Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)

CapitaL
ADS 28.05.2020 kl 10:09 66892

Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.


-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.

I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer


Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
10.06.2020 kl 19:50 4147

Jeg tolker det helt motsatt. Det er vel heller kjøp av flere skip som vurderes.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 09:49 3854

Fra Tradewinds:

In a further effort to oust Maduro, various media outlets have reported the US is preparing to blacklist dozens more tankers for trading with Venezuela.

Clarksons Platou Securities suggested 23 VLCCs, 17 suezmaxes, 35 aframaxes, three panamaxes, four LR2s, 21 LR1s, and five MRs had been to Venezuela in the last six months, making them potential sanctions targets.

“We have counted more than 2% of the crude and product fleet having called in Venezuela,” said the brokerage, adding that a 2% increase in fleet utilisation could lift daily VLCC earnings from $50,000 to $75,000 if the sanctions materialise.


Kan bli ett skikkelig boost for ratene. :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 10:01 3856

Som sagt, ikke undervurder en hode skulder i et fallende shipping marked, denne går under 18 om ikke lenge.
Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 10:05 3871

Den formasjonen din må da være den dårligste, mulige HS som noen gang har vært, rent teknisk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.06.2020 kl 10:27 3834

Det er noen som liker bulk og skriver om tank. Det blir litt som om en Frp veljar drar på SVs landsmøte, fremfor landsmøte i eget parti.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
11.06.2020 kl 10:37 3831

Det kommer en lang pekefinger i den hode- skulderformasjonen. Fra alvor til spøk så er tekniske vurderinger av en aksje død og begravet for flere år siden. Ser den gjennoppstår enkelte ganger som en bessewisser -metode. Den "tekniske" erstatningen er ofte de man ser på zacks.com og tradingviewmed mange flere analytikere hvor man putter tallene inn i modeller som skal predikere fremtiden (disse to nevnte er gratis og ganske dårlig sammenlignet med de man betaler for). De mest avanserte modellene fra harvard business school fungerer ofte ganske bra fordi det gir brukeren mulighet til å ta med x-faktorene og antatt påvirkninger i sektoren, og det er dette man får delvis tilgang på når man tar en master i finans på bi eller nhh (gjorde i alle fall det), men viser seg å være så kompleks og tar så mye tid å sette i sving at toget allerede har gått.... Som Spetalen sier. Finansprofessorer har gode, men komplekse modeller som tar mye tid, og ender ofte opp med grått skjegg og tom lommebok.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 10:38 3909

Noen som benytter sjangsen, og posisjonerer seg i tank:

https://splash247.com/fidelity-investments-acquires-10-stake-in-dht-holdings/
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 11:47 3797

Sperreposten på 40k forsvunnet i løse luften. Fikk vel ikke den responsen som forventet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 14:23 3630

Skjul ADS APPOINTS MARIUS HALVORSEN AS CHIEF COMMERCIAL OFFICER
IKKE-INFORMASJONSPLIKTIGE PRESSEMELDINGER
Newsweb
11 June 2020 Marius Halvorsen has joined Arendals Dampskibsselskab AS ("ADS") as Chief Commercial Officer. ADS is the manager of ADS Crude Carriers Plc, and in addition has investments in shuttle tankers and dry bulk carriers. Prior to joining ADS Marius worked as CEO of Fearnley Securities in Oslo, previous to which he spent 15 years working in New York, predominantly in top management positions in finance and investment banking. Terje Bodin Larsen, CEO of ADS said: "We are extremely happy to welcome Marius onboard. He has high calibre shipping and finance experience and will be a key contributor in our drive for growth, both in relation to ADS Crude Carriers Plc and ADS." Marius Halvorsen said: "I am very excited to join such a competent team. The company is perfectly positioned for expansion, has a great track record, as well as excellent commercial and technical operations." Contact: Terje Bodin Larsen CEO tbl@ads.no +4790535543
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 14:33 3722

