Tar Hannisdahl feil når det gjelder tankmarkedet?


På oppfordring fra Flipper starter jeg en ny tank-tråd siden contangotråden var lang og vanskelig å navigere i. Contango er ikke lenger det mest aktuelle for tankmarkedet heller, selv om det fort kan komme tilbake.

Naturlig å starte denne tråden med Cleaves Tanker-rapport som kom for få minutter siden hvor han nedgraderer hele sektoren til selg. Det lå i kortene etter at han nedgraderte OET til tross for at de slo alle hans forventninger.

Hele rapporten kan leses her: https://5f38c3be-c80e-4113-8699-341bc56851e6.usrfiles.com/ugd/5f38c3_50cd97b835c54a35a5b6b967577b4318.pdf

Han tegner et dystert bilde for de neste to årene. Her er innledningen:

After a period of incredible earnings, Oil Tanker spot rates have now collapsed from the peaks of March/April. We remain pessimistic towards 2H20 and beyond and now transition to trough pricing of the Oil Tanker segment. As we think the new reality will inevitable dawn on investors, we further downgrade the segment to SELL (from HOLD)

Market: As we alluded to when we downgraded the Oil Tanker segment to HOLD (from BUY) 13 April, the imminent rout in oil supply left floating storage the only element supporting demand for Oil Tankers. The oil market is rebalancing even sooner than we had expected, with the deteriorating contango in the oil price futures curve by large removing floating storage as an option over the course of only one month. The new reality is a large fall in demand for oil transportation with the upcoming inventory destocking cycle adding to shipowners’ woes. The only thing saving Oil Tankers from potentially the worst down-cycle in many decades is the lowest orderbook since 1996. Thus, we expect that a strong rebound in Oil Tanker demand in 2023E against a very low fleet growth could push earnings into super-cycle territory.

Investments: With both the short- and medium-term outlook looking bleak, we transition to trough pricing which is based on: 1] An expected ~20% asset value depreciation, 2] cash-flow ahead of the expected trough and 3] a historical discount to trough-NAV. We calculate an average 31-32% downside to our covered Oil Tanker companies using several different methods. The only company not receiving a SELL rating is ADS Crude Carriers (HOLD/N22) which has a low elasticity towards falling asset prices and is already priced quite low. We see the biggest downside in Nordic American Tankers (SELL/$1.6).

Redigert 20.05.2020 kl 20:25 Du må logge inn for å svare

Teekay gruses i dag og har gitt bort hele oppgangen etter det imponerende resultatet de la fram i går.

Hvis tankmarkedet går inn i en lengre downturn er gjeldsgraden viktig for å se hvilke selskap som har størst risiko. Interessant at Euronav ligger så mye lavere enn de andre:
"According to US investment bank Jefferies, Scorpio has $2.7bn in long-term debt and $456m classified as short term — both the highest numbers among the 10 tanker owners under its coverage.
Its ratio of debt to book capitalisation is 59%, also the highest in the group, ahead of Tsakos Energy Navigation at 51% and Frontline at 49%.
Other ratios for major tanker owners has Euronav lowest at 20%, with DHT Holdings at 41%."
https://www.tradewindsnews.com/finance/scorpio-tankers-eyes-the-long-game-but-is-anyone-else-playing-/2-1-812774
Flipper
22.05.2020 kl 19:34 3535

Godt Frontline, ikke utgjør seg for å være InFront of Royals. Litt av et ensable

Märtha Louise (48) og kjæresten Durek Verrett (45). De får selskap av blant andre bokselegenden Mike Tyson. [ slagferdig FRO lol ]

Er det virkelig sant, kan man spørre seg, og svaret er JA

https://www.dagbladet.no/kjendis/tittelblemme-for-martha-innrommer-glipp/72482520

Spenstig avslutning i USA. Særlig for produkttankere. ASC snudde fra -3% til +4%. Tipper det henger sammen med dette: https://www.argusmedia.com/en/news/2107559-clean-tanker-floating-storage-interest-renewed
Også FRO steg pent og sluttet på HOD. Over 4% høyere enn sluttkurs i Oslo.

Hadde flaks og dekket shorten i ASC i går. STNG var langt svakere i dag så dekket shorten der i dag. Den sluttet også på HOD.
Redigert 22.05.2020 kl 22:34 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.05.2020 kl 09:01 3077

Har ikke orket å lese hele rapporten i detalj.

Inntrykket jeg sitter igjen med er at Hannisdahl ikke nødvendigvis tar feil, men han er super-pessimistisk. Det er worst case scenario fra ende til annen. Det skal ikke mye til for at utsiktene blir betydelig bedre. Bare en liten endring i Contango vil jo kunne heve spot-prisene betydelig - for eksempel.
Redigert 23.05.2020 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
BESV
23.05.2020 kl 09:11 3066

Hannisdahl har nu sagt att riktkurserna är målkurs om 1 år och efter utbytte, så dessa kurserna gäller ej i dag utan man får helt enkelt dra bort troligt utbytte för 4 kvartal.

Så detta gör hans TP lite mer rimliga.

oppturen
23.05.2020 kl 09:46 2990

Er det klimamodellene han da har brukt ??
Her sliter man med å finne riktig kurs 1-2 mnd frem i tid og så flesker ekspertene til med et estimat med to streker under svaret på kursen 1 år frem. ?!?
Hva om samtlige tank aksjer sier at utsiktene for 2021 er dårlige vi betaler ikke ut utbytte og sitter heller på kapitalen.
Hva er da kursmålet ?
Oet guider resultat på nermere NOK 15 kun for Q2, får en samme resultat i Q3 og Q4 vil det være 100% av kursmål.

Lavpanna tøv hele opplegget
Ratta
23.05.2020 kl 09:53 2962

Har du link til at kursmål er etter utbytter?

OET kommer sannsynligvis til å sitte igjen med minst 20-30kr/aksje for resten av året. Skal man gi kursmål ett år frem etter utbytter må antatte utbytter samtidig estimeres.
Om selskapet gir hele overskuddet i utbytte eller bruker det på å nedbetale gjeld gir veldig stor kursforskjell 1 år frem.
Redigert 23.05.2020 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Hellboy
23.05.2020 kl 09:54 2982

Han er vel ute og ror fordi han ser at han har tatt feil.... Var det fattigstakkar som også påpekte at han nå påstår at han estimerer noe helt annet enn tidligere også.

Jeg har kun fokusert på TP som han har satt på selskapene jeg kjenner godt. Okeanis, Hafnia og Hunter. At nye selskaper som har ligget på lav NAV-vurdering fortsatt skal gjøre det for evig og alltid som Okeanis er jo vås i seg selv.

Så det jeg hadde av respekt for fyren er borte. Men om jeg får ennå flere aksjer i de 3 nevnte selskapene det neste året enn jeg trodde jeg skulle få kjøpt, så er det bra for min investeringsstrategi ;-)
Redigert 23.05.2020 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.05.2020 kl 09:57 3014

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor man ikke skal sitte long i tank. Er det bare noe folk tror fordi det alltid har vært sånn? Det er rimelig å anta at OET betaler utbytte på minst 20kr i år. 2021 er vanskelig å si noe om, men de er jo nærmest sikret positiv drift. Med inngang på 60kr, hvorfor ikke ta med seg utbyttene på veien og vente på neste opptur??
Geezer
23.05.2020 kl 10:28 2955

Spør John Fredriksen om hvordan det har gått for ham å sitte long i tank.
BørsMR
23.05.2020 kl 10:53 2883

Vi vet du er short i hunter Jim. Og vi vet også du er desperat.
oppturen
23.05.2020 kl 11:13 2845

Ideelt sett som investor så hadde vel formuen økt mest om man var eier i alle selskap de10 dagene i året de går mest opp. Lykke til med det :-)
Når det gjelder tank kan det bli en nedtur i 2021, men differansen mellom skip i bestilling og skip på vei til skraphaugen gjør at iløpet av de neste 5 åren tror jeg det vil være svært gunstig å sitte i tank.
Eneste som jeg ser som mer lukrativt er min desidert største invistering som er Biotec, den kan gå 10 gangen kommende år og har allerede gått 7 gangen siste år. :-)
BESV
23.05.2020 kl 11:44 2795

Twitter

Dividends declared but not yet paid is reflected in our NAV. Future cash flow generation is reflected in our fwd NAV. If a company trades ex $2/sh in dividends, our TP will immediately be down $2/sh, all-else-equal.

