Ytre Møkkalasset fyr.

Det er fint at dette nedlagte fyret skal gjenåpnes igjen. Det er mørkt på denne kyststrekningen.

Men navnet Møkkalasset kan forveksles med andre steder i Norges farvann. Hva med å kalle
det Kilsund fyr eller lignende, så folk forstår hvor dette er ? Evt. Tvedestrand fyr.

Det er fint å ha et tydelig fyr å navigere etter. Å se lyset rotere på fyrene som er i drift, er også
en fin ting. Skaper god maritim stemning.

Dette var på Dagsrevyen i kveld. Utgitt bok om det også.

Møkkaselskaper har og en dyster historie.
Det var den stasjonen med flest selvmord blant alle fyrstasjonene .
Dersom ,an befinner seg i farvannet akkurat nå med kuling fra syd og sterkt regn kan man forstå at det kunne være slitsomt å være stasjonert der i lange mørke stormfulle høstmåneder uten kontakt med noen som helst.
Thinky
22.05.2020 kl 21:11 332

Men nå er det vel snakk om et automatisk fyr, som klarer seg selv. Det var en svenske Dalén som fant
på noe smart der.

Alle fyr er nå automatiserte.
Men frem til på 70- tallet bodde var flere av disse fyrstasjonene små samfunn. På Oksøy fyr ikke mindre enn tre familier og tilsammen ni barn.
Disse skulle på skole i Kristiansand og på Flekkerøya . Mange strabasiøse båtturer for fyrvokterene og deres familier.
En viktig del av norsk kystkultur og vår historie .
Redigert 22.05.2020 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Garmis
23.05.2020 kl 00:59 215

Viktig og ikke minst noe å lære av. Ikke mye fornuftig å plassere mennesker på slike plasser. Uansett så har møkkalasset sitt navn og historie, det vil være historieløst å skifte ut dette navnet. Vi som av alle ting liker å ferdes på sjøen er avhengig av historiene for å lære andre, og faktisk kunne fortelle historiske skrøner for at uhell skal unngåes. Tilfeldigvis har jeg vært i dette området på sommeren de siste 20 årene, og har overhørt en mengde historier om Møkkalasset. Kanskje ikke alle er sanne, men jeg har verken forlist eller hatt uhell der. Dette kanskje med bakgrunn i alle historiene som har blitt fortalt meg!
Redigert 23.05.2020 kl 01:00 Du må logge inn for å svare