Feil og manglende blinking i rundkjøringer

Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:23 8843

Folk som ikke blinker seg inn i rundkjøringer er tullkuker og burde bli fratatt lappen. Det er ekstremt irriterende å stå og vente på møtende kjøretøy i en rundkjøring fordi man ikke vet om de skal helt rundt eller rett fram siden de faen ikke blinker uansett.

Å blinke ut av rundkjøringen kan også være greit, men ikke på langt nær så nødvendig som å blinke inn og holde blinklyset på til venstre til man har passert alle utkjørslene. Skal man rett frem eller ut første avkjørsel så blinker man seg ikke inn.
Redigert 24.06.2020 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:06 804

En U-sving i et kryss er vel ikke akkurat det som anbefales vel....
ladaen7,30
24.05.2020 kl 23:12 801

Det er vel et par her inne som ville hatt problem å komme gjennom kjøreskolen om de prøvde i dag.
Da de får beskjed om å blinke til venstre i en rundkjøring, noe de lærer i dag, så parerer de bare med "hvor står det i loven da, du har feil".
For en komisk diskusjon.....
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:22 793

Ikke komisk, man får bare begrunne hvorfor. Hvor er logikken? Kom med en logisk forklaring, få det inn i lovs form og jeg skal følge loven.

Skal de som har tatt førerkort tidligere ta nytt førerkort mener dere pga. noen MENER noe annet enn tidligere? Forbanna vås. Ingen lov. Utføres ikke.
ladaen7,30
24.05.2020 kl 23:29 792

Skal de som har tatt førerkort tidligere ta nytt førerkort mener dere pga




Det er bare snakk om å innrette seg etter nye kjøremønstre, og å blinke i en rundkjøring er et slikt grep for å få bedre flyt i trafikken, ikke lovpålagt men hva har man å tape på å gjøre det?
På kjøreskolene lærer de dette i dag pluss flere ting som ikke nødvendigvis er lovpålagt, så det spørs hva kjørelæreren ville si til en slik innstilling.
Kunne ende med en anseelig mengde timer slik.



https://www.youtube.com/watch?v=j3WhpwOx3ko



Enkelt og greit......
Redigert 24.05.2020 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:38 789

Gi meg en eneste logisk forklaring på HVORFOR? Det ser ut som dere kjøper alt uten å spørre. Blir bare en vane å følge. Omtrent som å si schjøtt og schylling. Hvem og hva vil dere opplyse med å blinke til venstre i en enfelts rundkjøring?
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:50 781

Man stryker itte på oppkjøringen om man itte blinker tell venstre.

Lurer man på om noen skal ut av rundkjøringen, så greier man å kjøre inn i rundkjøringen før døm har passert avkjørselen, med mindre man har elendig akslerasjon gett. Så er itte vits å blinke i rundkjøringer i det hele tatt.
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:53 779

Det største problemet med rundkjøringer er at noen tror de har forkjørsrett framfor andre og peiser inn i rundkjøringen i alt for stor fart.
Slettet bruker
24.05.2020 kl 23:55 777

Det største problemet er døm som bremser ned tell nesten 0 selv om det er klar bane.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:01 770

Jo, men det skyldes ofte at de er redde for de som tror de har forkjørsrett pga. farten. Ta f.eks en innfart har 70 km inn mot rundkjøringen mens to andre har 50. Det virker idiotisk men har eksempel på det...
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:07 768

Man stryker på oppkjøringen i siviliserte byer hvis man ikke blinker korrekt til venstre i rundkjøringer.
Husker vi fikk beskjed av kjøreskolen om at det var litt forskjellig praksis hos sensorne på oppkjøringen når det gjaldt blinking i rundkjøringer. Alle sensorene krevde blinking til venstre hvis man skulle av i 3. eller 4. avkjørsel, men noen krevde også blinking til høyre når man skulle ut. Da fikk man en heads up av kjørelæreren før oppkjøring hvis det var en slik sensor som krevde blinking til høyre også.
Slik er praksis i oppegående fylker med lave skadetall i trafikken. Hordaland/Vestland som konsekvent blinker feil (kun til høyre i rundkjøringer) har Norges høyeste dødstall i trafikken.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:10 765

Det er i praksis ingen som dør i rundkjøringer din tullkuk.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:12 761

