SoftOx, neste Biotec Pharmacon?

Lazz
SOFTOX 16.05.2020 kl 12:19 35964

Det er absolutt ingen Biotek-aksjer på Oslo børs eller Merkur som har en P/E under 20 selv uten særlig vekstpotensial.

Et glimrende eksempel på dette i nyere tid er Biotec Pharmacon. Etter å ha levert Q1 resultatene gikk aksjen fra ca 8, 9 kroner til 12,35 dagen etter Q1-tallene ble sluppet. Selskapet gikk fra underskudd på -3 millioner til overskudd på rundt 14 millioner kroner. Her var også tilfellet at det ikke helt gikk opp for folk hvor bra casen var selv etter tallene forelå. Selskapet vil med stor sannsynlighet oppnå et resultat på minimum 56 millioner kroner i 2020. Dette tilsvarer en Mcap på ca 1,2 MRD noe selskapet er verdsatt til i dag med kurs på rundt 24 kroner. Denne "riktige" prisingen kom altså så lenge som 1 måned etter tallene forelå. Som vi ser eksempel av her vil biotekselskaper som viser til god resultatfremleggelse og i noe grad tro på at resultatene opprettholdes/økes ha en P/E på minimum 20.

Så til SoftOx. Når Q2 tallene kommer kan vi belage oss på full produksjon av 45k flasker i April, Mai og Juni. Også ikke utenkelig med 75k flasker fra midten av juni. Det er selvfølgelig noe usikkerhet rundt dette med 75k flasker, men poenget er at vi ser SafeDes-flaskene overalt, de har den beste partneren i Antibac og selger et premium produkt til premium pris. Selskapet sier ting går på skinner og har levert langt over hva vi kunne forvente.

Per i dag er SoftOx priset til 750 millioner kroner. Med 45 k flasker per dag snakker vi om:
45 k*flasker*6 dager=270 tusen flasker i uka*12 uker(1 kvartal)= 3,240 millioner flasker. Utsalgspris i butikk på 100 ml er 117 kr og på 500 ml er det 249 kr. Hvis de selger like mange 100 ml som 500 ml gir dette en gjennomsnittlig utsalgspris på 190 kroner. De har i følge ledelsen en standard distribusjonsavtale med Antibac. Selskapet melder også om en tiltenkt bruttofortjeneste på 80%. Hvis tredjeleddet tar så mye som 100% margin på innkjøpt vare gir dette en en fordeling på softox og antibac på 95 kroner per flaske. Forholdet er 60/40 SoftOx-antibac så softox sitter da med en salgspris til antibac på 57 kroner. 80% bruttomargin på det gir 45 krone per flaske. Dette er det tallet jeg tror, men det er rimelig å anta et tall mellom 20 og 70 kroner per flaske. Hvis vi bruker regnestykke og øker "andre kostnader massivt til 40 millioner i året som gir 10 millioner i kvartalet vil altså softox tjene 3,240 millioner flasker* 45 kroner= 145 millioner kroner-10 millioner kroner i andre kostnader gir dette 135 millioner kroner på bunnlinja i Q2. Dette er hva JEG tror er sannsynlig. Hvis en ganger opp dette med fire kvartaler gir det 540 millioner kroner i løpet av et helt år. Med P/E på 20 gir dette en prising på selskapet på 10 MRD kun ved SafeDes. Disse tallene vet vi altså ikke enda, men la oss si worst case gir 20 kroner per flaske på bunnlinja er altså 64 millioner kroner-10 mill= 54 millioner kroner på bunnlinja i Q2 som gir Mcap med P/E 20 på 4,3 MRD. Biotec pharmacon hadde bunnlinje på 14 millioner og ble fort priset til 1,2 MRD. Hva som skjer med prisingen av SoftOX når tallene kommer blir helt vilt.

Poenget her er at hvis en venter til tallene kommer når det er såpass overveiende sannsynlig at denne er den klart mest underprisede aksjen for øyeblikket, er sannsynligheten enorm for å bli løpende etter som med biotec pharmacon. SoftOx kan fort stige 300% før børsåpning.. Hvis salget går mye dårligere enn forventet vil uansett tallene gi en prising på selskapet på 2 MRD som er mer enn en dobling fra dagens nivåer.

Grunnen til at jeg informerer alle om dette er fordi at mer lettjente penger enn dette er ikke mulig å finne. Jeg gir dere her muligheten til å minimum doble pengene på 3-4 måneder. Hvor mange er villig til å gripe sjansen?
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Aaleby
19.05.2020 kl 22:03 4198

Lykke til med å argumentere for hvorfor et sårt tiltrengt produkt i disse Corona-tider uten helsefarlige bivirkninger ikke skulle bli godkjent.
Assenassa
19.05.2020 kl 22:06 4182

Det må være lov å se på en aksje med litt kritiske øyne uten å bli plaffet ned hver gang. Jeg sier HVIS den av en eller annen grunn ikke skulle bli godkjent, så tror jeg heller vi får et fall på 60-80% Hvertfall hvis denne meldingen kommer før Q2 tallene blir presentert.
Slettet bruker
19.05.2020 kl 22:11 4151

Såklart det blir total kollaps om det skulle skje. - jeg tror det er større sjangs for gunstige utfall. Leser om unger i barnehagen som får sår på henda. Gi dem SafeDes!
Aaleby
19.05.2020 kl 22:13 4134

Handler ikke om å bli plaffet ned, men at det blir veldig tenk, hvis om-aktig når det ikke finnes pleusible grunner som kan sannsynliggjøre slikt utfall. Q2 og Q3 tallene ville fortsatt stått på egne bein om EU-godkjenning skulle gå ad undas, som vil si null bekymring for min del. Det ville begrenset oppsiden på kort sikt ganske kraftig, men ikke mer enn at den fortsatt ville vært potensielt skyhøy på lengre sikt.
Redigert 19.05.2020 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
19.05.2020 kl 22:35 4041

Det bør jo ikke bli total kollaps når det produseres 45000 flasker uansett!! Og sårbehandling er dessuten hovedsatsingen. Men EU, godkjenning kommer. Mange er bare så utrolig utålmodig!
KalleAnka123
19.05.2020 kl 22:50 3954

Får vi et fall på 60-80% selger jeg hus og kone, og går all in!
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:11 3865

Noen som husker når Almås gikk ut for å betrygge nervøse investorer og lovte å ikke selge på 2 (?) måneder?
KalleAnka123
19.05.2020 kl 23:16 3843

Årsaken til dette var fordi det var spekulasjoner rundt hans avgang. Han har stor tro på driften videre og det var på tide å hente inn mer kompetente folk.
vikingo
19.05.2020 kl 23:28 3816

Spennende selskap, men jeg frykter det er mange "corona-turister" som har investert i softox som er lei av å vente på nyheter mens de ser resten verden åpne opp og børsene går som det suser. Mange aksjonærer kom inn i Softox på rundt 110kr og har sett kursfall på 20-25% på spekulasjoner. Vi var nede på 94kr ved åpning i dag, og jeg regner med den toucher 80-tallet igjen. Uten godkjenning fra Sverige innen juli er det mange utolmodige som vil ut, og tror heller ikke at Merkur-selskap er beste plassen å være investert da.
KalleAnka123
19.05.2020 kl 23:40 3759

La dem selge, så lenge det fundamentale er intakt, så sitter jeg helt rolig i båten. Grunnen til voldsomme kurssvingninger intradag er fordi det er altfor få aksjer som omsettes, som gjør at kursen kan variere mellom +/- 10 kr. Med en splitt på 1:10 og listing på Hovedlisten, vil det forhåpentligvis bli en mindre volatil aksje, og en som går sakte, men sikkert opp.
Aaleby
19.05.2020 kl 23:46 3727

Hadde vært en våt drøm for min del om PCIB fikk tidenes deal hvor en del av fortjenesten kunne pløyes tilbake til Softox som vaker rundt på 80-tallet 🤞
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:53 3732

Blir spennende å se om han selger etter perioden.
LaFleur
19.05.2020 kl 23:58 3847

Av en eller annen grunn, så hadde det vært fint om EU-godkjenningen hadde blitt avslått for nå. Hadde fort gjort at kursen hadde rast ned til 50-60kr. Da kunne man satset enormt mye for å kjøpe fra skvetterne og novisene.
Dubois
20.05.2020 kl 00:00 3840

Ja sverige har nok høyere standard for eu enn for seg selv, virker logisk at de tilater det i sitt eget land men ikke i eu.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 00:39 3746

Er langt fra nervøs. Takk for omtanken om mitt velvære, men det er verken relevant eller nødvendig.
bj111
20.05.2020 kl 00:54 3737

De fleste vil falle av her for de har gått inn å tror eller er faktisk sikre på mange 100% avkastning i år, jeg tror FB gruppen underlagt et fascistisk lignende styre, er propp full av kortsiktige gamblere som tror de er langsiktige. De første er i ferd med å dette av allerede og kommer det ikke noe kursdrivende på GF så faller flere fra.
Tanken på å måtte vente opp mot 1 år for 100% blir for tung. Bekreftelsen på at markedet er skeptiske og vil se noen håndfaste inntekter i form av regnskapstall kom med produksjonsøkningen. Aksjen satte en ATH men langt under det de fleste så for seg Inkludert meg. Det betyr at en trolig må vente lenge før en ser kr 200 eller noe deromkring. Bare å se på finansiell kalender så ser man at dette trolig vil ta tid. Er man på jakt etter svært raske dobblinger av pengene sine så spørs det om Softox er den beste kandidaten. Har ikke noe andre å komme med men opererer ikke med horisont på 1 måned eller to men heller et år eller tre på de større investeringene mine. Så kr 180 til jul er helt ok selv om de regnestykkene jeg selv har gjort viser noe helt annet. PE dukker vel ikke opp på en aksje før første årsrapport med pluss er lagt frem, da kommer det flere meglerne på banen.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 01:30 3706

Helsprøtt at det påstås at caset er uten risiko og en garantert vinner på sikt. Det vitner om mangel på fundamental forståelse eller en religiøs tilknytning til selskapet. Dersom man har troen på caset, som man gjerne kan ha, hvor kommer behovet for å forklare enhver svingning i kurs eller drive å tippe kursen i ukene fremover? Hvilke fundamental investor, eller egentlig investor generelt bryr seg om dette?

Har nesten ikke sett en mer useriøs investorgruppe i forum. Mange av disse er de typiske som slenger seg på enhver aksje som har steget noen hundre pros uten å evne kritisk tenkning, men her virker det ekstraordinært. Skulle aksjekursen falle, så vil nok de mest useriøse også falle bort meget raskt.
10PS
20.05.2020 kl 07:40 3558

Husk vi er fremdeles i opp startfasen og det er nok en stund til vi flater ut.
Med andre ord aksjen er stigende på nåværende tidspunkt pga. flere store triggere i vente. Vi som har fulgt aksjen en stund kan bare håpe og nyte at noen selger og laste videre selv på dipper (men her kommer ofte dessverre egne økonomiske begrensninger inn i bildet).
Potet
20.05.2020 kl 07:50 3527

Er nok en del fra Facebook-grupoen som er her inne også. Det ser man av nivået. De fleste der tror den skal stige 100% i uka, det er tippekonkurranse der vinneren får vippset penger til en kasse øl og bilder av flasker fra det lokale apotek får flere likes en det jeg fikk da jeg la ut bilde av min førstefødte.

Tipper mange av disse forsvinner snart.
Stansikala
20.05.2020 kl 08:05 3474

Den godkjending der er idag, hvilke lande gælder denne i ?? Er det korrekt at det er dele af Norden. ??
Aaleby
20.05.2020 kl 08:10 3444

Alt er relativt TobbeR. Vi alle setter oss i bilen hver eneste dag og kjører bekymringsløst rundt selv om man i teorien kan bli meid ned og drept any given time. Statistisk sett er sjansen så liten at nedsiden ikke taes i særlig grad med i de daglige bekymringene. Samme gjelder Softox. Selvsagt kan ting skje. Det kan oppstå en brødrefeide, det kan tenkes at selskapet oppgraderer i hytt og gevær uten at salgstallene følger etter eller en meteor kan slå ned og ødelegge hele produksjonslokalet. Poenget er at de ulike tenkte negative scenarioene det neste halvåret er så mye mindre trolig grunnet den ekstraordinære situasjonen som heter Corona at jeg personlig mangler fantasien til å kunne skjønne hva som skal kunne oppstå som påvirker caset i en slik grad at dagens kurs ikke fremstår som billig også om et halvt år.

Forøvrig; det er ikke akkurat unikt for aksjonærene til Softox at det er en viss fokus på den løpende kursen.
Redigert 20.05.2020 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Aaleby
20.05.2020 kl 08:13 3436

Den midlertidige godkjenningen (som løper til svaret om EU-godkjenning foreligger) gjelder for landene som selskapet har hatt salgsinntekter fra før en gitt dato i 2018. Som vil si Sverige og Danmark.
Redigert 20.05.2020 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
Lazz
20.05.2020 kl 08:15 3437

Ikke glem at det er over 1800 medlemmer i gruppa. Dere kommenterer det "generelle" nivået i gruppa utifra et håndfull personer som er aktive.. Mange som skal mene mye når det er anonymt her inne på finansforum..

De fleste tror absolutt ikke den skal stige 100% i uka, men gitt all informasjonen vi har kunne vi lett steget 100% uten at jeg synes det var unaturlig. Det tror jeg de fleste SoftOx-aksjonærer er enig i.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 08:27 3397

Både på Facebook-gruppa og her på forumet er det garantert flere som leser, enn de som faktisk er aktive med innlegg. Det at enkelte kan opptre på en mindre aktverdig måte, får man bare leve med, og helst overse. Slik er det overalt i samfunnet. Men man bør ikke "skjære alle over én kam".

En ting jeg tenkte på; det kan jo når som helst meldes informasjon rundt SWIS og pågående studier. De meldte jo denne 19. august i fjor;
https://newsweb.oslobors.no/message/483223

SWIS var først antatt godkjent (ref. side 3 av årsrapport 2018) tidligst i januar 2020, men det har jo som kjent blitt forsinkelser, og tidshorisonten flyttet til 2021. Det går relativt fort nå til 2021.

Angående SafeDes, skal vi ikke se bort i fra at KiiltoClean i løpet av året kan komme til å sluke hele SoftOx for å få kloa i desinfiseringsmidlene og så skille ut/selge SWIS/BE-utviklingsparten, alternativt kun kjøpe den førstenevnte delen.

Time will tell.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 08:50 3318

det kan fort bli en del verdier som blir synliggjort ved et salg.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 09:13 3252

Morgendukkert som vanlig 🤕😃😃
rockpus
20.05.2020 kl 09:31 3170

"SWIS var først antatt godkjent (ref. side 3 av årsrapport 2018) tidligst i januar 2020, men det har jo som kjent blitt forsinkelser, og tidshorisonten flyttet til 2021. Det går relativt fort nå til 2021."

Dette gjelder ikke for sårbehandling for dyr?
Slettet bruker
20.05.2020 kl 09:50 3096

Det nevnes kun sårbehandling på mennesker i rapporten på øvre del av side 3 i rapporten. ".... SoftOx Wound Irrigation Solution, i kliniske sår hos mennesker" ... "Det første kliniske studiet i mennesker...".
Slettet bruker
20.05.2020 kl 10:20 2926

Med din historikk her, så er ikke du den rette til å snakke om seriøsitet.
bj111
20.05.2020 kl 10:27 2934

Kommenterte herføreren i gruppa som ikke tåler at det stilles kritiske spørsmål der. Den gruppa er en menighet og de som er kritiske uttaler seg selvsagt ikke da det sensureres eller ender med utkastelse. Den var bra, men ble en ren menighet der en må bekjenne sin tro eller holde kjeft.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 12:19 2755

Mange maniske øretrillere der, som her.... Godt dem blir kasta ut !
Lazz
20.05.2020 kl 12:26 2732

Prøver du å være morsom nå eller? Har kastet ut totalt 2 personer fra gruppa som overhodet ikke klarte å holde seg saklig. Når du ikke har evne til å diskutere sak, men går til angrep på personer eller gruppa som helhet er det naturlig å kaste de ut. Noen vet ikke hvor grensa går.. Sånne folk har jeg absolutt ikke lyst til å ha i gruppa. Hvis du er en av de to som er kastet ut så skal du vite at det er vel fortjent.
Redigert 20.05.2020 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 14:28 2563

Det er sant. Grei sammenligning, men SoftOx er langt mer risikofylt en en kjøretur, så sammenligningen er ikke perfekt. Dette er betydelig risiko i forretnings- og aksjestandard. Høy risiko medfører selvsagt høy oppside, men også nedside. Man får nesten aldri bare den ene, for eksempel bare oppside. Da lurer man seg selv.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 14:32 2572

Greit at man følger kurs, men dette er på den ekstreme enden av skalaen. Alle kaller hverandre genier siden de har lest en bull investor-presentasjon og tror de skjønner noe ingen andre skjønner. "Revolusjonerende", "marked på milliarder", "ingen nedside, men tipper den skal opp i 200/300/400 til Jul, med forsiktige estimater". Her tror jeg naive investorer har investert på et veldig ubalansert grunnlag skapt av enkelte. Folk tar egne valg og har ansvar, så det får bare være.

Når man er den eneste som går i takt så burde man kanskje se på seg selv, eller hva?
Dubois
20.05.2020 kl 14:40 2536

Risikoen er at de ikke får solgt det de produsere, så får man anta sansynligheten for at de ikke selger alt.
Potet
20.05.2020 kl 14:42 2572

2 personer som overhodet ikke klarte å holde seg saklige? 2 personer som stilte spørsmål ved all den haussingen er vel et bedre alternativ. Fortjent eller ei, den gruppa er en menighet som ikke tilfører stor positivt.