XXL - SPENNENDE tekniske signaler!

Hammers
HAMMER 19.05.2020 kl 09:22 8377

I går tegnet jeg DETTE chartet for meg selv; https://www.tradingview.com/x/gj42G8TO/

- I dag sprratt kursen raskt over den LANGE og fallende motstandslinja
- I dag spratt kursen raskt over den horisontale motstandslinja.

Dette kan tyde på at hele caset har snudd, men det er fortsatt SLUTTKURS som gjelder.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
HP17
19.05.2020 kl 09:25 7002

Er det shortcoverrally en ser i dag?
Veien er kort tilbake mellom kr 15-20?
norx
19.05.2020 kl 16:39 6743

slutt 13,55 må sies å være fint over som sluttkurs.
Bra volume og synes jeg.
Tool
19.05.2020 kl 17:35 6661

Får se an etter alle emiaksjene til 5,- er i handel, virker litt NAS over dette her nå.
Slettet bruker
19.05.2020 kl 18:04 6573

Når kommer emi aksjene ut i markedet ?
Slettet bruker
19.05.2020 kl 18:34 6830

Spiller det noen rolle at de kommer ut? Vil man sikre gevinst har man jo hatt mulighet til dette i lang tid
Slettet bruker
19.05.2020 kl 18:58 6773

Jeg har sikret gevinst, og tror det dumt å gå inn før emi aksjene er ute i markedet. Jeg forsøker en gang til: Når kommet emi aksjene ut i markedet?
Jaman123
19.05.2020 kl 19:06 6745

27 mai
Aksjenovise
19.05.2020 kl 19:11 6723

Betyr dette at man først får emisjonsaksjene på konto 27.de mai? Er det samme datoen tegningsbeløpet trekkes fra konto?
Bondesønnen
19.05.2020 kl 19:11 6717

Jaman123 skrev 27 mai
Man har kunnet selge alle aksjene sine etter det kom tegningsretter for å evt ta gevinst. Man har kunnet selge tegningsretter for å ta gevinst. Det eneste som man ikke har kunnet gjort er å tatt gevinst på de to siste dagers oppgang for emisjonsaksjene, da tegningsrettene kun kunne handles frem til fredag.
Hammers
19.05.2020 kl 21:56 6499

Nok en fantastisk dag i XXL.
Ledelsen tegner aksjer i rikt monn. Det samme gjør større aksjonærgrupperinger.
Det virker som om en større krets har tro at omstrukturering vil finne sted -
og at de nivåene man nå bevinner seg ved (i en større målestokk) kan være nære bunnpunktet.

Teknisk;
Chartet ga et flott kjøpssignal; https://www.tradingview.com/x/gj42G8TO/ (gårdagens).
Dagens chart har fått endret målestokk (verdiangivelse i høyre marg). Trolig en justering i fbm emisjonen.
Formasjonen er uansett lik den fra i går - og på sikt er et GEDIGENT kjøpssignal gitt.
Selvsagt med naturlige rekyler på veien.

Hilsen Hammers.......som tror XXL kan bli en vinner i tiden framover!
Lafreri
19.05.2020 kl 22:00 6465

Bra Hammers nå er det bare å vente på noe negativt fra SS.
Hammers
19.05.2020 kl 22:18 6415

Hvorfor jeg tror dette kan bli en vinner. For fra dagens justerte bilde kan jeg lese følgende:
https://www.tradingview.com/x/L3VYlnJ1/

- Brudd over den heltrukne fallende motstandslinja - for første gang siden toppen.
- Merk at jeg og har tegnet inn en tynnere fallende mostandslinje. DEN går gjennom de tidligere peak'ene, DEN er OGSÅ brutt!
- Brudd over heltrukken horisontal motstandslinje.
- DEN formasjonen (under) har et teknisk potensiale opp til den heltrukne jeg har merket. Ca 170% PÅ SIKT!
- Ellers tegnet inn noen stiplede motstandsløinjer på veien.
- I underkant er den heltrukne motstandslinja nå blitt til en STØTTELINJE.

Hilsen Hammers.......som håper mange nordmenn i disse Koronatider skal ha mange turer i skog og mark utover sommeren -
og at XXL har hyllene fulle!

PS; Alt skrevet med forbehold for negative breaking news. Slikt som kommer som lyn fra klar himmel.
Redigert 19.05.2020 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Aksjenovise
19.05.2020 kl 22:41 6313

Interessant analyse og lærerikt, Hammers. Takk for mange givende innlegg!

