Hver reddet olding har så langt kostet oss 300 mill pr stk.

Slettet bruker
20.05.2020 kl 20:45 1123

I Sverige har det nå dødd ca 4000 pers. Vi har halvparten av Sveriges befolkning og med de samme dødstallene ville det ha være ca 2000 døde i Norge til nå.
Dette har så langt kostet landet 600.000.000.000,- Dette betyr at hver og en vi har reddet med å stenge landet har kostet den nette sum av 300 millioner. Når man videre tenker at de aller fleste av disse er ca 85 år og sto allerede med det ene benet i graven og det andre på et bananskall da coronaen kom til Norge.

Mitt spørsmål er følgende: Er en gammel og sliten 85-åring verdt 300 millioner????

Tenk også litt på de kostnadene som kommer de neste 1-3 årene etter nedstengningen. De vil føre til at vi kan legge på mange ti-talls millioner på de allerede 300 millionene. Kanskje 100 millioner pluss pluss.
Redigert 20.05.2020 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 20:53 883

Vet ikke åssen det ligger an på overgangsmarkedet i dag? 300 mill for en 85 år gammel midtbanespiller er vel kanskje drøyt?
Slettet bruker
20.05.2020 kl 20:53 881

Forkastelig problemstilling.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 20:59 870

her har sverige håndtert coronahysteriet mye bedre enn fleskeberget & co.

disse oldingene hadde sannsynligvis daua av influensa eller naturlig pga alderdommen

sinnsykt å stenge samfunnet oxo dele ut gratis penger til bedrifter som ville ha gått konk uansett! hvorfor stiller ikke medier spm rundt håndteringen av situasjonen? var jo ikke munnbind å oppdrive i molboland og frem til mars så ble ingen satt i karantene uansett om de kom med fly fra kina!

ingenting overrasker meg lengre i dette molbolandet. skal bli deilig å kunne stikke herfra om ikke altfor lenge håper jeg :-)
Slettet bruker
20.05.2020 kl 21:02 864

Hannkatten

Hvorfor det? Er det feil å snakke om kroner og øre for et liv? Det er jo ikke lenge siden de nektet kreftpasienter med en spesiell kreftform å få livsviktige medisiner som kostet 1 mill pr år (eller noe sånt) fordi det var for dyrt.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 21:03 862

Å redde 85-åringer er ikke lønnsomt - men er det riktig?
Slettet bruker
20.05.2020 kl 21:51 840

Jeg forsvarer ikke å nekte kreftmedisiner.
Men etter din begrunnelse bør man isåfall heller diskutere kostnadsnivået. Det er mye mer legitimt.
Medisiner er kjempedyrt i Norge, som det meste annet, herunder lege- og sykepleier lønninger. Men objektivt sett er menneskeliv like mye verdt verden over.

Skal det diskuteres priser og menneskeliv er det første som bør gjøres å forby abort, som er regelrett drap på egen befolkning. Videre feks å kutte ut gratis p-piller og annen prevensjon. Vi nordmenn er så hjernevasket at slike uhørte ting defineres som velferd!
Riot
20.05.2020 kl 22:45 813


Skillnaden är att svenska politiker låter myndigheterna sköta jobbet......men lockade till ”handlingskraft” är de.
Eftersom jag är svensk förlitar jag mig på experterna och undviker injektion av klor eller exorcism.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 23:13 798

Det vil alltid lønne seg å satse på egen befolkning først. Alltid.
Slettet bruker
20.05.2020 kl 23:31 791

Pappsatan78

Om du oppnår å bli 85 år for så å bli syk . Hva gjør du da ?
Roper på hjelp ? jeg har da betalt skatt i hele mitt liv så må da noe for f kommeå hjelpe ., eller er det rett i skjulet og en kule i skallen i forvissning om at livet er nok slutt nå ?

Pappsatan78 . Hva fanden er du tenker på med det famøse startinnlegg ditt ????????????
Slettet bruker
21.05.2020 kl 00:45 764

Pappitoppen vil få problemer med å høste anerkjennelse for sin balanserte og empatiske hjerne. Det har neppe falt ham inn at takket bl.a. dagens 85-åringer, m/flere gamlinger i tillegg, har han full anledning til å drite seg ut som en rendyrket effektyvist. Han bør anmode sin protokollfører om å forklare ham hvem som bygget det samfunnet som gir ham denne frihet.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 00:57 756

Pappsatan78
Kan du utdype hva du mener ?
Slettet bruker
21.05.2020 kl 06:30 778

Er det en menneskerett å bli 100 år i dette landet?
Slettet bruker
21.05.2020 kl 07:32 762

Det er ikke engang en rett å bli født om moren ikke vil!

