Equinor og 200 mrd tap

TheOilBaron
EQNR 13.05.2020 kl 19:22 2785

Riktignok var Equinor optimistisk i forhold til oljeprisen. I tilegg ble det argumentert for at Shale var der potensialet var pga mangel på prospekter verden over.
Mener på at det var Mckinsey som var rådgiveren her.
Redigert 20.01.2021 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
14.05.2020 kl 14:13 2675

Føler meg trygg på at det er høykompetent ledelse i Equinor etter at Eldar Sætre opptrådte på TV i beste sendetid denne uka for å forklare de uheldige omstendighetene med en glitrende Equinor-pin av diamant i jakkeslaget. Sånt tyder på skikkelig forståelse av hva man signaliserer for omverdenen.

Og så vet vi jo fra før av at konserndirektøren [Torgrim Reitan], tidligere investeringsdirektøren med hendene på rattet og best innblikk i hele USA-eventyret (sydd over lesten til en gresk tragedie) har kontroll på tida og hvor lenge kalkunen skal stekes med det nydelige urverket som kringsatte underarmen hans, også i beste sendetid på riksdekkende TV.

Jeg satt i undiken i et bøttekott med en mobillinje og havregrøt i skåla på samme tida (når det ikke var grandiosa-fest) og kunne fortalt dem at en investering i USA shale var en veldig dårlig idé. Hadde fortalt dem det for mindre enn 200 kroner. Men saken er vel at "noen" har skummet godt av fløten underveis i eventyret/tragedien, så da passer det bra at man har byttet navn på selskapet og har de der dumme amerikanerne og kulturen deres å skylde på.

En investering i en diamantbelagt glorie kunne kanskje gjort seg. Er nok ikke vanskelig å ta en nedskrivning på den heller, for her sitter makta og tvinner tommeltotter når de ikke er opptatt med viktige seminarer sponset av milliardærer med faglig innhold: Avdanka pop-idol!
Redigert 14.05.2020 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
CP
15.05.2020 kl 17:34 2583

Jeg har forstått det slik at beskatningen i Nordsjøen er svært høy og at der er grunnen til at Statoil og nå Equinor ikke teller på kostnadene, men 200 milliarder er svært mye penger og det skulle ikke forundre meg og det har foregått fordekt underslag/tyveri. Kanskje man kunne bruke skarve 20 millioner på å få utredet dette?
Slettet bruker
15.05.2020 kl 20:18 2525

Jeg spiser også havregrøt i unniken. Rommet mitt er på størrelse med et kott. Eldar, please save me!!!
Sølvrev1
15.05.2020 kl 20:45 2479

Beskatningen er høy på 78% (var i hvert fall det), men det er også leterefusjonsordningen med tilsvarende 78%. Dessuten er oljen og gassen på norsk kontinentalsokkel det norske folks eiendom og derfor skatter Equinor (tidligere Statoil) og andre selskaper høyt for å få lov til å utvinne reservoarene som har gitt selskapene meget gode inntekter og nasjonen vår enda større inntekter, med Pensjonsfondet Utland som det største statlige investeringsfond i verden som ett av resultatene, foruten smøring av underskuddsfinansiering av statsbudsjett for politikere, grenseløs givervilje for å kjøpe seg karrièrer etter politikken og de som danser rundt Stortinget for å få fylt lommene sine av folkets verdier.

Vinn vinn for alle parter, men gjennom senere tiår, enda mer vinn vinn for et skruppelløst etablissement uten samvittighet overfor nasjonen og sine medborgere.

Det vi nå ser blir avslørt blant det meste av lederskap er en korrupsjonskultur som er i ferd med å gro seg skikkelig fast over hele fjøla, også i dette landet. Korrupsjonen er hva som i realiteten "trickle down", ikke pengene, og i hvert fall ikke til tiltak som letter hvermansens hverdag, som tross alt har en lovfestet eiendomsrett til naturressursene som den etterhvert så alvorlig rasjonaliserende ledelsekulturen gjør seg skyldig i å omgå etter alle slibrige triks som finnes.

