Åpen veteranbil i ulykken ved Rjukan

Slettet bruker
03.09.2018 kl 01:41 9318

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Rxex52/doedsulykke-paa-rjukan-tre-kvinner-og-to-menn-omkom-i-bilulykke-paa-rjukan

3 damer og 2 menn i 50 og 60 årene. Dette var Telemarksfolk.

Den bakken der er veldig skummel. Og det var i siste hårnålssving på vei ned. Det er et fall på kanskje 800 meter el. lign. ned de svingene der. Bremsene kan ha blitt slitne etter alle bakkene ned.
Har kjørt der selv. Såvidt huskes har jeg hatt en nestenulykke der. For høy fart etter forholdene er veldig farlig. Og her har kanskje bremsene plutselig sviktet helt ?

Fryktelig tragisk og trist. Håper det er skiltet ordentlig der med faren. Det er verre å treffe en fjellvegg rett på enden av veibanen, enn en skog.
Jomma123
06.09.2018 kl 12:33 5584

Da var det bremsene som svikta ser jeg på nyhetene. Er vel den teorien de fleste her hadde.
Fjordgubben
06.09.2018 kl 12:56 5573

Vet at det er firmaer som leverer betydelig oppgraderte bremser til disse gamle bilene, men det koster fælt mye, så mye at nesten ingen som eier disse bilene tar seg råd til å betale for det, på tross av at det man redde liv, vel man velger å kjøre med økt sikkerhetsmargin isteden, noe som fungerer for de aller fleste.

Uansett, jeg syns staten bør kjenne sitt ansvar her, og f.eks la det være momsfritt å kjøpe oppgraderte bremser til disse gamle bilene, men kjenner jeg sosialistene rett så blir det ikke noe av. Kanskje FrP kan klare å få noe slikt gjennom? Tipper Solvik Olsen muligens hadde klart det på tross av protester fra AP/SV og resten av gjengen, men nå har han jo uansett sluttet så håpet for at noe slikt skal bli vedtatt er forsvinnende lite.
Redigert 06.09.2018 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2018 kl 13:43 5556

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLJEE4/har-funnet-feil-ved-bremsene-etter-veteranbilulykken-paa-rjukan
Man snakker om at kollisjonen var kraftig, men bildene viser ikke en særlig sammenpresset bil. (Og dette antagelig pga. stiv ramme som går helt frem på bilen). Og hvilken vinkel inn i fjellveggen sto bilen i ? Utfra bildene å dømme kan den ha stått litt på skrå. dvs. med bakparten litt nærmere sidegrøfta enn fronten. Han skulle jo forsere svingen. Og den forseres vel i 15 - 30 km/t, pga. 180 graderssvingen. Det var ikke så bratt akkurat der. Han hadde klart å forsere alle de andre svingene. Det var kun en sving igjen. Hadde han hatt tid på seg, ville han jo kjørt bilen i grøfteveggen eller forsøkt brekksladd. Jeg tror faren må ha oppstått kun få titalls meter før fjellveggen. Og at den stive rammen og det harde fjellet er en veldig farlig kombinasjon. Det er ingenting til å gi etter. Selv i 30 - 40 km/t kan denne doble hardheten bli veldig farlig.
Hvor vanlig det er med bremsevæske med høy koketemperatur vet jeg ikke. Men det er nok å anbefale på sånne gamle biler med trommelbremser på alle 4 hjulene. Dette vet sikkert Amcar miljøet. I Sverige er det til opplysning et mye større Amcar-miljø enn i Norge.

Det er forferdelig å tenke på hvor galt dette gikk. Jeg har møtt disse menneskene og stått å snakket med de ved bilen. Dette er flotte samvittighetsfulle mennesker.
Jeg reiser spørsmålet om den nedoverbakken burde vært utstyrt med flere stopplasser på vei ned ? Og evt. polstring der hvor nærtstående fjellvegg er veldig farlig eksponert. Reiser spørsmålet bare altså. I slalombakker er det polstring. Eller burde det være krav til større minsteavstand til fjellvegg fra veibannen i rett frem retning ? Evt. med en hindring først ? At det var plass til noe sånt ?

Vi må ikke glemme at dette var ved siste sving i en veldig lang nedoverbakke. Og fjellveggen var veldig nær veibanen i rett frem retningen. Det øker faremomentet betraktelig. Og er det nødvendig å ha slike farer innebygd i veikonstruksjonen ? Veldig, veldig trist.
Hadde det vært et flatt jorde der, hadde det gått bra.

En ekstremhendelse hvor mange ekstreme faktorer virket sammen samtidig. Slik som i Skofterudulykken.
Bremsebortfallet kan ha skjedd i forbindelse med nedbremsingen like før svingen. Sjåføren må ha blitt overrasket av bremsebortfallet sannsynligvis. Ellers ville sjåføren kjørt bilen i grøftefjellveggen, eller forsøkt brekksladd. Alternativt kjørt i betongkantstenen på venstre side.

