Åpen veteranbil i ulykken ved Rjukan

Slettet bruker
03.09.2018 kl 01:41 9442

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxex52/doedsulykke-paa-rjukan-tre-kvinner-og-to-menn-omkom-i-bilulykke-paa-rjukan

3 damer og 2 menn i 50 og 60 årene. Dette var Telemarksfolk.

Den bakken der er veldig skummel. Og det var i siste hårnålssving på vei ned. Det er et fall på kanskje 800 meter el. lign. ned de svingene der. Bremsene kan ha blitt slitne etter alle bakkene ned.
Har kjørt der selv. Såvidt huskes har jeg hatt en nestenulykke der. For høy fart etter forholdene er veldig farlig. Og her har kanskje bremsene plutselig sviktet helt ?

Fryktelig tragisk og trist. Håper det er skiltet ordentlig der med faren. Det er verre å treffe en fjellvegg rett på enden av veibanen, enn en skog.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 14:51 1077

"SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra
Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen
mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot
Rjukan."

Det er jo akkurat som vi har skrevet om her. Nedoverbakken er en av norges lengste. Det skjedde
i siste sving, før en ville ha vært helt nede. Bremsevæskeblandingen var marginalt litt for dårlig.
Bremsebelegget kan ha blitt ekstra nedslitt i den lange bakken. Det var 5 voksne personer ombord,
noe som øker vekten. Sikkerhetsbelter var ikke standard på denne 1959 model bilen. Mange ekstreme
faktorer på en gang. Og de var nesten nede. I siste sving skjedde det.

Det kan jo tyde på at sjåføren ble overrasket av et plutselig totalt bremseeffekts bortfall. Fordi her
synes intet forsøk på å forsøke å avverge krasjen ved å svinge inn i fjellveggen langsetter veien.
Kanskje han trodde det ville gå greit siden det bare var en sving igjen ? Og derfor kanskje ikke var
tålmodig nok med å fullføre fullt ut med det som skulle vise seg å være nødvendig, for å være sikkert nok ?
Ting tyder etter mitt skjønn på, at dette med siste sving har spilt en rolle her. Han var nesten helt nede.
Det hadde gått bra så langt. Utrolig leit at så marginale omstendigheter fikk så katastrofalt tragisk utfall.

Lærdommen til hele veteranbils Norge er å være forsiktig med tungt lastede veteranbiler i lange
bakker. Og være nøye med bremsesystemer i veteranbiler. Dette forholdet med bremsevæske kvalitet
på denne type veteranbiler, må utbres over hele landet.

Det kunne kanskje monteres et lite skilt eller klistrelapp i motorrommet og/eller annet sted i slike
veteranbiler, om at dette med bremsevæskekvalitet er svært viktig.

En burde kanskje pause også underveis, i slike lange nedoverbakker. Spesielt med eldre type bil.
Da får varme bremser kjølt seg. Og om det ikke fins pauseplass eller nok pauseplasser i bakken, burde det bygges.
Teoretisk kan den aktuelle bilen ha pauset lenger opp. Det vet vi ikke. Men såvidt minnes er det kanskje lite
pauserplasser der ?
Slettet bruker
23.08.2019 kl 13:51 1088

Som det står over. Til slutt vil bremseveska nå sitt kokepunkt på rundt 250 grader(ny) og da har du ikke bremser. Gammel bremseveske har mye lavere kokepunkt da fuktighet med tiden kommer inn i systemet gjennom kondens. Da skal det ikke mye varme til før bremsene svikter. Så det hjelper ikke med nye bremseband/klosser hvis du har gammel bremseveske. De vil virke like dårlig hvis bremseveska begynner å koke. OBS VIKTIG.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 13:49 1089

Jeg hadde en Volvo duett 69 modell, hvor bremsene sviktet rett før oppbremsing for en møtende betongbil. Jeg dro i håndbrekk og fikk omgående effekt på bremsepedalen, hvorfor har jeg alltid undret over? NB til høyre for meg, var det en par meter grøft og så et jorde den var jeg i ferd og kjøre ut på. Betongbilen aktet jeg så vist ikke å treffe på. NB Jeg hadde et ærend ned til en dyp-vanns-kai, og hadde jeg ikke fått dette varsel om bremsesvik, da vill jeg selv vært krabbe-mat idag.
tor_berg
23.08.2019 kl 13:43 1092

Klippet fra rapporten:

SHTs undersøkelse har vist at ulykkesbilens bremser var mangelfullt vedlikeholdt og bremsebånd
på høyre forhjul var nedslitt. Bremsevæsken var forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt
kokepunkt. Ulykkesbilen hadde automatgir som stod i «drive» da bilen ble undersøkt. Sammenholdt
med andre funn indikerer undersøkelsen at føreren av bilen ikke bremset bilen på gir, men brukte
driftsbremsen på den lange og bratte nedstigningen mot Rjukan.

SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra
Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen
mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot
Rjukan.
Slettet bruker
22.08.2019 kl 19:58 1115

Da er den offisielle ulykkesrapporten lagt ut....den gir svar på alle spm og spekulasjoner

https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte-rapporter/2019-06?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1
Jomma123
06.09.2018 kl 18:23 5561

Visjonæren... Bla ned til neste bilder der den står på flaket til redningsbilen ok? Der ser du venstre fremhjul. Ser du det på høyre side?? Nei. Det burde du sett hvis det var små skader i fronten.Fronten er vridd mot høyre. Legg merke til at bilen står rett på flaket. Grunnen til du ikke ser høyre hjul er at det er trykt inn mot cupeen, Du ser heler fronter er skeiv mot høyre. Motoren er nok trykket gjennom torpedoveggen og inn i cupeen. Alså må bilen har hatt stor fart når det er så store skader. Når det gjelder lakkrester så har du vel sett bilder av FJELLveggen der det er lakkrester langt oppover??

Det med hva en skal gjøre hvis sånn oppstår får du lage en egen tråd på. Skal legge meg litt flat for det jeg har skrevet om det her for det passer seg ikke i denne tråden. Beklager det til de som leser dette.......

Nå får det være nok om dette. Det er en forferdelig ulykke så ser ingen poeng med videre "brodering" av den. Ok?

Slettet bruker
06.09.2018 kl 16:34 5581

Hvilket bilde snakker du om Jomma ?
Dette ?
https://www.telen.no/trafikkulykker/rjukan/nyhet/har-funnet-feil-pa-bremsene/s/5-75-215269

Jeg finner ikke lakkrester flere meter oppover veggen. Jeg ser lakkrester fra området rundt høyre frontlykt.
Og på det krypterte bilde som var tilgjengelig, virker panseret rimelig vannrett. Kanskje litt opp på høyre side ?
Selv i 35 km/t blir det nok mye skade mot den harde fjellveggen. Vi taler da om totalt fravær av bremsing før sammenstøt. Dvs. null retardasjon før sammenstøt. Snarere litt akselerasjon. Gitt at bremsene falt helt ut. F.eks. pga. koking i bremsevæske.

Jeg hadde kjørt i grøfteveggen hadde det vært tid til rådighet.
Fjordgubben
06.09.2018 kl 15:33 5595

Skulle tatt seg ut om en skulle «polstre» fjellvegger i Norge som er utsatt til for denne typen kollisjoner, uansett hadde det neppe fungert for dette er store krefter, hadde jo også kostet utrolig mye og noe pent hadde det neppe blitt heller.

Nei vi må nok bare innse at vi som kjører gamle biler må ta ansvaret for å kjøre med ekstra sikkerhetsmarginer, pluss at vi selvsagt i samfunnet som helhet bare må innse at vi noen ganger må operere med økt risiko for skade, som f.eks når vi er ute på sykkeltur, motorsykkel, båt, ski, fjellklatring og selvsagt når vi kjører eldre biler.

Det er totalt umulig å skape et samfunn uten at vi av og til opplever slike fæle ulykker, så den svenske statsministeren Olof Palme’s «nollvisjon» mot ulykker som de forsøkte å skape på 70-80 tallet er og blir en utopi, som med så mye annet av sosialistenes politikk.
Redigert 06.09.2018 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Jomma123
06.09.2018 kl 15:11 5599

Det lille en ser på det bildet han fra havarikomisjonen sitter så tyder det på mye høyere fart enn 30.40 km/t. Når en også ser bilder der det er lakkrester flere meter oppi fjellveggen så sier det seg selv at den bilen har hatt stor fart. Hele fronten er jo trykket mye inn. Ser jo ikke skjermen engang på bildet. Heller ikke støtfangern. Den er nok enda mer skadet på andre siden av fronten. Var nok der den traff først. Hadde nok vært en dødsulykke uansett om du hadde kjørt ny bil.

Polstring? Åssen polstring skal en bruke som stopper en bil på flere tonn på en måte som gjør at en overlever? Var på en ferietur nedi Thailand for en tid tilbake og der gikk det veier opp i skogen som enda 50-100 meter der det var bratte bakker nedover. Spurte sjåføren om dæ og han sa at de som mista bremsene(særlig tyngre kjøretøy) så kunne de kjøre opp i de bakkene så kjøretøyet stoppa. Var mye spor så de var tydligvis "populære". Kunne sikkert sprengt ut sånne veier i de bakkene her i landet men er vel ett kostnadspørsmål vil jeg tro. Måtte bli tuneller i så fall så bratt fjell det er der.
Kjørt mye på vestlandet i de bakkene der og det er ikke akkurat noe en gleder seg til med 50T men tar en det roligt går det bra. Var uannsett bestemt på at skulle bremsene svikte så ville jeg legge vogntoget i grøfta inn mot fjellet og fått bremsa det. Så noen som hadde gjort det og berga seg. Vogntoget får jo skader men bedre det enn at en hopper ut f. eks. 50t på vill fart er ikke noe en vil møte. Var det tvilsomt vinterføre var det på med kjetting på drivhjul og styrekjetting på trekkvogna og kjetting på semien også. Utlendninger flira av det men det var mange som havna i grøfta iløpet av de årene jeg kjørte på de traktene. Da kunne en jo flire tilbake og ett tut med "tåkeluren".
Slettet bruker
06.09.2018 kl 13:43 5620

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLJEE4/har-funnet-feil-ved-bremsene-etter-veteranbilulykken-paa-rjukan
Man snakker om at kollisjonen var kraftig, men bildene viser ikke en særlig sammenpresset bil. (Og dette antagelig pga. stiv ramme som går helt frem på bilen). Og hvilken vinkel inn i fjellveggen sto bilen i ? Utfra bildene å dømme kan den ha stått litt på skrå. dvs. med bakparten litt nærmere sidegrøfta enn fronten. Han skulle jo forsere svingen. Og den forseres vel i 15 - 30 km/t, pga. 180 graderssvingen. Det var ikke så bratt akkurat der. Han hadde klart å forsere alle de andre svingene. Det var kun en sving igjen. Hadde han hatt tid på seg, ville han jo kjørt bilen i grøfteveggen eller forsøkt brekksladd. Jeg tror faren må ha oppstått kun få titalls meter før fjellveggen. Og at den stive rammen og det harde fjellet er en veldig farlig kombinasjon. Det er ingenting til å gi etter. Selv i 30 - 40 km/t kan denne doble hardheten bli veldig farlig.
Hvor vanlig det er med bremsevæske med høy koketemperatur vet jeg ikke. Men det er nok å anbefale på sånne gamle biler med trommelbremser på alle 4 hjulene. Dette vet sikkert Amcar miljøet. I Sverige er det til opplysning et mye større Amcar-miljø enn i Norge.

Det er forferdelig å tenke på hvor galt dette gikk. Jeg har møtt disse menneskene og stått å snakket med de ved bilen. Dette er flotte samvittighetsfulle mennesker.
Jeg reiser spørsmålet om den nedoverbakken burde vært utstyrt med flere stopplasser på vei ned ? Og evt. polstring der hvor nærtstående fjellvegg er veldig farlig eksponert. Reiser spørsmålet bare altså. I slalombakker er det polstring. Eller burde det være krav til større minsteavstand til fjellvegg fra veibannen i rett frem retning ? Evt. med en hindring først ? At det var plass til noe sånt ?

Vi må ikke glemme at dette var ved siste sving i en veldig lang nedoverbakke. Og fjellveggen var veldig nær veibanen i rett frem retningen. Det øker faremomentet betraktelig. Og er det nødvendig å ha slike farer innebygd i veikonstruksjonen ? Veldig, veldig trist.
Hadde det vært et flatt jorde der, hadde det gått bra.

En ekstremhendelse hvor mange ekstreme faktorer virket sammen samtidig. Slik som i Skofterudulykken.
Bremsebortfallet kan ha skjedd i forbindelse med nedbremsingen like før svingen. Sjåføren må ha blitt overrasket av bremsebortfallet sannsynligvis. Ellers ville sjåføren kjørt bilen i grøftefjellveggen, eller forsøkt brekksladd. Alternativt kjørt i betongkantstenen på venstre side.

