Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)

CapitaL
ADS 28.05.2020 kl 10:09 66896

Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.


-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.

I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer


Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Staffanstorp
03.06.2020 kl 13:40 5123

And the USD vs. NOK (dividend USD .3) turning up.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
tuja
03.06.2020 kl 13:51 5085

Tankers International
@TankersInt
·
8m
Atlantic Pioneer (2009 - Modern VLSFO) On Subs AG/WCIndia WS 70.00 HPCL Mittal Energy Ltd Jun 18 Reliance (TCE: RV USD 62.95K @ 13.38 days / Actual USD 63.8K @ 13.21 days) 0.56 idle days

Kan ikke akkurat si at det er noen svekkelse i markedet, basert på hva som kommer på on-subs.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
03.06.2020 kl 14:21 5016

Det er veldig bra og det ser ut at det blir bedre fremover, OPEC + landene er nok ivrige på å komme i gang når oljeprisen har steget såpass. USA har sikkert satt i gang en del brønner nå da mange er over break-even. Det ligger i korta at vi får en overproduksjon fremover :)

OLJE: GULFLANDENE VIL IKKE FORLENGE FRIVILLIGE KUTT UTOVER JUNI - REUTERS
Oslo (TDN Direkt): Gulflandene vil ikke forlenge de frivillige oljeproduksjonskuttene på 1,18 millioner fat pr dag utover juni.
Det skriver Reuters onsdag og viser til to Opec-kilder.
NS, finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
03.06.2020 kl 14:33 4992

En ting jeg synes er rart er at det kommer så få meldinger om slutninger. Det er jo nærmest ingenting. Likevel er de bra de som kommer da.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 14:44 4953

Uforståelig hvorfor gulfstatene skal krangle så mye. De kan jo bare si "ja ok", og gjøre noe annet, som de pleier å gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
03.06.2020 kl 14:53 4921

Blir fint med litt utbytte i morgen, utrolig at en kan kjøpe seg inn i dag på så lav kurs og få betalt over 10% tilbake i morgen :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 14:55 4942

Kan være litt stillingskrig igjen kanskje. Hvis antall slutninger gjenspeilet ledige oppdrag tror jeg fallet ville vært brattere.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Struts
03.06.2020 kl 15:14 4875

Dette er enkelt - vil man ha over 10% avkastning på pengene (for første kvartal!), så kjøper man NÅ.

Eh, dersom man ikke vil - så kjøper man i tørrlast - det må man få lov til!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 16:15 4768

spørs om opec blir enige med seg selv allerede i morgen.. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-03/-opec?sref=5F8Ao01j
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
03.06.2020 kl 20:10 4552

Spørsmålet er hva som er symbolsk rett... mener å tro at vi må over 50 dollar pr fat før dette slår inn. Der kommer vi nok ikke på laaaang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
03.06.2020 kl 20:22 4507

Skal vi diktere Frontlines utvikling i dag mtp utbytte x dato, vil det tilsvare at vi stanser på 23,10 kr i morgen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Staffanstorp
03.06.2020 kl 20:54 4460

27 days left this quarter. Q2 next. That means fixtures done now AG/FE, etc. will be the daily hire for rest of this quarter. STRATUS is right now in the AG. SERENADE just left the AG for Singapore and the PAGE is now steaming full ahead out of the Malacca Strait for the AG. Fixtures are normally done 10/20 days before lifting the cargo so Q2 looks pretty nice, done and dusted, to me on the current fairly high daily rates. Say the stock sinks to 22 tomorrow, NOK 2.50,- in dividend for the Q2 then we again are dealing with at dividend at high plus 11%. Thus 22-ish % for the half year. Record for the OSE?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Grylls
03.06.2020 kl 21:20 4391

"Backlog estimated for around 95% of vessel days in Q2 2020 booked at an average TCE per day of approximately USD 65,000"

Dvs. under 14 dager totalt for hele flåten. Med lavere breakeven så tror jeg vi kan få utbytte på $0,3 igjen for Q2. Det er litt mer usikkert rundt Q3 (og Q4) for ADS' del, men med Page på $69000/dag såvidt inn i Q4, så er det ingen fare på ferde.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 21:36 4391

 
Er ADS Crude Carriers bare for tradere, eller også attraktiv for langsiktige investorer?

