Brasiliansk flyselskap får milliarderstatning fra Boeing

Slettet bruker
NAS 13.05.2020 kl 21:14 1831

Det brasilianske flyselskapet Gol Linhas Aereas Inteligentes melder onsdag at de vil motta et beløp på 412 millioner dollar, omtrent 4,2 milliarder norske kroner, som kompensasjon for at 737 MAX-flyene ble satt på bakken.

Dette melder Reuters.

737 MAX-flyene har ikke vært i luften på over et år som følge av to fatale flykrasj, som tvang regulatorer til å undersøke sikkerheten i utformingen.

Timingen på kompensasjonen har blitt som en livbøye til Gol, som i likhet med flyselskaper over hele verden sliter under koronakrisen.

Gol er ifølge Reuters Brasils største flyselskap, og en av Boeings største kunder. De hadde bestilt mer enn 100 av Boeings 737 Max-fly.
Redigert 20.01.2021 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:24 1802

NAS har nok en smartere plan.
verdensmester
13.05.2020 kl 21:25 1800

Det kommer nok til NAS rundt 20 mai når de nye aksjene kommer, gleder meg...……..
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:28 1778

NAS har vel "glemt" å hente 4 fly hos Boeing som skulle vært hentet i Q1 og mai 2020, prisen for disse er vel rundt 4 milliarder, Gol Linhas Aereas Inteligentes har vel heller ikke planer om å kansellere bestillinger, hvordan er det med NAS?
hstray
13.05.2020 kl 21:30 1760

Kommer erstatningen til Nas nå bør dagens aksjonærer kreve full granskning av Nas ledelsen
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:31 1749

NAS tar levering og selger i markedet. Skal vel ikke fly noe long-haul på en stund likevel...
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:34 1730

Kun dager igjen nu før dagens aksjonærer ikke vil kunne kreve noen som helt i NAS.

Dersom dagens aksjonærer vil kreve eller oppnå noe på det handles ASAP.
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:35 1720

De har vel ikke tatt levering på de 4 flyene de skulle?, markedet for resalg er vel ikke helt topp om dagen. Konfigurasjonen er jo også skreddersydd til NAS sin forretningsmodell, koster nok noen millioner å endre konfigurasjon.
Redigert 13.05.2020 kl 21:37 Du må logge inn for å svare
hstray
13.05.2020 kl 21:38 1698

Jeg har vært ute og påpekt dette tidligere. NAS skulle vært satt i norsk chapter11 og fått nødlikviditet fra den norsk stat som har stengt ned virksomheten. Da kunne de brukt tid til å komme frem til en avtale med Boeing, samt andre kreditorer og gjort en bedre jobb for dagens aksjonærer .
Mitt forslag står seg bedre og bedre
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:41 1681

Sikkert, men det ble vel ikke noe av, ble det vel?
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:44 1664

Norsk capeter11 eksisterte ikke på tidpunktet på den ekstraordinære GF, ledelsen var også negative til å benytte dette dersom det hadde vært mulig.

Uansett hadde det ikke reddet aksjonærene.
Midlertidig lov om rekonstruksjon for å avhjelpe økonomiske problemer som følge av utbrudd av covid-19 (rekonstruksjonsloven) er dessverre ikke laget for å redde aksjonærene. Det er selskapene eller kreditorene som kan kreve anvendelse av denne loven.

Du trakk ditt forslag kun timer før GF, dersom det hadde vært realistisk og bedre, hvorfor stod du ikke løpet ut?
Slettet bruker
13.05.2020 kl 21:46 1652

Fordi han fikk mail fra Kjos og da var det godt...
hstray
13.05.2020 kl 23:14 1486

Norsk Chapter11 lov som mange mente var spesial designet for Nas kom i grevens tid, og Nas burde benyttet seg av denne. Men da måtte norsk myndigheter ha stilt opp med nødlikviditet, noe de ikke ønsket. Her skulle Schram og co vært mye hardere i forhandlingene med myndighetene.

Er riktig at gruppen snudde etter samtale med Kjos. BJØRN spurte oss om vi ønsket å være ansvarlig for at Norge igjen fikk Europas dyreste flypriser. Var visst ikke rom og tid for noen andre løsninger. Kun derfor vi snudde,og det føltes som å ha en revolver 🔫 mot hodet
Slettet bruker
13.05.2020 kl 23:16 1471

Men loven redder ikke akjsonærene.