IMORGEN RASER NEL NEDOVER

Slettet bruker
NEL 30.08.2018 kl 18:56 15352

https://www.dn.no/nyheter/2018/08/30/1800/Miljo/hyop-sjef-ulf-hafseld-det-har-ikke-kommet-noen-nokas-bil-med-pengesekker

Det ser ut som Hydrogen har møtt veggen og imorgen raser nok KURSEN på NEL langt nedover. Det ble ikke så lønnsomt som alle trodde og kostnadene blir skyhøye. SØK DEKNING og kast dere over Mrs Bond aka Lorden, og ta med dere reddningsvester. HER skal det synkes NED all positivisme og hausinger på forumet har bare vært regne løgner.

Linken er publisert 30.08 kl 18.00 ETTER STENGE TID på Oslobørs. Mange som vil ut !!!
Redigert 21.01.2021 kl 05:40 Du må logge inn for å svare
really
31.08.2018 kl 11:00 7145

Du må ikke finne på å kjøpe hydrogenbil nå om du ikke bor ved en fyllestasjon eller ønsker å vise deg frem som hydrogenfantast. Norge henger etter, men det betyr ikke at hydrogen ikke blir en viktig energibærer i Norge etter hvert også. De store landene går foran, US, Japan, Tyskland, Frankrike og Korea.

Hydrogen dreier seg om lave utslipp og transportabelt energi. Det ligner på bensin og diesel ved at det kan transporteres og har elbilens utslippsfordeler.

P.t. Er hydrogen dyrt for forbruker. Mye fordi det ikke masseproduseres for forbrukermarkedet, bilene er dyre fordi de produseres i mikroantall, fyllestasjoner trenger høye marginer siden volumet de selger er for lite.

Alle disse punktene vil forbedres radikalt med volum, slik en ser i all annen industri. NEL er instrumentell i denne utviklingen. De leverer kritisk utstyr for produksjon av H2. Kapitalkost på utstyret de leverer skal kraftig ned når volumet går opp. De antyder selv 40%. Produksjonen har strømforbruk som hovedkostnad. Plassert rett sted med rett utstyr blir produksjonen billig og uten utslipp. Med dagens miljøsituasjonen er det en kritisk faktor.
En kan jo se for seg økende avgifter på forbrenning av oljeprodukter om global oppvarming gjør det nødvendig.

Dette er tunge argumenter. Ikke for å kjøpe hydrogenbil nå, men for at hydrogen blir en dominerende energibærer i løpet av noen år. Det er få gode alternativer, selv om bedre batteriteknologi delvis kan være et alternativ. Spørsmålet er bare hvor fort det kommer til å gå.
meocon
31.08.2018 kl 11:10 7051

Kjøper man elbil, må man regne med å kjøpe ny bil om ikke så lenge.
really
31.08.2018 kl 11:19 7002

Ser den svorske masseprodusen av nick og negative innlegg argumenterer med en avdanket Mack-eier som ikke liker hydrogen etter å ha gått konkurs.
I min verden ser en på forretningsplaner før en investerer og den som får en forretningsplan for en hydrogen fyllingsstasjon til å se bra ut basert på privatkunder nå bør nok ta seg et kurs i økonomi. Og skal en inn i et slik konsept må det helt andre inntekter til foreløpig. Næringskunder og subsidier er mulige kilder, eller at stasjonen knyttes til annen næring som gir overskudd til fyllingstasjonen bærer seg selv.

Så når noen går konkurs så er det et sett av mulige årsaker
- planen var for dårlig
- innsatsen er for liten
- folkene en fikk tak i var ikke gode nok
- motpartsrisiko materialiserer seg
- konkurrenter endrer forutsetningene
- kundene endrer adferd
- tilfeldige hendelser
Og listen kan gjøres ganske lang.

