Finansiering av utleieleilighet

Pirlo21
14.05.2020 kl 12:24 1336

Hei,

Jeg har et prosjekt på gang hvor målet er å sitte med to utleieenheter i Oslo samtidig som jeg flytter til et rekkehus i Bærum (ferdigstilles neste år).
I den forbindelse er jeg i dialog med banken for å sikre finansiering av dette. Det medfører at gjelden min vil bli et stykke over fem x inntekt - men at EK-kravet vil være ivaretatt i alle boliger (minimum 40% i Oslo og 15% i den jeg bor i selv). .
Noen som har erfaring med banker som ser på denne typen caser?
Regnestykkene mine ser overkommelige ut - men med noen svakheter. Noen som vet hva en bank vektlegger i denne typen saker, og har tips til hvordan jeg bør gå frem? Gjerne tips til konkrete bankfolk som man vet tar en seriøs vurdering av saken.

Min opplevelse er at min egen bank er noe firkantet og det virker som om det skal det mye til før de gjør unntak fra boliglånsforskriften for mitt vedkommende. Det er forståelig at de sparer kvoten til folk som kanskje trenger det mer. Når det er sagt så byttet jeg bank for 2 år siden - fordi min nåværende bank nektet å tilby meg lån - hvorpå de ringte 3 måneder etterpå og alt var da OK. Så lenge det var en annen bank som hadde gjort unntaket så gikk det ikke på deres kvote lenger.

Takker for alle svar - og gjerne kontakt meg privat.
Redigert 20.01.2021 kl 06:21 Du må logge inn for å svare
Traktor94
14.05.2020 kl 16:29 1252

Jeg tar det som en selvfølge at leieinntektene er medregnet i din totale inntekt? Det kan jo være en fordel å vise banken at du har hatt stabile leieinntekter de siste årene og hvor mye dette har gått i overskudd. Kvoten for å gjøre unntak er nå økt til 20% grunnet Korona. Så jeg ser egentlig ingen grunn til at bankene skal spare på denne.
Redigert 14.05.2020 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Pirlo21
14.05.2020 kl 22:49 1095

Ja, selv med alle inntekter så vil jeg ha gjeld over 5 x inntekt. Jeg har leid ut i over 5 år uten stans - så det er greit å fremlegge. Har også total oversikt over inntekter/utgifter, oppdaterte verdivurderinger og leieprisvurdering på leiligheten jeg bor i. Så det jeg lurer på er om noen vet om banker/spesifikke personer jeg bør kontakte for å sikre finansieringen. Tar gjerne imot flere tips. Sikkert noe jeg ikke har tenkt på selv. For ordens skyld er jeg kunde i DNB i dag.
Slettet bruker
15.05.2020 kl 07:57 975

Sats på kausjonist fra familie eller kollegaer.

Eventuelt skaff deg 10-12 kredittkort, så har du finansiering til egenkapital.
tor_berg
15.05.2020 kl 14:58 840

Da bør du nøye deg med en utleieleilighet. Det er ikke risikofritt å leie ut, ved neste koronabølge kan du risikere at leietager ikke har penger til å betale eller en psykopat kan rasere en av leilighetene. Det er mange senarioer som kan gi deg økte utgifter eller reduserte intekter, det er en grunn til at du ikke får lån.