Åpen veteranbil i ulykken ved Rjukan

Slettet bruker
03.09.2018 kl 01:41 9393

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxex52/doedsulykke-paa-rjukan-tre-kvinner-og-to-menn-omkom-i-bilulykke-paa-rjukan

3 damer og 2 menn i 50 og 60 årene. Dette var Telemarksfolk.

Den bakken der er veldig skummel. Og det var i siste hårnålssving på vei ned. Det er et fall på kanskje 800 meter el. lign. ned de svingene der. Bremsene kan ha blitt slitne etter alle bakkene ned.
Har kjørt der selv. Såvidt huskes har jeg hatt en nestenulykke der. For høy fart etter forholdene er veldig farlig. Og her har kanskje bremsene plutselig sviktet helt ?

Fryktelig tragisk og trist. Håper det er skiltet ordentlig der med faren. Det er verre å treffe en fjellvegg rett på enden av veibanen, enn en skog.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 05:14 8256

Ja dette lukter bremsesvikt lang vei.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 08:52 8187

Slike biler har som regel trommelbremser. De blir ikke avkjølt like fort som skivebremser som de fleste er vant til i dag.
Trommelbremser vil "fade" bort litt etter litt hvis de ikke får tid til å bli avkjølt mellom hver oppbremsing. Skummelt.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 09:22 8163

Bremse på lavt gir ned lange bratte bakker, ikke med bremsene. Ikke bra med veteranbil på slike forhold, men det er jo hva man bedriver med veteranbil - pittoreske veistykker.
Fjordgubben
03.09.2018 kl 10:16 8129

Vil muligens trigge hysteriet med flere tekniske kontroller på gamle biler, på tross av at dette sannsynligvis var brukerfeil da det burde vært kjent at eldre biler faktisk har mye dårligere bremser enn moderne biler, og at man selvsagt bør ta høyde for dette når man kjører ned bratte bakker, og spesielt når bilen er full av passasjerer!!!
Redigert 03.09.2018 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 11:46 8084

1959 Cadillac.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 12:02 8074

Var Cadillacen svart ? Og av en sjelden type, med gigantisk bagasjerom ? Da kan jeg ha møtt de. Fantastisk hyggelig mennesker i såfall.
Eller så var det 1960 - 1963 årgang jeg møtte.
Ved ettertanke som nevnt i trådstarten har jeg selv hatt en skummel hendelse i samme sving eller litt lenger opp. Det er mange år siden nå. Husker jeg ble litt skremt av det. Den bilen kan ha hatt trommelbremser bak. Det var vel ganske vanlig før i tiden ?
Og de kan ha fadet som en her skriver. Det tenkte ikke jeg noe på den gang. Det er en sjelden høy nedstigning på den veien der. Og partier underveis kan være ganske bratte.
Det burde kanskje lages fareskilt for veteranbiler ? Den Cadillacen er tung og blir enda tyngre med flere ombord, og kanskje last i bagasjerommet attpåtil ?
Håper ikke man lager horrible regler for veteranbilgodkjenning. Tror heller på info i veteranbilerklubber o.lign. Unngå å kjøre på sånne farlige steder.
Redigert 03.09.2018 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 12:25 8061

Det var ikke tegn til bremsespor.
https://www.dagbladet.no/nyheter/gransker-bremsene-etter-kollisjonen-der-fem-dode-pa-rjukan/70165419

Denne nedoverbakken er sannsynligvis en av de mest ekstreme i hele Norge. Mye har bratthet på 10 % heter det.
Bremseeffekten kan ha forsvunnet helt eller omtrent helt. Og fjellveggen har veldig kort avstand fra veikanten. Det er ikke noe sted å styre unna.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 14:10 8052

https://www.google.no/search?q=cadillac+coupe+deville+convertible+1959&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=xK9LSe1SsgfRsM%253A%252CDZgiwGrJgwHHkM%252C_&usg=AFrqEzcGYMs2G860KYXJEGM040-gZETGXw&sa=X&ved=2ahUKEwj3ueSn457dAhXGjSwKHYiaD8EQ9QEwBHoECAQQDA#imgrc=VxvEd9ShiBfO2M:

Det kan ha vært den bilen jeg har sett. Den var såvidt huskes svart med rødt interiør. Og hadde et improvisert glassfiberlokk over der kalesjen lå. Elegant laget. En av de fineste åpne Cadillacer jeg noensinne hadde sett. Bagasjerommet var enormt. Traff de tilfeldig på et veteranbiltreff
i Halden for noen få år siden. Utrolig hyggelige mennesker. Snakket en god del med de. Mulig de sa at de var fra Kragerø. De kjørte en del rundt med bilen.
Føler virkelig med alle som kjente dem. Dette kjennes helt uvirkelig.
_____________________________________________
Det er 50/50 sjanse for at dette er riktig bil og personer. Et bilde av bilen eller opplysning om farge på eksteriør og interiør vil avklare dette.
Hadde maritime små møbler i bagasjetommet.
Redigert 03.09.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Biggy
03.09.2018 kl 15:27 8023

Legg merke til hvor mange som bremser ned lange bakker.Selv nedover i Oslofjordtunnelen ser jeg flere som bokstavelig talt bremser nesten hele tiden.Folk forstår ikke poenget med å kjøre på gir og særlig ikke gjør mange av de som kjører biler med automatbil det.De setter girspaken på D og der forblir den uansett........så lenge de kjører forover.
Fjordgubben
03.09.2018 kl 18:13 7944

Stemmer at mange ikke kan har lært at bremser faktisk kan blir så varme at de slutter å fungere, dette var selvsagt mer kjent i gamle dager da bremsene hadde dårligere kjøling og man merket dette ganske kjapt når man kjørte ned fjelloverganger og vi ble selvsagt opplært til å bremse på gir og selvsagt stoppe umiddelbart ved det minste tegn til dårligere bremsekraft slikt at bremsene fikk kjølt seg.

Nå hadde jo denne bilen en sjåfør som var over 50 og som således burde visst dette, men det er rart med det, man blir fort vant med moderne biler og noen glemmer muligens at eldre biler må behandles annerledes?

Ganske typisk at en avis slår det stort opp at bilen ikke hadde montert bilbelter, men slik er det når bilen er eldre enn 1970 var det jo ikke krav om belter. Har selv en bil som er eldre enn 1970 men monterte likevel belter da det tross alt bedrer sikkerheten dramatisk. Uansett bør man selvsagt kjøre gamle biler med større sikkerhetsmargin enn nyere biler, dette vet nok de aller fleste som eier veteranbiler.
balder72
03.09.2018 kl 18:50 7917

Det har blitt flere og flere brukere med mye penger som kjøper seg veteranbil men har ikke greie på teknikken bak disse. De har rett og slett ikke peiling på biler. Dee kjøper dette kun for status. Amerikanske biler har kun 1 krets bremsesystem på 50-60 tallet og trommelbrems. Det oppstår brukerfeil. Mange har ikke erfaring på hva de skal gjøre når ting svikter.Det finnes ingen hjelpemidler slik vi har bilene idag. Alt er manuelt. Er redd panikken har inntruffet som har ført til handlingslammelse. Dette er en ufattelig tragedie som burde vært unngått.
Slettet bruker
03.09.2018 kl 19:19 8229

Det er flere andre feil som kan oppstå med bremsene på en bil, slik som hull på morknede bremseslanger og rustne bremserør, som fører til tap av bremsevæske og redusert eller sviktende bremsevirkning. Så det er ikke gitt at ulykken skyldes eller bare skyldes varmgang i bremsene, selv om ulykken skulle være bremserelatert.
Redigert 03.09.2018 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
atnorhe
03.09.2018 kl 19:30 8216

Jeg kjørte opp til minibuss for ca 10 år siden, og fikk kjeft fordi jeg girte ned (manuelt gir) en liten bakke. "Nei nei nei", ikke gir ned. Jeg dreit i det der og da,men kom fremt til den sannsynlig årsaken senere: Miljø! Har ingen annen forklaring. En annen side er at jeg selvsagt bruker giret i lange bratte bakker uansett hva regelen sier, hvis det er en regel da...
Slettet bruker
03.09.2018 kl 20:40 8179

Takk JohnErik for opplysningen. Kanskje jeg møtte disse også på veteranbiltreffet i Halden for noen år siden.
Ved ettertanke så tror jeg at jeg ikke hadde turt å kjøre ned de bakkene med en sånn bil. Nå kjenner ikke jeg bremser og girkasse på de. Men ettersom folk skriver på trådene her på HO, så høres disse tekniske virkelighetene på disse bilene ikke betryggende ut i sånne nedoverbakker.
Kanskje det burde skiltes med forbudt for veteranbiler ? Dette er tross alt en av Norges verste nedstigninger. Den er nok verre enn Trollstigen.
Og hva med veteranbilene i Geiranger ? Der har de hatt veteranbilskyss for gjestene i alle år.

Det er ikke noe særlig grøft å kjøre i heller. Hadde vel bare skrubbet siden av bilen uten å få ned farten noe særlig ?
Fjordgubben
03.09.2018 kl 21:33 8145

Det får helt fint å kjøre ned den bakken selv med veteranbiler, men man må selvsagt tenke på bremsene, lavt gir og ikke file på bremsene men kun bruke de for å ta ned farten rett før svingene.

Dette med morkne slanger er selvsagt en mulighet, men tviler på at det var tilfelle at disse tilfeldigvis skulle ryke akkurat på det stedet på det tidspunktet. De aller aller fleste ganger når bremser slutter å fungere vil det ikke føre til ulykker. Iallefall ikke på biler med tokrets system, på eldre biler med bare en krets er det selvsagt enda mer viktig å sjekke bremsene. To krets kom vel på 60-tallet? Har hatt flere 60-tallsbiler og alle har hatt tokrets systemer. Amerikanere av den typen som kjørte ut her er kjent for å ha dårlige bremser.

Nei her er det 95% sannsynlig at føreren bremset så mye at varmen gjorde at bremsevæsken kokte, bobler opp og at pedalen gikk rett i bånn uten at noe skjedde.
Redigert 03.09.2018 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2018 kl 00:11 8070

Hvordan forplanter trommelvarme seg til bremsevæsken ?

Jeg er åpen for teorien om bortfall av bremsepedal.
Jeg tror jeg ikke hadde kjørt den bakken der med en-krets bremsesystem og fare for bortfall av pedal. Og 5 voksne ombord.
Dette er en av norges farligste nedfarter. Det er fjellvegger tett på, og 180 graders svinger. Mesteparten har 10 % fall.
er
Jomma123
04.09.2018 kl 09:30 7986

Kjøring i nedoverbakker med veteranbiler med trommelbremser må en ta visse hensyn. Låse automaten i ett lavt gear så en slipper og bremse hele tiden er føste bud. Kjører en på drive må en bremse hele tiden med stadig varmere bremser som resultat. De vil til slutt bli så varme at de ikke virker lenger. Til slutt vil bremseveska nå sitt kokepunkt på rundt 250 grader(ny) og da har du ikke bremser. Gammel bremseveske har mye lavere kokepunkt da fuktighet med tiden kommer inn i systemet gjennom kondens. Da skal det ikke mye varme til før bremsene svikter. Så det hjelper ikke med nye bremseband/klosser hvis du har gammel bremseveske. De vil virke like dårlig hvis bremseveska begynner å koke. Det gjelder ikke bare veteranbiler men også nyere biler. Greit å ha i bakhodet hvis en skal skifte klosser på bilen at en da også i samme slengen skifter veska. Er nok mange hobbymekanikere som ikke tenker på det. Har en serviceavtaler så blir sånne ting utført på service. Ett tips kan jeg jo gi til dere med veteranbiler og trommelbremser. Kjøp bremseveske som brukes i motorsport. Den har ett mye høyere kokepunkt. ( rundt 330grader) så har en mer å gå på om ikke annet. Koster endel mer men er nok verdt det....

Tilbake til denne ulykka så skal jeg ikke spekulere i hva årsaken er men bremsesvikt er vel en hovedteori. Hva som svikta kommer vel frem etter granskinga.
Ser sånn i utgangspunktet ingen fare med og kjøre i bratte nedoverbakker med 1-krets. En må bare ta det rolig og låse gearet i lavt gear så går det bra.
Tjuagutten
04.09.2018 kl 10:37 7960

Brensesylinderen på trommelbremsene ligger mye nærmere det varme stålet enn på skive bremsene. Det fører til mye raskere oppvarming av bremsevæsken.
Fjordgubben
04.09.2018 kl 10:43 7957

Det er korrekt, med fare for å bli beskyldt for «spekulering» så har nok sjåføren her fått panikk, uten panikk hadde nok beste løsning vært å legge bilen opp etter veikanten og fjellet på innsida, slik at man bremser farten med karosseriet, selv da risikerer man selvsagt at liv går tapt selv om sannsynligheten for at iallefall noen overlever stiger.

Har selv fått bremsefading på en relativt tung 70-tallsbil ned en fjellovergang da jeg var ca 18, dette var en bil med skivebremser foran så sjåførfeil var nok tilfelle uten at jeg helt husker hvordan jeg kjørte, men hadde iallefall vett nok til å kjenne at bremsene tok dårligere og klarte å stoppe og kjøle ned bremsene, husker at hjulene var glovarme.

Når det gjelder trommelbremser så er det også slik at de får mye dårligere kjøring enn skivebremser som ligger helt åpent.
Redigert 04.09.2018 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Mythos
04.09.2018 kl 11:00 7948

Har da kjørt ned denne bakken noen ganger uten å ha opplevd det som særlig dramatisk. Lavt gir i nedoverbakke og kun bremse før svingene funker bra der. Men med en 60 år gammel Caddilac er det sikkert noen ekstra utfordringer som krever en kyndig sjåfør. Jeg skal ikke spekulere i årsaken til ulykken, men bremsesvikt er vel det første man tenker på.
Redigert 04.09.2018 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Jomma123
04.09.2018 kl 12:29 7929

Det som er direkte usmaklig er når VG idag på nettet har en repotasje om de første som kom til ulykkestedet. Smi mens jernet er varmt sang Øystein Sunde. Jammen følger VG den sangen. Er vel ikke lenge før de bruker bildene som hensynsløse "tilskuere" tar og sender til venner og andre. Har selv kommet først til både dødsulykker og alvolige skadde flere ganger i mitt yrke som vogntogsjåfør. Har aldri utttalt meg til media om det. Har kasta endel blodige klær opp gjennom årene...Alle veit hva sånne ulykker gjør med kroppene. Heldigvis fått god oppfølgning i etterkant så da greier en å leve med det på ett vis.
Jomma123
04.09.2018 kl 12:38 7923

Tjuagutten skrev Innlegget er slettet
Trommelbremser blir som en bakerovn. Varmen slipper ikke ut i motsettning til skivebremsene som er en åpen løsning med god luftstøm som kjøler ned bremsene mye fortere. Bremser en ofte så blir en ikke kvitt varmen i trommelen som da vil bygge seg mer og mer opp og som "guten" over her sier ligger bremsesylinderen inni denne trommelen så da vil den også bli varmet opp til væska begynner og koke. Da har du ikke bremser mer....
Redigert 04.09.2018 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2018 kl 13:53 7900

Takk til tjuagutt og dere andre for gode opplysninger. Jeg tror jeg møtte disse menneskene ved et veteranbiltreff i Halden for ca 3 år siden. Media bekrefter at de visstnok var i Halden i år. Det fantes en svart åpen Cadillac der også, som jeg snakket mer med.
Jeg tror på teorien om at bremsevæsken kokte. Dette var i siste bakke. Hvordan er girkassen på disse bilene ? Kan han i fart ha prøvd å få ned giret, og så har girkassen ikke tålt det/røket ? Brekket svikter også ved kokende bremsevæske ?
Fullstendig bortfall av muligheter for å bremse kan ha lammet han. At han ikke rakk å tenke alternativt.

Min nestenulykke kan ha dreid seg om glatt føre og ikke bremseproblemer. At jeg fryktet å skli inn i fjellveggen, kan klarte akkurat å unngå det.

Jeg er enig med han som snakker om dyrere bremsevæske på veteranbiler.
_______________________________________________________________
Forøvrig var bilen ikke en cabriolet, slik politiet først opplyste. Det var en hvit todørs coupe med store haifinner. Alle var visstnok inne i bilen etter krasjen.
Disse menneskene har jeg snakket med. Bilen var i Halden for ca 3 år siden. Disse har antagelig kjent de i den svarte cabrioleten og omvendt. Den var 61 el 62 model tror jeg.
Redigert 04.09.2018 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
ladaen7,30
04.09.2018 kl 14:56 7884

Brekket svikter også ved kokende bremsevæske ?




Brekket går direkte på bremseskoen så det har ikke noe med bremsevesken å gjøre, men det har veldig liten bremsekraft på en slik stor og tung bil.
Det er en grunn for at det kalles en "parkeringsbremse".
Fjordgubben
04.09.2018 kl 15:04 7878

Veldig stor forskjell på hvor bra håndbrekket virker på eldre biler, noen kan ha såpass bra brekk at man til og med klarer å låse hjulene, men de fleste gamle biler vil ha så dårlig brekk at det gjør relativt liten forskjell på en tung bil i fart nedover et fjell på den måten.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 16:13 7857

https://www.telen.no/
Her vises et kryptert bilde av bilen.
Det virker som bilen ikke er særlig sammenpresset. Farten har kanskje ikke vært særlig stor ?
En dame som var tidlig på plass snakker om at hun arbeidet med å åpne døren.
Dette er kanskje grunnen også til at man har snakket så mye om fraværet av setebelter ?
Etter bilde å dømme ser dette merkelig ut.
Sjåføren har jo klart å komme seg ned alle hårnålssvingene ovenfor. Kanskje han fikk problem temmelig nærme fjellveggen ?
Og en person var i live en stund. En person skal ha sittet fastklemt.

Ting kan altså tyde på moderat fart.
Fjordgubben
04.09.2018 kl 16:44 7850

Vel, om det er tilfelle er det enda en grunn til å anta at dette kunne gått vesentlig bedre dersom sjåføren hadde lagt bilen mot fjellveggen og bremset farten på den måten.

Slettet bruker
04.09.2018 kl 17:09 7834

http://www.varden.no/kjop-tilgang?aId=1.2481779#cxrecs_s
Det ser ut som det høyre fremre hjørnet på bilen har truffet cirka midt mellom fjellgitteret og autovernet. Dvs. bilen har kjørt rett ned. Ikke noe forsøk på unnamanøvrering. Sjåføren kan ha fått et illebefinnende. Evt. har bilen stått litt i vinkel, slik at svingen nesten var litt påbegynt ?
Kanskje noe oppsto bare 30 - 50 meter før fjellveggen ? Farten ser ikke ut til å ha vært stor. Alle var inne i bilen da folk kom til.
Visstnok var det ikke bremsespor.
Jomma123
04.09.2018 kl 17:31 7823

Ser en bildet med presseningen så har den store skader i fronten. Ser nesten ut som en åpen bil men mulig taket er klipt av. Disse bilene har en kraftig ramme som tåler utrolig mye. Det er ikke akkurat en fordel for de som sitter i bilen. Det blir voldsom bråstopp selv i lav fart. Disse bilene er en dødsfelle fra 40-50 km og oppover.
atnorhe
04.09.2018 kl 17:47 7817

Tror alle eventualiteter er dekket her, bortsett i fra en.Sjåføren fikk et illebefinnende..
Slettet bruker
04.09.2018 kl 17:48 7813

https://www.ta.no/
Her ser man bilde nedenifra. Bakken virker ikke bratt. På norgeskart.no kan man måle høydeforskjellen til drøyt 3 meter de siste 50 meterene.

Hendelsen blir merkelig. Bilen er nok klippet opp for å komme til menneskene inni. På et bilde sees venstre forhjul under brannbilen. Den var todørs. Ting kan tyde på at bilen har påbegynt svingen littegrann. Farten må ha vært lav. Som du sier Jomma ; stiv ramme kan ha spilt inn mht. konsekvensene.
Bremsevæsken kan ha kokt pga. bremsing lenger opp i bakken. Så falt bremsene helt ut, og det skjedde i 30 - 40 km/t bare noen titalls meter før fjellveggen. Kanskje det var sånn ?
Slettet bruker
04.09.2018 kl 22:15 7745

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRbAb0/rjukan-ulykken-her-traff-veteranbilen-fjellveggen

Det ser ikke særlig bratt ut på slutten her. Det er synd at det ikke opplyses noe om farten. Et bilde i Telen viser dog at bilen er veldig hel.
Så teorien om bremsevæske som koker etter den store nedstigningen, trommelbremser på alle fire, bremsebortfall, lav fart, stiv ramme og
fravær av setebelter som hendelsesforløp. Da er det sjokkerende at stiv ramme forårsaker slikt skadeomfang på mennesker, i kombinasjon med hard fjellvegg. Alle 5 personene ble funnet inne i bilen. Den stive rammen og fjellveggen gir ingen ettergivelse. Alt må baseres på polstring inne i coupeen.
Hvor langt frem på bilen går rammen tro ?
balder72
04.09.2018 kl 22:49 7738

Ut ifra bildet på VG kunne sjåføren lagt bilen i grøften viss de mistet bremseffekten. Det ville ødelagt bilen på høyre side, men kunne bremset farten.
Mythos
04.09.2018 kl 22:55 7733

Lett å være etterpåklok. Der og da gjorde han sikkert det han kunne i stunden.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 22:58 7731

I telen.no er det noen bilder om du scroller langt ned. Også ta.no .

Ting tyder på lav fart.
Jomma123
05.09.2018 kl 14:15 7596

Stemmenekter.. Ramma går helt frem til fronten like bak støtfangern. Hjelper nok ikke mye med bedre polstring heller. Satt det 3 i baksetet så vil de komme i stor fart fremover når de ikke bruker sele. Da hjelper det heller ikke om det var seter i fremsetene heller. Ett lite regnestykke om tyngden de kommer med.

En person på 100 kg uten bilbelte i baksetet kan være livsfarlig for deg som sjåfør ved en bråstopp - selv om du bruker bilbeltet selv.

Personen vil komme fykende framover.

Fart 40, vekt 100 = Energi 629 kg
Fart 60, vekt 100 = Energi 1417 kg
Fart 80, vekt 100 = Energi 2519 kg



Har skjedd mange dødsulykker der ikke selve kollisjonen er årsak men løse gjenstander som kommer i voldsom fart. Har en noe løst liggende baki ei stasjonsvogn eller på hatthylla i personbiler så kan de ta livet av deg.
Redigert 06.09.2018 kl 12:34 Du må logge inn for å svare