Hafnia - Q1

fastinvest
HAFNIA 22.05.2020 kl 09:19 14040

Tirsdag 26 mai kommer Q1 og tallene vil være fantastisk.
Ratene er i dag utrolig god selv om de ikke er like gode som for noen uker siden er de enda veldig gode.
I sommer vil man fly mindre og kjøre mer noe som er positivt for produkt tankers.
Break even på $13.000 i snitt på flåten.
Ratene i dag:
MR 37: 13900
MR 38: 10100
LR1: 33500
LR2: 43900
Handy: 62474

Selskapet tjener store summer og vil gjøre det i årene som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.06.2020 kl 20:14 4284

angrer du på at du ikke kjøpte i dag? jeg gikk inn i Hafnia i dag og går short stng nå.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2020 kl 21:04 4232

Kjøpte litt Hafnia før slutt i dag
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.06.2020 kl 23:06 4174

smart. STNG steg over 10% og har gått bedre enn Hafnia den siste uka, så her er det mye å hente inn.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
bellx
09.06.2020 kl 15:04 4078

Har ikke hafnia den største oppsiden iflg.div analytikere? Gikk vel på børs for ipo kurs 24.40 som skulle være gunstig.burde henge med de andre aksjene i samme sektor.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.06.2020 kl 15:06 4096

Ifølge Pareto ihvertfall. Cleaves mente det samme før de endret prisingsmodell. Ikke så mange norske aksjer å sammenligne Hafnia med siden de kun har clean tankers. Men STNG, ASC og DSSI steg alle bra i USA i går.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
09.06.2020 kl 16:47 4055

Cleaves satte kursmålet til 11, hvilket er (rett under) operational cash-flow alene... Med andre ord så ser Hannisdahl bort fra HELE dagens NAV...

Pareto på sin side har kursmål på 24,8.

Hvem som får rett i det korte bildet aner jeg ikke, men det viser vel litt om potensialet i hvert fall (etter hva jeg kan se så trader Hanfia på en PE på ca 3 for Q1&Q2 alene, men hvem vet hva Q3 og Q4 bringer)
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.06.2020 kl 12:53 3950

endelig en mer aktiv kjøperside i dag og høyere volum enn de siste dagene.bør ligge an til en rekyl her.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
18.06.2020 kl 10:33 3750

Synes vi skal holde liv i denne tråden, selv om ratene er lave for tiden. Det vil jo snu seg før eller siden. Minner om break even på $14.182 i snitt på flåten.
Ratene pr.17.6. fra Poten & Partners:
MR37 USD 18.800
MR38 USD 7.200
LR1 55 USD 9.300
LR2 75 USD 18.500
Noe svakere fra foregående notering. Det er lite omsetning i aksjen. Teknisk omsettes den på et støttenivå rundt 15,00. Den bør kjøpes og holdes på litt sikt mener jeg.

Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Omega33
18.06.2020 kl 12:32 3706

Enig i det. Produkttank har falt mye i det siste.
Det ser ut til å være en del store handler på gang i dag. Er de store spillerne på vei tilbake og inn igjen?
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fastinvest
18.06.2020 kl 13:54 3674

Prisene vi ser i dag er uansett ikke aktuell ettersom Hafnia trolig er 90% fullbooka for Q2.
Det er ratene i Q3 som er mer spennende. Tviler at de signerer long kontrakter på dagens nivå og helger velge å kjøre spot i Q3 med mindre ratene ikke får en kraftig oppsving. MR ratene er vel ok men uansett vil Q2 bli bedre en Q1.
Tror nok vi skal videre ned men velger å sitte. Kjøper kraftig om vi kommer ned mot 12kr som er laveste kursmål
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
18.06.2020 kl 13:57 3694

SCORPIO TANKERS: DEKKET 93% AV LR2-DAGER TIL USD 47'/DAG, 26% I 3.KV TIL USD 29,3'/DAG
Oslo (TDN Direkt): Rederiet Scorpio Tankers har dekket 93 prosent av driftsdagene for LR2-skipene i andre kvartal til gjennomsnittlige tidscertepartiekvivalente rater (TCE) på rundt 47.000 dollar pr dag, og har dekket 26 prosent av dagene i tredje kvartal til en TCE på 29.300 dollar pr dag.

Det fremgår av en oppdatering fra Scorpio Tankers torsdag.

Videre har rederiet dekket 95 prosent av dagene for LR1-flåten til en TCE på 35.500 dollar pr dag i andre kvartal, og dekket 16 prosent av dagene i tredje kvartal til rater på 28.700 dollar pr dag.

