Turisme

Norges Svada-prinsesse

Ser på nye reiseråd for sommerferien,
men nå orker jeg ikke mere "Næringsminister" på TV.
Hun fungerer sikkert utmerket som taler i et misjons-telt til sommeren,
men ikke som en troverdig autoritet på TV i dagens situasjon.
Makan til Svada-prater.
Redigert 15.05.2020 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
mishka
15.05.2020 kl 15:48 280

Det er ikke så mye et spørsmål om reiserådene fra UD som er spesialdesignet for norske hoteller og campingplasser i ferien. EU landene åpner opp i løpet av en måneds tid. da er det bare å bestille et europeisk helsetrygdekort fra Helfo og dra med bil. Uansett bedre å bruke bil til Nordeuropa enn svette flyplasser og kanselerte flighter.
xenon78
15.05.2020 kl 16:12 274

Dette var som forventet. Det lyser proteksjonisme av norsk turist næring lang vei. Hvorfor ikke åpne opp mot land med lav smitte? Hva med folk som har familie i Europa? Jeg har tenkt det samme som deg Mishka. Europeisk trygdekort og suse nedover med bil. Eneste showstoper kan være at det ikke er lov å reise med danskefergen.
merida1
15.05.2020 kl 16:13 272

Erna anbefaler Bergen .
Kanskje det blir ny nedbørsrekord i år også. Så har en det å skryte av i det minste.
Lett å si for Erna som sikkert flyter som en kork ;)

Når det gjelder Europeisk Helsetrygdekort så er det for såvidt greit nok. Men det har sine begrensninger. Har sikkert et liggende som er foreldet(3 år)
En får ikke dekket hjemreise , hvis det skulle bli aktuelt
En bør ha reiseforsikring i tillegg, og hvis Erna og UD setter ned foten så gjelder ikke reiseforsikringen
Redigert 15.05.2020 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
mishka
15.05.2020 kl 16:41 260

Og så skal man huske følgende: Regjeringen sa at de skal vurdere de nordiske landene INNEN 15 juni. I Berliner Morgenpost står det å lese at Tyskland og EU ønsker en åpning 1/6. Og det er grunnen til at regjeringen sier INNEN og ikke en bestemt dato. Mitt stalltips: Norden åpner før 15/6 og Nordeuropa åpner rundt 1/7 når de fleste har bestemt seg for norgesferie. Slik redder Erna mye av omsetningen for reiselivet i Norge. GRØSS: Bompenger, alkoholpriser, lave fartsgrenser, enten dårlige eller dritdyre restauranter og hotellpriser som gjør at man kan ringe 113 på mine vegne pga hjerteinnfarkt over regninga. Og til Xennon: Det er bare å kjøre gjennom Sverige og ta Trelleborg-Sassnitz eller Ystad-Polen. Tyskland satser på å åpne mot Sverige 1/6. På grensa Danmark-Tyskland er det nå kun sporadiske kontroller iflg samme avis og de planlegger å ta den bort helt 1/6. Det eneste problemet om du tenker deg i retning Bulgaria er at du da må gjennom Romania fordi Serbia ikke er Schengen.

Jaja, nå vet Ola Nordmann hvordan det var å bo I DDR når det gjaldt reising :-)

Og en ting til: I EU pleier man å gå i takt. Og når Tyskland og alle landene i sør presser på for turismens skyld må Erna hoppe når de sier hopp. Dette fordi Norge pleier å legge seg langflate for alt som kommer fra Brüssel, Diskriminering tolereres ikke i EU.
Redigert 15.05.2020 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
xenon78
15.05.2020 kl 18:11 250

Sommerferie i Norge frister lite, det er helt sikkert. Sjekket prisene for slike hytter i tretopper (artig for barna). Disse kostet fra 3000 kr i døgnet og alt var leid ut frem til september. 3000 kroner, for en simpel hytte. Trøste og bære. Det blir sikkert fint å kjøre i kø til Nord Norge også..

Som du sier Mishka, det skinner igjennom at UD åpner når alle har bestilt reiser innenlands. Uttykket om at Norge er den siste sovjet stat gjelder fremdeles.

Serbia/Romania kan bli en utfordring, men regner med Romania åpner når EU får blitt enige. Det virker også som at Bulgaria åpner opp i løpet av juni.

