Kunder trapper opp


Oslo (TDN Direkt): Eukor Car Carriers, som er en del av Wallenius Wilhelmsen Group, ser nå kunder gradvis starte opp driften rundt om i verden og selskapet planlegger nå å trappe opp aktiviteten i det tempoet som kreves.
Det fremgår av en oppdatering fra Eukor fredag.
Rederiet skriver videre at de nå ser at de fleste fabrikkene i verden, inkludert Europa og Nord-Amerika, begynner å åpne opp igjen, men at produksjonen er på svært lave nivåer. Selskapet understreker at de fortsatt mangler en ordentlig produksjonsoversikt over enheter som skal bli skipet.
Wallenius Wilhelmsen eier 80 prosent av EUKOR, mens Hyundai Motor og Kia Motors eier 20 prosent.
(Se også TDN Direkt-artikler 08.05.2020 og 24.04.2020).
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Matsern
22.05.2020 kl 12:00 1108

Oslo (TDN Direkt): Golden Ocean-aksjen fortsetter den positive utviklingen på Oslo Børs denne uken. Capesize-raten lå torsdag på 4.196 dollar pr dag, opp 6,2 prosent sammenlignet med dagen før, ifølge en liste fra Pareto Securities.
Cape-ratene har dermed steget med over 110 prosent over den siste uken, men er fortsatt på svært lave nivåer. Til sammenligning er kontant breakeven for Capesize-skip på rundt 13.000 dollar pr dag, ifølge Kepler Cheuvreux.
Pareto Securities skriver i en rapport fredag at det er noe mer positivitet i tørrlast-markedet, og viser blant annet til at en megler omtaler markedet som "bullish". Dette er imidlertid etter meglerhusets syn noe overdrevet ettersom ratene forblir under driftskostnadene (opex).
Arrow Shipbroking Group skriver at det er ventet normale volumer fredag, og at aktiviteten over helgen er ventet å være lav på grunn av offentlige helligdager i Storbritannia og Singapore på mandag, ifølge en rapport torsdag kveld.
Clarksons Platou Securities skriver at både stålpriser og jernmalm-kontrakter handles opp denne morgenen, sannsynligvis hjulpet av forventninger om at de kinesiske obligasjonsutstedelsene vil bli rettet mot investeringer i infrastruktur.
"Vårt syn er at med kinesisk økonomisk stimuli som kommer dette året, spesielt for konstruksjonssektoren, bør det være mulig å forvente høyere jernmalm-import fremover på bakgrunn av økt ståletterspørsel", heter det i en rapport fredag.
Meglerhusets bekymring er derimot at den brasilianske jernmalm-eksporten vil forbli relativ lav på kort sikt.
"Dermed vil sannsynligvis ikke Capesize-markedet få tonnmill-effekten som er nødvendig for å få fraktratene betydelig opp. Dette bør imidlertid sannsynligvis løse seg selv senere i år", skriver Clarksons.
Matsern
22.05.2020 kl 12:01 1093

OCY jobber nok med noen gode dealer nå. Markedet er i bedring
Matsern
22.05.2020 kl 15:35 907

Ikke lenge OCY handles på 21-22kr, her skal vi opp i ukene som kommer

1: For info EUKOR har ingen skip med OCY. Innen bilskip er det hoegh som er den eneste kunden.

2: følgende er sitat fra din post over //Capesize-raten lå torsdag på 4.196 dollar pr dag, opp 6,2 prosent sammenlignet med dagen før, ifølge en liste fra Pareto Securities.
Cape-ratene har dermed steget med over 110 prosent over den siste uken, men er fortsatt på svært lave nivåer. Til sammenligning er kontant breakeven for Capesize-skip på rundt 13.000 dollar pr dag//

Det er ca 9000 usd pr dag i negativ cash generation. Med andre ord en cape genererer minus 270 000 usd i cash pr mnd. Ingen fest akkurat..
t553136
22.05.2020 kl 21:14 653

Får vente til den er på 20 så er den interessant igjen litt for mye gjeld og usikkerhet omkring DHIRUBHAI-1, FAR SENATOR og FAR STATESMAN de to siste koster mye å ligge utenfor Australia og ikke gjør noenting lol