Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)

CapitaL
ADS 28.05.2020 kl 10:09 66997

Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.


-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.

I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer


Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2020 kl 15:15 4943

Ser ut til at det er noen som virkelig vil ut av aksjen etter utbytte. Ads henger veldig etter resten av tank aksjene så forstå det den som vil. Er vel kanskje en god anledning hvis man virkelig vil ut, får håpe de er ferdig solgt snart.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Davinci_me
09.06.2020 kl 15:21 4925

ADS har jo i motsetning til Frontline og HUnter stått stille på ca 21.50 i snart en uke. Noen har plukket jevnt og trutt på lavt volum. Tror ADS kan smelle opp når som helst.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2020 kl 16:11 4845

Bull å bull fru blom, neppe nok til å hindre papiret fra å falle videre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Struts
09.06.2020 kl 16:22 4810

Heller ei nok til at enkeltes IQ (min inklusive) til å falle under 18, ut fra nivået på utsagn. Og (konjunksjonen) kan også av og til foretrekkes fremfor infinitivsmerket. Men siden De er matematiker av formatet Niels H. Abel, hva blir yielden for ADS dersom aksjen står i - la oss si 18 - og utbytte blir det samme som for Q1? At det kan til og med bli høyere vil selvfølgelig ikke streife et geni som Eder selv, men - vi kan jo ta det som en mer eller mindre (antagelig) opplyst gjetning?
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.06.2020 kl 16:27 4790

Snart mindre omsetning en i ei pølsebod, blir ikke lett å komme seg helskinnet ut her om det braker i tank.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
09.06.2020 kl 16:31 4798

Var nok dette som var dråpen i dag: https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Libyas-Largest-Oil-Field-Shuts-Down-Just-One-Day-After-It-Restarted.html

Men noen bull-punkter:
Libya produksjon (kommer sannsynligvis kjapt i gang igjen uavhengig av dagens incident)
Mexico produksjon
Skiferolje -produksjon
Opec frivillig produksjonskutt
Tank sanksjoner som allerede er innført
Tank sanksjoner som man forventer usa innfører.
Kinas rekord etterspørsel. Forventes ytterligere økning.
Kinas nye lager på land blir ferdig i july.
Resten av verden åpner sakte opp igjen, men ser raffineriene som har åpnet opp for fullt driver med overproduksjon.
Må tilbake til 96 for å finne et så lavt tall for nybestillinger frem til 2024.

sikkert glemt noen punkter !?

Tank-sektoren er ikke helt død enda og tror ikke den kommer til å dø heller som noen har sett i krystallkulen. Og det viser slutningene siste uken. Det sier litt om volatiliteten i aksjekursene og forventningene. Mistenker at opec+ kommer til å overprodusere når de slipper produsentene løs etter juli.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
ks1977
09.06.2020 kl 16:57 4773

At ADS henger etter resten av sektoren kommer an på hvilket tidsintervall du ser på; jeg valgte å rotere bort fra ADS rett før helga fordi at ADS hadde "outperformed" (les; sunket mindre) min favoritt fra da jeg kjøpte ADS.

ADS derimot bør IKKE henge etter selskap med tung vekting i annet enn VLCC (men mulig det gjør det?), skjønt med mindre vi får en ny ratebonanza så må nok aksjonærene i ADS påregne å sitte med aksjene til H2/2022 for å innkassere gevinst (gitt at total inntjening + skraping > gjeld + inngangsverdi). Det er rett og slett for rmye usikkerhet til at Mr Market vil gi tank noen fornuftig PE, og så er spørsmålet når og hvor lenge VLCC-ratene vil bli svake. Ser ut som at Mr Market foreløpig priser inn Hannisdahl sitt scenario (hvilket dessverre ikke er så lystig for ADS), men dersom Mr Market skulle få mer tro på Pareto sitt scenario (med 40k i gjennomsnittsrate for VLCC i 2022) så kan det hende at det kommer en reprisen (ingen anelse om NÅR i så fall)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
09.06.2020 kl 20:57 4547

AT LEAST 2 TANKERS PREVIOUSLY SAILING TO VENEZUELA CHANGE COURSE AS US WEIGHS SHIPPING SANCTIONS - RTRS
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
09.06.2020 kl 21:00 4541

https://www.tradewindsnews.com/tankers/us-could-sanction-more-than-40-tankers-for-venezuela-business/2-1-821991

US could sanction more than 40 tankers for Venezuela business

The US could sanction more than 40 ships for engaging in the Venezuelan oil trade.