Men at vedkommende har sett hydrogensamfunnet?
In his dreams. Det finnes ikke i dag.
Men veldig ofte er det forretningsplanen som ikke holder mål.
really
31.08.2018 kl 11:21 6957

Hvorfor må en kjøpe ny bil snart om en kjøper elbil nå?
Herr Blom
31.08.2018 kl 11:29 6900

Hovedinnlegget
No vise at all?
Det voldsomme fallet idag -3 øre/0,9 % skremmer ikke så veldig mye.
Her er god plass i dørene til alle som vil ut, som du snakker om.
really
31.08.2018 kl 12:35 6726

Oppvigår, det er forskjell på fiender og tidstyver. Fiender kan det lønne seg å studere, men tidstyver ignorerer jeg. Og tråder startet av bånn i bøtta åpner jeg ikke, alle innlegg vedkommende skriver er blokkert. Det gjelder enkelte andre også. Det er et par kandidater på denne tråden også. Tullprat gidder jeg ikke lese.
Slettet bruker
31.08.2018 kl 12:41 6658

really, bra at du skrev det innlegget, så trengte ikke jeg å gjøre det. :)

For dere som fortsatt ikke har en bruker så anbefales det å lage en, selv for den som ikke har tenkt å skrive noe, fordi innlogging gir tilgang til blokkeringsfunksjonen som er en veldig god måte å spare tid på.
Rolfbruun
31.08.2018 kl 13:05 6549

Ja da stiger volumet her....og kursen likeså. Det beviser nok en gang at døråpningen er liten og trang.

Go hard - go long
upsidedown
31.08.2018 kl 13:07 6518

really:
Tror dessverre majoriteten av NEL-aksjonærene, i hvert fall på HO, allerede drømmer om et luksusliv på gigantiske profitter allerede i overmorgen.

De om det, jeg går fortsatt for olje og gass. Når sol, vind og hydrogen er levedyktig uten pustehjelp, da skal jeg bruke profitten til å handle i fornybart....hvis jeg lever så lenge da?
Rolfbruun
31.08.2018 kl 13:14 6456

Upsidedown: Jeg er ihuga Nel aksjonær og tenker at du nok har helt rett i det du sier vedr. majoriteten av selskapets aksjonærer. De fleste brenner seg nok bare mens noen tar grei gevinst og andre tar store gevinster. Jeg tilhører selv allerede sistnevnte, sett i forhold til return/investment, så lenge ikke alt rakner her. Totalt investert 2 mill. Realisert 350.000 siden 2015 og har ca. 400.000 urealisert gevinst pr. idag. Olje og gass vil vi nok ha rundt oss i lang tid enda, men risikoen øker for hver dag som går. Jeg har selv endel i tank, gass og oljeservice - men det er et sorgens kapittel :)

Go hard - go long
AksjoNEL
31.08.2018 kl 14:21 4457

Innlegget er slettet
Novice:

Hva forventer du med et så useriøst og idiotisk innlegg?

Fordi en liten stasjonsdrifter som Hyop, som selv med millioner i overføringer (og millionlønn til sjefen - uten særlige inntekter naturlig nok) går konkurs betyr ikke det veldig mye for NEL.
NEL er en leverandør av stasjoner og ønsker ikke eie stasjoner.. HYOP produserer ingen stasjoner selv, de kunne blitt en kunde av NEL hvis de hadde overlevd.

Du har enten ekstremt begrenset forståelse for hva NEL og Hyop driver med, eller du prøver å påvirke kursen med baisse-inlegg.
really
31.08.2018 kl 14:22 4441

Du har nok en del rett i det, upsidedown. NEL har oppside nå pga Nikola kontrakten og kapasiteten de bygger, men det tar et par år om ikke REC syndromet slår inn. Det er ikke umulig, så det er greit å ha noen lodd her.