Ja jag sliter att få ihop alla hans resonemang och även ex att han blandar in historisk rabatt mot NAV för aktievärderingen. Som OET som är ett ungt bolag och som har visat sig vara bättre än peers flera kvartal. Här smäller han på än mer rabatt, dvs först skriver ner hela flottan med 20%, sen lägger han på ytterliggare 50% mot NAV för de historiskt sätt värderats lägre.

OET förtjänar just nu en premie mot flera andra inte en rabatt.

Nå er det slik at alle tank selskaper tjener gode penger i Q1-Q2.
Q3 og Q4 skal bli dårlig og 2021 skal bli dårlig i følge noen eksperter.
Problemet er at tank selskapene selv tror ikke Q3 – 2022 skal bli så dårlig. De er faktisk svært så optimistiske og jobber nå med å synligjøre verdien de har. Flere redere har gått ut å sagt hvor bra ting er og at markedet ikke ser verdien.
Q1-Q2 har vært så bra at inntjening dekker 2021 selv om 2021 blir ett veldig dårlig år. De kan altså betale utbytte helt frem til 2022 ved å bruke Q1-Q2 pengene.

Det finnes også en stor oppside og det er om tank selskapene faktisk har rett i at markedet vil raskt gå tilbake til normalen selv om Q3 blir dårlig. De mener kutt i produksjon og økt aktivitet rundt om i verden vil bidra til at lagrene tømmes raskere en hva man ser for seg i dag og at normalen kommer raskere tilbake. Om dette skjer er jo aksjene totalt feilpriset i dag. Om aksjene skal 30-40% videre ned og tank selskapene har rett i deres spådommer ja da kjøper man jo 4kr for 1kr.

Jeg håper nesten Hafnia, OET, Hunter stuper så jeg kan laste kraftig opp. Jeg tror selskapene selv har bedre kontroll på markedet en analytikere. Dessuten må vi huske at kursmål på f.eks Frontline ligger mellom 40kr – 170kr. Med andre ord, her er det noen som må spise sin hatt.

Hafnia: Totalt feilpriset. Verdens nest/største produkt tank selskap som ser 50 år frem i tiden. Rike eiere i BW group og oppnår de beste spottene i markedet. Tjener store summer og ettersom vi vil kjøre mer bil i sommer vil lagrene tømmes raskere. Mange båter går på lagring kontrakter.

Hunter: Risiko er de nye båtene som kommer om man får gode rater på dem. Uansett er resten av flåten på lange super kontrakter og de tjener store summer og vil tjene veldig bra frem til 2022.

OET: 70% av flåten er leid ut til kanon rater. Ny flåte med scrubbere. De ønsker selge båter og dele ut utbytte men valgte å ikke gjøre det ettersom de ser mer verdi i å ha dem på kontrakter. Dette er OSE beste tank aksje. Verdsettes like mye som Hunter men har en større flåte men også en del mer gjeld. Q1-Q2 dekker utbytte ut 2021 og da ca 5kr per aksje.
Redigert 23.05.2020 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Falco1
23.05.2020 kl 12:14 2727

Å sitte long i disse aksjer er liten risiko med store utbytter. Sitter selv med masse askjer i Oet og vurderer også hafnia. Har solgt endel andre aksjer å puttet inn i Oet da jeg synes den er extremt billig priset.

Dere undergraver at prisene på skip faller over tid og at historiske nybygg priser også faller over tid, hvorfor skal den trenden plutselig skal snu nå.
Et tankekors er å se siste scrubber enhet ned i pris, på tross av at markedet er godt.
Rederier prises alltid under Nav, unntaket er Frontline som prises over i gode tider,

Diskusjonen langsiktig i shipping, se på historien så finner du svar, glem ikke å ta med alle restruktureringene/ emisjonene og omvendte splitterne i selskapene.

Fredriksen la grunnlaget til formuen via Frontline det er rett, nøkkelen var å kjøpe på bunn når ingen ville ha stål, ikke som nå på topp.
Historien viser også at frontline systematisk tapper kassen i de korte gode tider i syklusen, så lever Fredriksen også godt på short renter i de lange dårlige tider av syklusen samtidig med inntekter fra gjeld, Fredriksen tjener godt i begge ender, En passiv shipping investor tjener ingenting, så sant du ikke kjøpte på den definitive bunn.

Det er du som investor som selv må time syklus, du må selge når været er godt, hvis ikke vil du være en av de som er med å restrukturerer i andre enden..
Man kan jo undre hvorfor ikke Fredriksen ikke kjøper aksjer i Frontline, men derimot handler i Gogl

Redigert 23.05.2020 kl 13:04 Du må logge inn for å svare

Han sier vel det motsatte av det du påstår? Hvis OET betaler utbytte for q2 sier han at kursmål vil kuttes ytterligere.
Redigert 23.05.2020 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
BESV
23.05.2020 kl 14:04 2591

Som jag tolkar det är det Cleaves dps 1 år fram i tiden, dvs han trekker detta från TP? Men jag kanske fått det om bakfoten.

Slik jeg tolker ham er utbytter som allerede er annonsert inkludert i TP, men han kan jo ikke forutse hvilke utbytter de ulike selskapene vil beslutte å utbetale senere. Han sier at framtidige inntekter er inkludert i fwd NAV. Hvis de velger å betale utbytte for senere kvartal vil NAV synke og TP reduseres.
BESV
23.05.2020 kl 14:38 2535

Hmm ja möjligen, då skulle han ex ge Frontline ca 3-3.8 dollar i TP efter q3, känns väldigt lågt...men inget är omöjligt.
BESV
23.05.2020 kl 14:42 2516

Det som är lite förvirrande är att Cleaves själva ställer upp och anger dps i sina analyser så borde reflekteras i riktkursen men det kanske är som du säger.

2020e DPS enligt nyaste Cleaves för OET är 0,87 FRO: 1,64.
hogan
23.05.2020 kl 15:02 2474

Fro med 20 stykk Lr ship kan tjene mye på dette hvis lagring på produkttank holder seg utover.

Du har et poeng. Ble litt i tvil, men klarer ikke å skjønne hva han mener med det han skriver her om det ikke betyr at TP er før utbytte:

Dividends declared but not yet paid is reflected in our NAV. Future cash flow generation is reflected in our fwd NAV. If a company trades ex $2/sh in dividends, our TP will immediately be down $2/sh, all-else-equal.

Antakelig betyr det at utbytter som også er annonsert blir trukket fra TP. Sånn sett er nedsiden større for FRO, som handles incl utbytte for q1 enn OET som handels ex utbytt.
Hellboy
23.05.2020 kl 16:45 2349

@fattigstakkar, er vel ikke vits i å bruke mer kalorier på den nissen der? Altså, nissedal mener at man skal selge undervurderte aksjer som tjener penger, og heller kjøpe aksjer som ikke tjener penger (bulk) og som muligens går konk før ratene i det hele tatt nærmer seg break even. Men selskaper som Okeanis skal nesten halvere seg i verdi mens de er i ferd med å få en P/E på mellom 1 og 2.

Fyren legger jo ut ganske mye midt på natta, men jeg er uenig med de som hinter om vodka, dansk sterkøl etc. Det gir ikke så dårlig vurderingsevne. Og han ser ut til å være fra vestkanten, så LSD eller Ecstasy er mitt bet på hva han går på når han legger ut "analysene" sine.
Baltisk
23.05.2020 kl 16:59 2319

Nå må du huske på noe vesentlig med shipping, det er at man tar inngang når markedet er på bunnen og ratene er lave. Så selger du deg ut når inntjeningen er høy. Det er nettop det John Fredriksen, Hilmar Reksten osv gjør/gjorde. Kjøper man når markedet er bra, så er du med på ratekollapsen. Man leker simpelthen ikke med sykluser i dette segmentet.
Redigert 23.05.2020 kl 17:03 Du må logge inn for å svare
Hellboy
23.05.2020 kl 17:07 2322

Storeulv har vel tvert om vært ganske så langsiktig....
Baltisk
23.05.2020 kl 17:16 2307

Han har vært lenge i gamet ja, men han har alltid handlet kortsiktig. Raske deals, og asset play.

https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2012/09/fredriksen-satset-65-mrd-magefoelelsen-sier-kjoep

https://www.dn.no/-17-milliarder-pleide-a-vare-mye-penger/1-1-1878168
"Fredriksens liker godt å sette sitt preg på tankbransjen, og har tidligere uttalt at det er shipping som ligger hans hjerte nærmest. Han liker også å spøke med at det i 42 av de 50 årene han har vært i shipping har det vært dårlige tider. Han liker også godt å gjøre gode dealer, og benytter sjansen til å bestille skip og rigger når prisene på rigger er ned over 30 prosent fra toppen i 2008, og prisen på supertankere er halvparten av hva de var i 2007.

