MVA i enkeltmannsforetak.

Jeg driver nystartet enkeltmannsforetak som ikke er registrert i mva registere. Jeg selger varmepumper. For å få litt rask omsetning har jeg inngått noen avtaler om å selge varmepumpa til nettopris inn til meg uten moms. Nå har jeg fått varmepumpene levert til meg. Fakturaen for pumpa er på 19772 kr. De har jeg solgt for 15800+5000 for montering. Dette blir et tapsprosjekt for meg. Får jeg tilbake 3954 kr per solgte varmepumpe når jeg passerer 50.000 i omsetning? Når jeg skal legge inn pris for pumpa i Fiken skriver jeg 15800 uten moms?

Hilsen en som ikke burde startet enkeltmannsforetak?

Mye god informasjon her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

Ingen mva på dine to første fakturaer.
Heller ikke mva på din tredje faktura. Etter denne sender du søknad om registrering, legg fks 3 første fakturaer ved som dokumentasjon på omsetning over 50 000.
Sender du flere fakturaer før du har mottatt bekreftelse på registrering, sendes disse også uten mva.

Når du har mottatt bekreftelse på registrering kan du ettersende fakturaer på kun moms på faktura 3, 4 osv. som beskrevet i linken. (Evt sende kredittnota på faktura og sende ny med mva.)

Har du solgt pumper uten mva (dine 2 første) får du ikke igjen mva, men etter det får du igjen (ref link).

Håper det er til hjelp.
JosefK
18.05.2020 kl 15:44 178

Min erfaring er at du burde ikke solgt tjenester uten mva. Jeg gjorde det og fikk ikke igjen mva for datautstyr jeg kjøpte i perioden.
Lundic
18.05.2020 kl 19:42 117

Du kan søke om mva registrering med en gang, før du når 50.000kr basert på at du har «avtaler» som viser at du innen kort tid vil overgå 50.000kr. Basert på det du skriver er det 3 faktura som vil medføre mva. Den gjør at du overgår 50.000kr.