Angående årsmodeller

merida1
21.05.2020 kl 09:46 313

Jeg er på jakt etter en Merc eller BMW , og har i den forbindelse sjekket om den årsmodellen de oppgir stemmer. Og har sent beskjed til forhandlerne i de tilfeller der det er uregelmessigheter.
Dette gjelder de biler jeg har funnet interessante så det er bare noen få
Som regel svarer de ikke, noen reiser bust, men en har gitt hyggelig tilbakemelding og gitt meg rett:

Heisann

Jeg dobbel sjekket med BMW og du har rett dette er ikke en 2010 modell dette er en 2009. Beklager dette. Takk for opplysningen.
Om du er interessert kan vi sikkert bli enig om noe prisreduksjon.

Med vennlig hilsen
Tarik
Mack Auto As
Jærveien 10
Org.nr; 921 028 105
4319 Sandnes
Tlf: 944 78 053

En stor stjerne i margen til Mack Auto AS
mishka
21.05.2020 kl 12:41 268

Dette med årsmodell tror jeg er omtrent bare noe man holder på med i Norge. Jeg kjøpte f.eks. i sin tid en Mercedes E240 (211) på premieredagen i mars 2002 og den ble levert i juni samme år. Den ble i Norge kalt årsmodell 2003. Ofte kalles alt som produseres etter fellesferien for neste års modell. I Tyskland og jeg tror mange andre land så er det en ting som gjelder, og det er første gang registrert. I tyske bilannonser forkortet EZ for erstzulassung. Så får folk selv finne ut av hvilken versjon det er. Det gjøres forbedringer i ett sett ofte midt i året. Og noen ganger selges det 2 år gamle biler som er nye, såkalte overliggere. De som går motstrøms i Norge er bl.a. Toyota. Der er koneskvent regitreringsdato det de kaller årsmodell. Konas Prius ble kjøpt i Desember 2009 og er en 2009 modell.

Kan man ikke lese direkte ut fra VIN nummeret hvilken årsmodell det er snakk om?

En liten stund var jeg daglig leder for et bilverksted som var merkeverksted for tre produsenter.
En gang fikk vi inn noen biler som ble solgt som nye, men som var så gamle at reg rem skulle byttes på alle sammen før de ble levert ut. Tror ikke noen nevnte dette for kundene. Mener at de var ca tre år gamle. Årsmodell blir i mine øyne ikke senere bare fordi man ikke fikk solgt bilen før.
Redigert 22.05.2020 kl 22:19 Du må logge inn for å svare

På BMW står vel året og produksjonsmåneden på en klistrelapp på dørstolpen?