Ellers har jeg det meste i olje, gass og shipping i selskap der jeg har litt ulik tidshorisont. Det har såvidt begynt å snu, men kan bli eksplosivt om oljeprisen går dit jeg tror den går og det er ikke ned.
null-co
31.08.2018 kl 14:27 4410

Rt 3,56 litt + og RASET så langt i dag.....
IFA
31.08.2018 kl 14:51 4327

Innledningen til denne diskusjonstråden er så useriøs, kunnskapsløs - og utenfor alle alternative realiteter i forhold til reglementet, at den burde blitt stengt umiddelbart om moderator hadde hatt kapasitet til å følge med i tilretteleggelsen av alt vrøvlet som gulpes opp tilsynelatende mest med skadefryd som formål.

Det hadde spart mye tid for de mer seriøse debattanter som synes de bør moderere idiotiens dominans.

Alternativ kunne vært om det hadde vært lagt til rette for et forum for svart humor.
Redigert 31.08.2018 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
upsidedown
31.08.2018 kl 14:57 4294

Rolfbruun:
Har aldri sagt noe om NEL som tradingaksje. Kjenner man fornuftig inngang og utgang, så er den OK. Det samme er REC. Den tar også 3 gangen av og til. Hyggelig nok det. Men dette sier lite om retningen framover og tidsperspektivet, som for meg er avgjørende på børs. Jeg var ute av oljerelatert fra høsten 2011, og jeg begynte forsiktig igjen da olja var 30 dollar og fortsatt på vei ned. Gamblet på at bunnen måtte komme før 20, og den kom på 27 så der hadde jeg flaks. Var innom og snuste på gull, men innså fort at det var et blindspor. Så nå vil jeg ta med meg den oppgangen jeg tror tvinger seg fram i oljesektoren i påvente av nye energikilder. Fokuset og skremmingen fra miljøsiden har i mitt hode bare ført til at «oljeraketten» går enda høyere og stjeler mer innvesteringer fra fornybar i i nær framtid.
Rolfbruun
31.08.2018 kl 15:15 4221

Upsidedown:
Jeg tror vi kan være enig i mye. Tank tror jeg starter en ny supercycle "nå". Oljesektoren som sådan vil nok helt sikkert gjøre et kraftig løft i nær fremtid, men på lengre sikt skal den dø (dog, sakte). Det tenker jeg gjør at det blir stadig mer vanskelig å forutse hvor risikoen ligger. Når dèt er sagt så har jeg svært høy tro på at fornybar kraft og "hydrogenøkonomi" vil reise seg. Utrolig mye har skjedd bare de siste 5 årene, og mønsteret er kraftig forsterkende - det vet vi. Spørsmålet blir "hvor lang tid tar det", og derfor har jeg et langt perspektiv.

Nå er ikke jeg noen miljøforkjemper overhodet. Jeg kjører Tesla fordi den er billigere for meg og jeg brenner all emballasje (søppel) på egen tomt (...), men oljeraketten du nevner tror jeg er a double-edged sword fordi når oljerisen igjen kommer opp over USD100 (ja, det tror jeg) så øker lønnsomheten på hydrogenet tilsvarende, ikke sant? Jeg tror ikke pengestrømmen til "hydrogen" svekkes av at "oljeraketten" går i taket - snarere tvert imot.

Lykke til uansett, og god helg.
upsidedown
31.08.2018 kl 15:38 4148

really:
Hvis jeg går for en trade blir det REC akkurat nå. Har ikke kjøpt noe, men følger med...

Nikola brenner jo masse mer penger enn de tjener, en skjebne de deler med Tesla. Hvor mange år kan de drive med negativ cashflow før tyngdeloven rammer. Innvestorer snur fort om de ser et grønnere beite i horisonten og lar idealistene i stikke.

Det er også et politisk element opp i alt dette. Frammarsjen av ultrareaksjonære høyrekrefter i i-landene kan bli en bremsekloss så solid at all framdrift går i stå. Storbritannia kuttet i fjor støtten til vindmøller. De skal også bygge 6 nye atomkraftverk.
Skalleknarp
31.08.2018 kl 16:13 4056

Ja, ja det ble ikke noe massivt ras i dag ser det ut til - faren over..?.
Da stiger vel NEL fra mandag av igjen da. (Hurrra!)
Ref diskusjonen over. Ikke lenge siden man lo av EL-biler. INgen gjør det i dag. Her på HO ser det ut som om man er fiende med EL biler. Det er ikke enten eller men heller at EL bilen består og blir et supplement til og vil utfylle Hydrogen bilen når tiden er moden. Buss, lastebiler og "store" SUV som skal trekke hyttehengeren benytter Hydrogen, mens man har bil nr. 2 eller bare EL om man ikke skal på hytta eller langt... God helg:)
really
31.08.2018 kl 16:49 3978

Upsidedown, jeg er i hovedsak enig i det du skriver. Vi har litt forskjellig syn på timing av oljenedgangen, ting tar gjerne litt lengre tid enn man tror.

P.t. Er elbil beste løsning for de fleste med prisingen vi har hjemme, ute er det for dyrt. Det vil forsinke prosessen litt.

Tesla aksjen er kraftig overpriset, målt i pris per bil de evner å produsere. Nærmere flere titalls ganger høyere enn noen konkurrent, for å være presist. Det er ikke holdbart når alle konkurrentene ruller ut elbiler de neste årene og dine er dyrere.
Nikola er ikke på børs, så sammenligningen er i utgangspunktet irrelevant. Men investorene forventer nok en lignende prising når de etter hvert kommer i gang.

Som all disruptive technology er hydrogen som drivstoff inne i en oppbyggingsfase. Den tar ofte lang tid og uten å ha godt innsyn er det også vanskelig å se at utviklingen har noen stor stigningstakt. De færreste tjener penger av noen størrelse. Men under overflaten skjer det mye. På et eller annet tidspunkt når utviklingen et kritisk punkt og bransjen tar helt av. I Norge har det skjedd på elbil, med den norske stat som fødselshjelper.det har vært en god hjelp til bransjen.
Når og hvordan det vil skje for hydrogen er litt uklart for meg, men signalene om at det vil skje er tydelige. NEL er bidragsyter, men de må få mange konkurrenter om hydrogen skal bli stort.
Nikko
31.08.2018 kl 16:55 3947

Er det noen som vet noe angående rettsaken Nel har gående i USA?
Det nærmer seg vel tidspunktet da Nel skulle ha sitt tilsvar?
Tenker det blir litt usikkerhet før denne saken er ferdig.
Ser fram til at det er over.
upsidedown
31.08.2018 kl 18:12 3768

Bruun:
God helg og lykke til. Liker å veksle tanker med folk som har litt mer enn eder og galle i bagasjen. Håper noe av tomgodset på Nel-trådene blir smeltet om og resirkulert til et edlere metall ?
tjensen
31.08.2018 kl 18:41 3677

upsidedown skrev Innlegget er slettet
- og i Tyskland går NEL så det griner. https://www.tradegate.de/orderbuch.php?isin=NO0010081235
Slettet bruker
31.08.2018 kl 19:31 3605

Jeg har ennå ikke skjønt hvorfor NEL handles på Tradegate - og hvor mye vi skal legge vekt på det som skjer der - men det er interessant å se at NEL er opp neste 6 % (Nå 0.386 EURO - ca NOK 3.76), samt at nesten hele stigningen har kommet etter stengetid på OSE. Hva skyldes ev stigningen - nyheter/artikler?
Redigert 31.08.2018 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Holo
31.08.2018 kl 20:19 3524

Nikko: Det kan set ut til at saken går sin gang, og at man driver med å få fakta på bordet.

<<
• Plaintiff's Motion for Expedited Discovery and Entry of Protective Order (Document 19) is DISMISSED as moot, the parties having agreed to a 90-day fact discovery period and a stipulated protective order in this case.
>>

https://www.leagle.com/decision/infdco20180618a66