Pro: Ratene er virkelig sterke, mange båter låst til lagring, forbruk av olje tar seg raskt opp, eventuelle sanksjoner, utbytte som skal re investeres for og få enda større utbytte i q2, trygg havn når børsene stuper igjen. Rater på 40-50k er god business for ads som har laveste break even. Nedbetalte Scrubbere gir mer utbytte. Færre vlcc som sjøsettes fremover

Con: Vanskelig og spå rater i fremtiden, med kun 3 båter kan det være vanskelig å treffe toppene i Ratene. Ev salg/skrapverdi I 2022,
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 14:34 3814

The company is perfectly positioned for expansion, has a great track record, as well as excellent commercial and technical operations
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 14:38 3835

Blir nok bra dette. ADSC legger cash på bunnlinja dag for dag. Og kommer sanksjonene i hevd, som mange mener, blir det ratehopp(igjen).

:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.06.2020 kl 14:56 3796

Var ikke lenge jeg klarte meg ute av ADS. Solgte meg helt ut i går siden jeg forventet store svingninger i markedet og at illikvide aksjer kunne blir uforutsigbare da. Men ADS under 20 ble for fristende. Kommer nok ikke til å sitte like tungt som tidligere. Greit å ha cash i bakhånd hvis det kommer gode kjøpsmuligheter her eller i andre aksjer. Men skulle den falle til 18, som noen her åpenbart sikler etter, blir det vanskelig å ikke kjøpe med begge henda.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Struts
11.06.2020 kl 15:00 3793

Noen fakta:

Ratemessig for Bulk:

2020 YEAR HIGH - US $ 11976 - 2ND JAN
2020 YEAR LOW - US $ 1992 - 14 TH MAY
2019 YEAR HIGH - US $ 38014 - 4TH SEPT.
2019 YEAR LOW - US $ 3,460 - 2ND APRIL
2018 YEAR HIGH - US $27,124 - 3RD AUGUST
2018 YEAR LOW - US $ 7,051 - 5TH APRIL
2017 YEAR HIGH - US $29,411 - 12TH DEC
2017 YEAR LOW - US $3,566 - 14TH FEB

Nybygg:

Tank (VLCC) for levering (kontraheringer):

2020: 29
2021: 27
2022: 3

Bulk (Capesize) for levering (ditto):

2020: 97
2021: 65
2022: 15
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 15:49 3693

Fortsatt on subs rundt 50k usd. Hva tror vi når sanksjonene blir iverksatt? 75-100k usd?

Tankers International
@TankersInt
·
30m
Athenian Victory (2009 - Modern VLSFO) On Subs AG/China WS 59.50 Petrochina (Beijing) Jun 28-30 Athenian Tankers (TCE: RV USD 50.11K @ 42.62 days / Actual USD 49.65K @ 42.59 days) 0 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 16:01 3650

Utrolig gode rater i en periode man forventer lavere rater. Om sanksjonene kommer eller ikke er jo usikkert men disse skutene/swlskapene er vel allerede i trøbbel.

Utbytte fra ads neste uke.. Hadde vært fint og få kjøpe til under 20kr
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 16:33 3594

Sjefen i Frontline har god tro på markedet. Kanskje ledelsen i ADSC også benytter sjangsen på dette lave nivået? ADSC er vel det selskapet som har falt mest siden forrige topp rundt 32kr. Og ratene er fortsatt helt ok, samtidig som muligheten for sanksjoner svirrer i luften.

"Administrerende direktør Robert Hvide Macleod i Frontline Management har i dag kjøpt 50.000 aksjer i Frontline til kurs 74,57 kroner, går det frem av en børsmelding.

MacLeod ga dermed nærmere 3,73 millioner kroner for aksjene.

Etter dette sitter Frontline-direktøren med 1.050.000 aksjer i tankrederiet."
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Struts
11.06.2020 kl 16:52 3546

Macleod er ingen novise. Han ga atskillig mer tidligere for sine tidligere kjøp av aksjer i eget selskap. Selv håper jeg på at kursen for ADS opprettholder dagens nivå. Med kurs 19,70 får jeg litt over 13,000 aksjer for utbytte som kommer inn på konto 16. eller 17. juni. Synker kursen til 18 innen den tid, ja - som verdens sikreste (på seg selv) spåkone etter Magica fra Tryll (var det Long-no-tank-nor-bulk eller Hannibal-Lecterdahl?) har predikert: DA får jeg enda flere. Men selv blind gris kan finne trøfler i sin egen binge ...
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 17:39 3459

Ja, utbyttet går rett inn i ADSC. Mener at det skulle komme rundt 14 juni. Ellers poster jeg litt av e-posten som kom fra xi i dag. Tror det snart kommer massive sanksjoner i tankflåten fra flere hold:

SANKSJONER PÅ 2 PROSENT AV TANKFLÅTEN? Iht Reuters kan kinesiske selskap med det første komme til å avslå bruk av oljetankere som har besøkt Venezuela de siste 12 måneder for å unngå driftsforstyrrelser hvis USA svartelister disse. Andre aktører betegner skipene på en potensiell sanksjonsliste som «toxic» som ingen vil røre inntil reglene er klare. Clarksons Platou beregner at 77 oljetankere eller 2 prosent av den totale flåten har besøkt Venezuela det siste året.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
11.06.2020 kl 17:47 3441

Er det noen liste over hvilke selskaper eller navn de 77 skipene tilhører - evt tilhørte hvis det er/var lease?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 18:12 3387

Clarksons Platou Securities suggested 23 VLCCs, 17 suezmaxes, 35 aframaxes, three panamaxes, four LR2s, 21 LR1s, and five MRs had been to Venezuela in the last six months, making them potential sanctions targets.

“We have counted more than 2% of the crude and product fleet having called in Venezuela,” said the brokerage, adding that a 2% increase in fleet utilisation could lift daily VLCC earnings from $50,000 to $75,000 if the sanctions materialise.

Legger ved noen linker. Det er snakk om både greske og tankere fra Iran osv. Det er mye tonnasje totalt:

https://en.mehrnews.com/news/159589/US-imposes-new-sanctions-against-Iranian-tankers

https://uk.finance.yahoo.com/news/exclusive-u-considers-blacklisting-more-155054070.html

The US could sanction more than 40 ships for engaging in the Venezuelan oil trade.

Government officials said the US Treasury Department's Office of Foreign Assets Control (Ofac) could blacklist 25 larger tankers and 17 smaller ones as the US looks to clamp down on Venezuela and its president, Nicolas Maduro, Reuters reported.

Citing government officials, the newswire said new sanctions could be rolled out over time, but would start soon.

Last week, the US added four Greek-owned tankers to its blacklist, along with their registered owners, interpreted as "warning shots" to the companies and others that would do business with Venezuela.

Three of the four ships' managers — Dynacom Tankers Management, Thenamaris and NGM Energy — were responsible for more than half of Venezuela's crude exports last month.

These sanctions came after five Iranian product tankers made gasoline deliveries to the country in exchange for gold.

The flotilla included two Greek ships, which backed off when the US threatened sanctions.

