog her. Spør deg selv hvorfor de ikke selv kjøper, all den tid alt skal til himmels? Er de ikke interessert i å plukke disse pengene på gata eller kan det vært sånn at det de sier ikke stemmer.......
Computum
26.05.2020 kl 13:34 2784

"Hvorfor kjøper ikke ledelsen"

Ja, det har også jeg spurt om. Tror grunnen er at de har for gode risikofrie opsjoner. Schneider har f.eks 200.000 opsjoner. Hvis de forfaller ved kurs 150 kan han gratis hanke inn nærmere 20 millioner kroner. (strike pris er 50.72) Om kursen skulle være for lav til å gi gevinst ved innløsningstidspunktet behøver han ikke kjøpe, og det vil bli utstedt nye opsjoner. Hvorfor skal man kjøpe til markedspris når man har slike generøse ordninger?
Slettet bruker
26.05.2020 kl 13:40 2772

En ledelse som kun meler sin egen kake og totalt gir blaffen om aksjonærene blør, de burde ikke ha noens tillit. Shorterne har frie tøyler og det er bare et spørsmål hvor langt ned de ønsker å få kursen.
HrDuck
26.05.2020 kl 13:45 2763

Noen dager fri fra forumet og så tilbake. Som vanlig noen nye nick som forteller hvor teit det er å eie, men ikke hvorfor. Noen klager over at ledelsen er altfor defensiv, noen sier at ledelsen lover altfor mye ifht hva de kan holde. Snart er de i samme fellesskap med andre nick som har kommet og gått og nå er borte fra hele forumet (selv om jeg antar noen av de står bak også nye brukere).
Heldigvis visste jeg at brukere som kom og gikk med lite kunnskap er selve børslivet.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 13:51 2757

Hvorfor tror du shorterne har kastet seg over PHO? Selvsagt for at de vet at denne ledelsen er ubrukelig og prater tomt tøv. Dette er en skattekiste og de kan grabbe til seg god gevinst, mens aksjonærene blør og ledelsen bryr seg nada!
sokaratest
26.05.2020 kl 14:27 2710

Kritikken mot ledelsen er usaklig, kunnskapsløs, ufortjent og destruktiv
Redigert 26.05.2020 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.05.2020 kl 14:33 2703

Dette er akkurat det som man kan forvente når man ikke selv vil se skogen for bare trær. Den er på sin plass, de har lovet og feilet, lovet og feilet og nye tomme lovnader har trigget en short, som gjør at kursen synker hver dag.
HrDuck
26.05.2020 kl 14:36 2696

nei

Du har ingen indikasjon på hva motivet til shortaktører er. På samme måte som jeg ikke gjør krav på å vite hva motivet er for de som går long.

Dunning-Kruger: Desto mindre kunnskap, desto mer sikker.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 14:39 2692

Jeg vet det veldig godt og du har fått fasit.
HrDuck
26.05.2020 kl 15:11 2641

foreslår at du googler Dunning-Kruger effekten og ser hvorfor din kommentar beskriver poenget mitt så tydelig.
Slettet bruker
26.05.2020 kl 15:24 2618

Shortere er som en løveflokk, de angriper det svakeste dyret, der kan de skaffe seg mat. PHO har en ledelse som leverer ingenting, men prøver å holde båten flytende med tomme lovnader. Når det skjer gang på gang, så blir man gjennomskuet. Det har nå skjedd og når noen ser at dette er som å stjele sukkertøy fra barna, så kan det fort eskalerer feil vei. Styret bør se på hva som som skjer, ingenting skapes og det er kun "kicking the can down the road" som gjelder. Det skjer i de selskap der ledelsen har for lite ballast og det som teller er å begunstige seg selv, så lenge som mulig. Til slutt så kommer det en ullen melding og de ender med å bli byttet ut.
Skovmand
26.05.2020 kl 15:49 2578

Under 2% bear-- over 98% BULL
HrDuck
26.05.2020 kl 16:03 2555

Jeg har ingen fasit (og se som hevder å ha det lyver). Men når vi leser innlegg med svada her så tenker jeg at det er noe jeg og andre kan se bort fra.
For eksempel påstander som at ingenting skjer, ledelsen bare lover osv.... Dette stemmer jo ikke. Tallene til selskapet viser en betydelig omsetningsøkning i USA siste årene. Så stemmer det at kostnadene har økt når man har bygget opp en salgsorganisasjon. Det jeg tenker den enkelte da må gjøre seg opp en mening om er:
- Vil salget fortsette å øke i USA? (Altså vil flere bli behandlet og forbruket gå opp av CYS/Hex?)
- Er virksomheten skalerbar? Kan en evt salgsøkning kunne skje uten at salgskostnader vil øke tilsvarende?

Jeg tror at svaret på begge spørsmål helt klart er at det er tilfelle. Så kan man fint være uenig i det, ulike meninger er det som skaper et aksjemarked. Men man ser ikke særlig smart ut med så si "jeg har fasit" osv. Heller ikke med svada om "ulver i markedet" osv.
Det er ikke sånn at jeg hevder å vite hva som motiverer verken long eller short, heller ikke hvem som er smartest av de som går long eller short. De som er short er sikkert betydelige aktører, men det er også de som er long. All sånn retorikk blir ubetydelig i forhold til spørsmålene jeg stiller over.