Det er, iallefall burde være, en menneskerett å leve til man dør en naturlig død. Hvor man får hjelpen man trenger!

Er papp på det italienske sporet hvor de satt koronahjelp ved maks 60 år?
Slettet bruker
21.05.2020 kl 10:25 734

Selvsagt skal man hjelpe folk når de blir syke.
Det er forskjell på å gjøre det og å stenge ned et helt land for å hindre at noen blir syke til astronomiske kostnader som fører firmaer og enkeltpersoner ut i enorme økonomiske konsekvenser ingen har sett maken til før.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 10:36 724

Finn deg en skammekrok! La ikke moren din få høre om det.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:16 706

Landet og verden ble ikke stengt ned for gamlinger, men for å beskytte oss fra dritt made in china.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:23 702

Så du vet at dette er laget i Kina?
Opp til bevis.

PS. Jeg tror forresten at viruset kom med 5G-nettet.
Redigert 21.05.2020 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:52 691

For Kina er jo fremmed for 5g?
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:18 679

Du følger med ser jeg.
Vet du ikke at en av de store konspirasjonsteoriene går på at voruset kom fra 5G da Wuhan var den første byen i verden der 5G ble rullet ut?
ArneB 5.0
21.05.2020 kl 12:29 671

Lurer på hva slike som pappen egentlig koster oss andre? Han har vel neppe eksportverdi.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:32 666

Jeg skal ikke være påståelig men jeg vil tro jeg skatter mer enn deg hvert eneste år.
Redigert 21.05.2020 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:44 654

Vi sender 40 milliarder ut av landet hvert år, og det gjør vi uten noe særlig debatt over temaet. 1 % av BNP, en av de beste i klassen. Mye av disse pengene har vi null kontroll på, de går i lommene på korrupte makthavere. Kunne vi ikke beholdt 10-20 % av disse pengene selv, og stått bedre rustet til slike kriser?
Zorin
21.05.2020 kl 12:46 651

Er det en menneskerett for deg å være i live?
Fluelort
21.05.2020 kl 12:56 642

Pappen er inne på noe vesentlig og selvsagt er ikke verdien av hver olding så høy som 300 millioner kroner. For 2020 er verdien av et statistisk liv (VSL), av staten beregnet til 34,58 millioner kroner. Se
https://dfo.no/fagomrader/utredning/samfunnsokonomisk-analyse/verdien-av-et-statistisk-liv-vsl

VSL blir benyttet blant annet ved veiutbygging og veisikring, der et viktig moment er hvor mye samfunnet skal være villig til å investere ekstra i sikkerhet for å unngå tap av ett liv.

Dere kan lese en mer dyptpløyende gjennomgang av temaet her:
https://www.ntnu.no/documents/1261860271/1262010610/Temahefte+om+verdien+av+et+statistisk+liv_inkl_omslag.pdf

Da verdien på 34,58 millioner er beregnet som et snitt for hele befolkningen, tenker jeg at dersom vi ser isolert på en gruppe oldinger, vil statistisk verdi for hver enkelt være lavere, ganske enkelt fordi de allerede har levd det meste av sitt liv og har kort levetid igjen.

Dere som måtte mene at det er umulig å sette en prislapp på et menneske, at pappen mangler empati, og er både kynisk og det som verre er ut fra hva han har uttalt på denne tråden, har neppe satt dere inn i saken. Samfunnet setter prislapper på mennesker hele tiden, både veimyndighetene og sykehusene, som når pasienter med dødelige sykdommer nektes medisiner som kan forlenge livet.

Egentlig bør flere av dere gå i skammekroken, etter å ha bedrevet skittkasting mot pappen uten først å ha satt dere inn i saken. Og dessuten, dere har kanskje bil? Dere vet at biltrafikken koster mange liv i ulykker, men likevel kjører dere bil fordi dere mener at nytten ved bilkjøring overstiger risikoen og kostnaden ved ulykker som vi vet kan inntreffe og koste liv.
Redigert 21.05.2020 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:06 636

Enig med Pappsatan gett. Det er viktig å måle menneskeliv i kroner og øre slik at følk lærer seg å bli litt mer produktive deltagere i samfunnet.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:07 635

At samfunnet prissetter hva det enn måtte være er syltynt argument.

Jeg kunne like gjerne argumentert med at en kar med navn Adolf hadde liknende tanker.
Fluelort
21.05.2020 kl 13:18 627

Det å trekke frem Adolf Hitler i denne sammenhengen, er useriøst.

