Q1 og Q2-2020

FunTrade
NAS 21.05.2020 kl 23:53 5762

Vi venter en forsinket Q1-rapport, og med alle begivenhetene i NAS fra Q2-startet til nå, så blir det mye gammelt nytt i Q1 rapporten. Mest spenning i denne er knyttet til:

* Disagio på andelen av valuta-gjeld
* Agio på flyverdier vs nedskrivning av flyverdier
* Q1-tap på Fuelhedge
* Driftsresultat for Q1, med halve mars i lockdown


Gjeld:
Hvis en antar at kun 60 mrd i gjeld (av totalt 81 mrd) var i valuta med 15% valutatap, så blir disse 60 mrd til 69 mrd. Og ny totalgjeld 90 milliarder.
Så kan en ta Q2-begivenheten: er 12,7 mrd gjeld er konvertert, og netto gjeld etter gjeldskonvertering blir 77,3 mrd.
Så kommer de 3 mrd med statsgarantert lån på 3,0 mrd, og man er på 80,3 mrd i lån etter konvertering. Mye gjeld er vel da rentefri et års tid. men 80,3 mrd er fortsatt j....mye gjeld.

Så egenkapital:
Den var på 4,1 mrd ved årsskiftet. Så er det tilført 12,7 mrd i gjeldskonvertering nå i Q2. Og emisjon 400M. Samlet blir dette 4,1 mrd+13,1 mrd = 17,2 mrd.

"Brutto Totalbalanse":
Brutto totalbalanse blir da 80,3 mrd + 17,2 mrd = 97,5 mrd

Men så har det jo skjedd aktivitet siden sist, slik at denne bruttoen-skal ned, og det må da skje ved saldering av Egenkapitalen:

Hvis en forutsetter at Agio på 60 mrd i flyverdier er +15%, så kan dette f.eks. motregnes mot 15% nedskrivning av flyverdier, slik at anleggsmidlene består uforandret. Dette er kanskje for optimistisk, jeg tror flyverdiene er mer ned enn valutagevinsten på 15%, men ikke sikkert alt kommer nå i Q1-rapporten.

Men en må trekke fra 1 mrd i tap på fuelhedge, videre kanskje 200 mill i tap i hele Q1 (hvorav 18 dager var i lockdown. Så 400 mill i tap i april, og 400 mill i tap i mai (inkludert da kostnader på 130 mill for emisjonen). Samlet blir dette tap på 2 mrd. Dette reduserer egenkapitalen fra 17,2 mrd til 15,2 mrd

"Netto totalbalanse" blir da 80,3 mrd + 15,2 mrd = 95,5 mrd.

Hvis NAS har lave renteutgifter ut året, og tap på f.eks. 400 mill pr mnd også fra juni og ut året, vil egenkapitalen "lide" nye 2,8 mrd, slik at den ved nyttår er 12,4 mrd, mens gjeld er uforandret. Gjeldsandel av totalkapital blir da ved nyttår 85%.

Helt forenklet dette her og med noen indikative tall. En ser her at selv 5 mrd i erstatning fra Boeing selvsagt hjelper noe, men det er overhodet ikke noen "ny verden" å snakke om. Motsatt så har vi øvrige utfordringer som ikke er tatt med.

Konklusjon: Den storinvestor som eventuelt skulle kjøpe seg skikkelig opp i NAS, kjøper det pt svært dyrt i forhold til hva konkurrentene prises til, og kjøpet innebærer at man får svært mye gjeld med på kjøpet, alt for mye gjeld!

Husk å være klar ved pumpene i morgen kl 09:00
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2020 kl 21:01 1293

På mandag åpner børsen igjen. Bunnfiske i NAS på disse nivåene, flaks jeg rekker å få lønn før denne tar fart igjen til himmelen.!!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 19:54 1344

Da er det svart ja. At leasing selskaper... over 20 stk med ryggen mot veggen, plutselig skal drive flyselskap med stor entusiasme er jo gøyal fantasi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.05.2020 kl 17:43 1411

God underholdning å lese disse trådene her. Når man begynner å trekke inn psykologien hos kineserne eller at investorer tar hensyn til kostprisen sin når de skal vurdere om de skal selge, da er det ganske svart. De som putter penger i dette nå med alle disse lockupaksjene må virkelig elske risiko.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
23.05.2020 kl 17:31 1432

Retningen de siste månedene kunne jo selv bestemor har gjettet seg til så å ha rett i det er ingen bragd.
Når flyene står på bakken så sier det seg selv.

Nå er det andre tider og det er ikke like åpenbart lenger.
Om jeg orker å finne den meldingen om 12-15 måneder er jeg usikker på.
Du får minne meg på det sånn inni mellom 😊
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
23.05.2020 kl 17:03 1462


Nei, det er sjelden jeg har flaks i Lotto. Å tippe kursen i et ultrarisikoselskap som NAS på daglig basis er som å tippe Lotto. Det handler bare om flaks eller uflaks. De fleste mistforstår og tror det har noe med dyktighet å gjøre, og derfor taper de fleste her penger så det renner! Men jeg hadde flaks og TIPPET ganske bra på sluttkursen onsdag og at den ikke skulle under 1,50 ( som ble laveste kurs), så to av tre rett i tipping er jo ikke så verst.

Men RETNINGEN på NAS-kursen de siste månedene, RETT NED, har jeg og svært mange hatt rett i hele tiden. Ikke at det er noe å skryte av, for det har jo vært åpenbart for alle med iq høyere enn skonummeret sitt. Like åpenbart som at kursen skal videre NED fra dagens kurs de neste 12-15 månedene. LANGT NED!

Hyggelig om du henter opp denne meldingen igjen om 12-15 måneder Tigerberget!
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
23.05.2020 kl 16:26 1498

Du traff jo ikke spesielt bra i denne spådommen....
——————————————————————————————
MASTERCLASS
14.05.2020 kl 16:38 3252

Blir faktisk litt spennende å se hva kursen slutter på onsdag 20. mai når 400 MILLIONER ferske NAS-aksjer til kostpris 1,00 kr slippes løs på markedet.
Jeg er nesten helt sikker på at den IKKE slutter under 1,50, selv om den logisk og etter alle økonomiske vurderinger burde gjøre det.
Tipper sluttkurs til onsdag blir 2,40 kr, men at den faller videre til 1,70-1,90 allerede fredag 22. (stengt for Himmelspretten torsdag)
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 12:13 1567

Så enig. Helt utrolig naivitet ute å går blant NAS småaksjonærer. Nå har utenlandske eiere plutselig blitt nærmest det beste som kunne skje med NAS i deres øyne.

Vel vel.. en kan jo slå seg til ro med at så lenge vi har slike aktører på Oslo Børs så blir det lett tjente og nokså risikofrie penger å hente ut der innimellom.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
23.05.2020 kl 11:55 1584


Helt utrolig at noen seriøst kan tro/mene at NAS forsvarer en børsverdi på i nærheten av 10 milliarder i dag, og til og med fantaserer om børsverdi opp mot det dobbelte!

Her har vi åpenbart med "jorda-er-flat-fundamentalister" å gjøre, som ikke er villig til å ta innover seg fakta uansett hva som legges frem av "bevis". Og det er jo de samme folka som hardnakket har forsvart NAS-kursen hele veien ned fra 100 kr +, og tapt bøttevis av penger. Men innse at de har tatt feil?; NEI ikke f..!

Problemene står i kø for NAS de kommende månedene og nærmeste par årene. Selv med den mest positive utviklingen som reelt sett er sannsynlig, så vil det komme flere emisjoner i NAS og flere utvanninger. Det har jo til og med selskapet erkjent selv. Mange babler nå om at Kina har kjøpt seg tungt inn i NAS og hva det kan innebære. Det er bare å glemme de drømmeriene. De nye store aksjonærene i NAS har IKKE blitt aksjonærer fordi de har troen på selskapet, men fordi de hadde en pistol mot hodet; KONVERTÉR - ELLER TAP ALT! Det eneste de som betyr noe for dem fremover er å komme seg ut av dette NAS-marerittet med minst mulig tap.

Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 06:44 1660

18 mrd vil si aksjekurs 6 kroner for Nas. Det er i såfall 6 ganger SAS sin market cap. Tror likevel ikke det er drømmen om bare en dobling fra kr 3 til 6 som driver NAS småaksjonærer, selv om også en slik pris er et luftslott. Det er mer en fraværende innsikt i enkel kapitalmarkedsforståelse som er rådende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.05.2020 kl 00:42 1715

Tja. I mitt hode er en tett dass verdt svært lite.
Men det er ikke alle som bryr seg om dassen til sine bekjente er tett. Det er jo noe man kan score billige poeng på..
Når flyene er i luften er ikke børsverdi på 18-20 milliarder utopi. Avhenger av tiden det tar selvfølgelig
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 00:33 1722

Noen drømmer om at dassen blir verd mer enn Yaras 90mrd i MCAP. Til det er å opplyse at for å forsvare en slik verdsetting stiller Yara opp med 2,5 mrd I driftsresultat i Q1..ligger altså an til 10 mrd i driftsresultat for året 2020. Dassen har aldri eller vil aldri komme nærheten av dette med nåværende strategi og plan.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
23.05.2020 kl 00:24 1734

Problemet nå er at dassen er tett. Verdien gjenspeiler en tett dass! Hva er dassen verdt når vi får åpning?
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
FunTrade
23.05.2020 kl 00:14 1741

Nettopp. Særlig mer er det ikke lett å se at dassen er verd. Tvert i mot.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
22.05.2020 kl 23:58 1753

Effekten koverteringen av leasingforpliktelser har på egenkapitalen kommer jo an på hvor mange måneders forpliktelser som er kovertert, og hvor mange måneder de "bokfører" at flyene står på bakken. Er disse like er effekten 0, er førstnevnte større er den positiv.

Eneste jeg har sett tall på er at de har konvertert leasinggjeld tilsvarende drøye to år til DP Aircraft. (Som eier LN-LNA og LN-LNB) og det ser ut som det er konvertert mest per fly hos disse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 23:29 2953

Kan umulig være lenge igjen til erstatning fra Boeing kommer, da vil vi få en kraftig rekyl.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.05.2020 kl 23:28 2955

Mulig noen kinesere ser verdi i avtalene Nas har på fly...
Eller noen av de andre leasingselskapene..
Det artige er jo at folk flest også vil/satser på at verden kommer tilbake til normalen.
Vil de nye eierne sørge for at Boeing kommer på banen med en erstatning iforhold til Max ?
Jeg tror det, da alle involverte er tjent med det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 23:06 3002

NAS har jo allerede fått godkjent en emisjon til samt utstedelse av en ny konvertibel, så en nedskrivning i den størrelsesordenen går nok bra. De skal vel faktisk ut å selge noen fly også, så da blir jo en eventuell gevinst å inntektsføre. Det er vel bestilt en del nye fly også. Både kjøpe og selge, da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
TomW
22.05.2020 kl 23:03 3007

Av de flyene som Nas solgte før krisen ble de fleste solgt for mer en bokført verdi så det strider vel litt med din mening? At krisen påvirker prisene er klart, men i hvilken grad gjenstår å se. Det kommer selvfølgelig ann på hvor lenge dette varer. Vi får se hvordan reiselysten til folk blir etter et år uten den vante ferien.
Som vi alle vet så har maxene stått på bakken i over et år, hvorfor har ikke disse blitt nedskrevet ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
dreamliner
22.05.2020 kl 22:55 3025

Javel, disse her som driver og verdsetter fly sier at verdien på en 737- 800 har gått ned 5-11%. Det er jo ikke all verden. De sier også at transaksjoner gjøres fortsatt. Det har ikke stoppet opp. Verdsettingen var fra 29. april i år.

https://www.cirium.com/thoughtcloud/how-do-we-approach-aviation-asset-values-in-a-time-of-crisis/
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.05.2020 kl 22:49 3037

Dersom vi sier 3kr og 3 milliarder aksjer.
Tydelig at noen setter pris på dassen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 22:39 3063

Rolf, mens du hele veien har trodd at aksjen egentlig er verdt over markedskurs, så har jeg ment at den skal i dass. 3 kroner og vi er veldig nærme dassen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 22:37 3068

Ja, flyverdiene ligger gjennomgående for høyt i balansene, etter min mening, Det sier meg noe, at knapt noe flyselskap har evnet å tjene penger. Og da snakker jeg om tiden før pandemien som dukker opp med ujevne mellomrom. NAS skulle liksom plutselig tjene penger i år, men det blir vel litt luremus å påstå? Ferdig snakka - kjøp så mange aksjer du orker, men hold deg for god til å lure folk inn i dette tapssluket her.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
dreamliner
22.05.2020 kl 22:28 3094

Nå er dette sannsynligvis en forbigående krise for flybransjen og da tror jeg ikke noen revisorer anbefaler veldig store nedskrivninger på flyene. Før denne krisen startet, i februar, så var det seriøse analyser av verdien på flyene til NAS der man beregnet en NAV på ca. 8 milliarder. D.v.s. etter fradrag for gjelden. Hvis man skal skal skrive ned verdien på flyene så mye som du sier, så er det ikke så mange flyselskap i verden som har positiv verdi og det ser man ikke akkurat på børskursene til flyselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 22:26 3095

Har jo fått rett i det minste. Ser fram til Q1-rapporten til uka. Regner egentlig ikke med flere utsettelser nå.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Strategi
22.05.2020 kl 22:19 3106

Det har jo vært åpenbart lenge at deepshitter-funtrade- og et par til er betalt for å drive kursen ned av en stor aktør.
Dette har pågått i flere måneder.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 22:13 3121

Med nedskrivning av fly og tap i inneværende år og utover i 2021, så har jeg tidligere antatt egenkapitalen negativ med ca 20 milliarder. Jeg mener dermed fortsatt at egenkapitalen er i kraftig minus etter første akt av restruktureringen. Vi får se hvilke verdier revisor kan godta når det kommer til nedskrivninger. De risikerer jo å komme i ansvar. Når de likevel skal kutte ut long-haul, som de aldri har fikset, så kan de selge et fly eller to slik at markedet får etablert en pris. Når det gjelder siste ukes prising, så har det ikke vært noen ny info om konvertering og emisjon. Har vært kjent hele veien.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
dreamliner
22.05.2020 kl 21:53 3150

Er det ikke ca. 3 milliarder aksjer i NAS etter denne restruktureringen? Så da er børsverdien ca. 9 milliarder etter at ca. 12 milliarder av gjelden er konvertert til egenkapital. Det betyr at markedet mener at verdien før restruktureringen var ca. minus 3 milliarder. Hva mener du at verdien var før restruktureringen? Minus 5 milliarder eller kanskje minus 10 milliarder. Man må ha en mening om dette hvis man skal sammenligne kursen på 5 for en uke siden med kursen på 3 i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.05.2020 kl 21:44 3168

OK. Men de har fortsatt mye ressurser.
Så kan du fortsette med ditt. Og fortell meg hvorfor de skal dumpe aksjene sine? De har ikke kjøpt skitne obligasjoner med rabatt. De ser dette som beste løsning for å få tilbake pengene sine.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 21:35 3184

De kinesiske eierne er et firma som driver og leier ut fly. Trenger ikke å ha noe forhold til dem eller ligge i skje med dem for å anta at de vil ha en lynrask exit og redde stumpene. De som holder kursen oppunder kr 3 eller vel de samme som holdt den over kr 5 for en uke siden. Altså folk med svak åndelig forfatning.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.05.2020 kl 21:09 3227

Og hvilken forbindelse har du til disse kineserne?
Tror du de liker å tape penger?
Har vel tidligere ment at det hjelper å ha sterke eiere, men usikker om det er det som holder kursen rundt 3kr.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 19:29 3334

Kineserne har aldri kjøpt en aksje i NAS - de fikk aksjene i bytte mot råtten gjeld. Selger seg antagelig ut ved første anledning etter lock-up. Første milliard aksjer kommer vel 15. juni.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
stein666
22.05.2020 kl 14:55 3499

Unngå lese før du legger deg.
Da blir nattesøvnen til mandag ikke mulig å få.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.05.2020 kl 13:47 3591

De var nok bare innom og hentet litt cash fra småaksjonærer onsdag, fikk vel lurt seg med på emisjonen til 1 krone. De er jo ikke selvskadere og ser jo galskapen i at et flyselskap til 10 mrd med så og si alle fly på bakken og 80 mrd i gjeld bare blir trøbbel.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.05.2020 kl 13:08 3660

Nei, jeg forstod det, du skrev at du ser en oppside på 10 gangen. Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 13:06 3665

Nå som Kina er inne på eier siden så har jeg vanskelig for å se noen nedside med NAS. Her går nok snuta rett opp, akkurat som flymaskinene innen få år
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.05.2020 kl 12:51 3717

Ja, hvis man allerede har begynt å få alvorlige hallusinasjoner også før pensjonen, så kan det sikkert tenkes at man klarer å lure aldrende hjerneceller til å tro at NAS er verd 100 milliarder, forbi Yara i børsverdi og snart på vei mot Telenor etterhvert også, kanskje...
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:50 3813

Er en god inngang på disse nivåene nå. Her er det en 10-doblings kandidat innen 2 år. All inn i NAS, tenkte å pensjonere meg etter profitten og flytter til gran canaria
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 11:39 3861

bjellesauene ringer bjella og sauene følger etter mot stupet...

https://e24.no/boers-og-finans/i/AdoXR3/sissener-fond-og-investor-arne-fredly-inn-i-norwegian-aksjen

ville aldri ha fulgt kakepus inn til slakterhuset LOL
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.05.2020 kl 11:37 3870

Yep, blir spennende å se hva burning cost er ex finanskost et års tid.
Redigert 21.01.2021 kl 01:37 Du må logge inn for å svare