NAS - Tiden er inne, bud forventes innen 31. oktober

Slettet bruker
NAS 31.08.2018 kl 21:00 24330

Hei der kjære flykapteiner og blivende flyvertinner!

Jeg har tidligere lovet forumets flyinteresserte å informere om når tiden er inne, folkens, tiden er inne nå.

Tiden har kommet, det gjelder nå å feste stroppen på flysetet, utstyre seg med deilige polerte pilotbriller og vinke til flyvertinnen og be om et glass perfekt temperert Dom Perignon.

Mitt sveitsiske arbåndsur viser nå 31. august, og fra og med mandag i neste uke går vi inn i de to mest spennende månedene i Norwegian Air Shuttles liv.

Bjørn Kjos med famile er klar til å selge nå, det trenger man ikke å analysere noe nærmere. Avtalen mellom Bank Norwegian og NAS har de siste månedene blitt optimalisert, slik at Norwegian sitter igjen med en større andel av kaken, og i tillegg har det blitt formalisert en noe sterkere bindende avtale mellom de to selskapene.

Simpson skal ikke spekulere i navn på budgiver eller budpris, det eneste jeg er rimelig sikker på er at innen 31. oktober så har noe substansielt skjedd med virksomheten. Enten blir hele selskapet solgt, eller så splittes short/long haul opp og selges stykkvis.

Kjære forumvenner, jeg lar det nå være opp til dere å spekulere i oppkjøpspris og eventuelle kjøpere, Simpson nøyer seg med å stå på aksjonærlisten og nok en gang innkassere penger på en budpremie.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og god på transaksjoner
Shareville: EricSimpsonjr
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Hartepool
01.09.2018 kl 07:52 14796

Norwegian er faktisk transformert fra en risikofylt gjeldsbombe med svak inntjening for bare kort tid siden til et langt mer strømlinjeformet selskap på svært kort tid.
De eneste som så dette var IAG og de to bjørnene.
Analytikere og investorer ( meg selv inkludert ) kapitulerte i vinter, og da slo IAG til. Hadde det ikke vært for Bjørnene vill selskapet vært utenlandseiet nå.
Heldigvis orket jeg ikke å selge å ta tapet, men økte nede på 240- tallet.

Hva har så skjedd ?
Simpson peker på de viktigste tingene.
Men viktigst av alt er at investeringsfasen er over. Prisene vil gradvis øke og yield med dette.
EasyJet var i en liknende situasjon for ca 10 å siden , da investeringsfasen var over steg inntjeningen pr.setekilometer fra 0,50 til 0,90 og tilsvarende for Ryan. Fremover vil vi se betydelig bedring i yielden.
Balansen vil slankes betydelig, bare salg av de seks første flyene gav et proveny på ca 1,5 milliarder nok.
Så kan jo regnemesterene regne på hva salget av de resterende 134 flyene vil gi i gjeldsreduksjon og gevinster.
Fordelsprogrammet har det vært stille om i det siste, men det har vel passer 10 mill medlemmer og har en betydelig verdi, Pareto har nevnt 10 milliarder.

At Stensrud kjøper med begge hender viser at de ordentlige regnemesterene ( altså ikke analytikerne) ser dette.
Han har vært en god støttespiller til to av Norges støreste forretningsmenn ( Kjos og Fredriksen) side deres spede begynnelse.
Det morsomme er jo at Stensrud kjøpte da hans tidligere fond lempet ut alle aksjene på kurser rundt 170,-! !..
Til uken kommer trafikktallene for august, jeg er skråsikker på at den positive trenden er forsterket med yield på oversiden av 50 og nytt kurshopp.

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
01.09.2018 kl 08:46 14736

Legg også merke til NOFI hvor NAS eier 16,4 % av aksjene. NAS har også TRS avtale på 3,6 % av aksjene i NOFI som de ikke har
stemmerett for.
Her har NAS en økonomisk eksponering som innebærer kursgevinst. Den første TRS avtalen som gjelder 4 millioner aksjer ble inngått
når kursen var kr.77,--. Her er det foreløpig en kursgevinst på kr.120 mill. En krone her og en krone der.

Kurs NOFI kr.108,10, hvor NAS eier noe over 30 mill. aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2018 kl 15:57 14537

Veldig godt skrevet Simpson.

Aksjefokus er i likhet med Stensrud opptatt av innhøstingen og har skrevet om dette her: https://aksjefokus.no/norwegian/

God helg!
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2018 kl 17:27 14450

Stensrud, Aksjefokus, Simpson med flere har to lønnsomme måneder i vente.

Vår elskede venn, leke-analytikeren til Netfonds, han heter vel Berntsen, er også i godt humør i dagens utgave av Finansavisen. Det å spå at Amazon skal kjøpe Norwegian for å frakte billig skrot fra USA til Norge er vel årets dummeste drøm hittil. Berntsen sliter med så mangt, haussing av SDRL før den falt som en stein, og generelt dårlig risikojustert avkastning over lang tid for sitt vesle fond.

Det blir ikke opp til Simpson å spå budgiveren, men Amazon blir i drøyeste med fiksjon spør du meg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Bjørnar_
01.09.2018 kl 20:02 14329

Er det mulig at grunnen til hemmelighold vedrørende flysalg, til hvem og til hvilken pris, kan sees i sammenheng med en eventuell oppkjøper/samarbeidspartner?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Skogens
01.09.2018 kl 21:49 14217

Hvem står bak Aksjefokus?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2018 kl 22:24 14182

Aksjefokus har en nettside, Simpson mener å ha hørt at han er god på investeringer og å provosere på seg svake markedsaktører.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Hammers
02.09.2018 kl 01:15 14069

Mr Simpson.

"Bjørn Kjos med famile er klar til å selge nå, det trenger man ikke å analysere noe nærmere".
Denne setningen alene gjør deg vel like LITE troverdig som din mer berømte navnebror.
Dette er jo kjernen i hele ditt ressonement! Vil Kjos og & selge - eller vil de ikke?

I stedet later du som om dette er en opplest sannhet!
Har du vært på kaffe med Kjos'ern - og han har fortalt det til deg i all troverdighet.......før du publiserer på HO?
Nei, også DETTE er (som ALLE eller helst INGEN skjønner) bare tull og fantasier .......så bedre lykke neste gang!

Hilsen Hammers.........som etter hvert lurer på om han KUN er omgitt av dårer, løgnhalser og svindlere? Like greit å logge av!
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 04:15 13989

Kjos familien er akkurat like klar til å selge som det Andrew Carnegie var når han solgte Carnegie Steel til J.P. Morgan. Carnegie Steel som vi i dag kjenner som US Steel.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
02.09.2018 kl 07:28 13917

Hvorfor skal Kjos selge nå ? Det kan se ut som om det er nå det begynner.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 07:58 13860

US Steel ja, engang usa`s største selskap, nå en skygge av seg selv.
At Kjos ikke vil selge nå har han sagt.
Men, han har også sagt at dersom de øvrige 75% av eierne vil selge,skal ikke han stille seg i veien.
I klartekst betyr det at når prisen er riktig så selges selskapet..

Det som er endret er selskapets situasjon.....tulleanalytikernes regneark fra i vår er utdatert. Ryan-sjefens uttaleser om at Norwegian går i vifta faller nå på sin egen urimelighet....DN`s børskommentators skriverier og ønske om fallitt for både banken og flyselskapet ser nå helt tullete ut, og mange har tapt på disse uansvarlige journalister og analytikere.
De seks flyene gikk for 31 mill usd / stk i følge Paretos iantagelser.
140 fly skal da gi ca 4,5 milliarder usd eller ca36 milliarder nok i salgsproveny.
Dette er nå gjentatt av den nye CFO .
Så har man bankens sterke utvikling.
.....noen som fremdeles tror på billigsalg eller på Norne og andre tulleanalytikere ??
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 09:20 13771

Kjos er en gammel mann.
Derfor.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
02.09.2018 kl 09:42 13700

Olav Thon er 94 år, det er bare for Kjos å ta en plass i styret hvis han ønsker å trappe ned.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 11:28 13587

Hei Hammers

Du har et stort pennal fullt av diverse fargestifter og linjaler, jeg var overbevist om at man klarte å få frem info om salgsviljen til Kjos med dette utvalget.

Når Bjørn Kjos til stadighet har figurert på forsiden av nettaviser og papiraviser i forbindelse med nye uttalelser om antall interessenter osv., så sier det seg selv at noe er på gang. Tror dere han hadde nevnt slike ting i en verden hvor planen var å sitte på eierskapet i ti år til? Simpson er overbevist om at Kjos barn heller foretrekker en stor bankkonto enn en stor flyflåte, og da er vel tiden nesten inne nå?

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
02.09.2018 kl 16:40 13342

Olav Thon kunne vært faren til Bjørn Kjos.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 18:46 13231

Hehe

Olav Thon er en herlig type, han har hittil levert magisk gjennom sitt liv. Det blir spennende å se hva han trekker opp av hatten for å motvirke kjøpesenterdøden som våkner til live de kommende årene.

Kjos med familie selger.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2018 kl 18:58 13626

Det er jo kommentarer i begge retninger som kommer.

Bjørn Kjos: - Jeg er langt på overtid som sjef
https://www.nettavisen.no/na24/bjrn-kjos---jeg-er-langt-pa-overtid-som-sjef/3423376464.html

Også i samme artikkel:
- Men er Norwegian til salgs, da?
- Nei, sier Kjos kontant og bryter ut i en braklatter.


Fra senere tid:
Bjørn Kjos: - Alt er til salgs hvis prisen er riktig
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/04/Bjoern-Kjos-Alt-er-til-salgs-hvis-prisen-er-riktig


Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å sitte og diskutere og gruble så mye, det sier seg vel selg at får de et tilbud de mener synliggjør verdiene i Norwegian og de mener er akseptabelt så blir Norwegian solgt. Så enkelt er det. Men geita fra Ringerike har søren ikke tenkt å gi bort livsverket sitt en krone billigere enn det han mener er riktig pris, og det er helt fair. Så er det altså opp til IAG å vurdere om de mener Norwegian er verdt like mye som Kjos og styret mener det er verdt. Det vil nok komme flere bud, og jeg vil tro mer enn ett før de kommer til enighet.

Det problematiske for IAG er at ikke bare Kjos og styret har god koll på verdien selv, men også at sånne som Stensrud og andre faktisk fatter hva Norwegian kan være verdt om bare 2 år om de lykkes med optimalisering, besparelser og aux revenue, samt enda flere ruter, utnyttelse av ny flåte, salg av eldre maskiner og videre passasjervekst m.m.

Vi har også en klar uttalelse fra i sommer om at IAG gir "Norwegian-prosjektet" ett år maksimum, og ingen grunn til å tvile på Walsh' uttalelser, han har vært veldig rett frem med alt angående dette så lang. Selv tror jeg nok det vil komme et bud som de vil ha vondt for å si nei til, men om det går gjennom tør jeg ikke spå.

Samtidig har vi så en delt analytikerstand med Norne og DNB på ene siden og Pareto på andre. Førstnevnte, via Karl Johan Molnes, er såpass ille at de faktisk oppsøker åpne, offentlige fora for småsparere for å snakke ned Norwegian.

Det eneste som er 100% sikkert er at det vil bli utrolig spennende i Norwegian fremover, og det for en aksje som har en tendens til å bevege seg mer på en uke enn mye av OBX gjør på et år.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.09.2018 kl 09:53 13199

Trafikktall på torsdag for august. 3,3 millioner passasjerer ifjor.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 10:59 13084

Hei der Hektar

Sekretæreren min har nevnt noe om at denne Molbo i Norne bombarderer xtrainvestor forumet med salgsanbefalninger på NAS. Simpson synes det er herlig at analytikerstanden med Molbo i spydspissen endelig har begynt å bruke litt ny teknologi i markedsføringen sin, nå mangler Molbo litt synske evner og finansteori så blir nok dette perfekt for Norne.


Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.09.2018 kl 12:39 12953

Det hadde vært greit å se an et bud når de 140 flyene eventuelt er solgt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
olemt
03.09.2018 kl 14:49 12811

Nå letter vi. Og alle sover. Herlig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
noprofit
03.09.2018 kl 15:43 12668

Er det noen som vet noe mer enn andre???? mon tro......

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 15:44 12662

Det går som det alltid gjør, landets kjære tradere og investorer har solgt seg ut når gardinen ruller til side i kinosalen eller på deres klassiske Bang&Olufsen TVer. Langsiktighet og det å tenke selv fremfor å se på naboen har alltid vært fremmedord i de fleste finansmarkeder.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
dreamliner
03.09.2018 kl 15:48 12634

Det er like før gate closing antar jeg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
rischioso
03.09.2018 kl 15:52 12613

Det burde i alle fall skje noe innen q1-19 for da er det slutt på moroa hvor det vil handle om storstilt service og massiv flyinnleie...
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
noprofit
03.09.2018 kl 16:04 12558

Her er svaret på oppgangen

E24: Frode Foss ny finansdirektør i Qatar Airways

Et drøyt år etter at Frode Foss takket for seg som finansdirektør i flyselskapet Norwegian er han nå klar for en ny internasjonal toppjobb. Etter det E24 erfarer er Foss nemlig utpekt som Qatar Airways' nye finansdirektør.

Etter 15 år i jobben som finansdirektør og høyre hånd til Norwegian-sjef Bjørn Kjos valgte Frode Foss å slutte i fjor sommer.

Med sitt eierskap på 20 prosent i IAG vil Qatar Airways være en sentral spiller i beslutningen om en eventuell overtagelse av Norwegian. Skulle IAG komme med et offisielt bud, vil Frode Foss og Bjørn Kjos møtes igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
TomW
03.09.2018 kl 16:15 12511

Er nok mer sannsynlig at oppgangen skyldes at folk posisjonerer seg før trafikktallene på Torsdag. At Frode Foss starter i QA har neppe mye med det å gjøre. Sas sine tall viste at det har vært en god sommer i bransjen og da forventer nok mange at dette vil være tilfellet hos Nas også
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 16:15 12498

Simpson har nok ganske rett i at "do it yourself" investorer, analytikere og mange andre aktører ikke klarer å tenke selv, ei heller holde en aksje over lang tid. Kjøp, Salg og Hold florerer og det er nesten til å bli svimmel av det. Om man ikke klarer å tenke selv, så er det i og for seg greit, men da får man følge de aktørene som faktisk har gode resultater. Norne er ikke en av de, men Stensrud er udiskutabelt en som kan å plukke aksjer. I tillegg klarer han noe få andre klarer: Å holde på de over tid.

Jeg leser nesten aldri analyser fra andre meglerhus, og anbefaler faktisk de som ønsker å lykkes å la være generelt.
Det skal sies at det kan gi verdi å lese de mest bullish og bearish analysene.

Utfordringen til mange analytikere er at de har en fasit først og tilter analysen mot fasiten. Det er selve oppskriften på en dårlig analyse, og det er forferdelig mye av det. Mange "bullish" analyser utelukker åpenbare utfordringer, mens de som er bearish utelukker mange positive drivere i selskapet. Jeg har lest Norne sin som er et kroneksempel på sistnevnte der de ikke ser noen positive drivere.
Jeg tror de kunne hatt godt av å ta en titt bort fra børsene for en ukes tid og satt seg inn i "Charlie Mungers: 25 Human Biases".

Det er også altfor mange tall, og lite logisk tankegang. Charlie Mungers analyse på Coca Cola før Berkshire Hathaway startet å kjøpe på slutten av 80-tallet inneholdt omtrent ikke tall. Du kan finne utdrag her: http://mungerisms.blogspot.com/2010/04/charlie-munger-turning-2-million-into-2.html

Veldig mange hadde fått mye bedre resultater om de hadde klart å gjøre god research, tenke selv og ignorere konsensus, forstå det de kjøper, og sitte på det i lang tid (mange år). Så enkelt, allikevel så forferdelig vanskelig.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
noprofit
03.09.2018 kl 16:21 12471

Det er vel ikke bare at han starter i en eller annen jobb, han får samme stilling som han hadde i NAS. Såvidt meg bekjent er finansdirektør posisjon rimelig viktig ved oppkjøp.

Rimelig sikker på at halve oppgangen kan tilskrives dette.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 17:22 12332

Det blir spekulasjoner å tilskrive dagens oppgang til noe som dette. Det har vært et jevnt driv i aksjen helt siden trafikktallene for Juli og Q2 presentasjonen. Det kan være at vi ser posisjonering foran det som kan bli gode tall på torsdag. Frode Foss sin entre i Qatar Airways er en non-event. Qatar eier 20% av IAG, men det er kjent fra tidligere.

Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.09.2018 kl 17:45 12218

Det med Frode Foss er bare vås. Aksjemarkedet fungerer ikke slik.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 19:50 12061

Noe er på gang, ellers legger den ikke på seg 12 Kr i dag. Noe som nærmer seg offentliggjøring?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
03.09.2018 kl 20:35 11921

SAS hadde bra tall, og det kommer NAS med på torsdag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
undrende
03.09.2018 kl 20:40 11948

Først og fremst, forventninger på resultat torsdag, gode resultater. Den kan fort slå tilbake, vi får se.
SAS gikk vel på to dg opp mer prosentmessig......
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Hartepool
03.09.2018 kl 20:47 11925

Sas hadde kanontall.
Norwegian vil levere kanontall for Q3.
Shortandelen er faktisk over 12% ( Spare1 shortliste kommer i morgen)
Oppgraderingene kommer en`masse fremover, følg med på Bloombergs estimatoversikt...den er « bibelen» for de store institusjonene.
News om Fordelsprogrammet kommer snart.
Nedsalg i Nofi likedan....7% eierandel er tilstrekkelig.
To nye J.P Morgan London nomenee kom inn på topplisten idag med ca 300k aksjer
IAG - aksjene er på en annen J.P nomenee .
Something is definately going on around the company...
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
cinet
03.09.2018 kl 22:37 11736

Nas kommer med knalltall. Dette blir bonanza .
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Allesyndling
04.09.2018 kl 16:52 11258

Tall torsdag, hva tilsier at de skal være positive tall? Sitter med veldig lite info her
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2018 kl 17:00 11246

NAS hadde en sterk juli måned og andre selskaper legger frem sterke tall for august. Det er liten grunn til å tro Norwegian skal være den stygge andungen her.

Hva gjelder kursen er jeg litt mer pessimistisk akkurat nå da den stiger så mye i forkant, men vi får nå se snart.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
paulsen
04.09.2018 kl 18:11 11121

Hva er det E24 skriver om NAS og gjedda i sivet?
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
olemt
04.09.2018 kl 18:39 11090

Her er kilden:

http://invezz.com/news/equities/32112-IAG-share-price-Davy-adds-British-Airways-parent-to-conviction-list

"Davy further reckons that the British Airways parent will pursue an acquisition of Norwegian Air Shuttle which the broker argues would provide IAG with a number of ‘strategic benefits’ in terms of transatlantic routes as well as in its short-haul network in northern Europe.

“We believe the deal could generate synergies of up to €320 million and could add 100p to IAG’s share price,” the analysts pointed out, as quoted by the newspaper."

Basically, IAG er under press for å opprettholde veksten, og kjøp av NAS er letteste vei fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 23:26 Du må logge inn for å svare