Det politisk-finansielle-industrielle komplekset som tilriver seg stadig mer makt og mørklegging av hva som foregår bak dørene, opererer i dølgsmål og med hensikt å unngå et kritisk blikk på hva som foregår. Åpenhet har de bare forakt for. Det samme med oss, "sammensuriummet".

Og nå skal en milliardær inn og styre "oljefondet", med full mulighet til å sørge for at hans interesser kommer foran i alt - eller vesentlige deler av hva - som fondet foretar seg. Nordmenn har en lang vei å gå skal man få bukt med den evinnelige og helt håpløst funderte naiviteten som regjerer der ute. Kun et fjols lar seg rundlure og rundstjeles på høylys dag fordi man ikke ønsker å utsette seg for risikoen det kan være å bli sett på som "brysom".

Kommer ikke til å bli noen utredning, og i så fall det blir gjort en skinnmanøver for å skaffe seg et alibi for at det har blitt gjort et forsøk på å komme til bunns i forholdene, vil dette koste langt over kr 20 millioner. Alt vi vil sitte tilbake med er ansvarspulverisering, enda større tap og de samme folka/kulturen i førersetet.
Slettet bruker
15.05.2020 kl 21:01 2455

Du er i storslag Sølvrev. Men dette her må utredes nærmere. Hva i all verden har skjedd.
Og vi fortalte på forhånd at US shale ikke var noen god idé.
Videre burde det vært større kritiskhet rundt hvorvidt gå inn i US shale.
Og staten med ca 70 % av Equinor burde hatt EN HELT ANNEN styring på dette.
De bør ristes her altså.
Fluefiskeren
15.05.2020 kl 21:21 2420

Og Sætre unnskyldte beslutningen om satsing med at oljeprisen var 100 USD da avgjørelsen ble tatt. Og hold dere fast. «Alle» forventet at den ville stige videre. Hva er det for noe tøys? Man burde jo vite at intet tre vokser inn i himmelen, og at oljeprisen varierer mye og er umulig å forutsi sikkert.
Rakafant
15.05.2020 kl 21:31 2396

Kanskje må selskapet høyne tallet på Presidenter og Visepresidenter fra 700-800 til over 1000 for å unngå lignende tragedier i fremtiden!!!
TheOilBaron
15.05.2020 kl 22:45 2338

Det var først og fremst "ønsket" om nye reserver som var pådriveren til shale satsingen, eller som rådgiverne sa, shale har det største potensiale i verden. Dårlige rådgivere, Mckinsey?
Svartsyn
15.05.2020 kl 23:00 2314

Det er bare å etterbetalt flere og høyere bonuser til wonderboyen Helge Lund. Han ble geni forklart opp og ned i media av de andre i gutte klubben Grei.
Og jeg som trodde tapet var på 40 til 50 milliarder ,tok fullstendig feil.
Jeg beklager...
Redigert 15.05.2020 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Sølvrev1
17.05.2020 kl 17:38 2069

Hva Gudmund Hernes har kostet det norske samfunnet er ikke godt å vite, men Reform 94 er nok langt forbi både en lødd, en mong og godt på vei mot en lund - i langvarige samfunnskostnader som følge av bl.a. devaluering av utdannelse reformen medførte her i landet?

Gudmund har allikevel rett i mye av det han skriver her, og han har også rett til å være irritert på tapet, sløseriet og ukulturen (og la det skinne gjennom i en kronikk) han også, selv om jeg vil oppfordre ham til å ta en god titt i speilet når det kommer til å gjøre seg skyldig i "stormannsgalskap", som han kaller Equinor (Statoil) sitt USA-stunt for.

Den reformen han gjennomførte anser nå i hvert fall jeg som politisk stormannsgalskap, noe jeg vet mange flere mener med meg.

