Sykling i fotgjengerfelt

Slettet bruker
21.05.2020 kl 23:31 1347

Disse burde meies rett ned. Driter i trafikkregler og peiser på. En vakker dag sitter du i grillen min.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 06:17 1324

Enig gett. Det er underlig å se hvor hatefulle og aggressive folk blir når de setter seg på en sykkel. Da skal alle regler brytes.

Alle syklister bør bankes hver morgen slik at de husker å overholde trafikkreglene.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 08:42 1305

Reglene er i utgangspunktet ikke så klare som mange tror.
De skal i teorien gå av sykkelen, rusle over gangfeltet, gå tilbake på sykkelen og sykle videre. Helt idiotisk, men greit nok.
Men hvem tror du likevel, med rette, ofte får skylden om man med bil kjører på en syklist, som er myk trafikant?

Regelen med at man skal gå over gangfelt er blandt de reglene som absolutt bør endres. At syklister må ta seg tid til å stoppe, gå av, gå over veien, sette seg på, og evt. sykle videre, mens du i bilen, og alle bilene i kø bak må vente, er absolutt idiotisk.
Jeg mener regelen bør endres til at de som vil kan sykle over. Hvor vanskelig er det å få til dette?
Jeg mener ikke (ikke) at syklistene bare skal sykle over i stor fart uten å se seg for, men at det er rom for endring til det bedre her burde være åpenbart. Det vil alle parter tjene tid på.

Men så har vi disse idiotene med kjepphestene sine da vet du. Dessverre.

Redigert 22.05.2020 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
22.05.2020 kl 08:50 1299

Ser ikke problemet, dersom noen sykler over et fortgjengerfelt foran meg er vel det ett fett for meg, jeg stopper uansett så dersom personen er over fortere fordi han sykler er jo det mye bedre. At de noen ganger sykler rett over uten å se seg for er en helt annen sak, virker som dette er selvmordskandidater men hva vet jeg. Å sykle eller å gå over et gangfelt forutsetter jo at man ser seg for først, og ikke bare buser ut i veien for så å regne med at han i bilen med 100% sikkerhet har sett deg, jeg går aldri ut på gangfelt uten først å sjekke at bilene har sett meg, gjør man ikke det vil man før eller senere bli kjørt ned, og da spiller det ofte ikke noen rolle «hvem sin feil det var».

Også ille med de som sykler i veibanen mens det er gang og sykkelvei rett ved siden av, begriper ikke hva poenget med det er. Man skaper farlige forbikjøringer i trafikken, og man utsetter seg selv og andre for fare. Hvorfor ikke bruke gang og sykkelveien, det var jo derfor milliarder av statlige kroner er brukt til å bygge disse?!
Redigert 22.05.2020 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 08:57 1293

Riktig og modent observert av Fjordgubben.
Kunne også tatt med de smartingene på sykkel som sykler to i bredden.
Jeg kan til en viss grad forstå at sykkelproffene som vil sykle for å trene ikke vil bruke sykkelfelt når de ofte går i svinger, underganger og andre plasser som er uhensiktsmessig når man trener.
Ellers så bremser jeg også for de i gangfeltet, uavhengig om de går, sykler eller hva de gjør. Noe som trolig er nytt siden loven ble laget er jo elektriske rullestoler, sparkesykler, skateboard osv.
(Please ikke si de "regnes som gående," hva? ) Jeg vil påstå at enkelte kan løpe fortere enn enkelte kan sykle. Men det er kanskje ikke tillatt å løpe over gangfeltet i følge smartinger og paragrafryttere?
Slettet bruker
22.05.2020 kl 09:22 1282

Det er helt klart at en skal se se for hvis en sykler over gangfelt siden regelen innebærer at en skal gå over gangfelt ,ikke sykle. Men her i Norge stopper som regel bilistene i god tid når de observerer en syklist som trolig vil krysse veien. Hvis en kommer parallelt med veien så er det vanskelig å kunne se seg tilstrekkelig godt bakover når en vil krysse veien ,så da stopper i hvert fall jeg og tar et overblikk over situasjonen
I Tyrkia derimot, der jeg tilbringer halve året vanligvis, stopper ikke bilene for syklist som vil over et gangfelt. Om det er fordi de anser syklister for luft eller om det er fordi de følger regelen er jeg noe usikker på. Siden fotgjengere også er luft stort sett i fotgjengerfelt som ikke er regulert av lys
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:14 1274

Er et like stort problem alle fotgjengere som går midt i veien på gangveien, eller 3-4 i bredden.
De nekter å gi plass når en annen fotgjenger skal passere. Sikkert de samme som går på t-banen før folk får komme av...

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å gjøre noe så enkelt som å holde seg til høyre i gangveien?
Hvorfor må folk gå midt i veien? Legg merke til at det faktisk ofte er kvinner som gjør dette.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:20 1268

Du, hvorfor har man lært fra barnehagestadiet og opp gjennom hele småskolen at man skal gå på venstre side? Hvor kommer dette fra at man plutselig skal gå på høyre side? Skal syklistene plutselig sykle på venstre side nå eller?
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:33 1263

Gående skal gå på HØYRE side for andre gående på gangfelt og fortau.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:34 1261

Litt enig med Magoo her, men det gjelder vel i veien. Er det gangvei eller sykkelsti så er det vel fritt frem?
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:35 1257

Legg også merke til at kvinner ofte går på den siden av deg som er lengst vekke fra bilveien, de vil alltid gå lengst vekk fra trafikk. Selv om det medfører ekstrem feilgange (på venstre side av andre passerende).
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:36 1254

Nei, da går man på høyre side av møtende gående. Selvfølgelig. Så slipper man den helvetes fomlingen og nølingen. Akkurat som i resten av trafikken.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:37 1252

Gang eller sykkelsti? Har ikke hørt noe om det nei. Går du på høyre side der det ferdes syklister har du ikke sjanse til å verken se eller høre noe som kommer bakfra på samme side. Plutselig stikker en unge ut og blir påkjørt. Eller andre også for den del.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:40 1247

Det er fordi det er kvinner som ikke kan forskjellen på venstre og høyre som jobber i barnehage/barneskole. Alle som ferdes noe som helst sted i Norge holder til høyre.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:43 1242

Det må i så fall være i Velle eller Volle eller hvor du nå kommer fra. Der har man nok øyne i nakken eller hodet bak fram så man kan følge med på hva som kommer bakfra.
Redigert 22.05.2020 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
atnorhe
22.05.2020 kl 10:56 1236

«De skal i teorien gå av sykkelen og rusle over gangfeltet»

Loven sier: Det er tillatt å sykle over gangfelt, men husk at bilistene ikke har vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående der bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du faktisk gå av sykkelen og trille den.
atnorhe
22.05.2020 kl 11:01 1230

«Siden regelen innebærer at en skal gå over gangfeltet, ikke sykle.
Loven sier: Det er tillatt å sykle over gangfelt, men husk at bilistene ikke har vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående der bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du faktisk gå av sykkelen og trille den.

Alltid lurt å ha briller på når en siterer lovverket.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:02 1227

Der nede må man ha øyner i nakken,og være lynrask i bevegelsen,ellers er det fort gjort å bli påkjørt. Ha gjerne reiseforsikringen på baklommen 😜
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:04 1224

"Det er tillatt å sykle over gangfelt, men husk at bilistene ikke har vikeplikt for deg"
Benytter virkelig loven en slik ordlyd?

Jeg tror (gidder ikke slå opp) at det er lov å sykle i gangfelt såfremt det ikke er noen andre i nærheten.

Fjordgubben
22.05.2020 kl 11:05 1220

Grei regel det, selv stopper jeg sykkelen før gangfeltet om nødvendig for å få overblikk, de fleste ganger klarer man å få overblikk mens man sykler så det ikke er nødvendig å stoppe, kommer det ingen biler sykler jeg over, kommer det biler som jeg ser vil stoppe sykler jeg også over, regner med at de fleste?! syns dette er greit da man kommer fortere over ved å sykle og bilisten kan noen ganger unngå å stoppe helt som bør være en stor fordel.

Er det mye trafikk av andre gående pleier jeg vel å gå av sykkelen fordi det ellers kan bli litt trangt og man risikerer å irritere gående som kommer for nær en sykkel i fart.

Mye rart i denne tråden, holder man seg til sunn fornuft og slutter å irritere seg over bagateller kommer man langt uten i livet å vikle seg inn i unødvendige bekymringer og irritasjoner.

Men det virker som utviklingen i samfunnet generelt går bort fra sunn fornuft som strategi, og heller støtter seg på rigide regelverk som summa summarum skaper mer problemer enn de løser.
Redigert 22.05.2020 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
atnorhe
22.05.2020 kl 11:06 1215

Du venter på sjansen til å drepe en syklist, og tror det er helt greit?

Siden du ikke kan trafikkreglene, er mentalt ustabil, og jakter på syklister, bør noen stoppe deg i fra å eie en bil.

Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:19 1206

Man kan da kjøre bil uten å eie den også, ikke få leaser bilen?

Men ingen har etter hva jeg kan se svart på hvem som, ofte med rette, får skylden om en bil kjører på en syklist (myk trafikant)?

Bilførere som kan stoppe, men likevel forsøker å gjøre et poeng av at syklisten skal gå av (tute, pushe, kjøre nærme etc), er han en god sjåfør?
Redigert 22.05.2020 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 12:30 1180

Nei, dette er vanlig praksis i alle normale land som har høyrekjøring. Da går gående til høyre for hverandre. De som ikke gjør det er enten sterkt ruset eller kvinner som vanligvis ikke aner noe om omgivelsene sine og bare tenker på seg selv.
Slettet bruker
22.05.2020 kl 12:32 1179

Nei. Det er motsatt. De fleste syklister hater bilister og gjør alt de kan for å sette bilister i situasjoner der bilistene får skylden. Syklister er ofte bare ute etter å ta bilister. Merkelig hat de har.
Fluefiskeren
22.05.2020 kl 16:51 1153

Og denne syklisten med hat til bilistene blir hatefull mot syklistene når han skifter fra sykkel til bil?

Over en viss alder er nok de fleste både bilister og syklister.
Slettet bruker
23.05.2020 kl 16:23 1112

Men hvorfor går så mange kvinner midt i gangveien - hvorfor kan de ikke holde seg til en av sidene?
Samme når det er 3-4 i bredden så er det ofte kvinner som gjør dette og vil ikke gi plass når det kommer andre.

Hvorfor?