Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)

CapitaL
ADS 28.05.2020 kl 10:09 67025

Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.


-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.

I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer


Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Struts
01.07.2020 kl 17:31 5752

Tolker det positivt - selv om det er kortsiktig - omtrent som anal-ytikere, de sier de tenker langsiktig, men vet ikke hva ratene var i går! Høhø, det gjør i det minste vi!
Ps. Noe spøkefull kommentar
Redigert 01.07.2020 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
01.07.2020 kl 19:14 5681

Synes ikke boligsammenligningen treffer særlig bra :) små leiligheter har høyere kvadratmeterpris. småtankselskaper har nesten alltid lavere "kvadratmeterpris". Og det er heller ikke den absolutte prisingen av ADS jeg kommenterer, men den relative utviklingen. Selv om jeg synes det er urimelig at FRO er priset så mye høyere i forhold til NAV enn mindre selskap, har jeg akseptert at det er bare sånn det er. Og kursutviklingen har pleid å være ganske lik for ADS og FRO det siste året. Det er derfor interessant at ADS over noen uker nå ikke har blitt dradd med ned av FRO. Særlig fordi ADS er mer avhengig av gode rater de neste par ukene enn det FRO er, siden de som et stort selskap stort sett får snittrater gjennom året, mens ADS kan gjøre det både bedre og dårligere enn snittet avhengig av flaksen i forhold til hva raten er akkurat når båtene er ledige. Alt annet likt burde ADS derfor falt mer enn FRO når kurfallet skylles bratt ratefall rett før ADS skal gjør to nye slutninger.

Når jeg synes kursutviklingen er interessant er det også fordi det KAN bety at markedet har fått øynene opp for at ADS har et veldig spennende businesscase. Det lå skjulte kjøpere i flere dager som plukket ganske store volumer til å være i ADS. I dag var de imidlertid borte og litt av spriket i kursutviklingen mellom ADS og FRO ble tettet inn. Jeg benyttet muligheten å kjøpte litt ADS igjen til 19 for første gang på en stund, men det var heller ikke mange selgere, så var ikke store posten jeg fikk til den kursen.

Ser at Poten melder om ny nedgang i ratene i dag og første dag på mange måneder under 20k/d (ratene Hannisdahl viser til var under 20 også i går.). Var litt overrasket over ratenedgangen i dag, for de slutningene som jeg har registrert i dag var betydelig over 20.
Redigert 01.07.2020 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
tuja
01.07.2020 kl 19:21 5662

Her er den siste slutningen on subs, i overkant av 30k usd:

Tankers International
@TankersInt
·
2t
Kassos I (2007 - Modern Scrubber) On Subs AG/China WS 36.00 Unipec Jul 15-17 Embiricos Demurrage USD 29K (TCE: RV USD 24.2K @ 46.25 days / Actual USD 30.45K @ 40.29 days) 3.39 idle days
tuja
01.07.2020 kl 22:09 5559

Sterk tankdag i USA, der flere, inkludert FRO steg rundt 7%.

:)
Redigert 01.07.2020 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
tuja
01.07.2020 kl 22:25 5564

Fra Arctic:

TANKERS: SANCTIONS UNDERWAY?
1) Talk of US sanctions against tankers having called on Venezuela has picked up again after Bloomberg yesterday ran an article saying that the Treasury’s OFAC office now has expanded its list of tankers under sanctions from 80 to 130 vessels, including 28 VLCCs, or around 3.5% of the fleet.
2) If correct and implemented, such a level of tonnage restrictions has the potential to quickly tighten the market, but global exports have to pick up first.
canarias
01.07.2020 kl 22:32 5599

Svinger fort i tankmarkedet, vi vil få en sterk dag i morgen.
oldgrumpy
01.07.2020 kl 23:30 5560

Pris per dwt i ads ligger på ca 544nok, og pris per dwt i fro ligger på 1117nok. Og er en av grunnene til at det svinger mer for fro jo lavere kursen kommer. Samtidig er be på ads 12.9k og fro har vel et snitt be på 22.5 !? Motsatt har ads lavere skipsverdier. Men likevel en av flere grunner til at JH priser tp til ads til 22nok (og nå til 20nok).