- Enkelt sagt er jeg en trader. Når vi nå nærmer oss bunnen i markedet, ønsker jeg å være en kjøper. Det er det som er spillet.
"
Redigert 23.05.2020 kl 17:18 Du må logge inn for å svare

Går an å være uenig med forutsetningene han bruker og likevel ha nytte av analysene hans. De gir et godt grunnlag for å sammenligne ulike aksjer og regne ut potensialet ut fra hvordan man selv tror markedet blir. Tror han treffer bra HVIS markedet blir så dårlig som han tror, men han priser inn worse case og da vil nesten alle overraskelser være på oppsiden. Når han har hold på ASD med disse forutsetningene er risk / reward veldig attraktiv. FRO blir jeg mer skeptisk til fordi den forutsetter at de neste to årene blir OK.
BESV
23.05.2020 kl 17:38 2288

Men hans ADS case är att nu nästkommande två åren blir skit, 23 blir bra och ADS då rider ut stormen med dåliga rater och går minus i två år, gör en 20års klassning och drar in den vinsten de nästkommande 2,5 åren.

Kommer ADS verkligen chansa på detta, de kanske bara skrotar dom om nu raterna dyker och man går förlust.

Hvis vi står foran tidenes bullmarked i 2023 og framover, med lav flåte pga lite nybygging, er det vel sannsynlig at de gjør det. Det vil helt klart lønne seg. Fordelen er at ADS ikke har den samme risikoen som andre selskap for at noe uforutsett skjer og det ikke blir en opptur om to-tre år. De har jo valget å kunne skrape skipene i 2022 hvis verden ser beksvart ut. Da regner han en kurs på 17 og det forutsetter bunnrater fram til det.

Det stemmer ikke at han forventer at ADS vil gå i minus neste to år. ADS har jo lavest cash break even av alle selskap og er det eneste selskapet som forventes å betale solide utbytter (9% i 2021 og 12% i 2022) selv med JHs forventede raterpå under 20k/d neste 2,5 år. Om det bare blir marginalt bedre enn dette,, f.eks. 25k/d i snitt, vil ASD være en pengemaskin også de neste to årene. Han forventer ikke at noen andre selskap betaler mer enn 1-2% utbytte, og de fleste, inkl. FRO, ikke i det hele tatt.

ASD er et spennende selskap å ha i porteføljen, men ville ikke hatt kun den. Jeg synes ADS, OET, Hunt og Hafnia er en spennende mix som utfyller hverandre.
Redigert 23.05.2020 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
JonasKr
23.05.2020 kl 18:42 2185

Dessverre skal man heller ikke glemme scenarioet der det plutselig settes igang nybygging av en annen verden, man har en tendens til å ikke lære av historien. Ville være typisk Kina å plutselig overprodusere, så står det en milliard VLCCer klare når "boomen" kommer i 2023. Da er det bare å komme seg ut av tank fort som f.
Redigert 23.05.2020 kl 18:44 Du må logge inn for å svare
Keneid
23.05.2020 kl 20:05 2089

Det er en vesentlig grunn til at nybygg ikke bestilles utover absolutt nødvendig. Rederier er nå ekstremt forsiktige med å bestille nybygg grunnet uklare imo2030 regler. Mange uklare restriksjoner og miljøkrav. Det er større sjanse for take-over og oppkjøp av mindre tank-rederier med eldre skip fremover.
Redigert 23.05.2020 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.05.2020 kl 20:12 2107

ADS breakeven blir enda lavere til neste år.. om jeg ikke husker feil skal de betale ned gjelden med $9m til $27m i år... hvor mye blir det i rentebesparelse?
BESV
23.05.2020 kl 20:24 2115

Sista analysen säger -0,4 $ -21 och -0,26 -22. för ADS, men som sagt så får vi se hur illa det blir om det nu ens blir illa!
Keneid
25.05.2020 kl 00:07 1455

Underbygges av styrket contango siste uken. Vi får nok noen volatile måneder fremover. Både rater og oljepris.
https://finance.yahoo.com/news/worlds-smartest-oil-traders-taken-041015668.html