Forøvrig virker den nye samferdselsministeren å være fornuftig. Han er bare litt ung, og har ikke rukket å få allverdens erfaring.
Fjordgubben
06.09.2018 kl 12:56 5637

Vet at det er firmaer som leverer betydelig oppgraderte bremser til disse gamle bilene, men det koster fælt mye, så mye at nesten ingen som eier disse bilene tar seg råd til å betale for det, på tross av at det man redde liv, vel man velger å kjøre med økt sikkerhetsmargin isteden, noe som fungerer for de aller fleste.

Uansett, jeg syns staten bør kjenne sitt ansvar her, og f.eks la det være momsfritt å kjøpe oppgraderte bremser til disse gamle bilene, men kjenner jeg sosialistene rett så blir det ikke noe av. Kanskje FrP kan klare å få noe slikt gjennom? Tipper Solvik Olsen muligens hadde klart det på tross av protester fra AP/SV og resten av gjengen, men nå har han jo uansett sluttet så håpet for at noe slikt skal bli vedtatt er forsvinnende lite.
Redigert 06.09.2018 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Jomma123
06.09.2018 kl 12:33 5648

Da var det bremsene som svikta ser jeg på nyhetene. Er vel den teorien de fleste her hadde.
Jomma123
05.09.2018 kl 14:15 7628

Stemmenekter.. Ramma går helt frem til fronten like bak støtfangern. Hjelper nok ikke mye med bedre polstring heller. Satt det 3 i baksetet så vil de komme i stor fart fremover når de ikke bruker sele. Da hjelper det heller ikke om det var seter i fremsetene heller. Ett lite regnestykke om tyngden de kommer med.

En person på 100 kg uten bilbelte i baksetet kan være livsfarlig for deg som sjåfør ved en bråstopp - selv om du bruker bilbeltet selv.

Personen vil komme fykende framover.

Fart 40, vekt 100 = Energi 629 kg
Fart 60, vekt 100 = Energi 1417 kg
Fart 80, vekt 100 = Energi 2519 kg



Har skjedd mange dødsulykker der ikke selve kollisjonen er årsak men løse gjenstander som kommer i voldsom fart. Har en noe løst liggende baki ei stasjonsvogn eller på hatthylla i personbiler så kan de ta livet av deg.
Redigert 06.09.2018 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.09.2018 kl 22:58 7763

I telen.no er det noen bilder om du scroller langt ned. Også ta.no .

Ting tyder på lav fart.
Mythos
04.09.2018 kl 22:55 7765

Lett å være etterpåklok. Der og da gjorde han sikkert det han kunne i stunden.
balder72
04.09.2018 kl 22:49 7770

Ut ifra bildet på VG kunne sjåføren lagt bilen i grøften viss de mistet bremseffekten. Det ville ødelagt bilen på høyre side, men kunne bremset farten.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 22:15 7777

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRbAb0/rjukan-ulykken-her-traff-veteranbilen-fjellveggen

Det ser ikke særlig bratt ut på slutten her. Det er synd at det ikke opplyses noe om farten. Et bilde i Telen viser dog at bilen er veldig hel.
Så teorien om bremsevæske som koker etter den store nedstigningen, trommelbremser på alle fire, bremsebortfall, lav fart, stiv ramme og
fravær av setebelter som hendelsesforløp. Da er det sjokkerende at stiv ramme forårsaker slikt skadeomfang på mennesker, i kombinasjon med hard fjellvegg. Alle 5 personene ble funnet inne i bilen. Den stive rammen og fjellveggen gir ingen ettergivelse. Alt må baseres på polstring inne i coupeen.
Hvor langt frem på bilen går rammen tro ?
Slettet bruker
04.09.2018 kl 17:48 7845

https://www.ta.no/
Her ser man bilde nedenifra. Bakken virker ikke bratt. På norgeskart.no kan man måle høydeforskjellen til drøyt 3 meter de siste 50 meterene.

Hendelsen blir merkelig. Bilen er nok klippet opp for å komme til menneskene inni. På et bilde sees venstre forhjul under brannbilen. Den var todørs. Ting kan tyde på at bilen har påbegynt svingen littegrann. Farten må ha vært lav. Som du sier Jomma ; stiv ramme kan ha spilt inn mht. konsekvensene.
Bremsevæsken kan ha kokt pga. bremsing lenger opp i bakken. Så falt bremsene helt ut, og det skjedde i 30 - 40 km/t bare noen titalls meter før fjellveggen. Kanskje det var sånn ?
atnorhe
04.09.2018 kl 17:47 7849

Tror alle eventualiteter er dekket her, bortsett i fra en.Sjåføren fikk et illebefinnende..
Jomma123
04.09.2018 kl 17:31 7855

Ser en bildet med presseningen så har den store skader i fronten. Ser nesten ut som en åpen bil men mulig taket er klipt av. Disse bilene har en kraftig ramme som tåler utrolig mye. Det er ikke akkurat en fordel for de som sitter i bilen. Det blir voldsom bråstopp selv i lav fart. Disse bilene er en dødsfelle fra 40-50 km og oppover.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 17:09 7866

http://www.varden.no/kjop-tilgang?aId=1.2481779#cxrecs_s
Det ser ut som det høyre fremre hjørnet på bilen har truffet cirka midt mellom fjellgitteret og autovernet. Dvs. bilen har kjørt rett ned. Ikke noe forsøk på unnamanøvrering. Sjåføren kan ha fått et illebefinnende. Evt. har bilen stått litt i vinkel, slik at svingen nesten var litt påbegynt ?
Kanskje noe oppsto bare 30 - 50 meter før fjellveggen ? Farten ser ikke ut til å ha vært stor. Alle var inne i bilen da folk kom til.
Visstnok var det ikke bremsespor.
Fjordgubben
04.09.2018 kl 16:44 7882

Vel, om det er tilfelle er det enda en grunn til å anta at dette kunne gått vesentlig bedre dersom sjåføren hadde lagt bilen mot fjellveggen og bremset farten på den måten.

Slettet bruker
04.09.2018 kl 16:13 7889

https://www.telen.no/
Her vises et kryptert bilde av bilen.
Det virker som bilen ikke er særlig sammenpresset. Farten har kanskje ikke vært særlig stor ?
En dame som var tidlig på plass snakker om at hun arbeidet med å åpne døren.
Dette er kanskje grunnen også til at man har snakket så mye om fraværet av setebelter ?
Etter bilde å dømme ser dette merkelig ut.
Sjåføren har jo klart å komme seg ned alle hårnålssvingene ovenfor. Kanskje han fikk problem temmelig nærme fjellveggen ?
Og en person var i live en stund. En person skal ha sittet fastklemt.

Ting kan altså tyde på moderat fart.
Fjordgubben
04.09.2018 kl 15:04 7910

Veldig stor forskjell på hvor bra håndbrekket virker på eldre biler, noen kan ha såpass bra brekk at man til og med klarer å låse hjulene, men de fleste gamle biler vil ha så dårlig brekk at det gjør relativt liten forskjell på en tung bil i fart nedover et fjell på den måten.
ladaen7,30
04.09.2018 kl 14:56 7916

Brekket svikter også ved kokende bremsevæske ?




Brekket går direkte på bremseskoen så det har ikke noe med bremsevesken å gjøre, men det har veldig liten bremsekraft på en slik stor og tung bil.
Det er en grunn for at det kalles en "parkeringsbremse".
Slettet bruker
04.09.2018 kl 13:53 7932

Takk til tjuagutt og dere andre for gode opplysninger. Jeg tror jeg møtte disse menneskene ved et veteranbiltreff i Halden for ca 3 år siden. Media bekrefter at de visstnok var i Halden i år. Det fantes en svart åpen Cadillac der også, som jeg snakket mer med.
Jeg tror på teorien om at bremsevæsken kokte. Dette var i siste bakke. Hvordan er girkassen på disse bilene ? Kan han i fart ha prøvd å få ned giret, og så har girkassen ikke tålt det/røket ? Brekket svikter også ved kokende bremsevæske ?
Fullstendig bortfall av muligheter for å bremse kan ha lammet han. At han ikke rakk å tenke alternativt.

Min nestenulykke kan ha dreid seg om glatt føre og ikke bremseproblemer. At jeg fryktet å skli inn i fjellveggen, kan klarte akkurat å unngå det.

Jeg er enig med han som snakker om dyrere bremsevæske på veteranbiler.
_______________________________________________________________
Forøvrig var bilen ikke en cabriolet, slik politiet først opplyste. Det var en hvit todørs coupe med store haifinner. Alle var visstnok inne i bilen etter krasjen.
Disse menneskene har jeg snakket med. Bilen var i Halden for ca 3 år siden. Disse har antagelig kjent de i den svarte cabrioleten og omvendt. Den var 61 el 62 model tror jeg.
Redigert 04.09.2018 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Jomma123
04.09.2018 kl 12:38 7955

Tjuagutten skrev Innlegget er slettet
Trommelbremser blir som en bakerovn. Varmen slipper ikke ut i motsettning til skivebremsene som er en åpen løsning med god luftstøm som kjøler ned bremsene mye fortere. Bremser en ofte så blir en ikke kvitt varmen i trommelen som da vil bygge seg mer og mer opp og som "guten" over her sier ligger bremsesylinderen inni denne trommelen så da vil den også bli varmet opp til væska begynner og koke. Da har du ikke bremser mer....
Redigert 04.09.2018 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Jomma123
04.09.2018 kl 12:29 7961

Det som er direkte usmaklig er når VG idag på nettet har en repotasje om de første som kom til ulykkestedet. Smi mens jernet er varmt sang Øystein Sunde. Jammen følger VG den sangen. Er vel ikke lenge før de bruker bildene som hensynsløse "tilskuere" tar og sender til venner og andre. Har selv kommet først til både dødsulykker og alvolige skadde flere ganger i mitt yrke som vogntogsjåfør. Har aldri utttalt meg til media om det. Har kasta endel blodige klær opp gjennom årene...Alle veit hva sånne ulykker gjør med kroppene. Heldigvis fått god oppfølgning i etterkant så da greier en å leve med det på ett vis.
Mythos
04.09.2018 kl 11:00 7980

Har da kjørt ned denne bakken noen ganger uten å ha opplevd det som særlig dramatisk. Lavt gir i nedoverbakke og kun bremse før svingene funker bra der. Men med en 60 år gammel Caddilac er det sikkert noen ekstra utfordringer som krever en kyndig sjåfør. Jeg skal ikke spekulere i årsaken til ulykken, men bremsesvikt er vel det første man tenker på.
Redigert 04.09.2018 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
04.09.2018 kl 10:43 7989

Det er korrekt, med fare for å bli beskyldt for «spekulering» så har nok sjåføren her fått panikk, uten panikk hadde nok beste løsning vært å legge bilen opp etter veikanten og fjellet på innsida, slik at man bremser farten med karosseriet, selv da risikerer man selvsagt at liv går tapt selv om sannsynligheten for at iallefall noen overlever stiger.

Har selv fått bremsefading på en relativt tung 70-tallsbil ned en fjellovergang da jeg var ca 18, dette var en bil med skivebremser foran så sjåførfeil var nok tilfelle uten at jeg helt husker hvordan jeg kjørte, men hadde iallefall vett nok til å kjenne at bremsene tok dårligere og klarte å stoppe og kjøle ned bremsene, husker at hjulene var glovarme.

Når det gjelder trommelbremser så er det også slik at de får mye dårligere kjøring enn skivebremser som ligger helt åpent.
Redigert 04.09.2018 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Tjuagutten
04.09.2018 kl 10:37 7992

Brensesylinderen på trommelbremsene ligger mye nærmere det varme stålet enn på skive bremsene. Det fører til mye raskere oppvarming av bremsevæsken.
Jomma123
04.09.2018 kl 09:30 8018

Kjøring i nedoverbakker med veteranbiler med trommelbremser må en ta visse hensyn. Låse automaten i ett lavt gear så en slipper og bremse hele tiden er føste bud. Kjører en på drive må en bremse hele tiden med stadig varmere bremser som resultat. De vil til slutt bli så varme at de ikke virker lenger. Til slutt vil bremseveska nå sitt kokepunkt på rundt 250 grader(ny) og da har du ikke bremser. Gammel bremseveske har mye lavere kokepunkt da fuktighet med tiden kommer inn i systemet gjennom kondens. Da skal det ikke mye varme til før bremsene svikter. Så det hjelper ikke med nye bremseband/klosser hvis du har gammel bremseveske. De vil virke like dårlig hvis bremseveska begynner å koke. Det gjelder ikke bare veteranbiler men også nyere biler. Greit å ha i bakhodet hvis en skal skifte klosser på bilen at en da også i samme slengen skifter veska. Er nok mange hobbymekanikere som ikke tenker på det. Har en serviceavtaler så blir sånne ting utført på service. Ett tips kan jeg jo gi til dere med veteranbiler og trommelbremser. Kjøp bremseveske som brukes i motorsport. Den har ett mye høyere kokepunkt. ( rundt 330grader) så har en mer å gå på om ikke annet. Koster endel mer men er nok verdt det....

Tilbake til denne ulykka så skal jeg ikke spekulere i hva årsaken er men bremsesvikt er vel en hovedteori. Hva som svikta kommer vel frem etter granskinga.
Ser sånn i utgangspunktet ingen fare med og kjøre i bratte nedoverbakker med 1-krets. En må bare ta det rolig og låse gearet i lavt gear så går det bra.
Slettet bruker
04.09.2018 kl 00:11 8102

Hvordan forplanter trommelvarme seg til bremsevæsken ?

Jeg er åpen for teorien om bortfall av bremsepedal.
Jeg tror jeg ikke hadde kjørt den bakken der med en-krets bremsesystem og fare for bortfall av pedal. Og 5 voksne ombord.
Dette er en av norges farligste nedfarter. Det er fjellvegger tett på, og 180 graders svinger. Mesteparten har 10 % fall.
er
Fjordgubben
03.09.2018 kl 21:33 8177

Det får helt fint å kjøre ned den bakken selv med veteranbiler, men man må selvsagt tenke på bremsene, lavt gir og ikke file på bremsene men kun bruke de for å ta ned farten rett før svingene.

Dette med morkne slanger er selvsagt en mulighet, men tviler på at det var tilfelle at disse tilfeldigvis skulle ryke akkurat på det stedet på det tidspunktet. De aller aller fleste ganger når bremser slutter å fungere vil det ikke føre til ulykker. Iallefall ikke på biler med tokrets system, på eldre biler med bare en krets er det selvsagt enda mer viktig å sjekke bremsene. To krets kom vel på 60-tallet? Har hatt flere 60-tallsbiler og alle har hatt tokrets systemer. Amerikanere av den typen som kjørte ut her er kjent for å ha dårlige bremser.

Nei her er det 95% sannsynlig at føreren bremset så mye at varmen gjorde at bremsevæsken kokte, bobler opp og at pedalen gikk rett i bånn uten at noe skjedde.
Redigert 03.09.2018 kl 21:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.09.2018 kl 20:40 8211

Takk JohnErik for opplysningen. Kanskje jeg møtte disse også på veteranbiltreffet i Halden for noen år siden.
Ved ettertanke så tror jeg at jeg ikke hadde turt å kjøre ned de bakkene med en sånn bil. Nå kjenner ikke jeg bremser og girkasse på de. Men ettersom folk skriver på trådene her på HO, så høres disse tekniske virkelighetene på disse bilene ikke betryggende ut i sånne nedoverbakker.
Kanskje det burde skiltes med forbudt for veteranbiler ? Dette er tross alt en av Norges verste nedstigninger. Den er nok verre enn Trollstigen.
Og hva med veteranbilene i Geiranger ? Der har de hatt veteranbilskyss for gjestene i alle år.

Det er ikke noe særlig grøft å kjøre i heller. Hadde vel bare skrubbet siden av bilen uten å få ned farten noe særlig ?
atnorhe
03.09.2018 kl 19:30 8248

Jeg kjørte opp til minibuss for ca 10 år siden, og fikk kjeft fordi jeg girte ned (manuelt gir) en liten bakke. "Nei nei nei", ikke gir ned. Jeg dreit i det der og da,men kom fremt til den sannsynlig årsaken senere: Miljø! Har ingen annen forklaring. En annen side er at jeg selvsagt bruker giret i lange bratte bakker uansett hva regelen sier, hvis det er en regel da...
Slettet bruker
03.09.2018 kl 19:19 8261

Det er flere andre feil som kan oppstå med bremsene på en bil, slik som hull på morknede bremseslanger og rustne bremserør, som fører til tap av bremsevæske og redusert eller sviktende bremsevirkning. Så det er ikke gitt at ulykken skyldes eller bare skyldes varmgang i bremsene, selv om ulykken skulle være bremserelatert.
Redigert 03.09.2018 kl 19:21 Du må logge inn for å svare