NAS - Tiden er inne, bud forventes innen 31. oktober

Slettet bruker
NAS 31.08.2018 kl 21:00 24306

Hei der kjære flykapteiner og blivende flyvertinner!

Jeg har tidligere lovet forumets flyinteresserte å informere om når tiden er inne, folkens, tiden er inne nå.

Tiden har kommet, det gjelder nå å feste stroppen på flysetet, utstyre seg med deilige polerte pilotbriller og vinke til flyvertinnen og be om et glass perfekt temperert Dom Perignon.

Mitt sveitsiske arbåndsur viser nå 31. august, og fra og med mandag i neste uke går vi inn i de to mest spennende månedene i Norwegian Air Shuttles liv.

Bjørn Kjos med famile er klar til å selge nå, det trenger man ikke å analysere noe nærmere. Avtalen mellom Bank Norwegian og NAS har de siste månedene blitt optimalisert, slik at Norwegian sitter igjen med en større andel av kaken, og i tillegg har det blitt formalisert en noe sterkere bindende avtale mellom de to selskapene.

Simpson skal ikke spekulere i navn på budgiver eller budpris, det eneste jeg er rimelig sikker på er at innen 31. oktober så har noe substansielt skjedd med virksomheten. Enten blir hele selskapet solgt, eller så splittes short/long haul opp og selges stykkvis.

Kjære forumvenner, jeg lar det nå være opp til dere å spekulere i oppkjøpspris og eventuelle kjøpere, Simpson nøyer seg med å stå på aksjonærlisten og nok en gang innkassere penger på en budpremie.

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og god på transaksjoner
Shareville: EricSimpsonjr
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2018 kl 18:49 11496

Norwegian venter å selge flere fly før nyttår

Norwegian venter å annonsere salg av flere fly før utgangen av året, melder Reuters.
Det inkluderer både brukte Boeing 737 i tillegg til noen av de nye Airbus-flyene selskapet har ordre inne på.
– Vi har 90 neos (A320neo) fra Airbus til bestilling. A320-flyene fra Airbus er i praksis til salgs, uttalte finansdirektør Geir Karlsen under en investorpresentasjon tirsdag.
– Vi har startet prosessen med å finne nye hjem til disse flyene, sa Karlsen.
Han legger til at problemet ikke er å få solgt flyene, men å få prisen Norwegian ønsker.
– Forhåpentligvis er vi ved utgangen av året i stand til å komme med nyheter om et salg, sa Karlsen.
Målet med flysalgene er å redusere gjeldsforpliktelsene.
Norwegian venter at flåten som i dag er på over 150 fly, vil økte til 164 eller 165 før nyttår, og dersom man regner med salg venter selskapet å øke flåten med mellom 30 og 40 nye Boeing 737 Max til 2022 og 2023.
Av Airbus-bestillingene kan 33 av langdistanseflyene Airbus 321LR bli behold, avhengig av trafikkutviklingen i Argentina.

https://aksjelive.e24.no/article/rLRgqm
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
lillele0n
04.09.2018 kl 18:56 11466

Vil ikke salg av nye fly være negativt mtp oppkjøp, det er vel disse beilerne er ute etter?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2018 kl 19:05 11461

Ja og nei vil jeg tro. Norwegian har mye i bestilling. Flyene fra Airbus som de ønsker å selge tjener de jo penger på som gir mindre gjeld og det kan også være attraktivt. Vanskelig å si nøyaktig hvordan dette slår ut egentlig, vil tro at opptil en viss grense kam det faktisk være positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
undrende
04.09.2018 kl 19:07 11430

Norwegian har behov for å redusere gjelden. Det innebærer selvsagt å erstatte noe av flåten med nye fly, men også et mulig salg av noen av disse. Siden de også står øverst på listen for nye leveranser håper selskapet å oppnå en mye bedre pris på videresalg av noen av disse.
Hva artikkelen som nettopp kom ut på E24 om gjedda i sivet, så må man vel anta at sterkt forbedret resultat på torsdag vil gi gode signaler på at selskapet er på rett kurs, og at mulige oppkjøpere vil tvinges på banen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
undrende
04.09.2018 kl 19:11 11416

Etter en korreksjon i dag, så ligger det vel til rette for videre posisjonering i morgen for flere aktører. Blir overrasket om ikke kursen stiger videre nå frem mot torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2018 kl 14:20 10798

Det betyr en vesentlig bedre likviditet så fort disse salgene blir bokført. De som kan se mer enn to sjakktrekk frem i tid, bør kunne se at balansen i selskapet vil endre seg fremover med flere flysalg. Nye fly vil nesten garantert bli solgt med profitt i og med at de ble bestilt i store kvanta i tider med lav ordreinngang.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Hartepool
06.09.2018 kl 09:44 10380

Fra Pareto:
Norwegian’s traffic figures for August came in well ahead on yield, while the load factor at 90% was a tad below. The yield was up 3% y/y to NOK 0.45, ahead both our and consensus at NOK 0.44, at 33% capacity growth. The load factor was approximately 89.6% on the group network, while long-haul delivered 94% - i.e. the long-haul operation clearly works, in our view. In total, revenues amounted to NOK 3.7bn, up 34% y/y and 3% above our NOK 3.6bn estimate. Deviation from our current estimates are positive, we estimate an EBITDA effect about NOK 112m (NOK 1.8/share) for the month. We have a Buy recommendation and a target price of NOK 375, corresponding to P/E’19e of 14x and in line with our NAV.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Søndre
07.09.2018 kl 09:12 9928

Når skal vi begynne å høste ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
nafa
07.09.2018 kl 18:24 10437

Søndre
Jeg tolker spørsmålet ditt dithen at du er ute etter et klokkeslett i dag eller neste uke ?
Mitt svar til deg er at jeg regner med høstingen begynte fra kursen nylig sto i ca 240 og fram til nu og så videre i resten av 2018 og 2019, 2020, 2021 osv framover inntil selskapet kanskje en gang selges.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 19:35 10372

Klokkeslett er vanskelige saker, men mandager er de dagene Simpson liker best.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
doctor
08.09.2018 kl 12:23 10172

tror personlig at Qatar ønsker en rask avgjørelse, mandag fk?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
nafa
08.09.2018 kl 14:34 10109

En del tåkeprat fra NAS-folk her nå.
Uansett så vet noen mer enn andre vet, slik er det alltid , viktig eller uviktig.
Eller så er det noen som skriver slik at noen skal tro at noen vet noe som er verd å vite, eller ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2018 kl 14:40 10104

Tåkeprat har ikke Simpson noe til overs for. Har slått meg ned på Bjerke travbane i dag, her er det kun fakta og ingen tåkeprat fra gamblerne..

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og en sjelden gang glad i gambling
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
cinet
12.09.2018 kl 16:06 9720

Oljeprisen tynger , men nas er uten tvil på rett vei. Her blir det bedre og bedre tall utover høsten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.09.2018 kl 10:48 9381

Artikkelen er noen dager gammel nå men har ikke sett noen andre dele den her:
https://www.vg.no/reise/i/On9Wol/norwegian-karet-til-grnneste-flyselskap

Det gir jo en god offset til mangelen på drivstoffhedging med økende priser. Selvfølgelig vært gunstig å ha tatt noen andre valg i fjor, men skaden blir ihvertfall mitigert.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2018 kl 21:44 9076

Dreamliner-problemene fortsetter for Norwegian

Selskapet må fortsette å wetlease tre langdistansefly, også for vintertrafikken, melder danske Check-in.dk.
Det er problemer med Rolls-Royce-motorene på Dreamlinerflyene fra Boeing som er årsaken til at Norwegian må fortsette i leiemarkedet.
I sommer ble flyselskapet tvunget til å leie fly fra fire forskjellige selskaper for å dekke opp hullet som ble skapt da Dreamliner-fly med motorer fra Rolls-Royce måtte gjennom en ekstra oppgradering.
Vedlikeholdsprogrammet fortsetter, og dermed må Norwegian leie vikarfly fra EuroAtlantic (en Boeing 777–200ER), Wamos Air (Airbus A320–200) og Privelege Style (Boeing 777–200).

https://aksjelive.e24.no/article/bKve2v
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
cinet
17.09.2018 kl 23:11 8978

Godt forsøk hektar, men dette vet du, og alle andre at RR dekker. Har lite å si for NAS, men dårlig reklame for RR. NAS fly høyt videre, selv uten oppkjøpspremie.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.09.2018 kl 23:38 8947

"Godt forsøk"? Hva mener du med det?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.09.2018 kl 08:55 8789

Hvem betaler for utgiftene knyttet til problemene med motorene ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.09.2018 kl 09:08 8768

"Rolls-Royce had initially put the cost of fixing the “package C” engines at £370m but indicated in April that figure would rise with the cost of replacing more parts and paying airlines compensation. Analysts have put the bill at up to £1bn."
https://www.theguardian.com/business/2018/jun/11/rolls-royce-engine-problems-job-cuts-boeing-787

Det kommer alt an på avtalen de har med Rolls Royce men jeg skulle tro at i verste fall dekker de en del av kostnadene Norwegian utsettes for gjennom å måtte leie fly for å erstatte de som står på bakken. Avhengig av garantiavtalen er det mulig de må dekke alt, vet ikke om Norwegian har sagt noe konkret om dette tidligere. Særlig siden oppgraderingen ikke er frivillig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Donny
18.09.2018 kl 16:13 8587

Hva skjer med NAS i dag? Rett ned.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.09.2018 kl 17:48 8478

Oljeprisen, her har NAS vært smarte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Epona
02.10.2018 kl 12:26 7992

Ikke noe moro når en får anledning til å kjøpe billige Norwegian aksjer og BankNorwegian er nede. Mener så absolutt at på torsdag vil igjen Kjos & co overraske på den positive siden, men selskapet er nå rammet av negativ fokus på bransjen generelt.

Fikk etterhvert rokkert litt og kjøpte mer NAS, men vet jo ikke når kursen raser ...
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.10.2018 kl 12:33 7974

Utroligt at shorter får lov til at sænke kursen, og kloge analytiker der har regnet ud at når olie stiger så får NAS større udgifter til fuel.
Et salg er på vej, og burde løfte kursen over 400
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
IshebaA
02.10.2018 kl 12:49 7940

Synes nå ikke det er så "utrolig" jeg da...mer eller mindre standard for de fleste tradingaksjer som er kursstyrt av mer enn én faktor.

Jeg er noe usikker på torsdagstallene, mye av verdisettingen i NAS siden Mai er noe blåst opp av oppkjøpssignalene. Jeg er dog positiv til aksjen og for meg blir et selskap med så klare og tydelige oppkjøpssignaler attraktivt å prøve et lite lodd i.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
IshebaA
02.10.2018 kl 21:05 7712

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Ratingbyraa-venter-flere-flykonkurser

Interessant lesning, la oss håpe bransjen ser det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 18:21 7403

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Er det i gang da? Tenker at dersom IAG nå trekker seg så vil shortandelen eksplodere som en... tja, eneste analogien jeg kom på i farten handlet om muslimer så lar den ligge. Poenget er, det vil knalle. Samtidig kjemperisiko med short nå. Med dårlige eller "ok" trafikktall er det sannsynlig at kursen får seg en videre smell og Kjos & Co er nok langt mer villige til å godta 350-400 kr bud når aksjen ligger på 200 enn når den ligger på 270.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
ULKEN
03.10.2018 kl 18:27 7380

Ser at shortposisjonene reduseres, senest i dag. https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 18:29 7379

200 første stopp, deretter 150. Skifteretten siste stasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 18:32 7366

Den øker Ulken. Marshall Wace LLP dekket inn under 0,5% 8. februar. Parvus har sittet stille siden 29. juni.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
lillele0n
03.10.2018 kl 22:42 7178

Da håper jeg du er short.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.10.2018 kl 22:50 7161

Bear NAS x10 VON
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Søndre
04.10.2018 kl 20:39 6819

Økt fra 2,45 % 2.10 til 2,54 % 3.10.
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 20:43 6808

Og mange ligger usynlig, med poster under 0,5%
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.10.2018 kl 20:44 6803

Er det vår gode venn Bjørn Kjos som forer shorterne med aksjer igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.10.2018 kl 23:05 6355

Hei der kjære aksjonærer og blivende flykapteiner.

Nå kom det akkurat inn en meget sær børsmelding, bare hør her:
Norwegian Finans Holding ASA : Utenlandsk aksjonær med mer enn 5 % har fremsatt krav om ekstraordinær generalforsamling for å vurdere eventuell sekundærnotering i London



Norwegian Finans Holding ASA har etter at markedet stengte i dag mottatt brev
fra en utenlandsk aksjonær med mer enn 5 % av aksjene i selskapet hvor det er
reist krav om en ekstraordinær generalforsamling for å vurdere et forslag om å
søke om sekundærnotering av selskapets aksjer på Main Market på London Stock
Exchange.
Styret vil gjennomgå henvendelsen i samråd med sine rådgivere og den nevnte
aksjonæren og vil holde markedet informert om eventuelle vedtak i styret basert
på henvendelsen.
Denne informasjonen er meldepliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12.
For ytterligere informasjon kontakt finansdirektør Pål Svenkerud, telefon: +
47 93403904

---
Simpson har aldri sett en lignende forespørsel i sine 20 år på Oslo Børs. Er det oppkjøperen av NAS som har tatt en posisjon i NOFI for å sikre kontroll over denne delen også? Kan det være at denne oppkjøperen holder til i Storbritannia siden det er ønskelig med en sekundærnotering der?

Vi skal heller ikke glemme at melding om salg av to fly også ble børsmeldt tidligere i kveld, normalt ville man vel ventet til i morgen hvis resultatene hadde vært svake.

Noen tanker før morgendagen? Er dere forberedt?

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor, kunstsamler og lomma proppfull av penger
Shareville: EricSimpsonjr
Redigert 21.01.2021 kl 03:34 Du må logge inn for å svare