Du er en del av samfunnet som setter en økonomisk verdi på menneskeliv og antakelig har du selv stemt på politikere som bidrar til at vi har et sånt system i landet vårt, for det er meg bekjent ingen uenighet om dette blant våre stortingspolitikere. Dette handler om erkjennelsen av at ressursene er begrensede. Hvis ressursene derimot hadde vært absolutt helt ubegrensede, kunne samfunnet som eksempel ha bemannet opp hver eneste person med høy risiko for hjerteinfarkt, med døgnvakt og alltid to personer ved denne personens side, som vil stå klar til å berge livet hans om et hjerteinfarkt inntreffer. Hvorfor gjør ikke samfunnet det når vi vet at en slik beredskapsordning vil berge liv? Jo fordi kostnaden blir for stor i forhold til nytten. Samfunnet er nødt til å prioritere hvordan begrensede ressurser skal benyttes best mulig.
Redigert 21.05.2020 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:25 624

Det er meget legitimt. Det er bare ikke så mange som tydeligvis forstår det prinsippielle.
Hvorfor akkurat 85 år? Som jeg allerede har påpekt, hva med å sette koronahjelp ved maks 60 år, med forbehold om at jeg har forstått det rett, slik Italia gjorde?
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:27 619

Limer forresten hva jeg allerede skrev i går 21:51, som du neppe har lest:

Jeg forsvarer ikke å nekte kreftmedisiner.
Men etter din begrunnelse bør man isåfall heller diskutere kostnadsnivået. Det er mye mer legitimt.
Medisiner er kjempedyrt i Norge, som det meste annet, herunder lege- og sykepleier lønninger. Men objektivt sett er menneskeliv like mye verdt verden over.

Skal det diskuteres priser og menneskeliv er det første som bør gjøres å forby abort, som er regelrett drap på egen befolkning. Videre feks å kutte ut gratis p-piller og annen prevensjon. Vi nordmenn er så hjernevasket at slike uhørte ting defineres som velferd!
Redigert 21.05.2020 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Fluelort
21.05.2020 kl 13:46 608

Jeg har ikke skrevet at folk på 85 år eller eldre IKKE skal hjelpes. Det jeg har skrevet om alder, tok utgangspunkt i trådstarters innlegg om at de fleste som dør av korona er rundt 85 år. Spørsmålet er om det er riktig prioritert å sette store deler av samfunnet på hodet, med enorme kostnader for samfunnet, for å begrense dødeligheten blant i det vesentligste eldre mennesker, som kanskje om noen måneder eller noen få år vil dø av vanlig influensa, andre lidelser eller ganske enkelt sagt dø av alderdom. Dette samtidig som yngre kreftpasienter og andre syke, opplever at samfunnet ikke ser seg råd til medisiner og behandlinger som kan forlenge livet for disse.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:48 604

Hva skal vi taksere satan til ?
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:52 596

Da gjentar jeg i kortversjon:
-Det er bedre å diskutere kostnadsnivået
-Det er bedre å omprioritere ressursbruken i helsevesenet, ved feks å kutte med på abort og gratis prevensjon.
(Nei det er ikke usaklig)
Slettet bruker
21.05.2020 kl 13:54 592

Hadde det itte vørri for abørt så hadde je hatt 3 barn nå gett. Og det i ukristelig sammenheng (ugift). Da hadde je kømmi tell helvete og fått kjeft av Gamle-Erik. Det er storkæll at du tror på at djevelen finnes, the himcat. At han straffer og torturerer folk i evigheten i efterlivet. Je håper itte du har rett. Har du levd livet ditt slik at du itte blir torturert i evigheten? Eller slipper man unna bare man ber on tilgivelse?
Redigert 21.05.2020 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Fluelort
21.05.2020 kl 14:05 584

Det var da nettopp dette trådstarter startet med, altså å diskutere kostnadsnivået. Men han ble møtt med store protester fra dere som mente det er uetisk. Ditt siste innlegg tolker jeg som at du nå er på en rotur, kanskje etter å ha lest min henvisning til statens fastsettelse av statistisk verdi av et liv.
Slettet bruker
21.05.2020 kl 14:20 569

En viktig tråd fra Pappsatan, dette.

Det er vanskelig for oss å fatte hvor kynisk "beregningen" av et menneskeliv er for våre politiske eliter - især når det oppskaleres globalt.

Et tilbakevendende tema er det strategiske FN Agenda21 og dens umiddelbare roll-out plan Agenda2030 (den med bærekraftpinsen).
Hver eneste lille kommune styrer etter disse prinsippene, enten politikerne som fyller sin bittelille rolle vet det eller ikke, hver eneste lærer ruller skiten inn i våre barns hoder enten de forstår hva de gjør eller ikke, og nå nettopp er vårt alt for kostbare helsevesen snappet vekk foran nesen på fortvilte kreftpasienter, kronikere og akutt syke uten at noen av oss forstår at vi aldri får tilbake det vi hadde og har betalt så høye skatter for å ha. Selv våre finanser og vår bevegelsesfrihet er fratatt oss, og vi aner konturene av at vi ikke lenger skal få spise slik vi vil - og vi vil aldri få det tilbake slik det har vært dersom den globale eliten får det som de vil.

Det er ikke bare FN som holder på med disse planene. Se fx på World Economic Forum som ledes av Ernas tidligere utenriksminister Børge Brende. Du vil simpelthen ikke tro hvor omfattende deres COVID-19 plan er - så hvis du tror at corona pandemien er noe som kom kastende over oss for et par måneder siden, så må du tro om igjen. WEF har detaljert en over 220 layer dyp plattform som våre globalistiske elitepolitikere skal være med på å gjennomføre: https://intelligence.weforum.org/topics/a1G0X000006O6EHUA0?tab=publications

Hvis du ser i det lille vinduet til høyre kan du scrolle deg igjennom alt fra:
- Medias role in COVID-19
- Government response
- Workforce impact
- Infection and spread
- Finding a vaccine
- Impact on trade
- Impact on travel
- Impact on financial markets

Åja, jeg glemte å si fra at du må registrere deg med passord (les: Storebror ser deg!) for å få lov å grave deg lenger inn i dette komplekse
COVID-19 planverket som det må ha år å utarbeide for det de har gitt navnet "OUR COVID ERA"...

Our Communities in Action:
Stakeholder Principles in the COVID Era
How are companies responding to the coronavirus crisis?
COVID Response Alliance for Social Entrepreneurs

Begynner du å forstå hvor TOTALITÆR verden er blitt under GLOBALISMEN?
Og hvordan politikerne du tror du demokratisk VELGER ikke er noe annet enn PUPPETS for en liten ELITE som styrer verden med det mål for øye at DITT ARBEID skal gjøre ELITEN RIK. Nå har de fått nok av at du spiser biff - heretter skal din tilmålte ukerasjon av proteiner tas ut i form av larver - og du skal ikke lenger få kjøpe frø og dyrke jorda. Hold deg INNENDØRS og glem Guds frie natur, og ha på MASKE så du husker på at du ikke bør puste i Guds frie luft!

Redigert 21.05.2020 kl 14:25 Du må logge inn for å svare
ArneB 5.0
21.05.2020 kl 14:54 558

Atter en Q-tråd. Det sørget crocs-dama for. Pappen er stor skatteyter, la oss bøye oss i støvet for denne hedersmannen. Siden denne "min er større enn din-greia" ikke er noe for meg, avrunder jeg med å hevde at snittet av pappens og mitt bidrag ville gjort norsk offentlighet betydelig rikere.
Fluefiskeren
21.05.2020 kl 15:26 543

Merkelig regnestykke må jeg si. Det måtte ha vært ihverksatt masse tiltak selv om vi hadde ofret de eldre. Uten Det ville det vært mange titusener av smittede bare i Norge som ville ha belastet helsevesenet enormt.

Også er det noe med det å sette liv opp mot penger som byr meg imot. Empati er noe av det som gjør oss til mennesker. selv om noen er helt blottet for det.

Det er en selvfølge for leger og andre helsearbeidere å vise omsorg uansett. Hvis man derimot stod ovenfor et valg om man skulle behandle en 85 åring eller en 30 åring grunnet mangel på utstyr så er det en selvfølge å velge den yngste. Dette var i høy grad en reell problemstilling i mange land, men ikke i Norge heldigvis. Og det skyldes ene og alene at vi satte inn tiltakene forholdsvis fort etter man skjønte alvoret.

Så å komme frem til tallet til TS må bygge på en misforståelse. Selv om de hadde blitt ofret hadde viruset hatt en voldsom negativ konsekvens.

Jeg kan rett og slett ikke fatte at noen mente vi burde ha satset på gruppeimmunitet. Det hadde krevd at ca. 60 % av oss hadde blitt smittet. Hadde koster landet mye det også. Pluss en mengde andre som ville dødd av andre årsaker. Det er de landene som så smått prøvde det i begynnelsen som har fått smi mest.

Og kostet samfunnet..... Det har kostet eks. fotballen dyrt å
ikke kunne spille kamper. De får kompensasjon. Er det strengt tatt nødvendig. Det er jo bare lek.
Redigert 21.05.2020 kl 15:27 Du må logge inn for å svare