TTror det snart blir effektuert. Da hopper ratene igjen.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Lafreri
11.06.2020 kl 18:14 3379

Sikkert for han er så dårlig til å time sine kjøp.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
11.06.2020 kl 19:31 3250

Takker. Synes det høres voldsomt ut, men samtidig så er Kina raskt ute i å støtte Trump-administrasjonen i dette. Bare å spekulere men vil anta det er for å få en goodwill etter kombinasjon av fjorårets Coscos, krangling om Corona-viruset og en tynn handelsavtale ? Det blir sikkert en del sanksjoner, men så mye som det gir uttrykk for? Tja. På en annen side vil US akselerere prosessen med å identifisere flere selskaper som samarbeider med Iran.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 20:09 3215

Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +10% to $51k/d corrected
#LR2 +10% to $20.4k/d


Tankers International
@TankersInt
·
1t
Maran Canopus (2007 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 56.74 Petrobras Jul 7-8 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] Demurrage USD 55.75K (TCE: RV USD 54.91K @ 80.8 days / Actual USD 60.24K @ 78.11 days) 14.3 idle days

Maran Canopus med over 60k usd on subs. Nice :)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.06.2020 kl 20:19 3246

VLCC fortsetter å gjøre det mye bedre enn Suezmax. Bra for ADS. Krysser fingrene at det holder ut måneden til de to båtene er på nye kontrakter.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 20:44 3182

Skal bli morro å overvåke denne fra sidelinjen i morgen, tank blir ikke skøy fremver.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
CapitaL
11.06.2020 kl 20:54 3186

- Terje Bodin Larsen, CEO of ADS said: "We are extremely happy to welcome Marius onboard. He has high calibre shipping and finance experience and will be a key contributor in our drive for growth, both in relation to ADS Crude Carriers Plc and ADS."

La merke til denne.. "in our drive for growth, både i relasjon til ADS Crude Carriers og ADS..
Nok et tegn på at selskapet ikke vil bli oppløst i 2022 etter min mening.. Hvorfor skal man ha et mål om vekst i et selskap som er planlagt nedlagt om 2 år?

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/11/7537224/marius-halvorsen-er-ny-kommersiell-direktor-i-ads
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
11.06.2020 kl 20:58 3200

Holdt akkurat på å spørre om: Vokseplaner?? Den så jeg ikke komme.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/06/11/7537224/marius-halvorsen-er-ny-kommersiell-direktor-i-ads
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 20:59 3204

Ja, såg den. ADSC blir en utbyttemaskin i flere år. Og ratene kan ta nye kvantesprang opp når/om det blir innført sanksjoner til ett 20 talls VLCC. Kan bli hyggelig framover.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 21:01 3245

Hvem skal betale for veksten? enten må utbytte bortfalle eller må dere betale.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 21:01 3254

For ikke å snakke om det lave antall nybygg som er kontrahert de nærmeste 2-3 år. Det har vel aldri vært på så lave nivåer.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
ks1977
11.06.2020 kl 21:21 3196

Har ikke ledelsen lovet at evt flåtevekst ikke vil gå av utbytte, men være lånefinansiert?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
tuja
11.06.2020 kl 21:42 3198

USD styrker seg, boys and girls. Det er bra for utbyttet over helga.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 21:47 3205

Mulig det, men hvem skal betale for veksten? Lån skal betales og da må det nødvendigvis gå utover utbyttekapasiteten.
Er ikke overbevist om at en vekststrategi nå i et fallende marked faller i god jord hos investorene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
11.06.2020 kl 22:19 3141

Ja det hjelper litt på utbyttet 🙂
Maran Canopus (2007 - Modern Scrubber) On Subs Brazil/China WS 56.74 Petrobras Jul 7-8 Maran Tankers Management [Fixed direct / No Broker] Demurrage USD 55.75K (TCE: RV USD 54.91K @ 80.8 days / Actual USD 60.24K @ 78.11 days) 14.3 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 22:34 3105

18,5 i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
11.06.2020 kl 22:49 3068

Fin kjøpsmulighet i morgen dersom det skjer 🙂 Fin utvikling på ratene som stiger 10% i dag fra en utflating
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.06.2020 kl 22:52 3056

Hva er årsak til bedre rater ? Er det fall i oljeprisen ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.06.2020 kl 22:53 3076

Alt for dyrt og alt for tidlig
Redigert 21.01.2021 kl 04:01 Du må logge inn for å svare