Hyblifisering gir slumliknande tilstandar i Sverige og Danmark

Slettet bruker
HYBEL 20.05.2020 kl 00:11 3216

Danske og svenske tilstander i Norge?
Smittekilde for korona når 20 stykker deler samme bad og kjøkken?

https://www.nrk.no/vestland/det-kan-bli-ulovleg-a-byggje-nye-hyblar-i-bergen-sentrum-1.13856032

" I verste fall kan ei auke i utleigeeiningar føre til slumliknande tilstandar, seier han, og viser til Sverige og Danmark.

– Der er talet på folk som leiger på rundt 40 prosent. Det har ført til ein kraftig konsentrasjon av utleigebustader enkelte stader, og mange som bur der er fattige. Vi ynskjer ikkje slikt her i Noreg, seier Avdelingsleiar i NBBL, Henning Lauridsen, er redd mange hyblar på ein plass kan føre til konsentrasjon av fattige."
Redigert 19.01.2021 kl 05:41 Du må logge inn for å svare
tza
20.05.2020 kl 01:54 3144

Hybler, som i at et par i etableringsfasen bor i sokkeletasjen, er ikke et problem - men hus som gjøres om til bokollektiv forstygger boligmiljøet veldig.

Jeg er ung og har i mange år bodd i et av kollektiv strøkene hardest rammet av dette i landet, og etter min mening så burde kollektiv uten at huseier bor i samme bygg være ulovlig/sterkt regulert. Hvis huseier bor der vil støynivå etc naturlig reguleres samt bygg og eiendom vil mest sannsynlig bli tatt vare på skikkelig. Bygg og hager i disse kollektivboligene forfaller noe veldig mens huseier hover inn med penger. Samtidig fortettes nabolaget av folk fra flere økonomisk klasser under.

Jeg sier meg enig i blant annet dette:
https://www.skup.no/sites/default/files/metoderapport/2019-02/skup-mollenberg.pdf
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/01/09/Halvparten-av-huseierne-p%C3%A5-M%C3%B8llenberg-bor-der-ikke-selv-15722602.ece

Å bo sentralt har blitt ødelagt etter min mening pga dette og det frister null å flytte sentralt igjen. Ønsker du å bo uten bokollektiv på alle kanter må du bo en plass uten tilstrekkelig kollektiv transport, noe jeg synes er veldig trist.
paneldata
20.05.2020 kl 09:20 3006

Økt hyblifisering i Oslos Randsone mot sør også:https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=173188391

Jeg har sett på nært hold (i Nordre Follo) hvordan (forventninger om) at endringer i kommunal reguleringsplaner er i Kjømda. Forventninger om at byggehøyder og utnyttingsgrader vil økes nær et sentrumsområde eller kollektivknutepunkt fører til at små og store boliger i nærheten kjøpes opp av selskaper eller "små" utleiehaier. Eneboliger og store leiligheter hyblifiseres. Det blir voldsomt mange flere beboere per boenhet, med økt biltrafikk i boligområdene og parkeringskaos. Utleierne, som ikke bor der selv, parkerer bilvrak, bobiler, båter og gamle camingvogner på eiendommene sine. Alt vedlikehold, unntatt det strengt nødvendige, blir droppet.

Områder som for et tiår siden hadde flotte eneboligområder har raskt blitt forslummet. Selvom det i kommunene langs jernbanen sør for Oslo har blitt lagt opp til massiv utbygging og fortetting, så tar det lang tid før utbygging starter opp. Forslummingen vedvarer i 10-15 år før riving og nybygging endelig kommer i gang.
tor_berg
20.05.2020 kl 09:44 2966

Overvekt av leieboere gir dårlig bomiljø uansett.
Jeg bodde mange år på Grünerløkka, sikkert 70% av leilighetene i blokka var utleieleiligheter.
Ekstremt gjennomtrekk av folk som ga totalt f i bomiljø. Det var fester midt på natten midt i uken, folk kastet søppel på gulvet i trappeoppgangen og ute på fellesområdet. Utleierne var hele tiden i mot alt av nødvendig vedlikehold, osv

Men når det gjelder fremtidig slum er det ingenting som slår gartnerikvartalet/garneritomten i Vestby, det er et boligprosjekt som består av 500 ettroms leiligheter langt utenfor byen. Hvis ikke det blir slum når det begynner å bli litt gammelt så vet ikke jeg.
paneldata
20.05.2020 kl 19:14 2826

Vestbyeksempelet er ganske typisk. Politikkerne har ønsket fortetting ved kollektivknutepunkt. Så nå pågår planlegging av bygging nær alle jernbanestasjoner mellom Vestby og Oslo S. Summen av boenheter er meget stor, også relativt til nasjonal befolkningsvekst.

Det bygges mye ved kollektivknutepunkter som vil få betydelig redusert togtilbud når Follobanen åpner.

Eksempler er Rosenholm, Kolbotn, Solbråtan, Myrvoll, Greverud og Langhus.
Traktor94
20.05.2020 kl 21:14 2761

Hvor har alle det fra at disse stasjonene vil få et dårligere togtilbud? Fra 2027 er planen tvert i mot at alle disse stasjonene skal få tog hvert tiende minutt. Og av stasjonene du nevner er det kun Kolbotn som mister en avgang når Follobanen åpner. Dette har du rett og slett ikke peiling på.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 17:32 2595

Hva skal man med kollektivtransport når alle framover skal ha hjemmekontor og "hjemmeuniversitet"?

Tipper at det blir vanskelig for utleiere i Bergen framover hvis dette fortsetter.
https://www.newsinenglish.no/2018/12/07/norway-to-crack-down-on-airbnb/
paneldata
22.05.2020 kl 17:50 2573

Jo. Gamlestrekningen må gjennomgå mye kritisk vedlikehold. Så skal den gjøres om til bybane uten konduktør. Betyr årevis med buss for tog.

Står i grunnlagsdokumentene. Innsparing på driftskostnadee på gamlebanen er en forutsetning for vedtaket om å bygge Follobanen.

Dette har du ikke greie på Traktor
Redigert 22.05.2020 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Traktor94
23.05.2020 kl 11:38 2401

Det stemmer at det blir vedlikehold og da sannsynligvis buss for tog i starten, men man kjøper vel ikke leilighet her med kun et par års perspektiv? I så fall er jeg enig med deg, da burde man la være. Men på litt sikt er planen avganger hvert tiende minutt. Men til det vil man trenge mer materiell som man nå driver å bestiller. Her skal det fortsette å gå godstog, så at dette skal bygges om til bybane må du nok lenger ut på landet med. Det er greit at du er lite begeistret for disse områdene, men ikke spre usannheter. Hold deg til det du har peiling på, hilsen lokfører.
Redigert 23.05.2020 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
paneldata
23.05.2020 kl 12:25 2365

De skal ikke ha annen type skinner og strøm. Sant. Godstog med brann/gassfare skal ikke kjøre tunnellen. Sant.
Jeg mener ikke bybane som trikk men mer som t-bane eller S-Bahn i Tyskland. At besparelser på gamlebanen vil skje er sikkert. At det i beste fall tar tiår før det blir 10 minuttersavganger døgnet rundt på gamlebanen er rimelig klart. Hilsen fra min venn som er mellomleder i BaneNor.
Redigert 23.05.2020 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 20:22 2183

Godt at det ikke er svenske og danske tilstander i jernbanen i Norge.

Norge har jo europa's beste jernbane og den blir stadig bedre.
paneldata
24.05.2020 kl 21:09 2139

Haha. Men sant at den blir bedre!
Slettet bruker
28.05.2020 kl 16:31 1941

Noen som tror at det blir restriksjoner på hybler i boliger framover?
Mange vil gå på en smell med tomme hybler framover?

https://www.mittjessheim.no/bjorn-ble-nektet-tilgang-til-hybelen-da-han-ble-satt-i-karantene-na-har-han-bodd-fem-dager-i-bilen/s/5-111-31783

"Romerikes Blad har vært i kontakt med huseier som leier ut rommet som Kirkeby leier.

– Jeg har sagt nei til at han får bo der under karantenetiden fordi det er andre som bor i fellesskapet som er redde for å bli smittet. Jeg forsto det også slik at Kirkeby hadde funnet en annen løsning så lenge han er i karantene, sier huseieren.

– Men han har ingen symptomer på å være syk. Skal man ikke da få returnere til egen bolig etter utenlandsopphold?

– Dessverre er det grunn til å være redd nå. Vi må ta dette på alvor. Det er en svært spesiell situasjon, sier huseieren som jobber som lege et annet sted i landet."
paneldata
28.05.2020 kl 20:56 1859

Alle i et bokollektiv regnes som tilhørende samme husstand.
Slettet bruker
29.05.2020 kl 12:25 1729

Artikkelen trådstarter linker til er 2,5 år gammel