Krisen i tank avlyst.. lagrene ikke fulle allikevel;)

CapitaL
ADS 28.05.2020 kl 10:09 67000

Dommedagsprofetiene fra analytikere gjøres til skamme.. oljelagrene er slett ikke fulle og fraktratene stiger. VLCC opp 54% i går.. Markedet henter seg inn raskere enn forventet ettersom land etter land åpner opp. Fremover blir det en balansegang for OPEC+ mht produksjonskuttene.. Blir oljeprisen for høy kommer amerikansk skiferolje på banen igjen på bekostning av OPEC+, noe som neppe er ønskelig;) Dermed vil OPEC+ se seg nødt til å åpne kranene igjen.. Utsiktene ser derfor lysere ut enn på lenge for tank.


-DNB Markets er bull på tank og oppgraderer tankaksjer til kjøp fra hold. Kursmålene justeres også opp, ifølge en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.

Meglerhuset oppgraderer aksjene fordi det ser ut til at de globale oljelagre ser ut til å fylles kun 25 prosent av hva DNB-analytikerne tidligere fryktet.

I tillegg ventes det at bedringen i oljeetterspørsel og oljeprisene vil gi et oppsidepotensial i deres prognoser når volumene fra Opec+ henter seg inn, ifølge TDN Direkt.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/05/28/7532475/dnb-markets-anbefaler-fire-tankaksjer


Forventer en oppgradering av ADS, som ser ut til å få et utbytte for Q2 på nivå med, eller høyere enn Q1 ;)
ADS har forøvrig markedets laveste Breakeven på $12.900..
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.07.2020 kl 10:16 4730

nå begynner det å likne noe. hvis det stemmer at ADS ikke har gjort slutninger ennå kan det se ut som de timer det bedre denne gangen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
07.07.2020 kl 10:31 4697

Nå gjøres vel ikke alle slutninger offentlig? Ganske stort sprik mellom poten, cleaves og slutningene på twitter i går. Det meldes fremdeles om 50k$ i årlig tce kontrakt som er høyere enn forventet. En tydelig usikkerhet knyttet til fremtidige rater.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
07.07.2020 kl 10:36 4740

18,75 selgeren tom????
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Struts
07.07.2020 kl 11:31 4683

Frontline gikk vel ganske pent opp i USA i går, og noe også i Norge i dag. Så da følger vel ADS litt med. Men hører at VLCC'en M/T =HRA= 320,000/11 DSME er solgt for USD 48 mill. Muligens til Zodiac eller Koreanske kjøpere. Med mindre det er noe som ikke kommer frem av rapportene (lav T/C/BB tilbake, tilbakekjøpsopsjoner etc etc) er det IKKE gode nyheter for 2nd-verdiene. Syntes nå jeg.

Burde kanskje ha tillagt at det er langt fra krise (dersom T/C-fri salg), bare et par USD mill under forventet nivå. Håper det dukker opp noe mer info etter hvert...
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
07.07.2020 kl 12:20 4666

TANK: 19 VLCC-SLUTNINGER MANDAG, RATE AG-SINGAPORE +15,0 PROSENT
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om 19 VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 42 worldscalepoeng mandag, tilsvarende en oppgang på 15,0 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.

Av 19 slutninger gikk blant annet seks reiser fra AG til Kina, Sør-Korea, Taiwan og Thailand.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 24 8.827
270 AG/Korea 41 26.119
260 V-Afr/Kina 44 32.222
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO
==============================================================
Fujairah - 238 328
Singapore - 257 335
Rotterdam - 249 301
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Mai'20 - 118
Jun'20 - 93
Jul'20 - 63
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
07.07.2020 kl 21:26 4386

Tankers International
@TankersInt
·
1t
Kalliopi (2010 - Modern VLSFO) On Subs WAfr/ECIndia $3,995,000 IOC Aug 2-3 Dynacom (TCE: RV USD 35.72K @ 59.24 days / Actual USD 33.91K @ 61.61 days) 1.34 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
1t
DHT Taiga (2012 - Modern Scrubber) On Subs AG/China WS 43.00 Unipec Jul 22-24 Phillips 66 [Oil Company or Trader Relet] (TCE: RV USD 34.87K @ 46.12 days / Actual USD 32.19K @ 48.91 days) 0.41 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2020 kl 01:24 4218

Rødt å fint i USA tank.
Denne ser nok Atl innen kort tid, rater under 30 gir ikke nesten ikke smør på skiva.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Struts
08.07.2020 kl 08:24 4096

Til og med regneferdighetene skorter det på. Jaja, det er nok ikke så greit ...
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 08:31 4079

Har sikkert ikke fått med seg at ADS har breakeven på 12,9 k usd, og at PAGE går på 69k usd hele kv3. Men,men, kan man ikke reknsskapens kunst, så blir det vel slik.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
oldgrumpy
08.07.2020 kl 09:03 4010

Er det noe som tilsier at det kommer en slutning hos ADS denne uken?
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 10:25 3957

Tankers International
@TankersInt
·
1m
Seatriumph (2017 - Modern VLSFO) On Subs Brazil/China WS 42.00 Petrogal Aug 1-10 Thenamaris (TCE: RV USD 31.4K @ 77.04 days / Actual USD 37.58K @ 69.2 days) 0.29 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 11:17 3908

Begynner å bli flere ok slutninger på on subs:

Tankers International
@TankersInt
·
38m
Houston Voyager (2019 - Modern Scrubber) On Subs USG/China $5,850,000 Trafigura Aug 4-6 Chevron Houston Demurrage USD 47.5K (TCE: RV USD 34.38K @ 105.54 days / Actual USD 52.09K @ 82 days) 24.66 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.07.2020 kl 12:54 3835

Leser kvartalsrapporten fra Cleaves. Den er enda mer negativ enn tidligere på mellomlang sikt, og selv om den er mer bull enn tidligere fra 2022 tas kursmålene kraftig ned på mange aksjer. ADS er den eneste aksjen i tillegg til INSW som ligger under kursmålet deres, selv om det tas ned til 19 kr. Jeg tror de er altfor pessimistiske, men det føles likevel tryggere å sitte i ADS og Hunt enn i FRO og OET som prises 42% og 47% over kursmålet deres.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.07.2020 kl 13:30 3788

På s 170 i analysen til Cleaves har de regnet på verdien av ASD forutsatt skraping etter 20 år. De kommer fram til 28,7 inkl utbytter. Da skjønner jeg ikke hvorfor de opererer med et kursmål på 19.
http://gersemiresearch.com/wp-content/uploads/2020/07/2020.07.07-Shipping-Quarterly-3Q20-Hydrocarbons-Are-Out-of-Favour.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 13:35 3839

Og det ramler inn on subs på helt ok rater. Langt ifra Cleaves sine forventede +/- 20k usd.

Tankers International
@TankersInt
·
27m
KHK Empress (2019 - Modern Scrubber) On Subs WAfr/China WS 46.75 Pacific Commerce (Holdings) Pte. Ltd. Aug 6-8 BP (TCE: RV USD 42.2K @ 71.68 days / Actual USD 38.89K @ 76.83 days) 3.67 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 17:25 3869

Supert. Ser jo samme antydningene i VLCC fixtures appen. Tydelige tegn på økende aktivitet, og stigende rater.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.07.2020 kl 17:33 3939

Samme gode trend her:
http://www.crweber.com/
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 17:37 3926

Nice. Trenden for VLCC er tydelig opp. :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Struts
08.07.2020 kl 17:48 4004

Serenade treffer forhåpentligvis noenlunde bra etter å ha ligget i Spore over en uke (muligens vedlikeholdsarbeider som Stratus hadde i mai). Stratus er vel også på vei syd-vestover etter lossing i Korea.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 17:56 4071

Joda. Stratus er på vei sør-sw i 210 grader. Så vi burde ha 2 fartøy klar for slutning snart.

2020-07-08 21:20 LT (UTC +8)

Område: SCHINA - South China

Bredde og lengdegrad: 21.58215° / 121.7806°

Status: Underway using Engine

Fart / kurs: 11.7 kn / 210 °

Fart / kurs: 11.7 kn / 210 °
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
08.07.2020 kl 19:35 4031

According to the International Energy Agency, Opec production will increase by 2.7m barrels per day (bpd) from the third quarter to the fourth, followed by a similar-sized gain during the first half of next year.

“Virtually all of the increase should be on exports, implying a sharp jump in seaborne trade of around 15% from current depressed levels,” Arctic Securities said.

“Adding in a rebound in Russian production, the increase would be even larger.”



KAN BLI BRA DETTE :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
09.07.2020 kl 10:49 3759

Fy f....., nå begynner det å omme enkelte rå on subs. Nær 80k usd:

Tankers International
@TankersInt
·
9m
Eagle Verona (2013 - Modern VLSFO) On Subs USG/China $6,500,000 Unipec NYC Aug 15-20 Koch (TCE: RV USD 38.35K @ 107.11 days / Actual USD 37.28K @ 109.45 days) 0.71 idle days

Tankers International
@TankersInt
·
11m
Nisalah (2010 - Modern VLSFO) On Subs USG/China $6,750,000 Occidental Aug 5-10 Bahri Oil Transportation [2 Load + 1 Disch. Port] (TCE: RV USD 35.06K @ 106.38 days / Actual USD 79.15K @ 57.28 days) 0.36 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
zrythar
09.07.2020 kl 11:09 3783

Årsaken til det er vel at man må sitte med aksjene i 2 år for å få 30% oppside, Risikoen for at ratene skal falle er til stedet og dermed ”selges” aksjene med en rabatt på 30%
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.07.2020 kl 11:24 3811

Tja, ikke helt enig. Forutsetningene for regnestykket som kommer fram til 28,7 er de ekstremt lave ratene for 2020 og 2021 som Cleaves legger til grunn, og tilsvarende lave scrap priser som følge av det. Etter mitt syn har de altså priset inn et worse case scenario. Hvis ratene fortsetter å være i nærheten av der de ligger nå (som egentlig burde vært en bunn basert på sesongvariasjoner og ekstra press pga destocking ) vil regnestykket deres gi en langt høyere pris.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Spydspiss
09.07.2020 kl 12:21 3751

Begynner og ta seg kraftig opp nå 😀

Nisalah (2010 - Modern VLSFO) On Subs USG/China $6,750,000 Occidental Aug 5-10 Bahri Oil Transportation [2 Load + 1 Disch. Port] (TCE: RV USD 35.06K @ 106.38 days / Actual USD 79.15K @ 57.28 days) 0.36 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
09.07.2020 kl 12:25 3830

Range fra gode 40k usd opp til 80k. Begynner å bli bra i lavsesong.

Tankers International
@TankersInt
·
1m
Olympic Luck (2010 - Modern Scrubber) On Subs USG/China $6,700,000 Shell Western Supply and Trading Limited Aug 5-7 Koch [Oil Company or Trader Relet] Demurrage USD 55K (TCE: RV USD 47.28K @ 100.57 days / Actual USD 45.62K @ 104.79 days) 2.91 idle days
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Struts
09.07.2020 kl 12:30 3835

Jeg syntes "bra" er veldig beskjedent formulert!
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
09.07.2020 kl 12:38 3825

Mente egentlig "dritbra". :) Håper Serenade og Stratus snart er i arbeid igjen med nye slutninger.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
09.07.2020 kl 14:05 3726

Deler noen tanker fra en danske på annet forum ang framtidig utbytte og gjeldsreduksjon de kommende kvartal. Syntest det var meget interessant. Har han rett, går vi gode tider i møte:

"Nogle tal til diskussionen om hvor meget ADS vil dele ud i Q2:
De har $13M i kassen efter amortering og udbytte. I Q2 ved vi allerede nu at de vil tjene ca $14M i OCF, dvs de bør have $27M til rådighed i alt. De behøver ca. $2.5M i reserve per skib til opex, dvs. $7.5M i alt. Dvs. der er $19.5M til amortering og udbytte. Gælden er pt ca $32M og jeg tænker at de vil betale $5M af så de når ned til $27M som er grænsen hvor de ikke længere behøver at amortere fremadrettet. Dvs. potentielt $14.5M til udbytte = 5.80 NOK/aktie. Det er den øvre grænse for Q2, men det er muligt de vil beholde mere i kassen som en forsikring. Beholder de yderligere $5M i kassen er der dog stadig 3.80 NOK/aktie til udbytte. Alt under 3.80 NOK i udbytte for Q2 vil være skuffende kapitalallokering i mine øjne.

For de kommende kvartaler kan udbytteprocenten i forhold til overskuddet blive langt højere fordi de ikke længere vil være tvunget til at amortere og i princippet hvert kvartal vil kunne dele al operating cash flow ud til aktieejerne."


Høres fornuftig ut. :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Struts
09.07.2020 kl 14:30 4094

Det ER interessant!

For øvrig fikk vi for q1-resultatene opplyst at "Net interest-bearing debt" (NIBD) for selskapet da var USD 21,836,000 (mot USD 30,693' etter q42019). I regnskapet definert som: "NIBD is calculated as the nominal outstanding value of the Company’s total interest-bearing debt, less the
balance of cash and cash equivalents, as well as any restricted cash that is restricted for the purposes of repaying debt."

Videre: "The Company uses NIBD as it provides an indication of the Company’s debt position by indicating the ability
of the Company to pay off all its debt if it became due simultaneously and only using cash."

Mht utbytte er jeg personlig meget fornøyd med NOK 3, mye som et konservativt/forsiktig anslag hvordan USD/NOK kan komme til å utvikle seg fremover. Men for all del, håper din danske venn får en innertier!

Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Lafreri
09.07.2020 kl 14:35 4079

Takk for rapporteringen. Kjøpte 5000 på. 70 kr pga det.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
tuja
09.07.2020 kl 14:40 4066

Velkommen. Ellers tror jeg ingen bør sove dårlig om natten med kjøp på dette nivået. Og ratene har fått seg en skikkelig boost oppover etter en liten tur nedom +/- 20k usd. Om ratene holder seg rundt 40k, vil ADS tjene gode penger med deres lave breakeven på 12,9k usd.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.07.2020 kl 14:42 4058

Dette er ikke en aksje for trading, med det lave volumet, men er det noen aksjer jeg føler meg trygg på å legge på kistebunden er det denne.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Lafreri
09.07.2020 kl 14:45 4053

Ja ja, men så er du bare en fattigstakkar. Setter tette stop losser så jeg selger hvis den faller ned til 68 så selger jeg. Den sjansen har jeg råd til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Struts
09.07.2020 kl 15:12 4002

Haha, er han en fattigstakkar så er jeg en andalusisk steppeloppe og ikke en låghalt struts. Og hvis du stopper tettesluk for kroner 68, så kjøper jeg for halvparten opphøyd i en tredjedel, og selger deg short for brøkdelen av en utopisk, men dog så historisk italiensk lire - den sjansen tar jeg gjerne!
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.07.2020 kl 16:38 3905

Dette er en ADS-tråd. Regner med det er FRO du snakker om. Der ser det ut som stop lossen din ryker i dette øyeblikk i USA.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
Lafreri
09.07.2020 kl 17:18 3854

Sorry trodde det var en tank tråd. Vanskelig med stop loss nivå når ett selskap er også notert utenlands. Youwin some and loose some.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
09.07.2020 kl 17:27 3839

Jeg har ingenting imot at man diskuterer tank generelt. Var bare vanskelig å skjønne hvilken aksje du snakket om siden den generelle diskusjonen gjaldt ADS. Skjønte heller ikke hvorfor du valgte å kjøpe FRO basert på en prognose for utbytte i ADS :)

Når det gjelder FRO klarer den seg bedre enn de fleste tankaksjer i USA så langt, og er omtrent på nivå med sluttkurs på OSE. Jeg satte derfor en short i FRO akkurat nå, som en hedge mot økte posisjoner i flere tankaksjer som har falt kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:37 Du må logge inn for å svare