Husk at fro har 27 suezmax båter hvor ratene gikk ad skogen for 2 uker siden, og de har 18 afra / lr2 skip som også gikk til operasjonell kost for noen uker siden.
Dette gjør at fro og ads glir fra hverandre. Hvis du ser på rateoppgangen og ratennedgangen som har vært siste 12 månedene så ser du at afra suez og vlcc ratene fulgte hverandre tett. Det har ratene ikke gjort den siste måneden.

Redigert 01.07.2020 kl 23:31 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.07.2020 kl 10:48 5457

Enig i at ADS er akktraktivt priset og er et spennende case med den ekstremt lave BE. Det som kunne redusert oppsiden i ADS var om den varslede supersyklusen i tank ble utsatt til 2023. Derfor er det positivt at til og med pessimisten Hannisdahl nå tror den starter om et drøyt år.

På to dager er "avviket" mellom ADS og FRO gjenopprettet, og vi er igjen tilbake på nøyaktig lik utvikling siden nyttår. Jeg avventet med å kjøpe i ADS fordi den hadde falt mindre enn andre, men nå ser jeg ingen grunn til å vente lenger.
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=no%3Afro&x=45&y=17&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Aadsc.me&comp=no%3Aadsc.me&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 02.07.2020 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.07.2020 kl 11:49 5404

Da Cleaves massakrerte tanksektoren 20. mai forventet de VLCC-rater på 17.400 i 2021 og 25.400 i 2022. Nå har de oppjustert dette til 23.600 for 2021 og 48.400 for 2022. Dette vil jo bety en vanvittig økt inntjening for ADS (og andre tankaksjer).
tuja
02.07.2020 kl 11:53 5394

Tror vi får enda bedre rater for 2021, kontra det som Cleaves m.fl spår. dette med bakgrunn i lav tilvekst av nybygg, sanksjoner innad i tanksegmentet, og en økende etterspørsel i råolje. Så jeg plukker aksjer for tilgjengelig kapital. Må da være en god risk-reward på dette nivået. Kan ikke forstå noe annet.

:)
Davinci_me
02.07.2020 kl 12:02 5399

Fisker rundt 18,75 - utbytte om 5-6 uker. Stiger nok en del frem mot det.
Met1976
02.07.2020 kl 12:06 5400

Når kommer Q2 rapporten? Er det så snart?

Ifølge appen er ratene på oppadgående igjen....
tuja
02.07.2020 kl 12:22 5365

Og ikke glem ADS PAGe oppi det hele. De kjører inn alt av utgifter for 3 fartøy(69k usd - 12,9 x 3 = 30,3k usd rett på bunnlinja), samt ett overskudd på 30k usd pr dag gjennom hele kv3. Og før vi entrer kv4, er nok mest sannsynlig ratene på høyere nivåer igjen, da vi entrer vintersesongen. Som normalt sett er en tid med gode rater.
Så det Stratus og Serenade oppnår i spotmarkedet blir ren bonus. Og kv2 vil gi en god dividend(tipper rundt 4kr) med snittrater på 65k usd.

:)
Joppen
02.07.2020 kl 12:24 5379

Q2 rapporten kommer 28.08. Så det er en god stund til.
Struts
02.07.2020 kl 12:46 5331

En fordel og ulempe for FRO kan være at den er listet på OSE. Det er et tveegget sverd. Fond følger ofte de gjennomskingrende toner fra sekkepipene til anal-ytikere ala Hannibal Lecterdahl etc, og holder seg unna eksempelvis Merkur. ADS har vel kanskje en tilsvarende situasjon uavhengig av det, det er sårbart pga sin lille flåte. Men akkurat nå tenker jeg at det er til rederiets fordel at skipenes alder er som de er (liten gjeld, lave b/e-rater nødvendig). Ingen bestiller nybygg lenger (noe pga uavklarheter mht hovedmaskineri; LNG, el-drift osv), 2nd hand-markedet har tørket (mer eller mindre) helt inn. Og det som er (95%) sikkert er at vi vet at q2 blir fantastisk (mtp utbytte), og q3 (pga ADS Page) blir ikke galt det heller. Hva q4 bringer er det tydeligvis bare Hannibal og julenissen som vet hva bringer. Da vender jeg heller tilbake til min barnetro og vender meg mot Santa Claus! Men ønsket er ikke en VLCC i badekaret, i gamle dager ble det alltid gitt skipsmodeller i gave til rederiet som bestilte dem, en slik hadde passet seg - de var vanligvis ikke større enn 1-1.5 m i lengde.

