Pengejakten er i gang

Boobs
SAS 28.05.2020 kl 10:24 704

« Pengekassen hos Nordens største flyselskab er lige så tom som kabinerne i de mange fly, SAS har langtidsparkeret i lufthavnene. Og selvom det var forventeligt med et blodrødt kvartalsregnskab præget af coronakrisen, ser tallene værre ud, end SAS-ekspert, Jacob Pedersen, havde forventet.

»Jeg hæfter mig ved kraften af nedturen. Det er en katastrofe. Indtægterne er bare væk,« siger han.

Aktieanalysechefen hos Sydbank kan konstatere, at SAS’ egenkapital er væk. Af regnskabet fremgår det, at SAS i oktober 2019 lå inde med 5,3 milliarder svenske kroner.

Nu er der et minus på 43 millioner i stedet.

«Det eneste positive Rickard Gustafson kan tage med sig er, at krisen er så omfattende, at det påkalder sig en omvæltning af hele flyselskabet, mener Jacob Pedersen. Det er allerede meldt ud, at hele 5.000 ansatte skal afskediges for at afbøde styrtdykket.


https://www.bt.dk/erhverv/sas-ekspert-pengene-er-vaek-selskabet-skal-reddes
Redigert 20.01.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2020 kl 21:20 643

Dålig affär för Sverige att rädda SAS

Med Kastrup flyplass som en av Danmarks største arbeidsgivere og en markedskapitalisering som er mye høyere enn SAS, har den danske staten en stor interesse for å redde SAS. Men for Sverige ville det ikke være noen god avtale, ifølge bedriftsleder Staffan Salén.
I dag viste SAS delårsrapport et tap på 3,7 milliarder svenske kroner i løpet av første kvartal. Som mange andre har selskapet fått tildelt statlige penger i form av salg og permittering. Som statlige lånegarantier fra Sverige og Danmark på 3 milliarder svenske kroner. Men spørsmålet er om det er nok for selskapet å overleve?

Her i Sverige eier staten 15% av SAS, og kan bli nødt til å bestemme seg for om de vil legge enda mer penger i selskapet for at det skal lykkes. Jacob Wallenberg, som representant for den største private eieren, sa nylig i et intervju med DI at selskapet er "samfunnskritisk" og at staten bør gå inn for "det er helt avgjørende for den svenske og skandinaviske eksportindustrien".

Lukkede selskaper bringer nye på sin plass
Staffan Salén, administrerende direktør i firmagruppen Salénia, som har et ben i flybransjen, mener imidlertid at flyforbindelser alltid vil eksistere.

- Hvordan sveitsiske kom etter Swissair er et eksempel på at det alltid vil være flytrafikk til større byer. Når et selskap stenger en linje, kommer ofte et par nye selskaper på sin plass, sier han i SVTs finansbyrå.

"Danmark har størst interesse"
Så skal den svenske staten redde SAS eller ikke?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/viktigare-for-danmark-an-sverige-att-radda-sas