Forøvrig virker den nye samferdselsministeren å være fornuftig. Han er bare litt ung, og har ikke rukket å få allverdens erfaring.
Jomma123
06.09.2018 kl 15:11 5535

Det lille en ser på det bildet han fra havarikomisjonen sitter så tyder det på mye høyere fart enn 30.40 km/t. Når en også ser bilder der det er lakkrester flere meter oppi fjellveggen så sier det seg selv at den bilen har hatt stor fart. Hele fronten er jo trykket mye inn. Ser jo ikke skjermen engang på bildet. Heller ikke støtfangern. Den er nok enda mer skadet på andre siden av fronten. Var nok der den traff først. Hadde nok vært en dødsulykke uansett om du hadde kjørt ny bil.

Polstring? Åssen polstring skal en bruke som stopper en bil på flere tonn på en måte som gjør at en overlever? Var på en ferietur nedi Thailand for en tid tilbake og der gikk det veier opp i skogen som enda 50-100 meter der det var bratte bakker nedover. Spurte sjåføren om dæ og han sa at de som mista bremsene(særlig tyngre kjøretøy) så kunne de kjøre opp i de bakkene så kjøretøyet stoppa. Var mye spor så de var tydligvis "populære". Kunne sikkert sprengt ut sånne veier i de bakkene her i landet men er vel ett kostnadspørsmål vil jeg tro. Måtte bli tuneller i så fall så bratt fjell det er der.
Kjørt mye på vestlandet i de bakkene der og det er ikke akkurat noe en gleder seg til med 50T men tar en det roligt går det bra. Var uannsett bestemt på at skulle bremsene svikte så ville jeg legge vogntoget i grøfta inn mot fjellet og fått bremsa det. Så noen som hadde gjort det og berga seg. Vogntoget får jo skader men bedre det enn at en hopper ut f. eks. 50t på vill fart er ikke noe en vil møte. Var det tvilsomt vinterføre var det på med kjetting på drivhjul og styrekjetting på trekkvogna og kjetting på semien også. Utlendninger flira av det men det var mange som havna i grøfta iløpet av de årene jeg kjørte på de traktene. Da kunne en jo flire tilbake og ett tut med "tåkeluren".
Fjordgubben
06.09.2018 kl 15:33 5531

Skulle tatt seg ut om en skulle «polstre» fjellvegger i Norge som er utsatt til for denne typen kollisjoner, uansett hadde det neppe fungert for dette er store krefter, hadde jo også kostet utrolig mye og noe pent hadde det neppe blitt heller.

Nei vi må nok bare innse at vi som kjører gamle biler må ta ansvaret for å kjøre med ekstra sikkerhetsmarginer, pluss at vi selvsagt i samfunnet som helhet bare må innse at vi noen ganger må operere med økt risiko for skade, som f.eks når vi er ute på sykkeltur, motorsykkel, båt, ski, fjellklatring og selvsagt når vi kjører eldre biler.

Det er totalt umulig å skape et samfunn uten at vi av og til opplever slike fæle ulykker, så den svenske statsministeren Olof Palme’s «nollvisjon» mot ulykker som de forsøkte å skape på 70-80 tallet er og blir en utopi, som med så mye annet av sosialistenes politikk.
Redigert 06.09.2018 kl 15:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.09.2018 kl 16:34 5517

Hvilket bilde snakker du om Jomma ?
Dette ?
https://www.telen.no/trafikkulykker/rjukan/nyhet/har-funnet-feil-pa-bremsene/s/5-75-215269

Jeg finner ikke lakkrester flere meter oppover veggen. Jeg ser lakkrester fra området rundt høyre frontlykt.
Og på det krypterte bilde som var tilgjengelig, virker panseret rimelig vannrett. Kanskje litt opp på høyre side ?
Selv i 35 km/t blir det nok mye skade mot den harde fjellveggen. Vi taler da om totalt fravær av bremsing før sammenstøt. Dvs. null retardasjon før sammenstøt. Snarere litt akselerasjon. Gitt at bremsene falt helt ut. F.eks. pga. koking i bremsevæske.

Jeg hadde kjørt i grøfteveggen hadde det vært tid til rådighet.
Jomma123
06.09.2018 kl 18:23 5497

Visjonæren... Bla ned til neste bilder der den står på flaket til redningsbilen ok? Der ser du venstre fremhjul. Ser du det på høyre side?? Nei. Det burde du sett hvis det var små skader i fronten.Fronten er vridd mot høyre. Legg merke til at bilen står rett på flaket. Grunnen til du ikke ser høyre hjul er at det er trykt inn mot cupeen, Du ser heler fronter er skeiv mot høyre. Motoren er nok trykket gjennom torpedoveggen og inn i cupeen. Alså må bilen har hatt stor fart når det er så store skader. Når det gjelder lakkrester så har du vel sett bilder av FJELLveggen der det er lakkrester langt oppover??

Det med hva en skal gjøre hvis sånn oppstår får du lage en egen tråd på. Skal legge meg litt flat for det jeg har skrevet om det her for det passer seg ikke i denne tråden. Beklager det til de som leser dette.......

Nå får det være nok om dette. Det er en forferdelig ulykke så ser ingen poeng med videre "brodering" av den. Ok?

Slettet bruker
22.08.2019 kl 19:58 1051

Da er den offisielle ulykkesrapporten lagt ut....den gir svar på alle spm og spekulasjoner

https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte-rapporter/2019-06?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1
tor_berg
23.08.2019 kl 13:43 1028

Klippet fra rapporten:

SHTs undersøkelse har vist at ulykkesbilens bremser var mangelfullt vedlikeholdt og bremsebånd
på høyre forhjul var nedslitt. Bremsevæsken var forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt
kokepunkt. Ulykkesbilen hadde automatgir som stod i «drive» da bilen ble undersøkt. Sammenholdt
med andre funn indikerer undersøkelsen at føreren av bilen ikke bremset bilen på gir, men brukte
driftsbremsen på den lange og bratte nedstigningen mot Rjukan.

SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra
Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen
mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot
Rjukan.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 13:49 1025

Jeg hadde en Volvo duett 69 modell, hvor bremsene sviktet rett før oppbremsing for en møtende betongbil. Jeg dro i håndbrekk og fikk omgående effekt på bremsepedalen, hvorfor har jeg alltid undret over? NB til høyre for meg, var det en par meter grøft og så et jorde den var jeg i ferd og kjøre ut på. Betongbilen aktet jeg så vist ikke å treffe på. NB Jeg hadde et ærend ned til en dyp-vanns-kai, og hadde jeg ikke fått dette varsel om bremsesvik, da vill jeg selv vært krabbe-mat idag.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 13:51 1024

Som det står over. Til slutt vil bremseveska nå sitt kokepunkt på rundt 250 grader(ny) og da har du ikke bremser. Gammel bremseveske har mye lavere kokepunkt da fuktighet med tiden kommer inn i systemet gjennom kondens. Da skal det ikke mye varme til før bremsene svikter. Så det hjelper ikke med nye bremseband/klosser hvis du har gammel bremseveske. De vil virke like dårlig hvis bremseveska begynner å koke. OBS VIKTIG.
Slettet bruker
23.08.2019 kl 14:51 1013

"SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra
Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen
mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot
Rjukan."

Det er jo akkurat som vi har skrevet om her. Nedoverbakken er en av norges lengste. Det skjedde
i siste sving, før en ville ha vært helt nede. Bremsevæskeblandingen var marginalt litt for dårlig.
Bremsebelegget kan ha blitt ekstra nedslitt i den lange bakken. Det var 5 voksne personer ombord,
noe som øker vekten. Sikkerhetsbelter var ikke standard på denne 1959 model bilen. Mange ekstreme
faktorer på en gang. Og de var nesten nede. I siste sving skjedde det.

Det kan jo tyde på at sjåføren ble overrasket av et plutselig totalt bremseeffekts bortfall. Fordi her
synes intet forsøk på å forsøke å avverge krasjen ved å svinge inn i fjellveggen langsetter veien.
Kanskje han trodde det ville gå greit siden det bare var en sving igjen ? Og derfor kanskje ikke var
tålmodig nok med å fullføre fullt ut med det som skulle vise seg å være nødvendig, for å være sikkert nok ?
Ting tyder etter mitt skjønn på, at dette med siste sving har spilt en rolle her. Han var nesten helt nede.
Det hadde gått bra så langt. Utrolig leit at så marginale omstendigheter fikk så katastrofalt tragisk utfall.

Lærdommen til hele veteranbils Norge er å være forsiktig med tungt lastede veteranbiler i lange
bakker. Og være nøye med bremsesystemer i veteranbiler. Dette forholdet med bremsevæske kvalitet
på denne type veteranbiler, må utbres over hele landet.

Det kunne kanskje monteres et lite skilt eller klistrelapp i motorrommet og/eller annet sted i slike
veteranbiler, om at dette med bremsevæskekvalitet er svært viktig.

En burde kanskje pause også underveis, i slike lange nedoverbakker. Spesielt med eldre type bil.
Da får varme bremser kjølt seg. Og om det ikke fins pauseplass eller nok pauseplasser i bakken, burde det bygges.
Teoretisk kan den aktuelle bilen ha pauset lenger opp. Det vet vi ikke. Men såvidt minnes er det kanskje lite
pauserplasser der ?