Antar for øvrig at noe av nedgangen i dag skyldtes artikkelen til Arctic-anal-ytikeren i Finansavisen i dag. Skjønt, hvem vet?
Redigert 02.07.2020 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.07.2020 kl 13:05 5324

Er det denne du tenker på? https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/07/01/7543325/overrasket-over-at-ratene-ikke-har-falt-mer
Jeg tolket den positivt. Hammer sa jo for en god stund siden at han ikke forventet noen massakre i ratene i sommer og at tank så bra ut på mellomlang sikt. Når han nå sier at ratene er enda mindre dårlig enn han hadde forventet må jo det være positivt siden juni og juli uansett ikke er månedene noen forventer at tankselskapene skal tjene penger.
Met1976
02.07.2020 kl 13:19 5289

Kom nettopp 2 nye "On Subs" i appen, de er på 36/41k
Struts
02.07.2020 kl 13:44 5262

For all del, men jeg leste utsagnet om at "Ole-Rikard Hammer mener at det er overraskende at de ikke har falt mer" (de = VLCC-ratene) som noe annet. Det positive i artikkelen var slik jeg så det mer mtp situasjonen rundt skip (over 15 år) som må dokke i "løpet av annet halvår". Men jeg vet intet, det som imidlertid stadig overrasker meg at de som tilsynelatende BURDE ikke gjør det. Beste av alle (min mening) var imidlertid Hannibal Lecterdahls anal-yse i fjor om at eventyrlige rater skulle komme i q4 i ÅR, og ble så skuffet over at de stod opp som Lasarus fra de døde allerede i første kvartal, hvorpå han gikk i møte med ledelsen (kan jo tenkes) og nedjusterte hele segmentet.
Redigert 02.07.2020 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
tuja
02.07.2020 kl 16:46 5116

Er nok flere som benytter seg av muligheten til å kjøpe aksjer pånedsalget som pågår. Ellers er Stratus vel i havn.

Posisjon mottatt: 2020-07-02 14:35 UTC
7 minutes ago

Lokal tid der fartøyet er:
2020-07-02 23:35 LT (UTC +9)

Område: NCHINA - East China Sea

Nåværende havn: YEOSU

Bredde og lengdegrad: 34.84313° / 127.7829°
Status: Moored
Fart / kurs: 0 kn / 224 °
AIS kilde: 4621
Struts
02.07.2020 kl 16:57 5085

Hehe, mangler bare beskjed om hva som var til kveldsmat i byssa!
tuja
02.07.2020 kl 23:39 5036

21:24:30
NTB
USA vil beslaglegge olje på iranske skip på vei til Venezuela

USAs justisdepartementet vil beslaglegge frakten på fire iranske oljeskip som er på vei mot Venezuela.

Ordren fra justisdepartementet kommer i forbindelse med at forsyningene knyttes til Revolusjonsgarden, som står på USAs terrorliste.

Et rettsdokument i forbindelse med saken viser til en anonym kilde som fastslår at Mahmoud Madanipour, som har bånd til den iranske Revolusjonsgarden, har arrangert frakten.