Det viser at hordalendinger som ikke klarer å blinke normalt også er tullkuker som klarer å drepe seg mest i trafikken. At de ikke forstår trafikkbildet i rundkjøringer er å forvente når de også dauer mest i trafikken.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:15 761

Hvor mange dødsulykker kan du vise til i rundkjøringer? Og jeg etterlyser fortsatt dem logiske forklaringen på venstreblinkingen din. Toskeriet ditt om at " noen" krevde at man skulle blinke ut av rundlkjøringen får du framlegge hos politiet hvis du ikke fulgte rådet. Betal boten med glede. Tror ikke du egner deg som fotgjenger en gang.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:22 756

«Det viser at hordalendinger som ikke klarer å blinke normalt også er tullkuker som klarer å drepe seg mest i trafikken. At de ikke forstår trafikkbildet i rundkjøringer er å forvente når de også dauer mest i trafikken» sa jeg. Jeg har rett her.
Redigert 25.05.2020 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:23 750

Je tenker nøkk veistandarden og utbredt narkofyllakjøring er grunnen tell hordalands høye dødstall, itte blinking i rundkjøringer du.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:24 747

Enig gett
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:24 748

Lurer på om ikke mopedister fra Toten har hevd på å kjøre motsatt retning i rundkjøringer? Dem kaller det " hematt att a mor" og skyr egentlig ingen ting. Rart at dem bruker blinklys men....
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:36 743

"På kjøreskolene lærer de dette i dag pluss flere ting som ikke nødvendigvis er lovpålagt, så det spørs hva kjørelæreren ville si til en slik innstilling."

---------------

De kjørelærerne bør fratas lisensen. Hva når disse tullingene som slike sulikker har lært opp kommer til større rundkjøringer med fler felt? En ting er knøttsmå rundkjøringer i Norge med ett felt, da kan fjolsa bare onanere til venstreblinkingen sin og signalisere at her kjører en tufs og vi andre kan le av det. Men hva når slike fjols kommer med venstreblink-onanien sin og det finnes et felt til innafor og et felt utafor der onanisten ligger?, det blir fullstendig kaos. Som sagt idioter av kjørelærere som lærer bort slik tøv bør miste lisensen.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:37 741

Det er storkæll å ta snarveien når man skal tell venstre i en rundkjøring gett.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:52 738

Du burde ikke få ha førerkort, Nethuns. Du mistolker svært enkle ting som SVV og NAF sier.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:53 735

Det at statens vegvesen og NAF sier noe gjør det ikke til noe lovkrav gett. Det døm sier er feil.
Redigert 25.05.2020 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:56 731

Enig med ladaen. Videoen viser hvordan man blinker korrekt til venstre i rundkjøringer.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 00:57 730

Nei. SVV, NAF og jeg har rett. Det er et lovkrav å bruke blinklys for å vise hvor man skal. Jeg har rett.
Vinfrid
25.05.2020 kl 07:59 708

Kanskje liten vits å fortelle til en talentløs debattant som deg Plenbrus, for du har jo rett og vi feil. Men jeg fant frem lovkommentarene til trafikkreglene, altså hvordan loven skal tolkes. Til paragraf 14 (signal og tegn) står det følgende kommentar:

"Som hovedregel vil det heller ikke være nødvendig å gi tegn så lenge en kjører på en gjennomgående forkjørsvei. Derimot skal tegn gis om en vil forlate en slik veg. Det samme vil gjelde i rundkjøring – det gis tegn til høyre før en forlater rundkjøringen, men normalt ikke ved kjøring inn i rundkjøringen".

Men da mener du vel bare at det er de som har bestemt hvordan loven skal tolkes som har feil??? For du har jo rett i alt.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 08:15 702

Nei, her tar du feil. Jeg har rett.
Sotah
25.05.2020 kl 08:16 700

Forøvrig kan fagfolk fortelle at det er regelendring på gang. Det vil komme et påbud om å blinke både inn og ut. Det skal ligge et forslag klart til vedtak hos Stortinget. Inntil videre er det like greit å gjøre det uansett. God tur.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer
Vinfrid
25.05.2020 kl 08:37 696

Plenbrus, hva mener du jeg tar feil i nå?? Tror du ikke at det står det i lovkommentaren?? Eller har jeg endret teksten i lovkommentaren kanskje?? Eller bare mener du at lovkommentaren er feil? I så fall får du ta det opp med myndighetene.