For MR-skipene er 93 prosent av driftsdagene i andre kvartal dekket til en TCE på 21.700 dollar pr dag, mens 13 prosent av driftsdagene i tredje kvartal er dekket til en TCE på 17.000 dollar pr dag.

Videre er 92 prosent av driftsdagene for handymax-skipene dekket til en TCE på 17.500 dollar pr dag, og rederiet har dekket 30 prosent av driftsdagene i tredje kvartal til en TCE på 15.000 dollar pr dag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Grylls
18.06.2020 kl 16:18 3661

Prisene er aktuelle fordi enkelte oppdrag går langt inn i Q3 om de påbegynnes nå. Og det gjøres avtaler før forrige er avsluttet, og således er det lite positivt å spore. Q3 får bare være en transportetappe hvor de forhåpentligvis går breakeven +, og så begynner kursen og inntjeningen å gå i riktig retning igjen i Q4.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fastinvest
18.06.2020 kl 18:07 3653

Om du leser hva jeg skriver så mener jeg at Hafnia ikke kommer til å signere Q3 kontrakter nå men heller ha båten i spot.
Det vil igjen si at det er Q3 spot prisene som gjelder for Q3 og ikke "dagens" priser
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
18.06.2020 kl 19:41 3621

Intervju/webcast med Robert (STNG) nå. Han sier at Q3-ratene er 50% høyere enn normalt (Q3 er årets svakeste tross alt) og at han tror at vi kanskje kommer tilbake i Q4, dvs at destockingen kanskje allerede er i ferd med å være over (for produkt). Høres for godt ut til å være sant, men om så er tilfelle så har nok Mr Market noe "catch-up" å gjøre gitt... (og da går vi forhåpentligvis tilbake til "stabilt høye" rater som ga mye høyere aksjekurser enn "ustabile ekstremt høye rater")
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Grylls
19.06.2020 kl 00:02 3558

Om du selv leser hva du skriver så ser du at det ikke henger på greip. De har allerede oppdrag som går inn i Q3, så hvorfor skulle ikke dagens priser gjelde?
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fastinvest
19.06.2020 kl 08:56 3514

Q3 har jo ikke starta enda så hva spot prisene er da vet man ikke.
Man kan signere lengere kontrakter for f.eks Q3, Q4 osv men jeg tror Hafnia ikke vil signere kontrakter på dagens rater.
Ser du Scorpio så melder de om Q3 kontrakter som er inngått på en langt høyere rater en hva du ser i spot markedet i dag noe som igjen sier meg
at de ikke signerer Q3 kontrakter på dagens nivå.
Du får tro hva du vil men jeg velger å tro at dagens rater ikke påvirker regnskapet til hafnia med mindre de varer inn i Q3
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
19.06.2020 kl 08:57 3717

HAFNIA: STØTTER MER KONSOLIDERING, VIL INNGÅ NYTT PRODUKT-SEGMENT
Oslo (TDN Direkt): Hafnia støtter ytterligere konsolidering i produkttank-segmentet. Rederiet vil snart inngå et nytt produkttank-segment med sammenlignbare selskaper i industrien.

Det fremgår av en pressemelding fra rederiet datert torsdag.

Med denne ukens aktivitet, med henvisning til blant annet det strategiske partnerskapet mellom Norden A/S og Diamond S Shipping (Se TDN Direkt-artikkel 16.06.2020), skriver Hagnia at industrien er mer robust samtidig som at sektoren jobber for å balansere mellom tilbud og etterspørsel i lys av redusert oljekonsum.

"Hafnia ser noe positive markedssignaler som peker mot en bedre innhenting ventet av de fleste, med flyselskaper, virksomheter og kritisk infrastruktur som gjenåpner raskere enn ventet i mange deler av verden", heter det i meldingen.

Hafnia vil snart gå inn i et nytt produkttank-segment med sammenlignbare selskaper i industrien, etablert under navnet "Hafnia Specialized". Virksomheten vil håndtere tonnasje under 25.000 dødvekttonn, og selskapet vil frigjøre mer presis informasjon i løpet av de neste ukene.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Grylls
19.06.2020 kl 11:52 3657

"Du får tro hva du vil men jeg velger å tro at dagens rater ikke påvirker regnskapet til hafnia med mindre de varer inn i Q3"

Skylapper på der altså. Hvis de har skip som blir ledige for nye slutninger, så kan de ikke bare vente og se an...

Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.06.2020 kl 12:06 3642

Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre;
Jeg tolker fastinvest dit hen at h*n ikke tror at Hafnia vil inngå noen TC nå, og at dagens spotrater derfor ikke er relevant (skjønt vi er så nær Q3 nå at selv inngåtte spotrater for Q2 fort vil blø inn i Q3)
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
19.06.2020 kl 12:41 3612

Usikker på akkurat hva dette innebærer for oss som aksjonærer, men bet meg spesielt merke i bisetningen "Hafnia ser noe positive markedssignaler som peker mot en bedre innhenting ventet av de fleste". I utgangspunktet bare bla-bla, men ref intervjuet med Bugbee (STNG) i går hvor han sa at det for han virker som at destockingen (for produkttankere) har gått mye raskere og at vi kan være tilbake til et normalt marked (for produkttankere) allerede i Q4. Er det dette Hafnia prøver å formidle?

Høres fortsatt alt for godt ut til å være sant. Noen som har fanget opp noe (for eller imot) fra andre redere i det siste?
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
19.06.2020 kl 12:58 3596

Det står vel på at verdens industriproduksjon og aktiviteter som f.eks. flyreiser tar seg opp. Det kommer utover året, og kanskje fortere enn først antatt. Det er vel det de prøver å si. Jeg tror det lurt å ha en posisjon i Hafnia, i påvente av bedrede markeder for produktene.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fastinvest
19.06.2020 kl 13:17 3577

Ja du har forstått. Men husk at Q2 er så og si fullbooka og Scorpio har en del signeringer for Q3 på høye rater.
Jeg velger derfor å tro at de ratene vi ser nå ikke påvirker Hafnia med mindre de holder seg inn i Q3 noe de fort kan gjøre.
Poenget var at Hafnia har trolig signert noen Q3 på gode kontrakter og velger å kjøre spot på resten.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.06.2020 kl 16:07 3403

Det virker bunnløst i amerikansk-noterte tankaksjer. STNG er nå nede på bunnen fra mars. Hafnia holdt seg bra i dag sammenlignet med det, så solgte meg ut for å ha cash til å kjøpe andre tankaksjer som faller kraftig. Begynt å plukke forsiktig i STNG nå.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
24.06.2020 kl 17:15 3372

Jeg synes HAFNIA viser små styrketegn, ved at den har konsolidert på 15-tallet i en uke nå. Dette er et støttenivå. Aksjen har nesten ikke vært notert under 15 tidligere. Volumene er beskjedne i forhold til tidligere i år. Dette er et godt risk/reward kjøp på noen måneders sikt.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
24.06.2020 kl 17:50 3346

STNG er ned 7% i USA, og jeg plukker forsiktig der. Tviler på at norske tankaksjer blir uåpvirket av blodbadet vi ser i USA.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
25.06.2020 kl 17:02 3238

Synes dette var interessant utsagn m.h.t. produkttank.

Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities ser et svakt tankmarked på kort sikt, men meglerhuset mener sektoren er solid posisjonert inn mot vintersesongen, ifølge en tanksektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Clarksons Platou estimerer nå VLCC-rater for tredje og fjerde kvartal 2020 på henholdsvis 35.000 og 25.000 dollar pr dag. Rate-estimatet for 2021 oppjusteres med 5.000 dollar pr dag til 35.000 dollar pr dag, mens 2022-estimatet holdes uendret på 40.000 dollar pr dag.

På kort sikt mener analytikerne at produkttank-rederiene er bedre posisjonert til å dra nytte av den gradvise bedringen i oljeetterspørselen samtidig som at raffinerier sannsynligvis øker gjennomstrømmingen, som leder til mer tilgjengelighet av produkt-laster.

"Vi forventer at denne økte raffineri-gjennomstrømmingen initielt vil utnytte eksisterende råoljelagre, som dermed fører til en bedring i produkt-handelen først, før det leder til økte bevegelser i råolje når lagrene tømmes", skriver Clarksons Platou.

Den svakere råoljetank-etterspørselen på kort sikt vil sannsynligvis legge et press på alle tank-segmentene, men produkttank-eiere vil imidlertid i det minste ha høyere utnyttelsespotensial, skriver analytikerne.

Meglerhuset peker videre på at antall nybygg-leveringer er ventet å tilføre 3,5 prosent til den eksisterende flåtekapasiteten i 2021, før man justerer for skroting, mens oljeetterspørselen er ventet å vokse med 6,2 prosent.

"Samtidig som at oljemarkedet i økende grad ser posisjonert ut til å nå en balanse innen utgangen av 2020, er tank satt til å se en betydelig økning i flyt av laster neste år og fullt delta med oppsvinget i oljeetterspørselen, argumenterer vi", heter det.

Det virker dermed sannsynlig at produksjonskuttene i Opec+, som varer til april 2021, vil bli avviklet tidligere enn ventet, tilfører analytikerne.

"Alt i alt ser vi et svakt marked på kort sikt, som så vil vike unna for et mye sunnere marked de kommende kvartalene", skriver Clarksons Platou.

LK finans@tdn.no
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
t553136
25.06.2020 kl 20:22 3184

Men Hafnia har ikke Vlcc.
De sliter med veldig dårlige rater på L2, L1 og Handy dette er ikke Fro Hunt Adsc
Får et godt Q2 i august men tror utbytte blir magert pga vanskelig Q3 og Q4
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
30.06.2020 kl 11:00 3026

For å sitere utdraget Tøff hadde; "På kort sikt mener analytikerne at produkttank-rederiene er bedre posisjonert til å dra nytte av den gradvise bedringen i oljeetterspørselen samtidig som at raffinerier sannsynligvis øker gjennomstrømmingen, som leder til mer tilgjengelighet av produkt-laster".

Bugbee (STNG) tror at (produkt) tankere er tilbake til et normalt market i Q4, og Hafnia har også antydet at destockingen har gått mye raskere enn forutsatt. Ratene er dårlige nå, vi er jo også inne i lavsesongen, så spørsmålet er jo hva ratene blir i Q4 og fremover.

Har de alt på spot og spot holder seg dårlig så kan det hende at de holder igjen litt på utbyttet, men det er heller ikke sikkert siden policyen er 50% av net income og Hafnia bør sånn sett allerede ha en fin buffer selv om de opprettholder policyen sin og deler ut 50% av det saftige Q2-resultatet. Utbytte for Q3 må vi nok forvente blir fraværende eller marginalt, mens Q4 er mer spennende/usikkert.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
30.06.2020 kl 11:53 2999

Ratene fra Pollen & Partners i går viste små forandringer, så foreløpig må vi vente i tålmodighet. Ratene er lave, men for noen tanksegmenter er det fortsatt nokså nær cash break even, så jeg tror ikke rederiet taper penger. Hafnia ser ut til å ha nådd bunn ved 15.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Grylls
30.06.2020 kl 12:06 2983

Lite omsatt, falt 1kr i dag. Noen får nyheter før jeg får :/

Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
30.06.2020 kl 12:16 2973

Jeg ser at 15 holdt ikke i dag. ikke bra. Resultatet kommer 14. august. Det blir nok et bra 2.kv., med utbytte. Så er det veien videre. Jeg foretrekker å sitte stille.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Grylls
30.06.2020 kl 12:22 2959

Sant.

Er roboter i spill her også, mulig noen forsøker å presse ned prisene så de kommer inn billigst mulig. Liten tvil om at denne er på salg nå.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
01.07.2020 kl 12:40 2866

Rettelse: Resultat 2.kv.: 28.august
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
bellx
01.07.2020 kl 20:59 2803

Gikk på børs med ipo kurs 24,har falt alt for mye.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.07.2020 kl 21:10 2788

Tok pent imot på støtten fra mars og viser klare tegn til vending. Nå stiger både STNG, ASC og DSSI kraftig i USA også, så kan bli en ny bra dag for Hafnia i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
02.07.2020 kl 08:53 2717

Det er grunn til en viss optimisme her nå. Ser ut som Hafnia skal lukte på 16 i dag. Da har vi faktisk en vending med positive signal i MACD, men det er litt tidlig å fastslå. Ratene har vært stabilt lave de siste dagene, men noe kan være i emning?
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Tøff
03.07.2020 kl 09:43 2645

Det virker som om Hafnia nå har gjordt en klar vending. MACD indikatoren har krysset med en klar "bull cross", positivt momentum. Det gjenstår å bryte RSI på 50, som er en indikator på at oppgangen er i gang for fullt. Volumet er "moderat". Jeg synes dette er tilfredsstillende, akkurat det jeg har ventet på. Enjoy the ride.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.07.2020 kl 09:51 2631

Mange og uforståelige svingninger i tankaksjer om dagen. STNG steg kraftig på onsdag men falt rett ned igjen i går. Den har falt enda mye mer enn Hafnia, så jeg tok gevinsten i Hafnia i går og flyttet over i STNG. Men fortsatt fint driv i Hafnia i dag.

https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=No%3Ahafnia&x=39&y=9&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=stng&comp=stng&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
ks1977
03.07.2020 kl 12:42 2572

Jeg har ikke mye kunnskap om TA, men Bugbee trodde jo at produktsegmentet ville gå tilbake til normalt market innen/ila Q4 - og Hafnia hadde også en PR forleden hvor det også stod at etterspørselen tok seg opp mye raskere enn hva en kunne forvente. I så måte så ville det gitt mening om vi ser en oppgang nå, men jeg har ikke noen formening om når Mr Market snur.
Redigert 20.01.2021 kl 18:47 Du må logge inn for å svare