mishka
15.05.2020 kl 19:10 243

Jeg for min del vil bare tilbake til Berlin så fort som f... Har gått tom for vin og polprisene kan man få helt angst av med mindre man drikker 300 kroners vin til daglig, for da er det rimeligere i Norge. Grei dagligvin ala en rimelig Tempranillo koster 120 på polet og Eur. 1,90 på Kaufland :-) Om UDs reiseråd opprettholdes så satser jeg på tysklandsferie i år. Det er så masse fine steder i Rhindalen og Moseldalen hvor jeg ikke har vært på 30 år. Kunne friste med litt lenger sør, men er ikke klar for Bulgaria uten reiseforsikring. Hehe, husker jeg fikk en roseninfeksjon i Romania for 20 år siden. Kona til legen drev apotek i de samme lokalene som legekontoret. Jeg stusset litt over mengden antibiotika. Kona mente det var apoccilin tilsvarende en halv månedslønn der nede som måtte settes muskulært i sprøyte. Da jeg kom hjem fikk jeg noe slags utslett pga overdreven bruk av antibiotika. En kompis som er lege stilte diagnosen og hadde bare en grei kommentar: Du kan være glad kjerringa til den legen drev apotek og ikke begravelsesbyrå :-) Nå skjønner du kanskje hvorfor norske leger ikke kan selge medisin? :-)
Redigert 15.05.2020 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
xenon78
15.05.2020 kl 20:25 234

Begynner å bli lei pappvin selv..hehe
Mosel og Rhindalen er fantastiske steder. Det kan fort bli innertier å reise dit i sommer. Vanligvis er det stappfullt om sommern, men i år blir det nok fort romsligere. Å reise til Bulgaria uten reiseforsikring for folk uten tilknytning anbefaler jeg ikke. Har selv opplevd sykehus ute på landsbygda der. Vi besøkte en venn som hadde fjernet blindtarmen for noen år siden. Han lå på ett pasientrom som kan minne om det man ser i serien Chernobyl. Kun en seng og en madrass som hadde masse gamle blodrester.. Men de har moderne sykehus i de større byene. Men da trenger man noen som kan språket og så må man betale litt ekstra. Ikke ulikt nordmenn som går til Volvat istedenfor offentlig helsevesen.
Kjenner igjen beskrivelsen av håndteringen av antibiotika. Jeg fikk nesten sjokk når kona gikk inn på et apotek og kjøpte pencilin uten resept. Det er skremmende! Men det er økt fokus på dette, og reglene skjerpes der også heldigvis.
mishka
15.05.2020 kl 21:24 231

Tja, stappfullt er det nok mange år siden det var i Rhindalen. Overnattet i Rüdesheim, som jo er "Rhindalens episenter", en kveld for 5-6 år siden. Fikk en bestemt følelse av at glanstiden på 80 tallet med busslaster av pensjonister og tyrolerorkester i Drosselgasse ikke var helt som i good old days. Men man har jo fortsatt fabrikkutsalget til Georg Breuer.... Uansett bedre med en fet Schnitzel med potetsalat enn overprisa biffsnadder på en norsk veikro. Er spennklar for å strekt litt på de 279 gampene i den nye merca. :-)
Redigert 15.05.2020 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
mishka
16.05.2020 kl 11:24 178

Grensekontroller i Tyskland opphører helt 15/6 og utføres kun sporadisk f.o.m. i dag. Italia åpner grensene fra 1/6.

https://www.morgenpost.de/vermischtes/article229103077/Coronavirus-News-Deutsche-Bahn-Masken-ICE-Corona-Gegner-Kita-Eltern-Pandemie.html
xenon78
19.05.2020 kl 10:25 135

Det går også an å kjøpe en reiseforsikring fra internasjonalt firma. Jeg sjekket hos AXA og det vil koste 350 euro for 30 dager (for fire personer). Og den er selvsagt gjeldende uansettt hva UD måtte mene..

Jeg regner med bilforsikringen fortsatt er gjeldende i Europa til tross for UD sitt reiseråd?
mishka
19.05.2020 kl 12:14 132

Flere som vil til varmere strøk......

https://www.nettavisen.no/nyheter/carl-i-hagen-vil-til-spania-til-tross-for-korona-pandemien---akter-ikke-a-folge-ernas-rad/3423969924.html

Ja bilforsikringen gjelder vel? Eneste problemet for CIH er om flyene går. Oslo-Alicante er 3 drøye dagsetapper med bil.....
xenon78
19.05.2020 kl 20:46 112

Avisene skriver 400000 nordmenn ønsker å reise til nord Norge. Samtidig kansellerer ikke utlendingene overnattingene sine. Dette blir nok bra. Bare å finne frem popcorn.

Jøss, Norge åpner opp for reiser til Danmark. Men andre land i Europa som har like lav eller lavere smitte er ikke aktuelt. Som forventet. Men er Tyskland åpnet? Etter det jeg kan se, så har de også en del restriksjoner fremdeles. Slik jeg leser det, så er turistreiser ikke innenfor, kun besøk av familie osv.

I følge Berliner Morgenpost så åpner Tyskland for turister fra 31 land deriblant Norge og Danmark fra 15/6. Det er allerede kun sporadiske kontroller på grensa mellom Danmark og Tyskland ved innreise til Tyskland. Denne opphører helt etter 15/6.
Redigert 29.05.2020 kl 18:08 Du må logge inn for å svare