Skrives stadig vekk i finanspressen at ADSC skuffer inn børsverdien, og slik er en attraktiv investering, senest 31.05.2020 i E24:
https://e24.no/boers-og-finans/i/wP1mEd/tankrederiet-som-skuffer-inn-boersverdien

Så bestemte meg mandag for å gjøre en kjapp "30-60 minutter Reserven-analyse" for å se om jeg burde kjøpe senest i dag før ex 2020-Q1 utbytte i morgen.

Under forutsetningen at skipene skrapes når de blir 20 år i 2022, blir min konklusjon at aksjen er et spekulativt kjøp
over 16 kroner. For en langsiktig investor er til kurs 24,60 sannsynligheten for å få tilbake pengene ikke spesielt stor. Å tjene penger på ADSC da enda mindre sannsynlig.


ANALYSEN:
• Antall aksjer = 23 390 300
• USD/NOK = 9,40

Fra FRO 2002 Q-rapporter og Q-presentasjoner på OSE siden for FRO
[SKIP]     <LEVERT>     (maks Q igjen til 20 år, inkl 2020-Q2)

[Serenade]     <Sent i februar 2002>     (8)
[Stratus]     <Q3 2002>     (9)
[Page]     <Tidlig i oktober 2002>     (10)

Maks kvartaler igjen med inntekter og utbytte hvis skipene skrapes når de blir 20  =  27 / 3 = 9, inkludert 2020-Q2

I følge side 9 i siste ADSC presentasjon (12.09.2019 på Pareto Oil & Offshore Conference 2019) anslås NETTO skrapverdi
(residual vessel value) til skipene ved skraping etter 20 år, til USD 6 millioner per VLCC = totalt USD 18 millioner
= USD 0,76955/aksje = NOK 7,23/aksje:
http://vxz.eu/2019-09-12__ADSC_9__Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
https://www.adscrude.com/wp-content/uploads/2019/09/ADS_Crude_Carriers_presents_at_Pareto_Conference.pdf


Hvor mye utbytte må en i snitt ha hvert kvartal fremover, til skipene blir 20 år, for å få igjen pengene ved kjøp av ADSC på 24,60?
NOK (24,60 - 7,23[skrapverdi] - 2,82[2020-Q1 utbytte]) / 9 = NOK 1,62
Med bare 8 kvartaler:  NOK 14,55 / 9 = NOK 1,82

Basert på forventede rater i resten av 2020 og i 2021, samt ADSC sin utbyttehistorie, er det ikke veldig sannsynlig:
https://www.adscrude.com/ads-crude-carriers-plc/dividend-policy-history
I følge ADSC selv ble de 3 skipene overtatt fra FRO i 2018-Q3, og har siden da hatt 5 fulle seilingskvartaler med sum utbytte = USD 0,45
= NOK 4,17 / 5 = NOK 0,834/kvartal

Både USD/NOK (sterkere NOK, hhv svakere USD) fremover, og skrapverdi i 2022 er betydelige risikofaktorer.

Seiles skipene lenger enn i 20 år, blir analysen mer positiv, men Special Survey etter 20 år, og Intermediate Survey etter 22,5 år koster skjorta:
http://vxz.eu/2016-03-22__EURN_27__Survey-costs_Investor-presentation-March-2016
I tillegg kommer eventuelle pålagte utbedringer/reparasjoner + tapte inntekter i tiden skipene er i dry dock.

Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 22:18 4265

Det var et godt innlegg Reserven

I Ads får du i beste fall tilbake pengene, kanskje med en mindre rente om markedet forblir sterkt tiden ut.
Men å sitte å hausse å tro at aksjen skal opp i fra 20 er helt utenkelig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
03.06.2020 kl 22:35 4204

Lurer på hvor du har fått skrap verdiene fra. I årsrapporten som kom 3/4-20 står det:"During 2019 there was an estimated 25% decline in vessel recycling prices, and for depreciation purposes the Company reduced the unit recycling price to USD 325/ldt from 1 October 2019 (previously USD 425/ldt), resulting in a decrease in the residual value to approximately USD 13 million from the previous USD 17 million per vessel.".
Dette gir da:USD 13millx3=USD 39 mill. og ikke USD 18mill. som du operer med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
03.06.2020 kl 22:38 4193

Sindre Heyerdahl
Kommentator
Publisert:Publisert: 31. mai 2020 17:56
Pinse eller ei – daglig renner pengene inn i ADS Crude Carriers. Tankrederiet som ikke bare leverte tidenes beste kvartal denne uken, men som også ligger perfekt an til å levere et enormt overskudd i andre kvartal.