Personlig kan jeg altfor lite om teknisk analyse, men synes det ser morsomt ut om man kan det. Foreløpig synes jeg imidlertid det er morsommere å vurdere ulike selskaper utfra bedriftsmessige og samfunnsøkonomiske kriterier, men har noen fundamentale undringer om teknisk analyse. Siden dette er et forum, tillater jeg meg å komme med noen spørsmål:

Hvor mye vekt tillegger man teknisk analyse når man vurderer kjøp eller salg av ulike aksjer? Er det styrende for valget, eller bruker du det bare som supplement?

Er det likegyldig hvilket tidsspenn analysegrafen går over, eller velges dette spennet med utgangspunkt i hvilke formasjoner som forekommer i grafen? Kan man for eksempel gjøre teknisk analyse på en intradag-graf, eller er det visse krav til observasjonslengden?

Er det noen generelle parametre som bestemmer presisjonen eller signifikansen i den tekniske analysen, feks RSI- verdi et cetera?

På forhånd takk for svar!
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:07 6211

Personlig trur jeg denne skal ned fra dagens nivå...Høy RSI + at det kommer noen millioner aksjer som skal ut rundt den 27/28 mai eller deromkring fra emisjon.

Men på sikt skal den nok helt klart opp.
Redigert 19.05.2020 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Hammers
19.05.2020 kl 23:21 6152

Takk for det - og helt enig. Enig i at TA er spennende saker.
TA er egentlig en grafisk framstilling av summen av all handel i en aksje.

Selv benytter jeg TA i all vesentlighet når jeg handler. Fundamentale forhold nesten aldri.
VOW er vel et stort unntak - der var det fundamentale forhold som fikk meg inn. Senere handler i aksjen er "nesten KUN" basert på TA.

Tidsspenn;
Slik jeg benytter TA er det formasjonene som trigger meg - ut fra de oppleste sannheter som finnes.
Formasjonene dannes over ulike tidsspenn, men når de ER dannet - og GIR brudd - ja så slår de som regel også til.
Om det tar 1 uke, 1 mnd, 1 år kan jeg ikke si på forhånd, men jeg "VET" at det kommer til å skje.

Dagens XXL er i grunnen et godt eksempel. https://www.tradingview.com/x/L3VYlnJ1/ De HELTRUKNE er de viktigste.
- BRUDDET ved 10,89 er UTLØSENDE for formasjonen. Investorene har FULLSTENDIG endret holdning.
- Bruddet over de to skrå fallende er en BEKREFTELSE på bruddet.
- Den heltrukne ved 36 er som sagt det JEG betrakter som et mål litt fram i tid.
- Formasjonen under BRUDDET (den heltrukne) forteller meg det - etter gitte regler.

RSI benytter jeg bare en sjelden gang for å se hvor i lende man befinner seg (overkjøpt/oversolgt).
Haugen legger tydeligvis stor vekt på dette denne indikatoren. Ikke jeg.
Hvorfor ikke jeg gjør det? Hvor mange ganger ser man ikke en fallende RSI og en stigende kurs?
Man blir mest forvirret av RSI, og de signalene den evt gir blir også gitt i selve kursbildet. Forskjellen er at det DA blir langt mer konkrete!
For meg er det brudd på ulike linjer - og formasjonene forut for bruddet som styrer mine tanker!

Ellers må man lese bøker/nettsider? om temaet for å få full forståelse.
Dessuten trenger man noen års erfaring gjennom praktisk bruk - i følge min erfaring.
De som mener at TA er som å spå i kaffegrut eller teblader har IKKE lest - og har INGEN kunnskap om temaet.

Det er slike som på børs kan likestilles med en som slippes ut i skogen på ukjent sted - og blir bedt om å finne veien hjem.
De har ikke peiling på hvor i lendet de befinner seg - og ALT de foretar seg er mest på måfå!

Vi som kan TA kan uttale oss PRESIST om ALLE selskaper uten å ha et eneste fnugg av fundamental peiling.
Nei, vi vurderer heller pengestrømmene i selskapet. Dette basert på å se hva de som HAR PEILING gjør. Det er DE som skaper signalene.
Signalene jeg tolker mens jeg sitter med beina på bordet og forteller "forumskspertene" hvor i SKOGEN de EGENTLIG befinner seg!

Hilsen Hammers........som legger til at dette ble litt langt og hoppende, men hovedessensen er vel her. Får jeg håpe.
Kunnskap og forståelse er nøkkelordene. PS; Breaking news kan selvsagt forrokke all TA. Nyheter som normalt INGEN fanger opp.
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:29 6104

Du er flink med TA, det skal ingen ta ifra deg :-) ....selv ikke SS = Sau Skolten :-)
Redigert 19.05.2020 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
Aksjenovise
19.05.2020 kl 23:45 6034

Oj. Dette var langt mer fyllestgjørende enn jeg så for meg. Tusen takk! Det besvarte mine spørsmål og mer til.

Konklusjonen for min del blir, at teknisk analyse er en disiplin jeg skal forsøke å sette meg inn i ved leilighet. Virker absolutt veldig spennende og fornuftig. Tror min manglende teknisk analyse og forståelse av dette, kan forklare mye av grunnen til at selskaper jeg har hatt troa på, har gitt dårligere økonomisk uttelling enn jeg forventet: Siden jeg har gått inn i fundamentalt lovende selskap for tidlig, fordi jeg ikke vurderte de tekniske signalene, har jeg nok opplevd å få med meg mer av nedgangen i kursen enn nødvendig. Før det heldigvis snudde i alle tilfellene, fordi det underliggende fundamentale i selskapet var bra.

Håper en gang på sikt å beherske teknisk analyse såpass, at jeg kan finne et lovende selskap, og tajme min inngang til nærmere faktisk kursoppgang.

Takk igjen for fantastisk svar, og dine innlegg her på forumet! Virkelig berikelser å lese.
Albatross
19.05.2020 kl 23:46 6027

D som er både interessant og artig er at TA virker veldig enig med sunn fornuft:

Du snakker om brudd her og der og diverse kjøpssignaler - jeg forstår svært lite :)

Men jeg skjønner som de fleste andre at:
- med hjemmekontor og permisjon så er behovet for sykler, telt, etc svært stort
- med Norgesferie på alle mann er behovet for sykler, telt, vannleker, sommerleker, treningsutstyr svært stort
- med lite/ingen konkurranse i markedet er det bare 1 butikk å gå til
- med Pål i førersetet lover d godt
- med innsidekjøp opp og i mente lover d godt

Så min sunne fornuft har samme kjøpssignaler som din tekniske analyse :)
Tool
20.05.2020 kl 00:19 5960

Ser poenget til flere her. Men man vet ingenting før alle aksjene virkelig er i handel. Hvem vet, kanskje denne aksjen er unntaket på å bevege seg mot emikursen? Det ser man isåfall svært sjelden, om så må det jo det jo tyde på en snuoperasjon av de sjeldne i driften. Har sett lenge på denne, men tror ikke det er strake vegen enda. Vi får se de neste ukene. Spennende aksje uansett. Lykke til!
Hammers
20.05.2020 kl 00:32 5928

Hvorfor skal ALLE selge ALLE aksjer - uansett om de kostet kr 5 - eller ei.
Hvorfor selge på kanskje 12 hvis kursen skal LANGT høyere?

Husk, duoen ALTOR/TIDEMANNSEN har alene fått ca 35 av de 80 mill nye aksjene.
Sikkert en haug med andre langsiktige investorer som også har fått massevis av nye.
Dette er aksjer som IKKE selges ved første anledning! Noen slenger nok ut, men kjøperinteressen har vært stor den siste tiden.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
20.05.2020 kl 00:43 5897

....at du sa?
Hammers
20.05.2020 kl 00:45 5892

Chartet ser bra ut, men det nærmer seg overkjøpte nivåer. Kan fort komme en rekyl.
Uansett kraftig(ere) motstand ved 19.

Hilsen Hammers.......som legger til at HVIS dagens USA-fall er Koronarelatert, kan dette igjen medføre mindre tro på kjøretøytransport. Dagens USA er på sett og vis en type mindre "breaking news" for markedet!
Redigert 20.05.2020 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Anders9ls1
20.05.2020 kl 00:46 5888

Jeg la vel hodet mitt på blokken ganske klart og tydelig, eller?
Slettet bruker
20.05.2020 kl 00:56 5864

Ganske så Uklart, spør du meg Nilsen.

Trur du lever på en annen planet.
Bjørn2020
20.05.2020 kl 01:22 5821

De har også å gjøre med andre ting, og dagens opptur kom på grunn av denne nyheten
https://e24.no/olje-og-energi/i/XgVrRo/det-neste-oljeeventyret

ingen NEL for hydrogen for denne prosjekt
kongen på hau
20.05.2020 kl 05:57 5696

Bra poeng... sitter long her, venter egentlig bare på de vanlige kvartals earnings... Så får vi se hva eventyret bringer....
Jaman123
20.05.2020 kl 16:32 5396

Synker nok en god del de to dagene ja, men er bare en god mulighet til å kjøpe mer.
Tool
20.05.2020 kl 17:08 5336

Nuvel, er vel ingen som nevnt noe om at ALLE nye aksjer skal selges. Er nok ikke bare det som må til for å flytte kursen skal du se. Man kan heller spørre seg hvorfor en kjede som har gått så dårlig at de hentet penger på under 5% av kursen bare et par år tilbake, skal prises fast så langt over emisjonskurs. Da bør det jo som jeg nevner være snakk om en formidabel snuoperasjon på driften.
Vi får se, spennende aksje men bør være lurt å ha flere enn en tanke om gangen i dette spillet.
Anders9ls1
20.05.2020 kl 17:22 5300

Forøvring på samme planet som deg, men litt vel optimistisk på kort sikt. Når det er sagt så tror jeg fortsatt 20.66 kommer før q2 :)
Bondesønnen
20.05.2020 kl 20:01 5137

Dette er jo ingen skurkete 10%er som er gjort etter close med rabatt og flippere selger dagen etter. Alle som har fått aksjer i emisjonen har aksjer de kan selge idag eller så har de allerede gjort det.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 22:42 5006

Hvorfor tallet 20.66?

På sikt er nok XXL høyere priset en nå...men jeg venter til de nye 80 millioner aksjene kommer i spill først...så tar jeg det derfra.
undrende
21.05.2020 kl 04:42 4833

Var innom XXL i dag og skulle se om jeg fikk kjøpt et par skistaver til et barnebarn før vi skulle på hytta og langhelg i kveld (Ja, det er j*vlig mye snø ennå. Trakk kølapp med siste siffer 17, og nr 13 sto først i kø. Det tok en 1/2 time gitt.
Fikk ikke skistaver, de var utsolgt for alt i et nedpakket lager på stavlengder mellom 115 og 140 cm
men fikk skjermer til en sykkel jeg kjøpte for en måned siden til et annet barnebarn. (har ventet en mnd på dette)
I kassen var det kø, jeg nr3 og det tok nesten 15 min. Køen bak meg vokste mye, og ingen ville bruke selvbetjenings kassene.
Altså, de ansatte jobber rævva av seg men det hadde ingen andre å sette inn for å avhjelpe, enn den ene i kølapp kassa, og den andre i betalings kassa kl 13,30 på en onsdag Kjente litt på at jeg måtte spandere en liten time for det jeg skulle utrette, og kan ikke skjønne annet enn at flere ansatte må settes inn, for dette går ikke så lenge før kunder vil begynne å gå lei.
Ja, jeg har handlet veldig mye på XXL de siste 5 årene, men dette var første gangen jeg har brukt så mye tid for to enkle forespørsler. Syns heller ikke det var unormalt mye folk der. Regner med de har skjært ned på arbidsstokken.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 10:10 4664

Min datter jobber der. Hun er permittert, mens kolleger nå begynner å bli sykemeldte på grunn av råkjør fra ledelsen, ingenting ser ut til å ha forandret seg på HR-siden i selskapet.
exuptro
21.05.2020 kl 12:33 4510

Velkommen i klubben. Dette skrev jeg allerede i starten av april. Det er ikke det tekniske bildet som er avgjørende, men det fundamentale. Hele bedriften er snudd til det positive.
LH
22.05.2020 kl 09:21 4137

Når kommer dei nye aksjene i markedet? Og hva tror folk om kursen på kortsikt, vil den falle?
Redigert 22.05.2020 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Fholm
22.05.2020 kl 11:54 4015

Neste Onsdag om jeg ikke tar helt feil.
Jeg tror den dupper med de nye aksjene, dog så har jeg tro på oppgang deretter.
Hammers
22.05.2020 kl 21:46 3797

Den positive langsiktige tendensen fortsetter.
Selvsagt en svak start på dagen etter flere negative nyheter rundt om.
Avslutningen var sterk - og som vi alle vet; det er alltid på slutten av løpet "pengene deles ut".
Opp 3,4% - og intraday var faktisk stigningen på drøyt 10% fra bunnpunktet.

Chartet har i dag gitt et NYTT spennende "tegn". https://www.tradingview.com/x/zuftIwaj/
HVIS ferden fortsetter videre opp neste uke blir det "lille hakket" i bobla bekreftet.
Et LITE "hakk" på ferden, men akk så betydningsfullt teknisk sett (i et litt lengre perspektiv)!

Hilsen Hammers
Redigert 22.05.2020 kl 21:47 Du må logge inn for å svare