SAS trenerer tilbakebetaling av kansellerte reiser

mundus
SAS 19.05.2020 kl 15:21 1453

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XgVrag/sas-varsler-at-det-kan-ta-over-tre-maaneder-aa-faa-tilbake-penger. Selv har jeg betalt inn ca. 50.000.- i slutten av desember for en reise i april, og ikke fått noe refundert enda.
Redigert 19.01.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
30.05.2020 kl 00:20 1077

Det blir en emisjon, jeg tipper mellom 6 og 8 milliarder.
Vanskelig å si noe om kurs, men intervallet 1-5 er vel ikke usannsynlig.
Korporalen
29.05.2020 kl 19:29 1142

SAS har ikke gått som en kule de siste 10+ årene, men jeg tror dette er en bedre investering enn Norwegian ut 2020.
Slik jeg ser det så er dette det flyselskapet statene Norge, Danmark og Sverige lener seg på. Jeg mener prisingen er mer nøktern og vi kommer alle til å fly igjen.
Jeg vurderer å kjøpe meg inn på 8,50 når/hvis det kommer en liten dupp til.
Jeg ser til stadighet at det er noen kommentarer fra meglerhus, strateger o.l. som sier at det må en emisjon til for å dra SAS igjennom denne situasjonen. Jeg er usikker på dette men er det noe man bør være obs på? Ville man sett en ordinær emisjon i SAS eller ville pengene blitt hentet inn i en rettet emisjon gjerne direkte til staten(e)?
Redigert 29.05.2020 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2020 kl 10:21 1244

SAS får flere fly i luften. Det kommer melding snart om statlig kjøp av ruter til Troms og Finnmark.
EliotS
19.05.2020 kl 17:58 1394

SAS/Sydbank: Forudsigeligt aktiesalg kan presse kursen

Dato: 19. maj. 2020 kl. 11:20

Coronakrisen giver så store daglige tab for SAS, at flyselskabet med stor sandsynlighed får behov for at sælge nye aktier for et milliardbeløb. Det vurderer Sydbank, der sænker sin anbefaling af flyselskabet til "sælg" fra "hold", da udsigten til en kapitalforhøjelse kan presse aktiekursen.

Meldingen kommer netop som SAS har annonceret, at Magnus Örnberg senest den 1. oktober overtager rollen som finansdirektør fra Thorbjörn Wist, der forlader stillingen med udgangen af september.

- CFO-skiftet kommer på et ualmindeligt kritisk tidspunkt for SAS, for selskabet har eller får meget snart behov for kapitaltilførsel. Pengene fosser i øjeblikket ud af pengekassen hos SAS, der har stort set alle fly parkeret på landjorden, skriver analysechef i Sydbank Jacob Pedersen i et notat.

Han forudser, at behovet for at polstre sig bliver så påtrængende, at SAS ikke vil kunne vente, indtil Magnus Örberg overtager som finansdirektør.

Ifølge Sydbanks estimater har SAS i sidste halvdel af marts og april således tabt et stort tocifret millionbeløb.

Siden er det daglige tab formentlig bragt væsentlig ned til omkring 35-45 mio. svenske kr. fra maj.

- Har vi ret i den vurdering, vil SAS’ egenkapital være stort set væk ved udgangen af april, og behovet for en kapitaltilførsel kan dermed være presserende allerede nu, konstaterer Jacob Pedersen.

Han vil samtidig blive meget overrasket, hvis den nye finansdirektør må stemple ind til en tom pengekasse, og derfor er det sandsynligt, at SAS må rykke meget snart.

- Fortsætter tabene i det tempo, som vi modellerer hen over de kommende måneder, kan der blive behov for op mod 10 mia. svenske kr. i kapitaltilførsel.

- Vi forventer, at den danske/svenske stat som minimum vil deltage med deres aktuelle ejerandele, og vi udelukker ikke, at den danske stat vil benytte en kapitalforhøjelse til at øge engagementet og dermed ejerandelen yderligere fra de aktuelle ca. 15 pct., skriver Jacob Pedersen.

/ritzau/Finans