Du må gjerne logge deg inn på juridika.no og sjekke hva som står der. Det krever riktignok abb. men kjenner du en jurist har han sikkert abb. og kan sjekke det for deg.

Slettet bruker
25.05.2020 kl 08:40 693

Jeg har for lengst vunnet denne diskusjonen. Så du tar feil uansett.
Vinfrid
25.05.2020 kl 08:46 688

Sotah, har du noen link til at regelendring er på vei? Tviler sterkt på at det noen gang blir påbudt å blinke til venstre på tur inn i en rundkjøring. I noen land får man faktisk bot om man gjør det. Og man skal ikke lenger tilbake enn 20 år tilbake i tid her i landet så lærte man at man absolutt ikke skulle blinke til venstre i rundkjøringer. Og paragraf 14 (signal og tegn) hadde eksakt samme ordlyd den gang.
Vinfrid
25.05.2020 kl 08:48 694

Plenbrus, du klarte heller ikke denne gang å svare på spørsmålene. En som kun påstår han har rett uten å utdype hvorfor eller legge frem dokumentasjon HAR ALLTID TAPT!!
Slettet bruker
25.05.2020 kl 08:52 689

Nei, jeg har vunnet. Du har tapt.
Vinfrid
25.05.2020 kl 09:05 682

Plenbrus, hva du enn gjør IKKE FÅ BARN!!!. Viktig at mennesket utvikler seg, ikke går tilbake til ape stadiet. Vel, om du adopterer og holder deg unna oppdragelsen går det kanskje bra.
Heks
25.05.2020 kl 09:12 631

Jeg foreslår å kvitte oss helt med disse dumme blinklys. Ingen ville vite hvor den andre skal i en rundkjøring, dito MÅ alle kjøre forsiktigere og dermed har vi færre ulykker i rundkjøringer og for all del sparer vi reserve blinklys.
ladaen7,30
25.05.2020 kl 09:16 629

Hvem og hva vil dere opplyse med å blinke til venstre i en enfelts rundkjøring?



For å varsle om at jeg skal svinge til venstre og dermed sette ned farten, istedet for å bare fyke gjennom som man ofte kan gjøre i en rundkjøring om man skal rett frem.
Skjønner ikke logikken med at du ikke skal vise hvor du skal i trafikken bare fordi det ikke er lovpålagt. Er det noe markeringsbehov ute og går?

Men det er kanskje en trøst at du ikke er alene, det er mange som ikke blinker enten hit eller dit i trafikken.


Her er det en som til og med ikke fikk med seg at det var en rundkjøring:-))

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/04/15/195670596/rakjorer-raste-gjennom-rundkjoring-med-2-8-i-promille-landet-pa-kirkegard
Redigert 25.05.2020 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2020 kl 09:23 627

Du får ikke noe troverdighet av å bli så forbannet når du taper en diskusjon.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 10:11 617

Jeg blinker UT av rundkjøringen og da har du all den infoen du trenger for at du evt. kan kjøre inn. Markering er det vel du som driver med ved unødvendig bruk av blinklys.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 10:13 614

Dårlig sjåfør du altså.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 10:17 615

Nei, men hvis ikke du klarer å komme deg inn i en rundkjøring uten at du ser noen som blinker til venstre så tror jeg du får revurdere dine egne evner i trafikken.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 11:09 601

Jo, du må være en elendig sjåfør som ikke forstår de enkleste regler. Jeg har rett. Du tar feil.
Slettet bruker
25.05.2020 kl 11:35 592

Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. Trafikkreglene som gjelder ellers må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring.

Bruk av blinklys
Som generell huskeregel skal du gi tegn i god tid før du svinger eller endrer av kjøretøyets plassering i kjørefelt, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Skal du til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen og beholder blinklyset på til du har kjørt ut av den.
Skal du rett fram i en rundkjøring, blinker du til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

Skal du ut til venstre for der du kjører inn, kan det i ENKELTE TILFELLER være nyttig for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen endrer du til å blinke til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

Jeg tolker at "enkelte tilfeller" er beregnet på slike som deg.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer
Redigert 25.05.2020 kl 11:36 Du må logge inn for å svare