Tar Hannisdahl feil når det gjelder tankmarkedet?

fattigstakkar
TANK 20.05.2020 kl 19:44 69000

På oppfordring fra Flipper starter jeg en ny tank-tråd siden contangotråden var lang og vanskelig å navigere i. Contango er ikke lenger det mest aktuelle for tankmarkedet heller, selv om det fort kan komme tilbake.

Naturlig å starte denne tråden med Cleaves Tanker-rapport som kom for få minutter siden hvor han nedgraderer hele sektoren til selg. Det lå i kortene etter at han nedgraderte OET til tross for at de slo alle hans forventninger.

Hele rapporten kan leses her: https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_50cd97b835c54a35a5b6b967577b4318.pdf

Han tegner et dystert bilde for de neste to årene. Her er innledningen:

After a period of incredible earnings, Oil Tanker spot rates have now collapsed from the peaks of March/April. We remain pessimistic towards 2H20 and beyond and now transition to trough pricing of the Oil Tanker segment. As we think the new reality will inevitable dawn on investors, we further downgrade the segment to SELL (from HOLD)

Market: As we alluded to when we downgraded the Oil Tanker segment to HOLD (from BUY) 13 April, the imminent rout in oil supply left floating storage the only element supporting demand for Oil Tankers. The oil market is rebalancing even sooner than we had expected, with the deteriorating contango in the oil price futures curve by large removing floating storage as an option over the course of only one month. The new reality is a large fall in demand for oil transportation with the upcoming inventory destocking cycle adding to shipowners’ woes. The only thing saving Oil Tankers from potentially the worst down-cycle in many decades is the lowest orderbook since 1996. Thus, we expect that a strong rebound in Oil Tanker demand in 2023E against a very low fleet growth could push earnings into super-cycle territory.

Investments: With both the short- and medium-term outlook looking bleak, we transition to trough pricing which is based on: 1] An expected ~20% asset value depreciation, 2] cash-flow ahead of the expected trough and 3] a historical discount to trough-NAV. We calculate an average 31-32% downside to our covered Oil Tanker companies using several different methods. The only company not receiving a SELL rating is ADS Crude Carriers (HOLD/N22) which has a low elasticity towards falling asset prices and is already priced quite low. We see the biggest downside in Nordic American Tankers (SELL/$1.6).

Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Finsken
21.05.2020 kl 07:10 3806

DiscoVolante,

beklagelig at såkalte experter skal kunne snu seg rundt etter som vinden blåser.
Syntes det både er og har vært åpenbare hull i disse analysene.
Det beste du gjør er å følge med selv så du kan trekke dine egne konklusjoner på både rater, inntjening og markedsutsikter.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 08:42 3679

Uansett om Cleaves Tanker-rapport er riktig, gal eller noe midt i mellom så har disse gutta ganske mye påvirkningskraft (markedsmakt)
Spørsmålet for oss små er vel om vi i første omgang kan påregne at aksjekursen stiger fremover, eller om den vil falle.
Når Hannisdal er så bestemt som han er, så er det noe vi må ta i betraktning.
Jeg for min del (delvis pga. Hannisdal) har valg å selge FRO for å kjøpe GOGL og snitte ned i tapsmaskinen FLNG
Det vil uansett være mulighet for å kjøpe FRO igjen senere.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
JonasKr
21.05.2020 kl 09:31 3560

Vel, det man må ta i betraktning her er utbyttene. Ta for eksempel Okeanis. Det er rimelig å anta at de betaler ut mellom 15 og 20 kr i år. Går man ut fra 20kr og Hannis kursmål på 38kr blir det 53% (som burde være nok til å ikke ta fyren seriøst). Okeanis har bøttet inn penger siden ifjor høst, de har en ny flåte, de betaler som nevnt sannsynligvis ut 15-20kr utbytte, OG de er sikret positivt drift til 2023 (pga avtalene med Koch). Går ikke 70% av selskapene på Oslo Børs med underskudd? Her har du et selskap som går så det suser, er sikret positiv drift i 3-4 år fremover, og til og med Hannis sier en super-cycle kommer før eller siden, og så setter han kursmål på 38?!?
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.05.2020 kl 09:46 3519

Ja en kan jo lure på hva han mener om alt overskuddet, har det ingen verdi eller skal man se det slik at selskapet da er verdt 18,-kr og resultatet er de øvrige 20?

Hvis man igjen sammenligner med hans favoritt tørrbulk og gogl så hadde gogl noen måneder med gode rater i fjor og kursen kom opp i ca 60. Etter et halvår med tapsrater er kursen på halvparten, men på vei opp fordi ratene kanskje blir levelige om et halvt år.

Hvis det er et halvt år man ser for seg at fro / tank skal tape penger burde kursmål kanskje være halvparten av toppen. Men bare for en kort periode siden det jo igjen vil være utsikter for gode rater frem i tid.
Ja ja den som lever får se, bra det bare er penger og ikke noe viktige greier dette her
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Hellboy
21.05.2020 kl 10:01 3465

Okeanis overskudd pr aksje var $1.26 for Q1 alene.... Så vidt jeg kan se blir Q2 bedre.

Så hvor mange måneder bruker de på å tjene inn Hannisdahls kursmål på 38? Og som JosefK skriver, de er sikret overskudd i mange år, så de får med seg neste supersykel også... Ser at det er smartere og smartere å gjøre det motsatte av Hannisdahls anbefalinger. Så jeg ligger fortsatt unna tørrbulk pga det du påpeker PSI-Investor. Det tar nok en god stund før GOGL tjener penger i det hele tatt, da setter jeg heller pengene mine i trygge "pengemaskiner"
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 10:03 3460

Mange som er sinna på Clavis ja, de får takke seg selv.
Sannheten er at Clavis er det eneste analytikerstand man skal lytte til, de er gode på å se markedssvingninger i de forskjellige shipping segmenter.
Og nøkkelen til sucess er at de er kjappe på labben, at de er først ute , før alle andre.
Shipping er ikke noe for langsiktige investorer, langsiktighet i shipping er den sikreste måte å tape penger, man må ta gevinsten når markedet er godt og før alle andre.

Når det er sagt, man trengte ikke Clavis for å forutse dette, OPEC kutt er alltid drepen for tank, de som følger litt med fikk noen klare signaler den kvelden i Usa da man så en selloff på ekstremt volum.
Når man i tilegg hadde en voldsom contango og Olje etterspørselen kommer raskere en antatt har man en god miks for et dårlig marked.
Kortsiktig er det ingenting å hente i tank, omtrent samtlige tank aksjer har samme formasjon, hode skulder.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Volga
21.05.2020 kl 10:16 3422

@Longsitinbulk: Tenker du da å shorte TANK fordi det blir en skikkelig reaksjon nedover nå eller ser du mer for deg et sig ned?
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Hellboy
21.05.2020 kl 10:17 3436

Vi får vel være enige om å være uenige. Jeg ser veldig positivt på at Cleaves hjelper meg å kjøpe enda flere aksjer i f.eks Okeanis. Og med 6 av 8 VLCC`er på kontrakt ut året til bra rater og 5 av 8 på kontrakter de nærmeste 3 årene så er overskuddet sikret. Resten av flåten er ren bonus.

Så jeg holder på langsiktighet og akkumulering.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 10:31 3367

Nei, jeg vil ikke shorte Fro nå, men jeg gjorde det på 120kr, den shortsen er derimot allerede dekt på 85 kr.
Skulle Fro derimot stige endel kortsiktig, noe jeg ikke tror vil jeg trolig shorte igjen.
Min plan er å avvente tank til utpå høsten, da jeg tror tank blir svakt i sommer, forhåpentlig vis vil aksjene sige nedover og kanskje kan det dukke opp gode entry muligheter for en sving.

Ja, la oss være uenige, det er dette som er skøy med aksjer og lager voldsom volatilitet i shipping aksjer og dertil alltid store muligheter hvis en timer rett.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
oppturen
21.05.2020 kl 10:41 3319

Skulle likt å sett Clavis sitt estimat må bdrill, Solstad , havila viking supply med flere verdsatt på samme lest som tank.

Hadde ikke vært over 0 noen av dem.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Flipper
21.05.2020 kl 10:42 3326

Euronav Upgrade

I don't know if ING upgraded others in the Tanker Sector. They moved their price target for
EURN to $12. My more suspicious side wonders if ING downgraded EURN to 8.5 EUR a
month ago then now full on cheap shares flipped the other way.


One other thing, Euronav had their AGM and voted to purchase up to 10% of its stock over the
next 5 years. I think that instead of a dividend, they should just do a tender offer of 20 million
shares at $11/share. Doing that two quarters in a row would reduce outstanding shares 20%.

Comments by ING analyst Mulder

May 19 - Stock market view: ING increases price target Euronav

Euronav ( May 19 ) EUR 9,000 +0,030 (+ 0.33%)

(ABM FN) On Tuesday, ING raised the price target for Euronav from 8.50 to 11.00 euros
and maintained the buying advice, after stronger than expected results in the first quarter
and the attractive outlook of the oil company.

Rates, ING argued, are rising thanks to strong demand.

Analyst Mulder pointed out that the share price is currently significantly below intrinsic value due to fears of a downturn in the sector. However, Mulder believes that the current market conditions are very good for Euronav in both the short and long term. That is why the analyst adjusted its price target upwards, also pointing to the enormous dividend paid by Euronav.

Credit Scott on Yahoo Conversations
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Struts
21.05.2020 kl 10:44 3311

Hannibal Lecterdahl føyer seg inn i en lang rekke av anal-ytikere som har absolutt 0 peiling på hva de driver med. Markedet skal komme i 2023 når de ikke en gang vet hva som skjer i morgen? Rundt oktober i fjor var pjokken superoptimistisk på at markedet skulle bli fantastisk i DESEMBER i år, og hadde som kursmål NOK 58 på ADS. Så kom kanonmarkedet lenge før, og da ble han så deprimert at han kjørte kursmålet ned til 38. Nå er ratene skyhøyt over hva han da (i fjor) hadde forventet for denne perioden av året, så setter han like godt kursmålet enda mer ned. Som han også gjør på alle andre tankaksjer. Det ser ut som det har gått politikk i det for Cleaves, ut av tank (hvor pengene renner inn), inn i tørrlast hvor de fosser ut. Så kan det også virke som han er SVÆRT opptatt av eget image og å inneha førsteplassen som shippinganalytiker. Fremstår nesten som mer fornuftig å gjøre nøyaktig det motsatte av anbefalingene, når de sier kjøp så selg, når de sier selg, så er det bare å laste opp.

Jaja, riktig god himmelsprett!
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 10:53 3284

Hannisdahl har nok helt rett her. Er selv gått tungt short i Frontline og Hunter. Mine kursmål på 3 måneders sikt er henholdsvis 30 kr og 2 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Schenk
21.05.2020 kl 11:10 3239

Jim Chaos: du høres sannelig ut til å være en guru å høre på..
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
JonasKr
21.05.2020 kl 11:13 3229

Problemet med å selge nå er at du verken får en spesielt bra kurs, og du får heller ingen glede av pengene de har tjent Q4 2019 og Q1. Q2 blir også bra. Så med tank må du jo enten prøve å selge på topp, eller sitte og få med deg utbyttene. Man kan jo selvsagt prøve å spekulere i å selge høyt og så komme seg inn igjen lavere og få med seg utbytter, men da skal du være god eller ha flaks. Så er jo det evige problemet å bli med når toget går, for de fleste av oss er det jo for seint når først kursene går. Dessuten er jo uforutsigbarheten enorm, Hannis vingler jo fra uke til uke. Jeg er fornøyd med inngangen og føler meg rimelig sikker på en opptur i løpet av 2-3 år. Med fine utbytter ser jeg da ingen grunn til å selge.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:13 3240

Det du glemmer Struts, er at Corona var noe ingen klarte se konsekvensene av, noe som igjen førte til at Opec måtte ta grep, det var da tank gikk bear og satte spikern i kista for festen.
Hvorfor tror du Trafigura solgte?

I stedet for å kritisere de som raskt så dette, bør du heller blåse ut på alle de andre talentløse analytikere som fortsatte å hausse.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
21.05.2020 kl 11:30 3175

Det er vel hvertfall ofte sånn at når det kommer negative signaler har det lett for å gå fort nedover. Det skal ofte mer til å få kurs opp. Jeg solgte noe i går da jeg tenkte at et resultat og utbytte noe under forventning neppe er bull. Den summen går nok inn i oet etter hvert.
Kan jeg få kjøpe overskudd på 20 for 38 og det bare første år så skal jeg være med!
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 11:31 3172

Euronav er ned i Belgia og handles til laveste kurs på over en måned, og jeg ser ikke at det har kommet andre nyheter så tyder på at Hannisdahl tynger.

Jeg synes også analysene hans skurrer og svinger altfor mye. Reagerer også på at han har endret beregningsmetode i den siste rapporten til det han kaller "through cycle metoden". Skjønner at det spekuleres i at dette er et bestillingsverk og at han egentlig ikke tror på disse spådommene selv, men samtidig bruker han enhver anledning til å trekke fram hvor mye Cleaves esitmater har truffet bedre enn konkurrentenes, og skal han kunne fortsette å hylle seg med det må han ha tro på det han slenger ut nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 11:43 3123

Det har jeg også lurt på. Er kursmålene inkludert utbytte eller ikke? For meg virker det mest logisk at kursmålene justeres ned i takt med at utbyttet utbetales. En ting er utbytte som allerede er vedtatt når kursmålene blir satt, men det virker totalt ulogisk at utbytter som analytikerne ikke kan kjenne til skal tas høyde for. Et selskap som velger buy back i stedet for utbytte vil jo prises helt annerledes.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
JonasKr
21.05.2020 kl 11:47 3114

Slik jeg ser det bunner hele grunnlaget for denne lange rapporten i en antagelse om at det blir lav produksjon og lagertømming i lange tider, noe som er langt fra sikkert. Slik det ser ut blir oljepris-rekylen kraftig, og jeg ser ingen grunn til at bilkjøring verden over ikke skal nå precorona-tider ganske raskt. Bilkjøring er strengt tatt noe av det minste smittefarlige du kan gjøre. Når nordmenn ikke kan ligge på stranda på Granca er alternativet å fise rundt i bilen sin i Norge :-) Når WTI når 40$ blir det raskt fart i skiferolje-produksjonen og de vil kjøre på så lenge de tjener penger. Da ser jeg for meg to scenarier som avhenger av OPEC+ sin respons til dette. Det ene er full klikk og ny Contango, det andre er en gradvis gjennomtagelse av produksjon der det vil øke mest i USA. Bottom line er at USA har destruert oljemarkedet for evig tid, fordi de ene og alene er blitt så store at de kan forhindre en oljepris på over 65$-70$ (bortsett fra kanskje er kort periode pga enormt bortfall av investeringer etter Corona). Uansett - tank blir vinneren! Oljepriser under 65$ er bra for forbruket, og høy produksjon i USA er bra for fraktdistansene. Hannis kan ta seg en bolle eller to.

Her er min analyse; i løpet av 1-3 mnd kommer en ny Hannis-rapport med oppjustering av kursmål. Da kommer det en "hva var det jeg sa" tråd fra meg :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
BESV
21.05.2020 kl 11:50 3125

Sen lägger han in historical discount to Nav, so ex OET kan aldrig får en högre värdering och han tycker den ska ner till 0,3xNav...helt oseriöst tyvärr.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 11:51 3124

Jeg hadde flaks i går og hadde akkurat solgt FRO på oppgangen på ettermiddagen rett før Hannisdahl slo til. Jeg sitter all in i OET, Hunt, ADS og Hafnia, så fortet meg å øke shorten i NAT da jeg så analysen og tok også en short i STNG og ASC som en hedge mot Hafnia. De norsknoterte akjsene er gjennomgående priset til lavere P/NAV enn de i USA, så nedsiden bør være mindre her selv om Hannisdahl får rett i dommedagsprofetien.

Synes det virker ekstra urimelig at han legger inn historisk discount to NAV på toppen av redusert NAV pga dårlige tider. Han snur jo tidligere argumentasjon helt på hodet. I forrige runde var Hafnia hans favoritt pga at den ble handlet med kraftig rabatt til sammenlignbare selskap. Nå blir denne rabatten brukt som argument til å snu fra en oppside på 100% til en nedside på 40%. Kursmål endres fra 34 til 11 over natta. Ikke veldig seriøst.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
21.05.2020 kl 12:02 3082

Er Hannisdahl gammel nok til å ha vært igjennom en syklus?

Neida, han har helt sikkert god peiling men alle kan ta feil.
Plutselig snur markedet seg, noe uventet inntreffer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 12:03 3090

Det samme jeg reagerer på. OET, ADS og Hafnia straffes ekstra hardt pga det. NAT, deriomot, skal få beholde sin historisk høye prising i forhold til NAV.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 12:10 3091

I dag blir det spennende å følge TNK som har lagt fram resultat. Foreløpig er de opp 3% i pre trade og handles 40% over Hannisdahls kursmål: https://twitter.com/JHannisdahl/status/1263383899578793984
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Volga
21.05.2020 kl 12:14 3076

Vi skal ha respekt for det grundige arbeidet som Hannisdahl legger ned. Han bruker 1000vis av timer på dette. Virker som en oppgående fyr, svarer godt for sine syn. Har dere f.eks. lest Twitter-svarene hans i går? Han legger opp til tre scenarier som så vektes. Transparent og redelig. Helt greit å ikke dele synet og mene at han endrer sine verdsettelsesprinsipper, men å rakke ned på fyren har jeg rett og slett ikke sansen for.

Den eneste agenda jeg tenker at analytikere har er at de ønsker å få rett. Analytikere er (svært) smarte og (svært) kompetitive folk slik jeg kjenner dem. Det er mye publisitet rundt ting, og grove bommer følger deg. Olaisen i ABG fikk nok f.eks kjenne ganske godt på kursmål kr. 1 i PGS for en stund tilbake > når aksjen aldri viste seg å komme i nærheten. Stor ripe i lakken.

Konspirasjonsteorier om agendaer meg hit og dit har jeg personlig aldri skjønt noe av utover at folk blir sure når andre har rett og de tar feil. Det jeg synes har vært bra med mange av shippingdiskusjonene er at saklighetsnivået er høyt. Derav bruker jeg litt tid på å dele med felleskapet det lille jeg har. La oss fortsette å holde saklighetsnivået høyt!

Har ikke fulgt JH lenge nok til å se hans komplette trackrecord, men han er nå den av de som jeg følger sammen med Evercore som har truffet best på TANK i våres ihvertfall. Hva er det som så danner grunnlaget for hans vei denne vinteren og våren? Som han svarer selv på Twitter:

Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
14h
Very brief timeline: 1 Jan => Years of strong earnings outlook -> Feb/Mar: COVID destroys demand + OPEC+ war (BULL!) -> Apr: OPEC++ cuts to rebalance (BEAR!) -> May/Jun: Oil market balancing & Tanker storage play gone (CATASTROPHE!)

Han har endret deretter. Transparent spør du meg. Greit at man mener han tar feil. Robert M i FRO må vel faktisk gå fra Oslo til Bergen om dette går inn. Litt skremmende at en nestor i bransjen står i fare for å bomme så grovt på så kort tid.

Uansett, det jeg gjerne skulle hatt svaret på nå er (1) hvordan andre analytikere på basis av resultatfremleggelsen har verdsetter FRO spesielt og TANK generelt? Er det flere som gruser TANK eller er resten fortsatt BULL?

Og (2) hva ser dere for dere at vil være kursutviklingen frem mot sommeren. Vil det holde seg, fortsette å falle bratt eller stige - og hvorfor?
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:15 3104

Vurderer å dekke inn litt i Frontline shorten fra 100 kr, og heller øke Hunter shorten. Dette jalla-selskapet skal nok igjennom en eller flere refinansieringer de neste par årene. Ser man på andre selskaper fremstår det ganske tydelig at gjeldskonverteringen vil skje på 1 kr.

Her blir det rett og slett svarte natta fremover. Bin Salman og Putin skal strupe oljeproduksjonen de neste par årene. Det kommer til å flyte over av oljetankere, og rederne blir desperate etter oppdrag. Båtene kommer til å gis bort gratis, og de som ikke får oppdrag kommer til å konkurrere om opplagsplass (som ikke blir billig). Mao. driften kommer til å gå KRAFTIG i minus, båtene skal nedskrives massift. Fredly sine siste tankkjøp kommer til å fremstå som idioti. Nei, her er det ingen lyspunkt de neste par årene. Trygg short mao. Hannisdahl virker faktisk å være litt for optimistisk spør du meg.

Og US kommer IKKE til å øke oljeproduksjonen mye ved oljepris 50-60$. Dynamikken i oljemarkedet har endret seg. US og Putin vet at Bin Salman er sjefen. På "bakrommet" har Bin Salman gitt tydelig signal til Trump om at han ikke aksepterer at US tar over globale markedsandeler. Bin Salman tillater bare at US produserer like mye olje som de forbruker selv. Bin Salman og Putin har verden ex. US for seg selv, og Putin vet at man ikke skal tulle med Bin Salman fremover. Dermed blir det prissamarbeid og oljepris 65 $ om 5 uker fra nå. Det blir likevektspris de neste par årene.

De siste årene har oljeprisen vært 65$. Ser man på kursutviklingen til oljeprodusentene i US (f.eks https://www.nordnet.no/market/etfs/16116256-i-shares-us-oil eller https://www.nordnet.no/market/etfs/16117013-spdr-select-sector), ser man at shale ikke er konkurransedyktig selv på 65$. Hvorfor skal da Bin Salman selge olje til 30$ de neste par årene og ikke 65$. Mao. ingen grunn til at oljeprisen skal stoppe før 65$. I tillegg, Trump og shale-gutta vet hva som skjer hvis de øker produksjonen for å kapre globale markedsandeler. Da blir det priskrig der Bin Salman og Aramco knuser de. Det skjønner alle parter. Så det gjelder å oppføre seg fint. Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg.

Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Volga
21.05.2020 kl 12:28 3080

Ja, men kun 2800 aksjer omsatt i TNK. Euronav er -2,5% i vanlig handel i dag.

Høre du på FRO-callen i går @fattigstakkar? Lå det ikke underforstått en liten bearmelding i svaret de ga Evercore knyttet til slutningene for det resterende av Q2?

Man er inne på det samme i denne: https://seekingalpha.com/news/3576624-frontline-forecasts-tanker-demand-rebound-in-2021?mod=mw_quote_news

Vurdere du å selge deg helt ut av TANK nå, eller forsetter du å bare hedge med shorter i andre aksjer en de du sitter long i ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:32 3085

Dette er bare tull.
Alt er data hentet inn fra historie og lagt inn følgene senario med rater slik eller slik.
Alt blir gitt ut gratis slik at amatører kan bruke dette og han endrer fra kjøp og 400% kursmål i februar når stor kundene deres shortet fordi de så for seg kollaps i det meste.
Så snur man til salg og kursmål under utbyttebetalinger når deres betalende kunder kjøper og dekker.
Spør dere selv hvor seriøst dette er med tanke på at ingen ting endrer seg og oljefrakt har nå sikret 3-4 år av normal inntjening.

Gratis analyser som endrer kursmål fra 180 til 38 på 6 mnd når 10-12 kroner samtidig blir betalt i utbytte og selskapet har sikret store gode og lange avtaler frem til 2022 som tar det aller meste av kost.
Bruker OET som ett eksempel siden de har sikret mye på kontrakter og har samtidig markedes laveste kost på drift og renter.
Her ytes ingen respekt. Hadde han vært like bear på bulk kunne det vært vurdert seriøsitet, men går oljeforbruk ned over tid går også forbruk ned.
JH løper etter pengene til de store gutta som betaler for private analyser.
Det eneste som har endret seg siden januar er at selskapene har hentet inn 70-80% av sin egen aksjeverdi i fri cash flow.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 12:37 3086

Jeg hørte på FRO-callen i går. Oppfattet det ikke veldig negativt. At q3 blir dårlig er jo opplest og vedtatt, og logisk at man sikrer seg med lange kontrakter da, men han virket jo veldig optimistisk til at vi ville komme tilbake til et vanlig marked mye tidligere enn det så ut til for en måned siden. Jeg har kjøpt litt Euronav i Belgia nå siden jeg gikk ganske mye short i andre tankaksjer i USA i går. Netto sitter jeg nå mindre long enn på lenge, men ser ikke for meg at jeg selger meg ut av Hunt, OET, ADS og Hafnia på de nivåene de ligger nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Volga
21.05.2020 kl 12:42 3097

OK, hva vet jeg @Mikrofly35. Du er jo glassklar her! Kan du også være helt konkret på hva du da mener om kursutvikling i TANK herfra og ut året f.eks - Skraper vi nå bunnen og skal videre opp?
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 12:50 3081

Er det noen som har god kjennskap til ASC? Shortet den som en hedge mot Hafnia i går, men vet at de også driver med chemical tankers, så litt usikker på om det utgjør så mye av porteføljen at det er en dårlig hedge. Kursbevegelsene siste seks måneder viser at det er ganske tett korrelasjon mellom selskapene. Spennende da at ASC steg over 10% i går, samme dag som Hafnia fikk kursmålet barbert. Cleaves dekker verken STNG eller ASC, men med logikken Hannisdahl bruker nå ville de også blitt gruset.

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=&symb=ASC&x=28&y=8&time=7&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Ahafnia&comp=no%3Ahafnia&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 12:58 3057

Jeg står nok midt mellom dere i synet på Hannisdahl. Jeg mener han er verdt å lytte til, men reagerer på at hun snur kappa etter vinden når det gjelder argumentasjon. I går forsvarte han den kraftige rabatten han la inn i en rekke selskap som OET med at hans oppgave er å spå hvor markedet skal gå, slik at investorer kan tjene penger på kursbevegelsene, selv om de ikke er rasjonelle. Tidligere har han sagt det stikk motsatte. Både da vi fikk tankrally etter at han nedgraderte sektoren 13. april og da bulk stupte etter at han oppgraderte denne, understreket han at han IKKE spådde kursutviklingen, men belyste den langsiktige verdien i selskapet. Det er rimelig søkt å påstå at OET er verdt 38 kr og Hafnia 11 kr med den logikken.
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:59 3071

Kursutvikling er umulig å si noe om.
Markedet styres av corona og det svinger.
Sitter selv kun igjen med OET og ADS innen tank.
Men det som er klinkene klart er at penger tjenes og lange kontrakter ligger langt over ett senario som JH beskriver.
Det er inntjeningen til selskaper som er viktig, sier analytikere at keiseren er naken er det ikke sikkert han er det.
Nå er det mange spot som sluttet med 50-60k langt ut i 3Q.
Den enkleste måten å avsløre dette på er egentlig short posisjoner og andeler fond og store aktører sitter på.

Merkelig nok viser det se at de går motsatt av hva kursmålene til JH.
Når han var bull økte short og større aktører solgte ut, nå minker short og større kjøper.
Bommer han like mye på nedsiden i OET som han gjorde på oppsiden er vi på bunn nå.

Som sagt dette er ikke noe han bruker 1000 vis av timer på.
Mater kun inn ulike scenarioer inn i maskinen og det spys ut ønsket tall.

Frem til nå har han bommet kraftig på fremtiden men soler seg på historien.
Går du tilbake noen måneder og ser hva han spådde i 2Q og 3Q så ligger inngåtte rater himmelhøyt over hans estimat, det rimer ikke at han skal være så god i det hele tatt.
Det er bom bom bom over hele fjøla.

Følg tekniske signaler i aksjer og drit i analytikere som egentlig ikke kan si noe mer om fremtiden enn deg og meg.
Han treffer heller ikke innen bulk, så jeg skjønner ikke hvorfor han får mye mer oppmerksomhet enn Jesus på himmelspretten.


Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 13:04 3069

Der fikk jeg kjøpt EURN til 8,665. Den er nå nede og tester bunnen fra korreksjonen i begynnelsen av april. Ryker den ligger det an til test av bunnen i midten av mars på 7,5
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Volga
21.05.2020 kl 13:08 3048

Jeg forsøker bare å forstå hva JH sier, samt at jeg peker på at diskusjonen rundt bør være faktabasert. Nettopp slik du argumenterer @fattigstakkar. Du er i tillegg helt konkret på hva du gjør/tenker - like. Takk for det!

Er helt åpen for at argumentasjonen til JH kan sprike, men han har ihvertfall kvantifisert et standpunkt man kan ta stilling til.

Har du sett oppdaterte kursmål for FRO og de andre fra andre enn Cleaves?
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
Volga
21.05.2020 kl 13:12 3044

He, he, lo av den siste ass. Takk for utfyllende svar! :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:36 Du må logge inn for å svare
DetErMeg
21.05.2020 kl 13:15 3182

Dere klager på at han endrer syn når han sier at shipping er helt ufattelig usikkert, den minste ting kan ødelegge et godt marked som f.eks kutt av produksjon, plutselig kan det være noen skip for lite til mange skip for mye
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
21.05.2020 kl 13:18 3184

Har ikke registrert at noen andre har endret kursmålene på FRO, men ut fra det Pareto skrev i går, tolker jeg det som at en nedgradering er på trappene:

FRO: A report in line with expectations, strong dividend, Q2 marginally softer
 Frontline reports an EPS adj. of USD 0.95, marginally ahead of expectations. EBITDA
of USD 235m is lower than estimates, but this is due to accounting-effects from the
Trafigura transaction, which was completed late in the quarter. Cash earnings of USD
216m is basically spot on our 219m est. The cashflow is going exactly where it belongs,
with USD 0.7/share to be paid out to shareholders (PAS est. 0.65, consensus 0.8).
 Q2 guidance is also strong, particularly on suezmaxes and LR2s. 75% of VLCCs covered
at USD 92,500, 63% of suezmaxes at 69,500 and 53% of LR2s at 50,200. However, rates
have come down over the past week, and we would preliminary expect to have a Q2
EPS of USD 0.94, vs. our previous estimate of 1.14 and consensus of 1.3
 Frontline has taken quite a bit of TC-coverage, which two VLCCs fixed for ~9.5 months
at USD 82,400/day, and LR2 for a year at USD 40,000/day, three VLCCs at USD
91,700/day and a suezmax at USD 52,900/day – both for six months. This is clearly
having positive impact on remaining 2020 estimates
 Frontline says it is ‘considering establishing an ATM-programme’, but also that it
would in any case ‘not be used at current share price levels’
 They also say that ‘we know that the floating storage trade will not last forever’ and
that ‘destocking of inventories will reduce absolute demand for seaborne
transportation’. To counter this effect, they believe the orderbooks will remain low
over the next 24 months, with also an ageing fleet impacting
 Overall, we believe the report is showing that Frontline has the best intentions when
it comes to rewarding shareholders and has once again performed well. It does also
show that the market has peaked, with focus now more being on the potential pain
we will see from Q3. We estimate a NAV in FRO as of Q3 of NOK 78, falling to NOK 61
if we reduce values by 10%. Frontline is now hosting a video conference with analysts,
we will revert with updates
Redigert 21.01.2021 kl 08:27 Du må logge inn for å svare