Men saken er uansett et sørgelig øyeblikksbilde og eksempel på hva slags ledelse vi har i dette landet, det være seg innen både politikken og næringsliv. Det skal ikke mer til enn en ufullstendig skogskole (og partiboka i orden), før du blir belønnet med mastergrad på Harvard i ekspressfart (som du ikke er kvalifisert for) på toppen av å ha fått en av norsk næringslivs best betalte CEO-stillinger i et multinasjonalt selskap med staten på laget.

Belønningen kom for fullt etter at Telenors krumtapp [Sigve Brekke] drev med hva jeg oppfatter som på grensen til bedrageri/grovt bedrageri (jf Straffeloven §§ 270, 271) etter å ha "pynta" på CV og etter at det var tapt milliarder i Asia på forretninger som ikke det var liv laga for. Jeg vet ikke, men kanskje var ideen at mikrofinansieringen til finansgeniet og nobelprisvinner/økonom, Muhammad Yunus (i 2006), skulle få fart på forretningene gjennom at den jevne inder og bangladeshiske lommebok este ut med et trylleslag?

Den Norske Nobelkomité er i så henseende i sitt sedvanlige ess når det kommer til å gjøre vurderinger av hva som kan være bra for både freden, verden og Norge. Til hvilken pris kan man spørre seg? Noe jeg tviler sterkt på at disse som er av samme alen som gjengen som blir kommentert her spør seg selv om

Erna mener hun leder et sammensurium. Det er godt mulig det. Men dét sammensuriumet blir ledet av her på berget, det vil jeg helst (med respekt for en symboltung dag) ikke sette navn på. Man må bare vel vitende leve med at nordmenn som folk er for - ref. Hernes - en pushover å regne.

Her blir det å fremstille seg som besteborgerlig helt til endringene kommer på andre kontinenter. Det var forøvrig slik Grunnloven vår også ble til. Så nok en gang: Gratulerer med dagen!
Redigert 17.05.2020 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
17.05.2020 kl 18:55 2007

Husker Mongstad. Var det 12 milliarder i overskridelser.
Himmel og hav for et rabalder den gangen.
Ja er lenge siden, men 200 milliarder nå?
Har ikke satt meg inn i saken, så kanskje kan det bli mindre ille om oljeprisen tar seg godt opp.
OilKing
17.05.2020 kl 23:45 1880

Bare tragisk. Alt Statoil/Equinor har foretatt seg i utlandet har vært et voldsomt sløseri. Har selv flere historier. Groteskt med denne gjengen som har vært i sør-Korea og overvåket byggingen av plattformer. Der er det flere som skulle vært fjernet og muligens etterforsket.
nicowiz
18.05.2020 kl 15:06 1754

Dette lukter politisk; Eldar Sætre skal snart pensjoneres og Torgrim Reitan var nok en av kandidatene til jobben.
Det har lenge vært kjent at USA bidratt til store tap og media har nok nå fjernet han som en kandidat
Sølvrev1
18.05.2020 kl 15:34 1733

Er ikke så sikker på at man trenger å legge politikk inn i dette. Dette handler mer om hvem som skal få stikke hånda ned i honningkrukka enn ideologi og ønsker om politisk styring.
Svartsyn
18.05.2020 kl 17:40 1681

Går det da ikke ann å få ettersendt noen flere prestasjonsbonuser til wonderboyen Helge Lund.?
Det han har skapt er Norges største ,,,,,,,,,,, gjennom tidene.
Ingen over,ingen ved siden eller i nærheten.
Og takk Gud for at norges innbyggere slipper hans like.
Synd han ikke styrte oljefondet synest jeg.
Men der kommer etterkommeren hans, jo glidende.
En ny wonderboy,
Sølvrev1
18.05.2020 kl 19:18 1645

Er ikke mangel på dem!

Det vi ser er et ensemble på toppen i Norge som ikke er utrustet til å gjøre rasjonelle egenvurderinger av sin kompetanse med nok selvkritisk sans til å ta et steg tilbake og tenke som om igjen. Jeg fulgte med Erna i programmet "Alle mot 1" på NRK 1, 17. mai. Gjett hva en lekmann enkelt kunne observere i forhold til statsministerens psykologi rundt beslutningsprosesser.