Tallene er så gode at en kan lure på om markedet har tatt de helt inn over seg. For verdsettelsen av det vesle tankrederiet er såpass lav at rederiet fremdeles har mulighet til å tjene inn omtrent hele børsverdien i år. Selv med utsikter til noe fallende rater fremover.

Kan det som skjer i oljemarkedet nå faktisk gi et prisrally?
I første kvartal oppnådde ADS Crude rekordoverskudd takket være en gjennomsnittlig dagrate på omtrent 71.000 dollar. Nettoresultatet på 10,8 millioner dollar ga også en inntjening per aksje på 0,46 dollar. Ikke minst gir første kvartal eierne i utbyttemaskinen 0,30 dollar aksjen rett inn på konto.

Som seg hør og bør. Rederiet er da også en del av Fredriksen-gruppen, med Ship Finance som største aksjonær. Ut fra aksjekursen før fremleggelsen torsdag gir utbyttet en direkteavkastning på nesten 12 prosent. For et kvartal! Og andre kvartal blir ventelig nesten i samme leiet.

For selv om de volatile ratene er på vei ned i kvartalet vi nå står i, har ADS likevel lykkes med å låse inn rater som ikke er langt unna årets tre første måneder. Ordrereservene er sikret for rundt 95 prosent av fartøydagene i andre kvartal. Til en snittrate på 65.000 dollar dagen.

Dette er da rederiets bruttoinntekter, såkalt TCE. Selv med fratrekk for driftskostnader på grovt anslått 9.000 dollar dagen, bør det da være mulig for ADS’ tre skip å dra inn rundt 15 millioner dollar på de 91 seilingsdøgnene i andre kvartal.

Og det er sannsynlig at skipene oppnår omtrent samme rater for de resterende 5 prosent av fartøydagene i kvartalet. Omgjort til kroner, tilsvarer inntjeningen i andre kvartal alene da godt over en fjerdedel av markedsverdien. ADS Crude er prissatt til under 600 millioner kroner på Oslo Børs.

Implisitt er hvert skip dermed prissatt til under 200 millioner kroner. Skipet «ADS Page» alene vil tjene inn langt over halvparten av den verdien bare på sin nåværende kontrakt. For skipet som rommer 2 millioner liter råolje, er inne i en halvårskontrakt som først utløper 5. oktober. Med en rate på 69.000 dollar dagen.

Noe av inntjeningen inn i tredje kvartal er altså også sikret og for ADS som rederi kan det være innen rekkevidde å tjene inn hele den nåværende børsverdien i løpet av året. Vel å merke om «ADS Serenade» and «ADS Stratus», som fortsetter å operere i spotmarkedet, drar inn anstendige rater også fra juli av.

Og dette hersker det naturligvis en viss usikkerhet om nå. ADS selv påpekte denne uken at det er vanskelig å gjøre gode prediksjoner, med et bakteppe av pandemi og restriksjoner. Og slik det ser ut nå, vil en bedring i oljemarkedet fremover gi et redusert behov for tankskip som flytende oppbevaringsbokser av overskuddsolje.

Samtidig har ikke tankratene ennå gått rett i kjelleren. Dagratene denne uken har typisk ligget rundt 60.000 dollar dagen og fallhøyden på kort og mellomlang sikt er nok noe beskyttet av tegn på økt oljeetterspørsel, samt av at omtrent 10 prosent av VLCC-flåten fortsatt er bundet opp som lagerskip.

Sett over tid er det likevel ingen tvil om retningen – tankrederienes supersyklus er nok allerede på hell. Men her kommer vi jo også til noe av det aller beste med ADS. Rederiet har gamle skip som fremdeles potensielt kan unngå mye av inntjeningsstupet ved neste lange ratefall.

For ADS’ trillingskip ble bygget i Japan alt i 2002. Og 18 år er en tilårskommen alder for slike skip. Det er rimelig å anta at båtene selges til skraping når de bikker 20 år omtrent. Og imens er ADS Crude klare på at de har til hensikt å pløye den frie konstantstrømmen ut i kvartalsvise utbytter. I god Fredriksen-ånd.