Det er ikke kjent hvordan amerikanske myndighetene vil gå fram for å sikre seg oljelasten.


tuja
03.07.2020 kl 11:49 4887

On subs ser bedre ut i dag, i range 25-34k usd:

Tankers International
@TankersInt
·
26m
Nave Galactic (2009 - Modern Scrubber) On Subs Caribs/Spore $4,425,000 ST Shipping Aug 1-5 VL8 Pool (TCE: RV USD 27.9K @ 89.51 days / Actual USD 29.76K @ 91.18 days) 22.9 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
38m
New Dream (2014 - Modern VLSFO) On Subs Brazil/China WS 34.50 Petrobras Aug 1-2 China VLCC Company Ltd Demurrage USD 30K (TCE: RV USD 20.47K @ 85.02 days / Actual USD 25.12K @ 76.64 days) 3.06 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
39m
Hunter Atla (2019 - Modern Scrubber) On Subs AG/China WS 35.00 Unipec Jul 16-18 Koch Demurrage USD 29K (TCE: RV USD 31.75K @ 48.61 days / Actual USD 33.95K @ 46.71 days) 6.71 idle days


:)
tuja
06.07.2020 kl 10:45 4610

2 nye on subs i dag, med actual USD pr dag fra ca 29-32k usd. Ikke værst:

Tankers International
@TankersInt
·
37m
Eagle Verona (2013 - Modern VLSFO) On Subs Brazil/China WS 41.20 Petrobras Aug 1-2 Koch (TCE: RV USD 32.08K @ 83.35 days / Actual USD 31.68K @ 84.21 days) 0.52 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
38m
Maran Atalanta (2018 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/ECIndia $3,700,000 IOC Jul 27-28 Maran Tankers Management Demurrage USD 42.5K (TCE: RV USD 39.18K @ 60.94 days / Actual USD 28.71K @ 77.56 days) 6.08 idle days
Struts
06.07.2020 kl 10:55 4590

Nei, det er ikke ille i stilleste sommerperiode. Eneste jeg nå kan se forhindre utbytte på NOK 3 eller (litt) mer for q2 er dollarkursen, eller havari (måtte noen forby!), og ingen av disse to faktorene er det vel noen som kan styre i nevneverdig grad.
Slettet bruker
06.07.2020 kl 11:30 4520

29k, ikke værst?

Blir vel noe få penny i utbytte, kan aldri forsvare en aksjekurs på 18 kr
Her sitter dere godt støkk
Redigert 06.07.2020 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Struts
06.07.2020 kl 11:57 4479

De vet, om enkelte blir det sagt at at hans IQ ikke hadde gått til hodet på ham. Det kunne godt være meg, heldigvis har jeg mitt godt begravet i sanden, Men De er kanskje hunkjønn?
Redigert 06.07.2020 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
tuja
06.07.2020 kl 14:54 4338


Tankers International
@TankersInt
·
2m
Gustavia S (2020 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 37.50 GS Caltex Oil Corp. Jul 24-26 Cardiff Marine Inc Demurrage USD 35K (TCE: RV USD 29.91K @ 47.82 days / Actual USD 27.73K @ 50.19 days) 0.15 idle days
Struts
06.07.2020 kl 15:38 4297

Er ikke dette Spetalens "baby" i SDSD? I kompaniskap med Ofer og Economou. Uansett, som vi har fått med oss for lengst - driftsutgifter på 12', er "noget" bedre enn 10 mer.
Redigert 06.07.2020 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Struts
06.07.2020 kl 16:17 4220

Aksjonærlisten for de største 20 aksjonærene har hatt sin månedlige oppdatering i dag (riktignok datert «as of» 03.07). Blant de tre største av dem er det (min mening) verdt å merke seg at Euroclear kjøper seg videre opp til 1,937’ aksjer (1,686’ forrige måned). Men totalt sett har de 20 redusert beholdningen noe fra 15,017’ til 14,066’ aksjer (fra 64.2 til 64%).

Følgende konkrete endringer har jeg registrert, først de i minus, deretter de med motsatt fortegn. Tall i parentes som vanlig fra forrige måned: Pershing LLC 791’ (801’), Nordnet Bank 719’ (746’), Nordnet Livsforsikring 467’ (524’).

Så var det de som økte (utenom Euroclear): Raiffeisen har to «deltagere» som begge oppjusterte: Raiffeisen Bank (numero 1, mitt kallenavn) 900’ (795’), og Raiff 2 med 306’ (274’). DNB Bank som dukket opp forrige måned har pussig nok (?) plukket opp noen få aksjer, de har nå 176,618 aksjer (172’).

Det var egentlig det hele.
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
06.07.2020 kl 16:36 4180

vlcc ratene holder seg godt nå som vi er i en tid hvor vlcc burde ligge på operasjonell kost. Nærmer seg et større kjøp for min del. Venter på slutningene og mer info rundt tank-sanksjoner og corona runde 2. Et annet interessant selskap akkurat nå er tnk med suezmaxskip som for øyeblikket nærmer seg potetkjelleren. Om prisene skal ytterligere ned skal ikke jeg si noe om, og bunnen treffer jeg omtrent aldri uansett..
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
nordnes
06.07.2020 kl 16:40 4168

Utrolig at du kommenterer på en aksje du er uinteressert i. Hvor er logikken ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
tuja
06.07.2020 kl 16:53 4133

Begynner å bli litt bevegelse på antall fartøy på on subs nå. Her er de 4 siste:

Tankers International
@TankersInt
·
35m
Perfect (2003 - +15 Years VLSFO) On Subs AG/Taiwan WS 31.00 FPCC Jul 21-23 NG Moundreas [+17 years old vessel / CAP 1] Demurrage USD 28K (TCE: RV USD 15.69K @ 40.88 days / Actual USD 24.9K @ 36.04 days) 9.28 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
39m
Elandra Everest (2020 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/East WS 40.00 Litasco Jul 24 Vitol (TCE: RV USD 34.38K @ 52.34 days / Actual USD 28.09K @ 59.77 days) 1.45 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
42m
Nissos Anafi (2020 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 45.00 Unipec Aug 1-3 Kyklades Maritime Demurrage USD 45K (TCE: RV USD 45.77K @ 67.98 days / Actual USD 41.45K @ 74.46 days) 5 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
45m
Elandra Elbrus (2020 - Modern Scrubber) On Subs AG/Korea WS 39.75 SK Energy Jul 25-27 Vitol [Oil Company or Trader Relet] Demurrage USD 40K (TCE: RV USD 38.08K @ 44.43 days / Actual USD 33.91K @ 49.36 days) 4.69 idle days


Absolutt innafor på lavsesong/sommer. :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
tuja
06.07.2020 kl 18:32 4021

Enda en. Når det begynner å nærme seg 30-40k usd, må det være grei skuring:

Tankers International
@TankersInt
·
34m
Bunga Kasturi Enam (2008 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 44.50 ExxonMobil Jul 28-30 Stasco [Oil Company or Trader Relet] (TCE: RV USD 38.29K @ 76.24 days / Actual USD 36.85K @ 78.16 days) 0 idle days
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Met1976
06.07.2020 kl 19:25 3977

For 8-10 dager siden var on subs 24-34k/dag, nå er det 34-42k/dag, kan ADS klare å komme seg over 30 på sine 2 nå da mon tro i lavsesongen?
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
tuja
07.07.2020 kl 09:17 3765

Fra i går:

@JHannisdahl
Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +38% to $27k/d
#Suezmax -12% to $11.1k/d
#LR1 -13% to $6.7k/d

Men sannheten er at on subs i går var nærmere 35k usd i snitt, så en god økning i ratene for VLCC.
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.07.2020 kl 09:29 3754

Jeg registrerte også veldig mange gode slutninger i går. Likevel meldte Poten om 18.900. Skjønner ikke hvordan de kommer fram til det.
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
tuja
07.07.2020 kl 10:14 3696

Ny slutning on subs på over 54k usd:

Tankers International
@TankersInt
Maria P. Lemos (2018 - Modern Scrubber) On Subs AG/Thailand WS 45.00 Thai Oil Jul 15-17 Mercuria Demurrage USD 43K (TCE: RV USD 47.22K @ 33.79 days / Actual USD 54.98K @ 30.42 days) 7.35 idle days
Redigert 20.01.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare