Transje 1 ferdig. Hva nå?

Slettet bruker
ELE 01.09.2018 kl 10:26 6295

Som gårsdagens børsmelding viser sitter BO nå med 5750411 aksjer pluss tegningsretter i ELE. Dette tilsvarer antallet låneaksjer. Med det kan vi konkludere med at transje 1 er fullført. Hva BO vil gjøre med låneaksjene frem mot 25/9 vil tiden vise. Det har vist seg umulig for oss vanlige aksjonærer å følge med på alle krumspringene BO gjør for å få tilbakebetalt den utlånte summen. Det meste blir bare synsing og spekulasjoner. Det eneste sikre har vært at kursen har pekt nedover.

Heldigvis går ting fremover for ELE. Prod.lisens for Ambershaw vil være på plass om senest 45 dager, og prøveproduksjonen vil være i gang mer eller mindre på det tidspunktet selskapet guidet. CMT avtale er i boks. Det store spørsmålet er nok hvordan Iron TGE utvikler seg. Selv er jeg litt avventende da det hele synes å være noe innpakket i et mystikkens slør. Men lykkes ELE kan man trygt si at de har skutt gullfuglen. Med ca.15 personer involvert i prosjektet så må de da kunne vise til noe etterhvert. Oppdateringer bør ventes i løpet av september. Samtidig har ledelsen tatt noen grep vedrørende låneavtalen med BO. En utsettelse av transje 2 til 25/9. Er ikke overbevist om at det betyr så mye. Og at BO har gått med på å begrense sitt salgsvolum til maksimalt 10 prosent av det totale handelsvolumet for en periode på seks måneder (dersom kurs under 4,5). Noe som oppleves som utelukkende positivt.

Jeg vil påstå at omsetningen av aksjer i selskapet er bra. Det viser stor interesse for aksjen. Mange sitter nok også på gjerdet for å avvente utviklingen. Her er et stort potensiale for kursstigning dersom selskapet fortsetter den positive utviklingen. Transjelånene legger selvsagt en stor demper på det hele, så den største triggeren for selskapet den nærmeste tiden etter min mening vil være at ELE klarer å få på plass en finansiering i tillegg til BO avtalen.

Slettet bruker
01.09.2018 kl 11:23 6232

Hvordan kursudviklingen vil være på kort sigt er svært at sige. Kommer Ambershaw i produktion og Token fremdrift inden nytår er mit gæt +10kr. Med 15 mand involvert i Token må der ske noget. Anbefaler alle at se XI præsentationen. Jeg lægger aksjerne i skuffen og tager dem frem om et halvt år.
Sorlandsinvest
01.09.2018 kl 12:08 6172

Shortregisteret viser at BO har aldri gått nettoshort frem til nå, så mye tyder på at de ikke kommer til å selge mer enn 411 aksjer frem til 25 september. Warrantsene har høy snittkonverteringskurs.

Slik jeg ser på det nå, er det 25 dager hvor vi kan se hvordan markedet er uten BOs salg.

Det mest positive med transjene for meg er begrensningen på 10% av dagens omsetning. En ting er total antall aksjer de kan selge i løpet av EM dag, men kanskje enda viktigere at de ikke kan dumpe 1 mill aksjer de første 20 min etter åpning, da de ikke vet hvordan omsetningen blir utover dagen.
Slettet bruker
01.09.2018 kl 15:37 6043

Sorlandsinvest

Godt mulig du har rett med tanke på at BO kommer til å sitte stille fremover. Er selv også meget godt fornøyd med 10% begrensningen selv om den er litt uklar med starttidspunkt samt hvordan de skal gjøre det i praksis. Uansett et positivt tiltak.
nopetter
01.09.2018 kl 15:48 6029

Jeg satt en stund å tvilte på fredag om jeg skulle kjøpe men jeg fant ut at BO enten krysset de siste aksjene til Nomura kontoen eller solgte ut de 2,5 mill aksjer direkte ut i markedet. Tipper vi får et svar på mandag når aksjonær oversikten blir lagt ut.
Sorlandsinvest
01.09.2018 kl 16:23 5982

De kan ikke, slik som noen antyder her, "selge" aksjene sine til Nomura - som selger videre. Nomura-kontoen er nominee, altså eid av Blue Ocean. Tipper at de styrer med den ene kontoen selv, og den andre bruker de proffe meglere for å selge. Men de må forholde seg til 10% av dagens omsetning uansett.
Smitty
01.09.2018 kl 19:07 5875

Dette er jeg så enig , Guranda..! Potensiale er jo enormt!
Redigert 01.09.2018 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
nopetter
01.09.2018 kl 20:50 5810

Sørlandsinvest

Jeg skriver ikke at de selger de krysser aksjene på et lavere nivå til Nomura for så å selge disse aksjene på et høyere nivå fra disse to kontoer. At de bruker meglerhusene til denne jobben er soleklart.
Inord
01.09.2018 kl 21:31 5747

For aksjonærene er avtalen med BO ikke bra, særlig hvis det trekkes et stort antall transjer.

For ledelsen i Ele og firmaet er det fantastisk. Tenk på hva det egentlig er.
En avtale hvor de betaler 25 mill i gebyr for muligheten til å hente ut fra min 150 mill opptil 500 mill. Og aldri betale mer i renter.
Prøv å slå opp et lån på 150 mill i en lånekalkulator. For ikke å si 500 mill.

Tro om jeg kan få laget et selskap uten inntekt, børsnotert, få 500 mil, betale 25 mill etter de første 50 mill er utbetalt til meg.

Men for aksjonærene i selskapet, helt forferdelig!
Slettet bruker
02.09.2018 kl 11:06 5538

Ingen tvil om at ELE har sikret seg finansielle muskler til å gjennomføre de prosjektene de er involvert i pr.dags dato. At avtalen kan vise seg å ikke være så aksjonærvennlig er noe man må ta høyde for skal man investere i selskapet. Flertallet av aksjonærene ville ha avtalen. De som var negative hadde i ettertid muligheten til å komme seg ut av aksjen til en pris langt opp på firetallet. Her må enhver aksjonær gjøre seg sine egne oppfatninger.
Hvor aksjonærvennlig avtalen vil vise seg på sikt er mye opp til ledelsen i selskapet. Leverer ledelsen på guidingen, og veksten i selskapet blir gjennomført som forespeilet, tror jeg at fremtidens kurs vil ligge atskillig høyere enn dagens. Utvanningen fra eventuelt nye transjer vil bli mye mindre. Det er selskapet som må skape verdiene som vil dra kursen oppover. Noe som stiller store krav til dagens ledelse. Så må vi heller ikke glemme at BO gjør ikke så store penger på selve konverteringen av aksjer. Det er tegningsrettighetene som vil skape den store avkastningen for dem.
Det er også klart det er en stor risiko her. Misslykkes selskapet med sine prosjekter sitter en fast i en gjørme en ikke kommer ut av. Så har en ikke troen, så er mitt råd å holde seg langt unna aksjen. Skal en inn så må man belage seg på å sitte en tid, men for min egen del synes jeg at potensialet er så stort at å trekke seg ut nå er helt utelukket.
nopetter
02.09.2018 kl 17:28 5286

Som sagt så er lisensen i boks noe som ble skjønt her av noen da AMI søkte etter en PL for noen uker siden. Dvs at søknaden endelig registert av myndighetene i Ontario og trenger kun å bli godkjent av byråkratiet og da har First Nation reservatet godt god for denne prosessen. Det var nok der bøygen lå tipper jeg.

Den endelige søknaden er et resultat av løpende dialog og veiledning fra Ministry of energy, Northern Development And Mines forut for registreringen av søknaden. Ambershaw forventer dermed at søknaden vil bli godkjent i løpet 30 til 45 dager. Ambershaw er forberedt og i rute til å starte prøveproduksjon så snart endelig godkjennelse foreligger.
rischioso
03.09.2018 kl 11:10 4741

nopetter,

lisensen er jo ikke i boks - det er meldepliktig info. En ansettelsesannonse er ingen bekreftelse på en lisens. Det er en bekreftlese på at de fortsatt håper på at de skal få lisensen, men er ingen garanti.

Det er ikke slik at man får beskjed om at søknaden er innvilget før den er det, så forbereder de ansettelser og til slutt informerer de markedet - det er ikke slik det fungerer....:)
Redigert 03.09.2018 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Tulips
03.09.2018 kl 11:13 4728

10-9-8.....jeg driver og teller dager/timer/minutter til du vender kappa andre veien Ris. Dipper det ikke er lenge igjen. Stå på du.
nopetter
03.09.2018 kl 11:16 4717

ja såpass skjønner jeg også. MEN dette forteller at de har fått alt på plass politisk også med reservatet ift. jord, vann og luft kvaliteten og når byråkratiet har fått behandlet saken rent formelt så er det nå over 90% sjans for at de får produksjons lisensene

ris

du har garantert lest stillingsannonsen for denne PL stillingen og der stod det spesielt at han/hun skulle samarbeide tett med FN reservatets folk som satt i en eller annen overordnet politisk kommisjon eller lignende som skulle få alle rapporter om miljøet for gruva når denne er i produksjon iht vann, og jord kvalitetene i området. hvis FN ikke hadde godkjent utbyggingen av feltet så hadde de aldri sittet i dette utvalget.
Redigert 03.09.2018 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Prøv
03.09.2018 kl 16:37 4479

Den holt seg bra i dag. Spørs om vi kan få et bra løft fremover no som ikke det blir sån press fra BO. Håper det fortsetter opp i morgen da:)
Slettet bruker
03.09.2018 kl 16:51 4435

Jag har hört runt och fått förklarat att det inte ligger i bos intresse att få så låg kurs som möjligt. Utan att hela tiden kunna sälja med vinst. De vinner inget på att få aktier till 1 kr som de kan sälja för 1,20 hellre för 2 kr de kan sälja för 2,49.

De är också långsiktiga och inser att om kursen havererar mer så kanske ele avbryter hela experimentet.

Man sa till mig att det finns dödspiraler, och så finns det skadespiraler.

Om det går bra genom hela transen så kan de få ett nytt lika bra avtal. Med ele eller andra bolag.

Känns väldigt bra nu efter att jag haft de här samtalen, jag har växt som människa.
Redigert 03.09.2018 kl 16:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 16:52 4433

Jag har också växt i min investorroll vill jag påstå.
nopetter
03.09.2018 kl 17:53 4354

Denne gangen traff jeg med magefølelsen da jeg trakk alle salgene mine fordi jeg synes det kun ble omsatt litt under 1 mill aksjer under kr 2. Det var noe som ikke stemte helt.

Og her begynner saken mot Jan Vestrum tidligere CEO og styreleder i CRU og ITX. Saken gjelder I korthet om da Vestrum ble hyret inn som konsulent av Severstal som kjøpte CRU for null og nada med god hjelp av Vestrum og PAS. Denne heter idag Nordgold og ER visstnok listet på FTSE100.

Tirsdag begynner en 40 dager lang rettssak mot forretningsmannen Jan Vestrum, tidligere corporate-sjef Petter Dragesund i Pareto og en tidligere aksjemegler i samme firma.

Opptil 12 selgere skal ifølge tiltalen ha blitt bedratt for sin avtalefestede godtgjørelse på opp mot 188,2 millioner kroner etter salg av aksjer i Crew Gold Corporation.

Ifølge Økokrim skal de tre tiltalte ha holdt realitetene bak senere handler med aksjen skjult for både de 12 selgerne og markedet.
Redigert 03.09.2018 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 19:06 4251

InvestorXYZ

Du er inne på noe her som veldig mange overser/glemmer når de skal vurdere transjelånet. De betrakter lånet kun sett fra en side. Realitetene vil nok vise at det er mer nyansert enn som så.
Prøv
03.09.2018 kl 21:23 4139

Se der ja:) fikk kjøpt en post i dag å som jeg ikke fikk solgt på slutten i da. Kansje d var bra:) kan gå høyt i morgen. Ser ut som de vil ha kursen opp:))
Slettet bruker
05.09.2018 kl 11:32 3806

Kan se ut som om aksjen er i ferd med å starte en oppadgående trend fra et bunnpunkt på 1,66 den 20. august. Klarer den å bryte ned motstanden rundt 2,20 i løpet av dagen så er det meget bra. Positiv til volumet den stiger på.
tuja
05.09.2018 kl 11:49 3757

Ser ut som ELE er i starten på en ny positiv trend. Ingen motstand før 2,70.
Deretter 4kr. :)
Gasman
05.09.2018 kl 11:57 3724

Og akkurat i dette øyeblikket er jeg endelig i + for i år:-)
Prøv
05.09.2018 kl 12:05 3699

Da har den vært opp 10% så blir vel en typisk nedgang igjen da:( store svingninger her men er klar til mer kjøp hvis den faller igjen:)
Slettet bruker
10.09.2018 kl 16:37 3283

En liten kuriositet på slutten av børsdagen mens vi venter på det ene eller andre. For et år siden 11/9-17 ble sluttkursen 1,53. ( første transjelån var avtalt, men ikke vedtatt av ekstra generalforsamling) Nå et år senere etter at aksjer for 100 mill. er konvertert slutter vi på 2,26.
Slettet bruker
10.09.2018 kl 16:41 3272

Ganska solid avkastning på 1 år alltså.
rischioso
10.09.2018 kl 17:34 3182

....og mer vil det bli...:)