På lengre sikt melder det seg naturligvis noen spørsmål rundt denne modellen. Holder skrapeverdiene på skipene seg? Og vil selskapet på et senere tidspunkt avvikles, eller vil det kjøpe nye skip?

Men der er vi ikke nå – og foreløpig renner pengene inn til et rederi som tjener penger på dagrater («break-even») på 12.900 dollar per fartøy per dag. Det gjør aksjen interessant – særlig for dem som gjerne vil være eksponert mot ratene her og nå. Og som samtidig gjerne vil slippe ratefallet langt inn i neste syklus
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nummer20
03.06.2020 kl 22:44 4167

Ser at du bruker dagrater på ca 27 000 for samtlige resterende kvartaler, inkludert Q2 i år, som er sluttet for 65 000. Vel, vel.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:15 4083

Hvor i analysen min bruker jeg "dagrater på ca 27 000 for samtlige resterende kvartaler"?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nummer20
03.06.2020 kl 23:25 4035

Med dagrater 27-28 tusen blir utbyttet ca slik du har beregnet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:26 4040

I innlegget mitt over skrev jeg at i følge side 9 i siste ADSC presentasjon (12.09.2019 på Pareto Oil & Offshore Conference 2019) anslås NETTO skrapverdi (residual vessel value) til skipene ved skraping etter 20 år, til USD 6 millioner per VLCC = totalt USD 18 millioner = USD 0,76955/aksje = NOK 7,23/aksje:
http://vxz.eu/2019-09-12__ADSC_9__Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019
https://www.adscrude.com/wp-content/uploads/2019/09/ADS_Crude_Carriers_presents_at_Pareto_Conference.pdf


BRUTTO skrapverdi anslås i presentasjonen til USD 16,5 millioner.
Ved skraping har hvert av skipene gjeld på USD 10,5 millioner som må trekkes fra, for å få NETTO skrapverdi = USD 6 millioner

Er BRUTTO skrapverdi nå bare USD 13 millioner, blir NETTO skrapverdi per skip bare USD 2,5 millioner.
USD 7,5 millioner til sammen for alle 3 skipene = USD 0,32/aksje = NOK 3,01/aksje

Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:27 4027

La oss få se det regnestykket!
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:28 4035

Jeg har noe av dette i bakhodet når jeg investerer i ADS, men det er for meg et litt svært dårlig scenario bilde. Hvordan tankmarkedet blir i årene fremover har vist seg å nærmest være umulig å forutse. Det lever på mange måter sitt eget liv og som jeg fikk bekreftet tidligere, det er ikke opplest og vedtatt at ADS legges ned om 2-3 år. Vi har fasit i 2.-3. kvartal 2022. Jeg tror dette går bedre enn det du tror, mye fordi selskapet har lav break even og har en forretningsmodell jeg tar av meg hatten for. Ingen konkurrerer på utbytte eller kostnad i tank markedet.
Til slutt, jeg har aldri fått noen garantier i aksjemarkedet at 'kjøper du aksjer her så tjener du mye penger', det finnes ikke. Det fins heller ikke i selskap som DNB, Equinor, Aker BP, Yara etc (jeg har vært inne i samtlige og det er ikke i slike selskap jeg har tjent mest penger i). Det er risiko uansett hva du velger. kr 2,86 i utbytte for alle som har aksjer pr nå, så får vi se hva fremtiden bringer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:31 4081

Det ble "litt" for enkelt. Foreslår at du ser på på Cleaves sin rapport om ads. Den er ganske bra. Man kan være enig og uenig med med hensyn til tallene som er brukt, men tar hensyn til alle faktorer og regner på både pessimistisk og optimistiske case...
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Nummer20
03.06.2020 kl 23:38 4069

28000-12900 = 15100. Det er basis for utbyttekapasiteten. Blir vel rundt 1.60 pr aksje alt etter hva dollarkursen er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:39 4078

Ja. Er nok en grunn til at prisen lå temmelig stabilt rundt 18 kr ett helt år fra August 2018 til Sept. 2019. Folk hyler ut om utbyttet men virker som om mange ikke har fått med seg at selskapet skal avvikles om 2 år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2020 kl 23:41 4071

Nysgjerrig spørsmål til dere som får utbytte nå. Kommer dere til å re-investere utbyttet i ADS?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
tuja
03.06.2020 kl 23:48 4062

ingen som erindrer at ADSC har innstallert scrubbere på alle 3 fartøy, og betalt ned nærmere 10mill usd? Om ikke den installasjonen ble gjennomført høsten 2019, hadde utbyttene til ADSC vært på flerfoldige kroner mere både i kv4 2019, og kv1 2020. Men det er vel uvesentlig når det settes opp reknestykker?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
tuja
03.06.2020 kl 23:52 4097

Du får ta en titt i denne. Meget bra og gjennomført analyse. Med de allerede kjente estimater for inneværende år, er den absolutt av nøytral karakter:

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/


Valuation

So what we know for sure is 13 NOK is in the bank for 5.5 months out of 30. This number is the most important of all because of the certainty of it and it is the basis of the whole safety thesis.

4 NOK for scrap value+working capital-debt. And 5 NOK for optionality. Those are both my fair value estimates and neither are close to being bankable.

In total: 22 NOK.

What then is the value of the remaining 24.5 months of vessel days? Again, remember this is a period with a lot of uncertainty in a space that is already known for high volatility so whatever estimates one arrives at will be extremely uncertain. At some point the current steep contango will no longer be in play and rates will go lower. Judging from analyst reports and adding a layer of conservatism I arrive at the following estimates for TCE rates going forward.

$60,000/day average for the remaining 6.5 months of 2020. OCF 12.60 NOK/share.

$40,000/day average for the 12 months of 2021. OCF 13.20 NOK/share.

$30,000/day average for the 6 months of 2022. (They reach their 20th birthday on different months: March 2022, August 2022 and October 2022 so 6 months is an average.) OCF 4.20 NOK/share.

Adding all of it together I arrive at 52 NOK per share. (Fair value is slightly lower because of the time value of money but I expect most of this value to be earned and distributed in 2020 already so not a huge effect.)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Grylls
03.06.2020 kl 23:52 4106

Hvis kursen faller mer enn utbyttet, så er det aktuelt. I utgangspunktet er jeg nok eksponert som det er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 00:07 4006

I følge ADSC er CBE = USD 15.000
http://cqz.eu/2019-09-12__ADSC_11,12__Presentation@Pareto_Oil-&-Offshore-Conference_2019

Står også på side 7 i 2020-Q1 rapporten:
"... the Company’s cash
break-even of approximately USD 12,900 per vessel
day (includes all fixed cash costs, excludes variable
debt amortization)
."



TCE (28 000) - CBE (12 900) = 15 100 er LANGT unna basis for utbyttekapasiteten.

Bare å se på tallene i 2020-Q1 rapporten:
• Average TCE¹ of USD 71,008 per day
• Vessel operating days = 263
• Net profit = USD 10 797 000 / 23 390 300[aksjer] = 0,46
• EPS (in USD per share) = 0.46

MEN
(71.008 - 12.900) * 263 = 15 282 404 = 42% høyere enn NET PROFIT som er basis for utbyttekapasiteten.

NET PROFIT (basis for utbyttekapasiteten) er bare 71% av (TCE - CBE ) * seilingsdager.

Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 00:29 3987

Da blir nødvendig TCE for tilstrekkelig utbytte fremover ca USD 40.000 per dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 01:31 3997

Reduksjonen av gjelden i 2020-Q1 med nesten USD 9 mill oppveier ikke helt fallet i skrapverdien med USD 10,5 mill.
Har de vært nødt til å nedbetale gjeld pga fall i skrapverdien?
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
04.06.2020 kl 07:38 3845

Utregningen din er jo helt feil. Hvor har du f.eks gjort av likviditeten som skapes ved at fartøyene
avskrives over antatt levetid, fra vel 77mill $ pr. 31/3-20 til forventet restverdi 38mill. $. Avskrivningene
reduserer jo overskuddet og derved utbyttegrunnlaget, men medførerat det holdes igjen likviditet
på knappe 40mill. $ frem til selskapet eventuelt legges ned i 2022. Dette vil da bli utdelt som
likvidasjonsutbytte til aksjonærene om ting går som forutsatt. Netto likviditet inn i første kvartal
var f.eks 19,5mill. $.
Verdsettelsen av ADS er vel så enkel: at selskapet ble stiftet med et kontantinnskudd på kr 20,- pr aksje.
Dersom selskapet går med overskudd (likviditetsmessig) i sin levetid, vil aksjonærene få tilbake
mer enn kr 20,- pr aksje, går det motsatt vei vil aksjonærene få mindre. Pr. nå ser det ut til at aksjonærene
vil få vesentlig mer enn de har skutt inn, men ingen vet hva fremtiden vil bringe.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2020 kl 08:14 3764

Er nok en grunn til at Larsen ikke handler aksjer over 18kr
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
ks1977
04.06.2020 kl 08:44 3681

Dette ble vel epler og pærer? Siden du allerede har hensyntatt all gjeld (i rest skrapverdi) så kan du da ikke trekke fra avdrag (les; nedbetaling av gjeld) fra gjenstående inntjening for å få total verdi/utbytte.

Kontantstrømmessig så blir det jo et annet bilde selvfølgelig, men for total inntjening/utbytte så blir dette feil. Ut over det så innbiller jeg meg at den (største) magiske grensa ifht utbyttepotensialet var på restgjeld 27MUSD? Dvs at utbytteandelen fremover vil bli høyere enn det den har vært så langt (det er irrelevant for totalverdien dersom man ser bort fra svingninger i USD/NOK, men påvirker hvor fort vi får utbyttene).

Ut over det så er jeg dessverre enig i at ADS er avhengig av at ratene stabiliserer seg, skjønt inntjeningen på VLCC er fortsatt både svært god og overlegne andre skip, så blir det opp til hver enkelt å spå hva ratene blir fremover (jeg ble positivt overrasket over pobcasten med Robert fra FRO i går, men mulig jeg roterer mer fra ADS for det).

Da jeg tok min første grove tilnærming - uten dybdykk i f.eks forventet fall i scrapverdi - så kom jeg frem til at ADS måtte ha TCE på 30k i snitt, men usikker på om jeg da tok høyde for evt fall i scrapverdi (og så er USDNOK en joker her; økt spenning i verden skal normalt styrke den, mens økt oljepris skal normalt svekke den). Mener å huske at i 2015 så var siste 15 års snittrate for VLCC på 45k. ADS-damene er gamle og må gi litt rabatt der, men scrubber-bonusen må legges til (dessverre lav pr i dag). Dagens lave bunkerspris i seg selv hjelper jo litt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Flipper
04.06.2020 kl 09:08 3642

USA Current Covid Hospitalizations... Down 46%; Falling Steadily 1% From Peak/Day

Graf : https://www.investorvillage.com/groups.asp?mb=19168&mn=276366&pt=msg&mid=20770021

Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
tuja
04.06.2020 kl 09:22 3588

En mulighet til som ADSC har, er å eventuelt selge ett av fartøyene. Flere vintage tankere har blitt solgt for godt over 30mill usd de siste mndène. Om noe slikt materialiserer seg, er plutselig selskapet kvitt all gjeld. Så her er flere muligheter, inkludert å fortsette som selskap også utover 2022. Det er en like stor sannsynlighet om markedet er bra.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
tuja
04.06.2020 kl 09:55 3511

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/04/7534458/tankstrid-blant-meglerhusene-kjop-eller-selg

«Mens vi nedgraderer noen navn til hold, mener vi generelt at sterke balanser og (fortsatt) sunne utbyttebetalinger vil gjør dette til et segment å ha på agendaen inn mot tredje kvartal, og det er altfor sent for å selge tanksektoren», skriver Haavaldsen i sektorrapporten.

Pareto Securities estimerer nå VLCC-rater på 56.875 dollar pr dag i 2020, fra tidligere 65.000 dollar pr dag, fallende til 29.250 dollar pr dag i 2021. For 2022 estimeres VLCC-rater på 40.000 dollar pr dag.


Om Paretos estimater holder seg oppe, vil analysen til hammerinvesting være "bulls eye", bortsett fra at 2021-2022 blir motsatt iht 30-40k usd i dagrater.

https://hammerinvesting.wordpress.com/2020/04/17/ads-crude-carrier-the-low-risk-play-in-a-sea-of-uncertainty/

Da ender vi opp med: Adding all of it together I arrive at 52 NOK per share. (Fair value is slightly lower because of the time value of money but I expect most of this value to be earned and distributed in 2020 already so not a huge effect.)

:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare