Porsche Taycan - en slags milstolpe i bilhistorien.

https://ev-database.org/car/1116/Porsche-Taycan-Turbo-S#charge-table

Det skrytes mye om bilen.

Mine innvendinger er litt vel tung. 2295 kg i tom tilstand. Høy pris.
Rekkevidde burde vært mer. Men vi er foreløbig i 2020.
Mht. lading så virker det å bli mer og mer overgang til å lade
fra fx 20 % - 80 %. Eller 30 % - 70 %. Dette sparer visst
batteriet, og ladetiden blir betydelig redusert.

Dette er ingen hovedbil, men en nr. 3 eller nr. 2 bil. Til det er den
for upraktisk.

Til gjengjeld er den nok supermorsom å kjøre. Akselerasjonen er
absurd med 0 - 100 på 2,8 sek. De færreste tør vel å kjøre så
fort ? Men litt tung vil jeg tro den oppleves som.

Har kjørt Tesla Model S med stort tungt batteri, og den var litt
hemmet av at den var litt tung.

Men disse tingene er på rett vei. Det blir nok lettere batterier,
med lengre rekkevidde, og som lar seg lade raskere med
flere kilometere tilgjengelig enn tidligere.
Høyere produksjon vil også få ned prisene.

Vi går en spennende fremtid i møte.

Energieffektiviteten er en helt annen enn i en bil med
forbrenningsmotor. Og bilen er mye mindre komplisert
enn en bil med forbrenningsmotor. Trenger mye mindre
vedlikehold og reparasjon.

I Norge bør vi søke å gjøre drift av ELbiler rimelig. Som et
ledd i å gjøre vårt kostnadsnivå lavere, og dermed mer
konkurransedyktig.

Lavere vekt reduserer vel støy og veislitasje litt også.
Redigert 21.05.2020 kl 18:10 Du må logge inn for å svare

https://www.youtube.com/watch?v=0vq6KEOIiMg

Her Doug DeMuro's video om bilen fra desember 2019.
Registrer ansiktsuttrykket hans når han virkelig tester
akselerasjonen. Han har testet mange biler, og er dermed
ganske blasert på dette. Så det vettskremte ansiktet hans
bør si sitt. Dette går forferdelig fort ! Ingen tvil, dette går
sinnsykt fort altså. Og det ligger som en klegg på veien.

Kjøreturen på videoen går for seg fra 27.40 min - 32.50 min.
Redigert 21.05.2020 kl 17:35 Du må logge inn for å svare

Porsche Taycan - en ny milstolpe i bilhistorien etter min mening. Denne har bl.a. gir. 2 gir. Dette er noe nytt for moderne ELbiler.
Mer normal bilcockpit. Og ladeuttak på begge sider av bilen. En ELbil for det store publikum som evner å opptre som en sportsbil
på svingete veier. Høy kvalitet på interiøret. Den er mye mer lydløs enn omtrent tilsvarende raske 911 Porscher med forbrenningsmotor.
Den første europeiske ELbilen med slike ytelser.

Jays video
https://www.youtube.com/watch?v=tgWXNL7wAPE

Justin Tse
Fin mht. å vise cockpiten og bruken av den.
https://www.youtube.com/watch?v=p9Khzyz_ivQ

Automann-TV
https://www.youtube.com/watch?v=h0IAgkHpU54
Her gjøres privat fartstest. Blåser rett opp fra 0 til 260
som ingenting. Toppfart 270.

100 - 200 går på 6,9 sek.
Redigert 22.05.2020 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
Gi_Fan
22.05.2020 kl 07:22 1151

"mer lydløs enn omtrent tilsvarende raske 911 Porscher"
Om jeg skal ha Porsche så vil jeg ha lyden av en over 3 liters boxer, ikke noe som høres ut som en overdimensjonert symaskin. Den eneste attraksjonen med Taycan må være (for de som bor i Norge) at man "snyter" skattefuten for 1M+ (for "tilsvarende" ytelse)

Symaskin?
Prøv en. Den har veldig kul lyd til å være en elbil.
Høres mer ut som et romskip.
Har testet og det er ganske tøft faktisk.

Ingen tvil om at dette er en fantastisk bil, elbil er for meg litt for tidlig men hadde vært utrolig gøy å hatt denne, spørsmålet er hvor dyrt det blir å holde når den er noen år gammel og garantien er utgått, er nok dyrt med deler og service selv om man slipper å skifte tennplugger....
Thinky
22.05.2020 kl 15:05 1015

Å ha noe sånt i Norge er litt galskap. Det er ikke rom for at bilen kan utfolde seg her.
Ved ettertanke kan dette hjelpe til å opprettholde fri fart på autobahn. Ihvertfall ikke
barbere fartsgrensen sterkt der, som det har vært litt snakk om.

Reparasjoner og service tror jeg ikke blir så dyrt. For HVA er det å reparere og ha service på ?
ELbilene er jo "uendelig" mye enklere konstruert.
ELbil har også den fordel at fabrikantene står friere mht. å utforme den. Slipper bl.a. drivaksel
tvers igjennom bilen på langs. Kan ha flatt gulv overalt. Ingen kardang, ingen girkasse, intet
eksosanlegg, intet kjølesystem, intet blybatteri, ingen bensintank, ingen vifte.

Det er langt i fra galskap. Tesla 3 Performance er jo like rask fra 0-100 og den er jo like vanlig som lyktestolper langs veiene.
Fet rask bil vekker noe i oss menn selv om fartsgrensen er like trist som en regnværsdag i dette landet.

Jeg har selv den vanligste lyktestolpen av dem alle, Model 3 LR, og kan skrive under på at det er mulig å ha det artig i lovlig fart med den også. Litt pupp ut av rundkjøringer er for eksempel stor underholdning. Man får litt hjelp av body roll i det man går fra venstre- til høyresving og et trykk på pedalen i riktig tid gir et skikkelig klistrete bakhjulsslipp samtidig som man kan gi på fullt og kjenne bilen hente seg inn perfekt. Kunne selvsagt ha ønsket meg track mode, for ekstra moro, men ser for meg at dekkutgiftene fort blir store. :-)

Ellers må jeg si at selv om Taycan helt sikkert er en bedre bil enn Teslas forskjellige modeller når det gjelder opplevd kvalitet og kjøreegenskaper så synes jeg at man må være litt spesielt glad i Porsche for å kalle Taycan en milestolpe. Til å kalles det så mener jeg den tilfører for lite nytt. Porsche har såvidt kommet dit Tesla var for åtte år siden (igjen, med reservasjon for at Porsche har bedre finish og kjøreegenskaper, og ser mer moderne ut enn alle Teslas modeller).
Matsern
22.05.2020 kl 16:34 931

Den raskeste konebilen til tesla, er på 3,6 sek. Du merker forskjellen på 2,8 og 3,5-6, det kan jeg love deg. Tesla s sine longrange er like rask som den raskeste tesla konebilen
Redigert 22.05.2020 kl 16:35 Du må logge inn for å svare

Det jeg forsøker å si er at Porsche Taycan er den første europeiske ELbilen med slike ytelser. Det kan ha
litt å si for europeisk bilutvikling.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_fartsgrenser_etter_land
Europa ligger foran resten av verden på dette med fartsgrenser, veinett og veistandard.

Grovt forenklet kan man si at Europa har 130, Kina 120, USA antagelig ca 115 som slags snitt, Brasil, Mexico, Russland, Australia 110, Japan 100.
Tyskland har fri fart, men anbefalt 130. Polen og Bulgaria 140. Mye av Europa har også et veldig godt utbygd veinett. Og i sentral-europa ikke
så store avstander. Ca 1/3 av verdens befolkning har venstrekjøring.

Tyskland har en stor fordel av sin sentrale beliggenhet i Europa og med sin frie farts Autobahn. Dette muliggjør stor aksjonsradius for
innbyggerne der. Og hvor bruk av bil fort kan gi en større nytte enn andre steder. Men noe av det samme preget fins også i andre
land i Europa.

En Porsche Taycan kommer mer til sin rett på tyske eller sentraleuropeiske veier, kontra i land med 115 eller lavere fartsgrense.
Redigert 22.05.2020 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
mishka
22.05.2020 kl 21:00 843

Sorry, det er helt motsatt. Om du har fulgt leserinnleggene i alle de toneangivende tyske bilbladene de siste månedene så er det nettopp her en Taycan kommer til kort. For med økt fart skrumper rekkevidden inn raskere enn dugget forsvinner i gresset en sommermorgen. Som en leser skrev: Hva skal jeg med en bil som er tom for strøm etter 15 mil på autobahn? Hva skal jeg med en Porsche hvor jeg må kjøre i 120 for å ha nogenlunde rekkevidde? Og på toppen av det hele måtte vente i halvtimesvis på "full tank". Taycan er den perfekte bilen for posører fra Aker brygge som skal på hytta i Hemsedal. ( Det går i 50, det går i 60-70, til nød 80 oppover Hallingdal :-) Da er rekkevidden helt OK.
Redigert 22.05.2020 kl 21:02 Du må logge inn for å svare

Ja slik er det, jeg er selv ikke lenger en person som «må» kjøre fort, og som skal teste grenser og kjøre så fort som overhodet mulig, var nok mer slik da jeg var yngre, men nå er sikkerhet og komfort førsteprioritet.

Men må si at jeg får nesten fysisk vondt i kroppen av å kjøre bil i Norge. Det går så sakte at man ikke tror det er mulig. Så forstår ikke helt hva folk skal med biler som har 4-500 hestekrefter i Norge, med de fartsgrensene og med bilister som attpåtil skal ligge 10-15 km/t under «for sikkerhets skyld», og med nesten bare tofelts veier blir forbikjøring en risikosport.

Hei mishka,
Det er derfor vi har debatt, for å få frem ulike synspunkt, og kunne utvikle nye konklusjoner. Et sted må jo Porsche, VW-konsernet
og tysk bilindustri begynne. Dette er så langt de har kommet nå. Det jobbes sikkert som bare det rundt om i verden for å få frem bedre,
billigere, lettere, ladevennligere og sikrere batteriteknologi. Kjører man langt over 120, så utfører man et ditto transportarbeid raskere.
Det er dette som er deutsche autobahn.
Det må også bygges ut ladenett. Og bli flere ELbiler med tilfredstillende rekkevidde.
Mange kjører kort gjennomsnittlig distanse pr. dag. Slik er det i allefall i mange land.
Da kan man lade om natten.

https://www.youtube.com/watch?v=jOacEYfGCWY

Her en svensk prøvekjøring. Interessant på sin måte.
Jeg er enig i at rekkevidden er begrenset. Men dette jobber man med.
Det kommer nok 700 km rekkevidde og 5 min lading etterhvert.

Denne bilen er et skritt fremover.

https://electrek.co/2020/01/29/first-drive-taycan-is-the-best-porsche-ever-and-yet-just-the-beginning/?fbclid=IwAR2vnnX0nkJ31ULNEUOt_H-dVP6yxsCPaP-6N1rWBtJFmW5qiLf5ffJ93K8
Redigert 23.05.2020 kl 01:55 Du må logge inn for å svare
Gi_Fan
23.05.2020 kl 04:01 706

Har ikke hatt mulighet til å se, høre eller prøve ut Taycan, den har helt sikkert en annet byggekvalitet en de andre batteripakkene med hjul på. Kan være den har bedre lyd også, men sportsbil burde ha forbrenningsmotor lyd.
I min del av verden er (heldigvis) batteribil et ikke-tema. Både på grunn av et strømnett som ikke ville tåle belastningen selv av et par hurtigladere per bydel og på grunn av at naboene mest sannsynlig ville tipse myndighetene om mental-sykdom om jeg skulle finne på noe så vanvittig.
Redigert 23.05.2020 kl 04:03 Du må logge inn for å svare

Hvorfor kjøper folk biler på Auto XO?
Fordi det vekker noe i oss menn.
Fordi man får et begjær.
Det er svært ufornuftig men har man råd og interessen så driter man i det.
Å eie en fet bil med mange hestekrefter er gøy, selv når den bare står på gårdsplassen.
mishka
23.05.2020 kl 09:43 620

Det er helt riktig, men da tror jeg folk velger biler med normal motor. En trend i Tyskland nå er at folk som har nok penger er litt lei av standard nye biler. Det er så mye nye Porsche 911 at det minner om TM3 i Oslo. Nei, det folk som virkelig har penger går for er restaurerte biler. Ofte gamle sportsbiler. Dette har blitt en egen industri. Selv en Mercedes Pagode SL280 fra slutten av sekstitallet går for over 200K. euro. når de er som nye. Bla. Brabus har spesialisert seg på dette:

https://www.youtube.com/watch?v=KrFcxSX7Zbs

https://www.youtube.com/watch?v=QCg2C1biP8Y

Fjordgubben skrev:
"Men må si at jeg får nesten fysisk vondt i kroppen av å kjøre bil i Norge. Det går så sakte at man ikke tror det er mulig. Så forstår ikke helt hva folk skal med biler som har 4-500 hestekrefter i Norge, med de fartsgrensene og med bilister som attpåtil skal ligge 10-15 km/t under «for sikkerhets skyld», og med nesten bare tofelts veier blir forbikjøring en risikosport."

Vi ønsket oss en bil med god rekkevidde, enestående hurtigladernettverk, over middels komfort og grei plass inni og vi ønsket å kjøpe den mens det fortsatt var fritt for moms og éngangsavgift. At bilen har nesten 500 hk er en ren bonus og ikke noe som styrte valget da vi gikk for Model 3. Det morsomme med å kjøre Tesla er jo i tillegg at bilen blir bedre og bedre etter hvert som Tesla sender ut oppdateringer. Med mer og mer innsamlet data fra bilene har Tesla ved to anledninger det siste året sett muligheten til å slippe sperrene enda et hakk og gi oss enda flere hestekrefter.

Men Tesla sender vel ikke skruer i posten slik at den kan bli mer sammenskrudd og ikke knirke?

Nå skal man, selv med Tesla, ha en god dose uflaks for å få et mandagseksemplar. Men hvis man skulle være av de uheldige så blir det fikset. Og morsomt nok så sender de faktisk ut ting med posten. Da de oppdaget at ikke alle kunder kjørte sine biler i California så sendte de ut pakker med skvettlapper som man enten kunne montere selv eller kjøre til nærmeste servicesenter og få montert. Og hvis du får problemer som de må fikse så sender de, hvis mulig med tanke på feilen, ut et mobilt verksted hjem til deg eller til jobben din hvis det passer bedre. Så jo, du kan på en måte si at Tesla sender skruer "i posten". :-)

Men som jeg allerede har skrevet så er jeg ikke i tvil om at Taycan har bedre finish enn Tesla.
Matsern
24.05.2020 kl 09:47 392

Voldsomt med avrunding her da. Den model 3 bilen de fleste har, er på 346hk. Performance har 450hk, ikke 500hk.

Sorry, jeg surrer litt med tallene her, siden de dels forandrer seg til stadighet og i tillegg kan angis på tre mer eller mindre vitenskapelige måter:
1. Oppgitt effekt på motor foran og bak (som selvfølgelig ikke bare kan summeres).
2. Dynotestet effekt på hjulene.
3. Fossilekvivalent motoreffekt ved å finne en fossilbil med omtrent samme vekt og 0-100-tid og bruke dens oppgitte motoreffekt.

Det er vel egentlig dynotestene som er de mest relevante og der hadde Model 3 LR allerede ved norgespremiæren i fjor 367 hk målt på hjulene. Etter det har det vel kommet to oppdateringer som har gitt 5% ekstra effekt hver gang, som da teoretisk skulle tilsi 404 hk på hjulene. Uansett så er effekt rimelig uinteressant. Da er 0-100 og 0-200-tider mer interessant og her kommer jo Taycans girkasse til god bruk.

https://evcompare.io/cars/tesla/tesla_model_3_long_range_awd_performance/

Når man snakker om 450 hk, er det samlet hk som er plassert på drivakslene.
Overraskende at raskeste Tesla Model 3 er så rask. Hva med kjøreegenskapene da ?
Står de i stil ?

0 - 100 på 3,4
Vekt med standardutrusting, transmisson-olje og airconditionvæske : 1847 kilo. (Uten passasjerer og bagasje).
Redigert 24.05.2020 kl 18:19 Du må logge inn for å svare

Kjøreegenskapene til Tesla er ikke spesielt bra.
BMW X6 knuste jo Tesla S med 8 sekunder på en runde på Rudskogen.
Merlin
24.05.2020 kl 19:08 213

Flott bil for bilmagasiner og youtube som ikke selger biler, men opplevelser og fasinasjon. Ingen grunn til at skattebetalerne skal subsidiere et totalt upraktisk transportmiddel som dette. En kjent elbil-youtuber som Bjørn Nyland sier at Taycanen til og med har dårlig aerodynamikk.
Det må snart komme en begrensning på både vekt og ytelse for hva som skal subsidieres av elbiler. Ser frem til at Toyota snart lanserer elbil-tørrbatteriet som gir dobbel rekkevidde evt. halv vekt, betraktelig kortere ladetid, mye lengre levetid og vesentlig billigere.
Redigert 24.05.2020 kl 19:14 Du må logge inn for å svare

Kjører etron til vanlig. Har prøvd taycan. Den er helt jævelig i byen. Er som en 911 turbo S. Hard, stiv, ukomfortabel og en skikkelig drittbil på norgesveier. På rudskogen er derimot begge sikkert artig.