Government officials said the US Treasury Department's Office of Foreign Assets Control (Ofac) could blacklist 25 larger tankers and 17 smaller ones as the US looks to clamp down on Venezuela and its president, Nicolas Maduro, Reuters reported.

Citing government officials, the newswire said new sanctions could be rolled out over time, but would start soon.

Last week, the US added four Greek-owned tankers to its blacklist, along with their registered owners, interpreted as "warning shots" to the companies and others that would do business with Venezuela.

Three of the four ships' managers — Dynacom Tankers Management, Thenamaris and NGM Energy — were responsible for more than half of Venezuela's crude exports last month.

These sanctions came after five Iranian product tankers made gasoline deliveries to the country in exchange for gold.

The flotilla included two Greek ships, which backed off when the US threatened sanctions.

Naval action

In the spring, the US deployed navy ships to the Caribbean Sea on an anti-narcotics mission. The US could use them to detain merchant vessels going to and from Venezuela, although it could be seen as an act of war, experts told TradeWinds.

Fearnley Securities said in its Monday note that the threat of further sanctions had pushed tanker rates higher on Friday, with a VLCC on a Middle East Gulf-Korea route earning 5.6% more, at $48,900 per day.

On Monday, the Baltic Dirty Tanker Index was down eight points to 584, continuing its multi-week decline, although the Middle East Gulf to China and Middle East Gulf to Singapore routes saw improvements, along with the US Gulf to Caribbean, West Africa to China, US Gulf to China and US Gulf to Amsterdam-Rotterdam-Antwerp.

By taking ships out of the global fleet, sanctions can — if a company's fleet is large enough — have an impact on rates. Last autumn, when the US sanctioned companies connected to tanker giant Cosco Shipping Energy Transportation, ships were being offered at $300,000 per day.

"It is expected that most shipowners will shy away from the trade going forward," Fearnley Securities wrote. "Regardless, should Ofac expand its sanctions this would certainly stir things up again."(Copyright)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
09.06.2020 kl 22:10 4411

dette var vel prikken over bevisene... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 00:17 4220

Ja, her er det helt klart ting på gang. Og som ett lite appropo:

"By taking ships out of the global fleet, sanctions can — if a company's fleet is large enough — have an impact on rates. Last autumn, when the US sanctioned companies connected to tanker giant Cosco Shipping Energy Transportation, ships were being offered at $300,000 per day."

Kan bli nye euforiske tilstander i tanksegmentet igjen.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
10.06.2020 kl 01:02 4157

Det ser ut til å smelle en gang til. Nå ser det ut til at Kineserne følger US, og nekter å bruke rederier som er og har vært brukt til og fra Venezuela. Det er aldri noe midt i mellom når det gjelder tank.

https://www.reuters.com/article/us-venezuela-shipping-china/chinese-firms-may-halt-use-of-tankers-that-have-transported-venezuelan-oil-sources-idUSKBN23G34H
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 08:24 3951

Begynner å bli mange tankere i tall som sannsynligvis blir utsatt for sanksjoner:

Broker Clarksons Platou Securities estimated that 77 tankers had called at Venezuela’s main oil ports since December alone, more than 2% of the global fleet, and so were potentially at risk of sanctions.

Increased sanctions would have a knock-on effect on the rest of the oil tanker market as oil companies and merchants scramble to swap out sanctioned vessels for others. A decision late last year by the U.S. government to sanction two units of the Chinese tanker company COSCO caused freight rates to hit record highs and roiled global oil trade.


:)

Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 09:38 3808

Ser ut som noen fikk opp øya, og ser hva som er underveis i tanksegmentet. Sanksjoner betyr stigende rater. Bærre lækkert.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 10:58 3686

Arctic:
TANKERS: POTENTIAL SANCTIONS
1) Trump administration indeed is preparing sanctions on tankers having traded with Venezuela is flagging the risk of a new round of tonnage disruption
2) This is similar to what happened last October when the US put sanctions on Chinese tonnage.
3) The US Treasury is reportedly targeting 50 crude and product tankers initially but market is quickly realizing that if sanctions are extended to include the entire fleets of ship owners involved, not just vessels which have actually called on Venezuela, the impact could be significantly larger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
CapitaL
10.06.2020 kl 11:12 3655

Blir det en reprise av tidligere ratehopp og Serenade treffer en topp på 200k, gir det en inntjening ca på 3 kr pr. aksje for en tur på 40 dager.. det sier noe om potensialet om alt klaffer. Uheldigvis gikk det motsatt vei ved forrige ratetopp, noe Hannisdahl påpeker her:

https://twitter.com/JHannisdahl/status/1268881480941477890/photo/1

Hadde alt klaffet, ville det betydd 5,6 kr ekstra! pr aksje, eller 26% av mcap for bare 2 slutninger. Blir sanksjonene det rasles om håndfaste så blir det kanskje nye muligheter.. Vi får se;)

Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Grylls
10.06.2020 kl 11:18 3631

OET sa også i sin presentasjon at de hadde en avtale på $250K som stadig gikk nedover, og mener de måtte nøye seg med noe over $100K til slutt. Så det gikk fort i de dagene...
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2020 kl 13:24 3528

Hvordan går det i denne raketten da?
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Struts
10.06.2020 kl 13:57 3473

Næmmen, mr Long-i-absolutt-ingenting - raketten er jo Dem, vi sitter bare og venter på at den detter ned!
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
ks1977
10.06.2020 kl 14:03 3465

Det viser hvor sensitiv selskap med få skip er, både på godt og vondt. Man kan treffe godt (dyktighet eller flaks) og få knalluttelling, og en kan og treffe dårlig og få dårlig uttelling i et ellers godt marked.

Reelle rater på 250k skjer nok ikke selv om de "offisielle" ratene skulle eksplodere igjen - med mindre de forblir stabilt så høye vel og merke, for det var utstrakt misbruk av "on subs" sist gang og blir nok det fremover også dersom ratene beveger seg så raskt (hvis de ikke blir så høye).
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2020 kl 14:11 3444

Ja, nå mangler det jo bare 27kr i utbytte dette året, den skulle jo betale utbytte lik sin markedsverdi på 30kr:-))
Leste det her på ADS trådene, knegget og lo godt da.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Grylls
10.06.2020 kl 14:26 3427

Skulle vel tjene inn børsverdien sin, Longs - men du breker og knegger vel for det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2020 kl 14:28 3438

Ja, en av de morsomste shipping trådene er utvilsomt ADS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 14:52 3399

Noen skal alltida vri om på hva som er blitt skrevet. Bulkmannen er nok dessverre en av de. Men, han sitter vel i utbytteselskapet over alle (GOGL).
Da er det lett å snakke ned ADSC, som ikke tjener ei krone.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2020 kl 16:02 3327

.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2020 kl 16:05 3317

Det er i alle fall ikke lett å snakke noe opp, når det går fra fantastisk til helt greit, og trolig går det til elendig.
Hadde du tatt pointet når det var fantastisk hadde du cashet inn ei bøtte med penger i Ads, nå må du snart betale før å få solgt.
Det hjelper lite med utbytter når papiret faller mer i verdi, sitter du passiv her vil du tape penger over tid enkelt og greit.
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
hogan
10.06.2020 kl 16:15 3295

Longsit hadde rett, han har jo advart siden rundt 30
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Grylls
10.06.2020 kl 16:16 3289

Så vi er i mål allerede...?
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 16:32 3253

Nei, vi er langt ifra målstreken. Kan bli sterk utvikling i tank, basert på lav nybyggordre, økende forbruk av olje, og ikke minst alle sanksjoner som er under oppbygging.

https://www.marinelink.com/news/market-report-tankers-479199

Total number of Tanker orders are down by 26% for 2020 YTD compared to the same period in 2019.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 03:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.06.2020 kl 16:41 3163

Ikke glem å ta med selskapets existens i regnskapet, tiden renner fort, blir det 1 år med breakeaven er det fucked.
Det er stor forskjell på Ads og de andre tank selskapene der du i verste fall kan sitte i gjennom syklusen og vente på bedre vær.
Ratene faller igjen
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.06.2020 kl 17:35 3082

Jeg likte ikke helt uttalelsen fra ledelsen om at de ikke så det som sannsynlig at skipene vil drives videre etter 20 år.
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
10.06.2020 kl 18:30 3015

Likte ikke? Det er vel det som har vært planen til ADS siden tidenes morgen, og således intet nytt. Det er tross alt forumet her som spekulerer om sannsynlighet for videre drift eller ei. Det er kort og godt pengene som avgjør. Er det et godt marked når skipene passerer 20 år vil jeg være med på synsingen at selskapet med all sannsynlighet vil strekke seg til den positive syklusen er over, uavhengig hva selskapets ledelse uttaler. De har en offentlig strategi, og den følger de inntil noe annet hender.
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
10.06.2020 kl 18:39 2984

Akkurat nå ser det ut til at ordrebooken blir lavere enn rekordlave året 1996. Forecasten til selskapene sier heller ikke noe om nybestillinger i 2021 som skal leveres i 2023-2024. Ergo så ligger vi an for første gang i historien til å få en 3 års periode med negativ flåtevekst.... men det tror jeg ikke skjer. Lav vekst, men ikke negativ.
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 19:07 2952

SHIPPING: Stifel påpeker at ideen om rask gjeninnhenting i økonomien og markedets enorme oppgang på langt nær har gitt uttelling for shipping. Av de shippingselskap de dekker er tankselskap ned i snitt 33 prosent i år mens containershipping er ned 31 prosent og tørrbulk ned 41 prosent. De påpeker at annen transport så som jernbane, fly og trucking kun er ned 7 prosent i år slik at sjøtransport lagger disse ganske voldsomt. Og da konkluderer Stifel med at dersom aksjemarkedet korrekt forutser rask gjeninnhenting så kan shippingaksjer stå foran en betydelig oppgang for å ta igjen andre aksjer. (Hellenic Shipping News)
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
tuja
10.06.2020 kl 19:12 2946

Hvordan tolker du dette da?

Everything is possible. This is what ADSC management i answering in an e-mail dialogue:

Mail from Terje Bodin Larsen 21.05.2020

“With respect to your question, the most likely plan is that the vessels will be recycled at time of their 4th Special Survey in 2022. Generally the market is very limited for trading vessels exceeding that age ( other than for storage, which off course can be an alternative).
The plan is furthermore to distribute maximum of trading profits and recycling proceeds relating to these three vessels to shareholders. Fleet renewal or expansion, which the company is continuously evaluating and considering, will be financed independently of that.”

LINK: https://shareville.no/aksjer/ads-crude-carriers/kommentarer

Her ligger det som en åpen bok at muligheten for videre satsing utover foreløpig plan vurderes kontinuerlig. Så det er ikke D-dag i 2022. Er markedet sterkt, blir det nok en runde med klassing på damene.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
NOELLE
10.06.2020 kl 19:22 2910

Ratene stiger igjen


Tanker Freight Rates 10.06:
(VLSFO)

VLCC 270’ AG-FE: $51,800
Pil mot nordøst
6%
Suezmax 130’ WAF-UKC: $14,100
Pil pekende nedover
18%
Aframax 70’ CAR-USG: $4,500
Pil pekende oppover
309%

$dht $eurn $fro $nat $tnk $tnp $hunt $oet

#shipping #tanker #oil #OOTT #finanstwitter #finance

Source: @PotenPartners
Redigert 21.01.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare