Q1 2020

Gasman
FRO 14.05.2020 kl 23:47 3264

Fro har jo nå en vanvittig krigskasse.
De kan betale ned gjeld, beholde cash til investeringer eller betale rause utbytter. Eller, som en del andre gjør, kjøpe egne aksjer. Håper ikke det siste. Synes denne er høyt nok gearet som den er:-)
Om ratene skal i kjelleren, som jeg i og for seg tror, bør de vel ikke blåse alt på utbytter, så vi slipper senere spekulasjoner om kapitalbehov hvis det går skikkelig ille.
Men selvsagt, høye utbytter vil jo være et signal om at de ikke frykter den tiden som kommer. Og jeg antar det er det aksjonærene foretrekker i FRO.
Men jeg mener de burde holde litt igjen. Jeg forventer ca. 0,8 USD pr. aksje.
Hva annet er det folk er opptatt av?
Jeg er opptatt av dekningen for Q2 og Q3 og om de har sikret lange kontrakter. Er også opptatt av hvor de står med installering av scrubbere. Det er nok få som har prioritert dette i år, så mange skip må nok ut i tiden som kommer for å tilpasse seg IMO2020. Hvis vi får et bratt fall i ratene, vil nok mange benytte anledningen til å få dette gjort. Kan jo bli en liten gullalder for Clean Marine:-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Gasman
15.05.2020 kl 12:29 1928

Grunnen til at jeg tror på et bratt fall i ratene er at behovet for å frakte olje vil være svært lavt i tiden som kommer. Olja er jo allerede på lager eller i oljetankere som kan losses direkte. Ratene i tank er jo kjent for å være ekstremt volatile, så et lite overtilbud av tonnasje kan gi stygge utslag på ratene.
Men selvsagt er bildet komplekst her, (skip som tas ut for å skrapes eller retrofit av scrubbere, endrede seilemønstre) så hva ratene går til vil jeg ikke prøve å tippe. Mitt poeng er uansett at vi nå har hatt en fantastisk tid i en periode som normalt er svak, og det burde mer enn veie opp for en høst og kanskje vår som blir elendig. Jeg mener perioden med høye rater (som vi fortsatt er inne i selv om det ikke er like voldsomt) har vart lenger enn jeg hadde sett for meg og som jeg tror markedet forventet da det startet. Og innhentingen i markedet etter korona ser mer lovende ut enn jeg trodde på samme tid. Alt i alt er den fundamentale utviklingen som jeg ser det mye bedre enn den så ut for et par måneder siden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 12:24 1962

La meg tilføye: OET har ikke bare de mest moderne- og mest kostnadseffektive skipene, med de er også i toppsjiktet med hensyn til management. Sammenliknet med dagens kurs i Frontline, så burde aksjekursen i OET vært langt over hundrelappen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 11:55 2068

Du kan diskutere så mye du vi lat OET er et bedre case. FRO har historisk vist at de best når det gjelder. Det gjelder både ubytte og synlige verdier i aksjekursen.
Kommer an på snittet, men med de fallene vi har sett i tank, selv etter fantastiske rapporter og utbytter, er det ikke nok til å hindre fall grunnet fremtidige utsikter og antagelser. Utbyttene er ikke store nok og man sitter med et halvt skjegg i postkassen, og det etter en kvartalsrapport som sier at det omtrent ikke er mulig å få det bedre. Jeg tror selv på en kortsiktig opptur i tank igjen når medier finner ut av hvor stor oljekrisen faktisk er, og man får et nytt prisfall og en sterkere contango og rater. Peak for oljelagring er i midten til slutten av juni. Får cleaves rett i sitt pessimistiske case ser vi snitt kurser i FRO tilbake til godt nede på 60 tallet igjen - jeg tror ikke det. Men jeg tror heller ikke at de mindre tank-rederiene kommer til å gjøre det så veldig mye bedre enn de etablerte fremover - bortsett fra ads (som i prinsippet er styrt fra fro).
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 11:40 2143

@Fattigstakkar: ... Til orientering så handles OET (utrolig nok) fortsatt 6 kroner under det som var kursen da selskapet ble introdusert på børsen i begynnelsen av juni 2018. Til sammenlikning har Frontline steget ca 100% i den samme perioden.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 11:33 2181

Takk for info, men til orientering:

OET er det tankcaset på Oslo børs som har kombinasjonen av de mest moderne- og mest kostnadseffektive skipene, kombinert med laveste prising i forhold til NAV, så hvorfor bytte ut en billig aksje med en annen aksje innenfor samme segment som er dyrere?
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 11:33 2183

Oet er Uaktuelt å selge OET trygg og sikker tank aksje med lange kontrakter og fine utbytter. Men har snittet litt ned på Fro i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.05.2020 kl 11:09 2279

Tok gevinst i OET i går og i dag og laster opp i FRO på 73. Denne har nå falt mer enn de aller fleste tankaksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
nucleus
15.05.2020 kl 10:56 2343

Har noen problemer å skjønne at Frontline er såpass syklisk aksje på børsen. Q1 har jo åpenbart gått bra, Q2 troligtvis også. Noen tall er jo ikke presentert ennå, men likevel kan jo konstantere et sterkt marked. Hvorfor har kursen rasa med 50 kr? Rater og forventninger er lavere? Men er det god nok forklaring, shortere har bidratt, til å trekke kursen nedover. Må folk ha Q1 rapport foran seg? for å sjå potensialet fremover..
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 09:55 2572

Det er ikke det mest "shorta" tank-rederier heller. http://shortvolumes.com/?t=FRO
og det er en viss frykt i bear-market. Mange usikre faktorer både bull og bear. Fikk en del poster på 73.90 og snittet litt opp. WTI kontraktene skal vel forhandles den 19. mai? Passer jo fint men en oljekollaps og fro-resultater omtrent samtidig. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 09:27 2718

Forventninger us er 0,9
Jeg tipper et resultat 1,1-1,3 dollar sett i lys av at samtlige tank selskaper leverer over forventning,her viser historien at Frontline alltid ligger i øvre sjikt
Får jeg rett er utbyttekapasiteten 15-18 % /Q1 på dagens aksjekurs, Q2 blir neppe dårligere.

I Frontline skal alt ut via dividender, dette har Robert informert om, I Fontline skal kassa tappes, dette er ikke et selskap som skal holdes tilbake , JF er kjent for det, alt som tjenes skal i foret på aksjonærene.

Det nærmer seg faretruende et kjøp her nå, aksjen er ned 50kr på få uker, selv venter jeg ikke lenger og går inn på 73
Jeg vil tro det kun er snakk om timer før short covering i forkant 20.05 starter
Aksjen ligger ikke langt over nedre trendlinje, det kan kanskje fortsatt være noen kronestykker nedside men jeg tar ikke sjansen, det kommer et opptikk før fremleggelsen.

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=100129
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
15.05.2020 kl 01:42 3121

Hadde det vert avstemming ville jeg stemt for at de beholder gryna på egen konto får å sikre nedgangstider å hvis kraftig inntjening skulle fortsette samt fremtidsutsiktene være gode for påfølgende år gitt et mega sammlet utbytte til jul.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.05.2020 kl 00:25 3200

Hvorfor tror du på et bratt fall i ratene? Jeg tror ikke det.
Redigert 21.01.2021 kl 04:43 Du må logge inn for å svare