GEOPOLITISK SPENNING

Slettet bruker
FRO 22.05.2020 kl 05:57 1795

Den geopolitiske spenningen (økonomisk og militært) har økt betydelig. La meg nevne to momenter:

• Spenningen i Persiabukta: USA leter nå etter en mulighet for å kunne angripe militære fartøy fra Iran. Målet er å hemme/stoppe skipstrafikken gjennom Hormuzstredet. En slik situasjon vil få oljeprisen til å gå i taket - og dermed kan amerikansk produksjon restarte i god tid før presidentvalget 3 november.

• Kinaviruset- og nedstengningen av USAs økonomi, har medført at spenningen mellom USA og Kina har økt betydelig. Vi går nå mot en fullskala handelskrig. Kina er klar over at USA har et ønske om å ramme oljeproduksjonen til SA gjennom å angripe iranske marinefartøy - og har nå fullt fokus på å få fylt sine strategiske lagre av olje.

SPØRSMÅL: Hvilken effekt vil en delvis nedstenging av SA – og gjenåpning av USA ha i forhold til tankratene?
Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Met1976
22.05.2020 kl 08:51 1509

Tror du er litt i overkant dramatisk mtp SA og Iran men vi vet jo aldri- og når det gjelder handelskrig-oppblussing USA-Kina...Trump er nok bra ivrig på å få Coronaen vekk fra nyhetsbildet etterhvert som det nærmer seg valg-han var mer populær når USA tapte peng så det sang pga krigen med Kina enn han er nå.

Vi skal heller ikke glemme at både corona-oppblussing og kraftig svekkelse av økonomien i store land (se bla dagens tall fra Tyskland og Storbritannia) kan senke oljeprisen kraftig igjen noe som kan gi ny oppblussing av Contango.
Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 09:16 1360

Vel, militære småbåter fra Iran har over lang tid provosert amerikanske krigsskip i området. Det er vel 3-4 uker siden at USAs president gav ordre om å skyte og tilintetgjøre ethvert militært fartøy fra Iran som provoserer amerikanske skip. For USA handler det nå om å finne en anledning som kan rettferdiggjøre et angrep.
Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
oppturen
22.05.2020 kl 09:19 1332

Trump vil nok vinne valget nesten for enhver pris.
Kan en liten krig hjelpe på meningsmålingene så blir det en ekstra motivasjonsfaktor.
USA liker å vise makt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 09:39 1252

Dette blir bare tull og for konspiratorisk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:34 1114

@Keneid:
Nei, dette er ikke konspiratorisk. Dette er facts. Legger ved en link til en av Trumps pressekonferanser hvor dette blir dokumentert. Trump har også twitret om ordren han har gitt amerikanske krigsskip i området. De har fått ordre om å tilintetgjøre ethvert fartøy som provoserer amerikanske skip i området.

https://www.youtube.com/watch?v=RBCpBgIrp_Y

Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
22.05.2020 kl 11:53 1023

Skal ikke uttale meg om mulighetene for noen krig eller krigshandlinger

Men at han vil vinne valget for enhver pris tror jeg på.

Så fint som han har det nå, med å twitre om alt mulig rart, få hele verdens børser til å gå opp eller ned ut fra hva han skriver, bli hørt uansett hva for noe tull han kommer med, og mener nok at han blir beundret som verdens mektigste og beste leder. Det er nesten så jeg tviler på om han kan se for seg et liv etter dette, selv om jeg selvsagt ikke på noe vis kjenner han. Kanskje han innfører keiserdømme eller noe annet like moderne slik at man slipper slike tåpelige valg hele tiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:55 Du må logge inn for å svare