Photocure- Veien til 200 kroner per aksje.

focuss
PHO 01.09.2018 kl 09:46 38072

Sammendrag.
For at en kurs på kr 200 skal rettferdiggjøres ved P/E=20 så må markedsandelen i USA økes til 5,5 % i Top 25 MSA`s eller til 2,2 % i det totale USA markedet

En slags analyse:

Hva skal til for at Photocures aksjekurs går til 200 kr/aksje? Tar vi utgangspunkt i Q 2 salget på 16 millioner nok og antar 4 slike kvartaler så selger PHO Cysview i USA for 64 mill nok på årsbasis.
For de 25 top MSA’s som Photocure i starten fokuserer på er markedet 670 MUSD eller 6 MRD Nok Dette utgjør 40% av det totale markedet i USA som da blir 15 MRD Nok.

Dagens markedsandel i USA
Med ett Q2-18 salg på årsbasis på beskjedne 64 mill Nok så utgjør Photocures markedsandel i 25 Top MSA’s ca 1,1 %. Legger vi hele USA markedet til grunn så er markedsandelen ve Q2-18 lik 4 promille.

Hvor mye må PHO vokse i USA for å prises til 200 Nok per aksje?
Vi kan ta utgangspunkt i resultatet for Q2-18 som for alle praktiske formål var «break even» justert for restruktureringskostnader. Hvor stor markedsandel må Photocure ha for å rettferdiggjøre en aksjekurs på 200 forutsatt en P/E=20?
Jeg «gjetter» på at 20 prosent av inntekter for økt salg går til dekking av ekstra kostnader og 80% havner rett på bunnlinja. For at aksjen skal prises til 200 kr ved P/E= 20 så må Photocure legge igjen 10 kr per aksje på bunnlinjen. Med 21,5 millioner aksjer må salget øke med ( 10X21,5)/0,8 som gir 268 millioner kroner. Så selger vi altså ved Q2-18 for 64 millioner kroner. For å rettferdiggjøre en kurs ved P/E=20 på 200 kr må salget øke fra 64 millioner kroner til kr 64+268=332 millioner kroner.
Hvilken markedsandel har vi ved ett salg på 332 millioner kroner? Det gir en markedsandel i USA på 2,2 % og i Top 25 MSA`s på 5,5 %
Er det mulig å tro på at ikke BLC Cysview skal ta vesentlig større andel av det amerikanske markedet enn dette? Det er nok mulig, men uhyre krevene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.09.2018 kl 21:52 3224

Ja kokken, dette kan fort gå riktig ille. I verste fall kan det rasere likviditeten i familieøkonomien.

Fram til nå, har alt vært forutsigbart og greit. Photocure-posisjonen min har vært som en nyttig salderingspost, og slik at det har holdt formueskatten på et levelig nivå.
Men hvem vet hva som nå vil skje. Skulle dette dra skikkelig i vei, risikerer en stakkar å måtte ta av likviditeten for å betjene formueskatten.

Jeg frykter det verste.
Computum
05.09.2018 kl 16:19 3444

Ja, selgerne har kontrollen. Vil de slippe kursen opp på slutten?
Legoland
05.09.2018 kl 16:02 3490

Ser ut som om OK leker seg. Etter 14:52 er det omsatt utallige smaaposter.
Computum
05.09.2018 kl 15:42 3557

DTT's eneste bekymring er at pessimismen en dag skal slippe taket. Det vil nok ikke være til å holde ut om han en dag tar seg selv i å slippe jubelen løs. :-)
Londonmannen
05.09.2018 kl 15:37 3571

DTT
Beklager at jeg ikke har fått anledning å svare deg tidligere.
Jeg kan forsikre deg om at jeg har pustet rolig i hele dag. Nedturen vi har hatt i går og i dag var vel ikke akkurat overraskende og det kommer nok flere av denne sorten på veien oppover.

Jeg har sjelden, eller aldri tidligere sett noe mer potent case enn PHO. Dess mer jeg setter meg inn i caset dess mer imponert blir jeg. PHO sitter de facto på noe som vil bli gullstandarden for diagnostisering av blærekreft, ikke bare i USA men også flere andre steder på kloden. Og selskapet har ikke mer enn 21,5 mill aksjer. Da sier det seg selv at her skal svært liten markedsandel til før det får enorme utslag på EPS. I tillegg er selskapet gjeldfritt og kan pløye store deler av overskuddet direkte tilbake til aksjonærene i form av utbytter.
I PHO ser jeg for meg tidenes utbyttemaskin på OSE. Intet mindre.
Anmoder dere om å ta frem kalkulatoren og regne litt på hvilke omsetning selskapet får ved 10%, 29%, 30% og 50% markedsandel. Råder dere til å begrense dere til USA for ellers vil dere få stå store tall at det kan bli problemer for kalkulatoren, for ikke å si kunne gjøre dere alvorlig svimle. Lykke til!

Og DTT, ikke bekymre deg for meg. Jeg klarer meg utmerket og nyter livet til fulle!
lengeleve
05.09.2018 kl 15:29 3597

Litt oppgitt da jeg håpet på inngang rundt 53 i dag, men men. Vi får se i morgen eller fredag. Var det ikke motstand rundt 52-53. Tenker den skal ned dit igjen før videre opptur.
Slettet bruker
05.09.2018 kl 10:51 3956

Kursutviklingen for et selskap vil aldri bli lineær; uansett vil det som i PHO nå være en mulig gevinstsikring fra etablerte investorer ( for de svært langsiktige har jo ikke PHO vært noen melkeku til nå), noen litt mer kortsiktige som tar litt gevinst og satser på inngang litt lavere osv. Men når det gjelder PHO så ligger forholdene nå usedvanlig godt tilrette for en rask stigende inntjening og det er sjelden at dette har ligget så opp i dagen som nå er tilfelle og jeg tenker da primært på den vekst man ser med utplassering av scop i USA ( ikke minst det potensiale for bruk av blålys ved flexiscop, refusjonsordninger fra myndighetene osv.) og jeg mener at PHO vil gå med overskudd i både 3. (og 4. kvartal) og at det i 2019 virkelig tar av.
Jeg har hatt betydelig summer inne i alle farmaselskapene på Oslo børs, men har spredt meg på PHO og NANO. Valgte for en tid siden å selge meg ut av PCIB og det var litt flaks for det var i god tid før emisjonsvarselet. BerGenBio kan være en «joker», men risikoen er høy. TRVX advarte jeg om tidlig, men man kan selvfølgelig ikke utelukke at Oncos slår til.
Jeg kommer ikke til å selge mine PHO aksjer fordi jeg ser ikke mange skyene på himmelen der fremover. Likeledes kjører NANO nå et løp som med litt tålmodighet vil gi god kredit for ventetiden.
Redigert 05.09.2018 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
focuss
05.09.2018 kl 10:39 4000

Belletes ord bør ikke forbli ulest.

Jeg ser noen tror oppgangen skyldes smånisser og taxisjåfører. Tror det kan ha noe for seg å lese hva Bellete sier en gang til. Der går det frem at de allerede snakker markedsandel på 20 % og 30% i Turbt. Minner da om at Surveillance markedet er 4 ganger så stort som TURBT. Bellete forteller altså at deres strategi allerede har gitt en markedsandel på 20% i Baltimore-Washington area, en markedsandel som vil dra PHO salget opp i 3mrd og en aksjekurs i området +-2000. Det viser at deres strategi funker. Takk Snøffelen for transcripet og jeg gjengir gjerne ett godt råd fra ham. Hold fokus på ballen (produktet) og ikke på spilleren (kursen)

Transcript fra Q2-webcaseten tidslinje 18:12 til 19:38, Ambaw Bellete:

«Our strategy has been to focus on the top 25 metropolitan areas within the country. So, some of the things we have been able to achieve really from our strategy when I talk about metropolitan statistical areas, let me share with you one example. For example in the Washingthon-Baltimore area we focused on John Hopkins University as our key anchor account within that area. From there we have built 11 other accounts within that Baltimore-Washingthon area. They start seeing loosing patients to John Hopkins, they start seeing patients demanding it within the community, the other hospitals within that community actually start adopting the technology. And they are groing the volumes in that area as well. So those are the things that have been happening. We have also been able to show that in many of those centers where they have adopted the technology e are growing our share within that customer base, now up to 20 percent, up to 30 percent of the TURBT procedures are being done with blue light cystoscopy within those segments of the market place that we are in. That really sets the stage for blue light flexible cystoscopy, beacause those same centers are those that we are targeting for ble light cystoscopy. And the focus has been translated to the same customers that are in our pipeline for blue light surveillance cystoscopy."

dr. Stockman
05.09.2018 kl 10:21 4078

Apropos High Seas så vet jeg ikke om jeg skal tolke den siste uttalelsen positivt eller negativt. Det uttrykkes riktignok at aksjen har lang vei å gå, men jeg liker ikke uttrykket "Å selge seg ut er helt utelukket". Det innebærer jo bare at han ikke har planer om å selge alle aksjene, men kan i verste fall bety at han beholder bare en håndfull.
focuss
05.09.2018 kl 10:13 5165

Jeg ser noen tror oppgangen skyldes smånisser og taxisjåfører. Tror det kan ha noe for seg å lese hva Bellete sier en gang til. Der går det frem at de allerede snakker markedsandel på 20 % og 30% i Turbt. Minner da om at Surveillance markedet er 4 ganger så stort som TURBT. Bellete forteller altså at deres strategi allerede har gitt en markedsandel på 20% i Baltimore-Washington area, en markedsandel som vil dra PHO salget opp i 3mrd og en aksjekurs i området +-2000. Det viser at deres strategi funker. Takk Snøffelen for transcripet og jeg gjengir gjerne ett godt råd fra ham. Hold fokus på ballen (produktet) og ikke på spilleren (kursen)

Transcript fra Q2-webcaseten tidslinje 18:12 til 19:38, Ambaw Bellete:

«Our strategy has been to focus on the top 25 metropolitan areas within the country. So, some of the things we have been able to achieve really from our strategy when I talk about metropolitan statistical areas, let me share with you one example. For example in the Washingthon-Baltimore area we focused on John Hopkins University as our key anchor account within that area. From there we have built 11 other accounts within that Baltimore-Washingthon area. They start seeing loosing patients to John Hopkins, they start seeing patients demanding it within the community, the other hospitals within that community actually start adopting the technology. And they are groing the volumes in that area as well. So those are the things that have been happening. We have also been able to show that in many of those centers where they have adopted the technology e are growing our share within that customer base, now up to 20 percent, up to 30 percent of the TURBT procedures are being done with blue light cystoscopy within those segments of the market place that we are in. That really sets the stage for blue light flexible cystoscopy, beacause those same centers are those that we are targeting for ble light cystoscopy. And the focus has been translated to the same customers that are in our pipeline for blue light surveillance cystoscopy."
Computum
05.09.2018 kl 10:04 5213

Noen får nok litt panikk i det en slik bratt oppgang snur og får det travelt med å begrense tapet på aksjene som ble kjøpt nær toppen. Men det er bra vi får litt avskalling av de mest kortsiktige og kan gå over til en mer bærekraftig oppgang. Mot slutten av året vil neppe dagens kurs fortone seg høy.
Slettet bruker
05.09.2018 kl 10:03 5218

Unoterte ja. Jeg husker A-Viral som den store medisinske sensasjonen for en del år siden. Med tilhørende kjempehøy kurs. Ikke sammenlignbar med PHO selvsagt, mer i Pcib-gaten. Så fikk jeg sagt det også ;)
dr. Stockman
05.09.2018 kl 09:55 5258

Vel, og skal man selvfølgelig også legge til ulflaks, slik jeg opplevde det over hele linja i CRU. Finanskrise og store feildisposisjoner i et selskap som likevel endte opp som en melkeku for de nye eierne. På den annen side - mitt unoterte selskap kunne like gjerne gått under ved flere anledninger, men kommer til å bli min egen store melkeku. For min del var det 95% flaks, selv om jeg riktignok har tatt alt jeg kunne ved alle emisjoner og satset på at det gikk bra til slutt.
Computum
05.09.2018 kl 09:54 5264

Det lå vel i kortene at det måtte komme en korreksjon etter den kraftige oppgangen. Nå er vi ca 10% ned fra topp og ligger omtrent på det nivået kursen var mot slutten av High Seas' kjøpsraid for noen år siden. Det fundamentale grunnlaget er nå mye mer solid, og vi venter på oppdatert guiding og ny CEO.
Computum
05.09.2018 kl 09:49 5292

Flaks ble jo konkludert til å være det viktigste i aksjemarkedet i et NRK-program for en tid tilbake. Noen her på Hegnar ser ut til å ha det nesten hele tiden :-)
Slettet bruker
05.09.2018 kl 09:48 5295

smånisser og taxisjåfører hev seg på karusellen etter at "halv-store" tradere satte fart på kursen.
Traderne bidro til høy omsetning.
10 stk som kjøper for 1mill hver i snitt, og deretter selger de samme aksene bidrar med 20mill i omsetning, uten å endre aksjeboken.
Aksjene de store eierne selger fortløpende, havner i portisen til nissene.
Akkurat de samme nissene som tenkte å gjøre et kjapt klipp, inn/ ut med noen hundringser/ eller en tusenlapp i gevinst, men som ender i minus på porteføljen, og deretter dukker opp på ho som "langsiktige" investorer.

Slettet bruker
05.09.2018 kl 09:46 5306

Jeg tviler på at herværende skribenter er like kjepphøye nå som de var da de hausset PHO over 60.-
Jeg håper London har lært seg å rygge ved hjelp av speilene ;)
dr. Stockman
05.09.2018 kl 09:44 5314

Den tro tjener
"Smånissene og taxisjåførene som har drevet kursen oppover, helt ut av proporsjoner, selger selvfølgelig når den siste nisse har kjøpt.
Top50 reduserer (klokt nok) hele tiden. Jevnt og trutt.

Dersom inntektene til pho etterhvert bekreftes, da skal du se på kursutvikling. I så tilfelle med substans.

Det vil aller først vises som at store eiere kommer inn. Første signalet vil du få når/hvis top10/20/50 øker."

Slike betraktninger blir både litt riktig og litt feil. Private investorer (gjerne med lang erfaring som meg selv) kan oppdage undervurderte gullkorn lenge før de er på radaren til "store eiere". Med fare for gjentagelse så kjøpte jeg mine NANO til 12-13 kr mens de store eierne kom inn ved emisjonen på 114 kr. Jeg kjøpte også PHO til 22 kr (har kjøpt litt høyere opp på 20-tallet også) fordi jeg ganske enkelt syntes den fremstod som billig basert på historiske kurser. Har valgt å beholde aksjen selv om den forlengst har passert mitt opprinnelige kursmål fordi det har kommet ny ledelse og nye positive signaler. Men så er det jo riktig som du sier at det verken er ledelsen eller store investorer som har drevet den siste oppgangen. Men den har heller neppe dukket opp på taxi-sjåførenes radar ennå. "De store" er nok ganske enkelt mer forsiktige og konservative og venter som du skriver på at man skal få bekreftet at markedet lar seg erobre, men når man er kommet dit kan gjerne kursen være en helt annen, og man risikerer at det vil være atskillig trangere i døra. Ekstraordinær avkastning i aksjer handler naturlig nok om å kunne være i forkant, lese mellom linjene og se potensiale der andre ser hindringer. Treffer man oftere enn man bommer vil det gå bra. Flaks er heller ikke å forakte.
Computum
05.09.2018 kl 09:39 5343

Amerikanerne har ikke like generøse ferieordninger som Europa.
rockpus
05.09.2018 kl 09:39 5344

Den tro tjener

På hvilket grunnlag tror du at det var "smånisser og taxisjåfører" som bidro til siste tidens stigning på høyt volum? Det er jo ikke publisert noen store nyheter? Mener du da at de har lest focuss sine innlegg her på HO?
lengeleve
05.09.2018 kl 09:36 5360

Londonmannen, Du sier at du tror Q3 kommer til å vise enda en større økning ved utplassering av scope. Kommer ikke juli måned med ferie til å påvirke dette i negativ retning? Tror bare du håper på vel mye her.
rockpus
05.09.2018 kl 09:25 5403

Risikoen ved q3 vil selvsagt stå i forhold til hvor mye kursen har steget i forkant basert på forventninger.
Personlig tror jeg det viktigste parameter ved q3 ikke blir salgstallene i seg selv, men om tendensen klart viser et aksellererende salg.
Sappish
05.09.2018 kl 09:23 5418

Jeg har vært inne i PHO i mange år, og med ulike posisjoner.
Jeg har alltid hatt tro på selskapet, og min filosofi har vært, fra en temmelig beskjeden start, å øke beholdningen i takt med ny info som jeg har vurdert som redusert risiko i caset. Særlig etter Cevira-fadesen har dette vist seg å være en god strategi.
Vi har sett de siste årene med Cysview/Hexvix hvordan risikobildet har blitt stadig mindre komplekst, og til vi nå har lagt en solid plattform, med de beste referanser fra de store klinikkene i USA og der igjennom for kommersialisering og vekst. Jeg har som en konsekvens, en for meg ikke ubetydelig post i Pho, og i likhet med flere her, en meget anstendig urealisert gevinst allerede på disse beskjedne nivåene.
De nærmeste risikoelementene jeg tenker på i høst - og dermed også de største triggerene ! - er endelig bekreftelse på refusjon med flex + oppdatert guiding fra selskapet. Jeg anser en tidlig oppdatert guiding som mer positiv enn en senere guiding. Altså håper jeg oppdateringen kommer før, eller senest ifm Q3-fremleggelsen i november.
Positive resultater fra disse (inkl Q3) bør absolutt kunne løfte kursen betydelig fra dagens nivå. Rett og slett fordi vi da vil kunne se målet, som er utbytte i PHO.
Slettet bruker
05.09.2018 kl 09:22 5425

Stakkars Londonmann...
nå må du ikke la panikken ta deg.

Pust dypt noen ganger, og gå deg en liten tur, så skal du se det roer seg litt.

Smånissene og taxisjåførene som har drevet kursen oppover, helt ut av proporsjoner, selger selvfølgelig når den siste nisse har kjøpt.
Top50 reduserer (klokt nok) hele tiden. Jevnt og trutt.

Dersom inntektene til pho etterhvert bekreftes, da skal du se på kursutvikling. I så tilfelle med substans.

Det vil aller først vises som at store eiere kommer inn. Første signalet vil du få når/hvis top10/20/50 øker.

Fram til da, nissefest med stol-leken. Den som ikke får solgt i tide, mister alt.
Men hvis du virkelig har tro, ro deg ned.
Londonmannen
05.09.2018 kl 09:13 5469

Dersom man som investor velger å eksponere seg i farmasiaksjer, så må man ikke være freemmed for at dette er et segment i aksjemarkedet der risikoen er høyest. Men jeg antar at det er noe enhver som velger å investere i farmasiaksjer er innforstått med. PÅ samme måte som enhver investor i aksjemarkedet er inneforstått med at det er risiko forbundet med enhver investering i aksjemarkedet. Søker man primært sikkerhet fremfor avkastning, så bør man ha pengene i banken. Og tar man skrittet inn i aksjemarkedet så bør man gjøre seg opp en mening om hvilke risiko man er villig å ta. Men velger man å investere i farmasi så tar man samtidig et valg om å ta høy risiko. Da må man selv ha ryggrad nok til å tåle eventuelle tap og ikke komme løpende og klage over at man ble lurt til det ene eller det andre.

Joda, enhver med erfaring fra børnoterte selskaper vet at det er risiko for at kursen stuper ifm en kvartalspresentasjon. Q2 18 var vel første gang at PHO kursen steg i etterkant av en kvartalspresentasjon. Så skal man legge historiske data til grunn, så er det vel regelen at kursen faller etter en kvartalspresentasjon mhp PHO. Derfor bør man ha dette i bakhodet før Q3 18.
Samtidig bør man sette seg inn i selskapet, den siste tids utvikling i selskapet og kursen, og selv ta et standpunkt til hva man gjør i forkant av Q3. Går man ut, så taper man ihvertfall ikke penger om kursen stuper. Så det kan være smart for sårbare investorer. Men det må bli opp til den enkelte å vurdere sin egen situasjon og ta sitt valg. Mitt valg vil nødvendigvis ikke være rett for andre.
Londonmannen
05.09.2018 kl 08:59 5515

Dr.S
Anbefaler at du leser kvartalsrapportene til PHO. De overbeviser meg. Det er veldig vanskelig å få inntrykk av at ting stopper opp mhp PHO, snarere tvert imot. Hastigheten i utplassering av antall scope, som de facto vil være grunnlaget for forbruk av Cysview, er akselererende. Eller hva skal vi kalle utplassering av 9 scope i Q1 18, 17scope i Q2 18 og signaler under Q2 18 presentasjonen at etterspørselen etter scope er sterk i USA? Det viser også igjen i den ekspansjonen PHO for tiden gjør i salgsorganisasjonen i USA, det faktum at de skifter ut Hedstdal med en mer kommersiell anlagt CEO og at styreformannen i den forbindelse snakket om akselererende vekst.

Ut fra de tall selskapet leverer og de uttalelser som kommer fra ledende personer i PHO, så finner jeg det svært, svært vanskelig å skulle tro på at Q3 vil vise tegn til at "skaper inntrykk av at det er svært vanskelig å komme noen ve.i", som du uttrykker.
Jeg føler meg mer overbevist om at Q3 vil bekrefte de uttalelser som styrefomannen kom med ifm annonseringen av Hestdal sin utskiftning. Men den som lever får se.
Redigert 05.09.2018 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
rockpus
05.09.2018 kl 08:57 5528

Londonmannen

Du fokuserer på at q3 skal vise veg. Bør man ikke da samtidig advare litt om faren for at q3 kan medføre en viss skuffelse i forhold til disse enorme forventinger og dermed en fare for i alle fall kortsiktig kursfall?
Londonmannen
05.09.2018 kl 08:51 5552

Personlig tror jeg at en ny guiding vil komme i etterkant av Q3 fremleggelsen. Men her kan jeg ta feil. Ledelsen har sagt, allerede ved presentasjonen av Q1 18 at "the company will update the market on this outlook later in 2018 when there is better visibility of effects of the new reimbursement and initial market response in the surveillance market." Hvorvidt de har en slik oversikt før eller etter presentasjonen av Q3 er vanskelig å si. Men den akselrerende utviklingen vi nå ser i USA må vel delvis knyttes mot surveilllance markedet som alene utgjør 1,2 mill undersøkelser, og med 20% markedsandel vil alene utgjøre en omsetning på 235 mill USD (nær 2 mrd NOK). Og da snakker vi kun USA.

Så jeg skjønner at de trenger litt data for å kunne gi en best mulig guiding.
dr. Stockman
05.09.2018 kl 08:46 5577

NANO og PHO har ligget side om side en stund nå, så hvem som gjør det best de nærmeste månedene er det lett å følge med på. NANO er mer avhengig av at det dukker opp meldinger, og ihvertfall at markedet lar seg positivt overraske av abstraktet som legges frem 1. nov. OHO kan nok flyte ennå en god stund på at markedet faktisk ligger der - åpent for erobring - og trenger vel bare at kvartalsresultatene ikke skaper inntrykk av at det er sværkt vanskelig å komme noen vei. Med en fot i hver leir er det greit å kunne trøste seg med den ene aksjen om det går trått i den andre.
Realisten
05.09.2018 kl 08:36 5613

Apropos ta fyr. Når det gjelder oppdatert guiding. Sitter folket med oppfatning om at dette kommer i forbindelse med Q3, eller helt uavhengig av dette?
Londonmannen
05.09.2018 kl 08:23 5649

Ja, nå sitter jeg hovedsakelig i PHO. Men jeg utelukker ikke at jeg kommer til å kjøpe meg inn igjen i NANO på et senere tidspunkt. Jeg har ikke mistet troen på NANO, men jeg tror at ting vil skje raskere i PHO som tydeligvis er inne i et taktskifte og ser ut til å få samme kursutvikling i høst som NANO hadde høsten 2016. En repetisjon av den himmelferden er ikke meg imot.
Samtidig er jeg bevisst på at der kan komme meldinger i NANO når tid som helst som kan løst den til gamle høyder. Om så skjer så har jeg bommet, men det blir mitt problem.
Ønsker dere alt godt i NANO og er sikker på den blir suksess. Håper å få den med meg, men motstod ikke fristelsen til å få med meg PHO. For her tror jeg det virkelig vil ta full fyr i teltet de kommende månedene.
Intendenten
05.09.2018 kl 08:11 5691

London.
Er du ute av NANO?
Londonmannen
05.09.2018 kl 07:35 5790

Jeg utelukker ikke at korreksjonen i PHO vil vedvare både i dag og i morgen. Men når man sitter i selskaper som PHO så er det viktig å fokusere på det fundamentale og ikke ensidig se på kursutviklingen. For enhver må være bevisst at kursutviklingen følger en taggete linje og ingen rett linje. Rett nok blir noen av korreksjonen større og brattere enn andre, noe som gjør at enkelte ønsker å utnytte svingningene til å skaffe seg flere askjer. Jeg innser at den muligheten ligger der og har man flaks så kan det gå bra. Men følger man en slik strategi så utsetter man seg samtidige for risiko for at kursen skyter opp før man får kommet seg inn igjen i papiret. Også da gjør den menneskelige psykologien det vanskelig å handle tilbake aksjer til en pris som ligger over det man solgte dem for. Høsten 2016 var der mange som forsøkte seg på dette stuntet i NANO og som gjennom dette aldri kom seg inn igjen.

I tilfellet PHO vet vi at salget av flexiscope går meget bra i USA for tiden. Dette vil Q3 bekrefte. Mange har store forventninger til Q3 og flere vil få det. Det er derfor all grunn til å tro at kursen kommer til å stige betydelig før Q3 blir presentert. I tillegg er det grunn til å tro at Q3 vise seg som et vannskille hva angår kursutviklingen. For kommer de tall mangemilliardær av oss forventer, som kort sagt betyr overraskende høyt antall flexiscope utplassert eller under utplassering, da vil vi virkelig få take off i kursen. For som focuss har vist, så skal det ikke store andelen av markedet til før aksjen kan forsvare en helt annen og lagt høyere prising. Men dere viktigste er at en overraskende god Q3 presentasjon vil skru forventningene betydelig opp, noe som i neste omgang vil fin seg utslag Ine tydelig brattere kursoppgang.

Så ta denne ukens korreksjon med knusende ro i visshet om at vi sitter i en potensiell børsrakett, kanskje tidenes børsrakett på OSE, også i sammenligning med OPC.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 23:22 6017

NilsAB, du lærer også at det ikke bare går oppover i livet, eller i kursen. Det er tendensen som er avgjørende, et dal vil alltids dukke opp. Kanskje flere til og med. Fikser du ikke dette, sats på noe annet enn akjser........
focuss
04.09.2018 kl 17:58 6322

NilsAB
Se på aksjen som babyen din. Stort sett smiler den til livet og gir deg glede,men noen ganger gråter den og trenger da litt ekstra kjærlighet og trøst. Men du selger den ikke.
Redigert 04.09.2018 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
NilsAB
04.09.2018 kl 17:48 6357

??? Ikke straka vegen ???
Jaja, får vel sitte å se på den da... Men jeg lærer ingenting av det...
focuss
04.09.2018 kl 17:31 6407

Ingen grunn til å la seg stresse av at det faller litt tilbake. Det vil skje mange ganger før vi passerer 1900 så det er bare å venne seg til det.
ITinvest
04.09.2018 kl 16:57 6491

enig, londonmannen. skjønner ikke helt de som selger nå men det er el mye traiding