NATTO styret sier nei til budet fra Kappa, alt for lav pris :-).

Bjarne Kanin
NATTO 29.05.2020 kl 14:51 12054

NATTO : INITIAL RESPONSE TO OFFERS BY KAPPA BIOSCIENCE
Oslo, Norway (29 May 2020) - Reference is made to the stock exchange notice
issued on 28 May 2020 regarding an announcement of offers by Kappa Bioscience AS
("Kappa") to acquire shares in Nattopharma ASA ("NattoPharma" or the "Company")
at an offer price per share of NOK 12.75 (the "Offer Price") through; (i) a
contemplated voluntary offer for all shares of the Company (the "Voluntary
Offer"), and (ii) an unconditional offer to acquire up 2,127,573 shares in the
Company (the "Offer").

The Board of Directors of NattoPharma (the "Board") is in the process of
engaging a financial advisor to assist with an evaluation of the Offer Price and
of all strategic options available to the Company and its shareholders. The
Board has received strong feedback from shareholders representing more than 50%
of the currently outstanding shares in the Company, who considers that the Offer
Price is significantly lower than what is acceptable. The initial assessment by
the Board is also that the Offer Price substantially undervalues the Company and
its underlying values.

The Board is therefore currently of the view that it is not in the best interest
of the Company or its shareholders to allow a competitor the possibility to
carry out a due diligence review.

In light of the above, the Board advises the shareholders of NattoPharma to not
accept the Offer until the Board, in cooperation with its financial and legal
advisers, has made a further assessment of the Offer and the Offer Price. The
Board will announce an updated statement on the Offer and the Offer Price in due
course.

Advokatfirmaet CLP DA acts as Norwegian legal adviser to the Company in relation
to the Voluntary Offer and the Offer.



For more information, please contact:

Kjetil Ramsøy

CEO, NattoPharma

E-mail: kjetil.ramsoy@nattopharma.com
Redigert 21.01.2021 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
29.05.2020 kl 15:07 5845

NattoPharma-styret fnyser av konkurrentens bud

Styret i NattoPharma og et flertall av aksjonærene mener budet fra Kappa Bioscience er for lavt.

Torsdag ble det kjent at Kappa Bioscience vil kjøpe NattoPharma. Selskapet vil gi 12,75 kroner pr. aksje, enten gjennom et frivillig tilbud eller via et ubetinget bud for inntil 2.127.573 aksjer i NattoPharma.

Den umiddelbare responsen fra NattoPharmas styre og et flertall av selskapets aksjonærer er som følger:

At budet er «vesentlig lavere enn hva som er akseptabelt».

Videre vurderes det at budet i betydelig grad undervurderer selskapet og dets underliggende verdier, og at det ikke vil være i selskapets eller aksjonærenes beste interesse å la en konkurrent gjennomføre noen due diligence i selskapet.

Styret anmoder aksjonærene om å ikke akseptere Kappa Biosciences bud på nåværende tidspunkt.

Styret i NattoPharma opplyser at det er i gang med å engasjere en finansiell rådgiver i forbindelse med Kappa-budet, med hensyn til selskapets strategiske muligheter, men understreker at det har aksjonærer som representerer mer enn 50 prosent av aksjene i selskapet i sin vurdering av Kappa-budet.

Det vil komme tilbake med en oppdatering om budet når det er ytterligere vurdert i samarbeid med finansielle og juridiske rådgivere.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.05.2020 kl 15:08 5836

Denne tilbakemeldingen overrasker meg litt, og betyr i praksis at styret vurderer å selge selskapet til riktig pris. Selv mener jeg at tidspunktet er helt feil, da det aldri har vært mer spennende å være Natto aksjonær. Det er nå det virkelig begynner, men det er klart at alt kan selges til riktig pris. Nå vil nok finansiell rådgiver ta kontakt med potensielle interessenter globalt for å forhandle frem best mulig pris ved en eventuell transaksjon. Min personlige mening er at selskapet burde ha full fokus på drift i ytterligere 12 mnd, og så begynne en strategisk prosess med tanke på salg av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
bj111
29.05.2020 kl 15:10 5818

Skulle bare mangle. Tror ikke de forventet å få gjennom det budet men kanskje et bilde av hva de vil måtte betale for Natto. Er jo ikke lett å vurdere med tanke på at aksjen stort sett ikke har noen omsetning å snakke om.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
29.05.2020 kl 15:29 5771

Det er mulig, men en klønete fremgangsmåte. De kunne ha forhandlet med styret, og hvis de ikke kom til enighet kunne de ha banket på døra ved en senere anledning. Et fiendtlig bud bør bare gjennomføres hvis en er sikker på å få gjennomslag, ellers kan det fort oppstå "vondt blod" og en del aksjonærer kan la være å selge på rent trass. Det at styret mener at prisen er alt for lav, og at de vil vurdere ulike strategiske muligheter (sondere etter andre kjøpere), burde sende kursen opp til 20 kroner, men det ser ikke ut som at det skjer i dag i hvert fall.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
karamell
29.05.2020 kl 19:41 5659

Et bytte mot aksjer i Kappa kunne ha vært interessant.
Her er for mye spennende på gang til at jeg har lyst til å gi slipp på aksjene mine, med mindre de dobler budet.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2020 kl 21:47 5575

En dobling av kurs, er like elendig som 12,75 per aksje, de kunne fusjonert.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
karamell
29.05.2020 kl 22:13 5540

25,- idag, eller være med videre.
Det er ihvertfall noen som ser potensialet i Natto, selv om de starter med et skambud.
Innimellom har jeg lurt på om det bare var meg, og et knippe andre som hadde forstått hvilken inntjening som var mulig fremover.
Omsetningen i aksjen har jo nærmest vert lik null.
Håper dette ikke glipper ut av hendene våre uten at vi får betalt en fair pris.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 00:48 5461

lovers husk hvordan griskheten til kjos i nas avslo tilbudet på 350 grunkers. alt til sin tid.
ha en trendi natt
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 09:50 5337

Dette er ikke flyselskap din gjøk, ikke nok med at du er grisk, men selskapet du forsøker å legge til rette for at de skal få natto gratis, er også jæv.. griske. Jeg har vært med på de fleste emisjoner i dette selskapet, og har ikke deltatt i emisjoner for at de skulle stake vei for å gi bort selskapet til en konkurrent, da kunne jeg like godt solgt aksjene for noen år tilbake for over 20,- per aksje. Sveaas solgte aksjene i Kappa for 44,- og Kappa tilbyr aksjonærene i Natto som er i sterk vekst kun 12,75 per aksje, det er jo rett og slett mobbing av aksjonærene i natto, og står i stil med mobbingen som trendi har holdt på med i årevis.
Dette budet fra Kappa viser egentlig hvor lite seriøst dette selskapet er, er sikker veksten til NATTO kommer til å passere KAPPA, og NATTO kan jo svare med å kjøpe KAPPA, men å gi bud på aksjene i kappa på kr. 10,- per aksje, som kanskje er mer seriøst.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
livsstil
30.05.2020 kl 10:15 5310

Ja, jeg er enig og reagerer veldi på fremgangsmåten til Kappa. Det er helt vanlig å høre med styret og de største aksjonærene før man gir et bud. Hei legger man et bud på kun 11% av selskapet til en latterlig kurs og ber om due diligence. Man ber jo om at dette oppfattes som fiendtlig med en slik fremgangsmåte, merkelig at ikke deres rådgivere valgte et annet løp. Ja, Natto var vel imøtekommende i sin siste melding, men det kan jo være taktisk i forhold til man ikke skal være avvisende hvis det kommer andre interessenter på banen, ellers synes jeg meldingen var bra formulert. Smart å få inn en finansiell rådgiver som kan sjekke eventuelt andre selskaper i bransjen.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 10:43 5288

"Det vil komme tilbake med en oppdatering om budet når det er ytterligere vurdert i samarbeid med finansielle og juridiske rådgivere."

Dette blir som å sette bukken til å passe havresekken, her kan ledelse og styre legge opp akkurat som passer den indre klanen i begge selskapet, og betaler rådgiverne for de som passer den indre klanen i begge selskaper, og selvfølgelig får styre og den indre kjerne en stor del i Kappa som de evnt. staker vei for å kuppe NATTO på lav kurs. Når vi ser prisingen av dette selskapet, og sammenligner med hva Sveaas solgte aksjene for i Kappa, og kommer med et "narre bud" som er en fornærmelse og ser på som mobbing, som selskapet selvfølgelig burde avfeid umiddelbart, og kursen burde blitt besvart med et skikkelig løft, og plukket de aksjer som dryppes ut, for å vise hva de egentlig mener selskapet er verdt, men nei, her fortsetter man samme leken å selge aksjer på lavest mulig kurser, og fortsetter å by under hverandre. Som vi har sett, bytter insiderne aksjepostene seg i mellom utenfor børs, gjerne litt over børskurs, for å ikke jage kursen oppover, som hadde skjedd dersom de hadde kjøpt aksjen på børs, og børsmeldt dette. For meg ser det ut som det allerede er lagt opp et samarbeid mellom disse selskapene over tid, men da må småaksjonærene ristes ut på lave kurser, små aksjonærene får bare være med på emisjoner og når selskapet trenger penger for opp bygging, og når selskapet står på egne ben, og blir en pengemaskin, da får ikke småtassene være med lenger for å spise av overskuddet og utbyttene som legges til rette for gribbene, da skal småaksjonærene ut og selskapet tas etterhvert av børs. Dette har vi sett før i andre selskaper, og ser ut som det vil skje her også. Ser det spekuleres i om Hogne har solgt, hvilke rolle og betingelse får han i f.eks. Kappa om han selger noen av aksjene, han er ikke dummere enn han vet at aksjekursen er langt mer verdt enn den kursen vi ser idag. Som Hogne sa for noen år tilbake, snakket varmt om vekst i lang tid, som ville gi store verdier tilbake til aksjonærene, samt aksjekursen burde vært langt høyere. Ingen tvil at selskapet nå er i sterk vekst og er på riktig vei, noe vi ser selv og ingen kan benekte. Da er det best å kuppe selskapet på lav kurs før veksten blir for stor, og dette kan vi ikke finne oss i at NATTO ledelse og styre legger opp til, ser for meg at det kan komme et nytt bud, og et "korrupt styre" vil anbefale. Denne form for svindel på denne børsen og disse meglerhusene legger tilrette for å svindle den lille mann i gata, må det bli satt en stopper for. Har hatt en misstanke om at dette kunne komme til å skje, og nå kan det være i ferd med å skje.

Man selger man ikke NATTO aksjer på dagens kurser, men KJØPER NATTO aksjer på dagens latterlige lave kurs, før andre plukker disse "pengene opp fra gata".
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 10:53 5274

Ja,virkelig noe å tenke på,luringene har vel noe på gang.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 11:32 5226

"Styret i NattoPharma opplyser at det er i gang med å engasjere en finansiell rådgiver i forbindelse med Kappa-budet, med hensyn til selskapets strategiske muligheter, men understreker at det har aksjonærer som representerer mer enn 50 prosent av aksjene i selskapet i sin vurdering av Kappa-budet."

Er ledelse og styre så talentløse og oppegående at de skal bruke aksjonærenes penger på å engasjere en overbetalt «korrupt» finansiell rådgiver for å bruke tid og penger på useriøst tilbud fra en "konkurrent"? Da har de etter mitt syn egentlig kommet et godt stykke på vei i prosessen. Har de så lite peiling hva selskapet de leder er verdt, når de enkelt gratis kan sammenligne hva andre selskaper, og hva Sveaas solgte aksjene for i konkurrenter, og hva Kappa prises til. Dette er veldig ille, og langt verre enn jeg egentlig har forespeilt meg. Her jobbes det sannsynligvis med sammenslåing av selskapene på bakrommet, men da må småaksjonærene ristes ut på lavest mulig kurser. K2 er kommet for å bli, og dette blir utvilsomt et enormt marked, og finner meg ikke i at jeg kun skal få delta i emisjoner under selskapet oppbygging, og skal ristes ut, før den virkelige veksten tar av.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 11:59 5192

Hvist dette foregår på bakrommet er vi matesløse Da. er det vel amen og farvell til det vi hadde forespeilet oss.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 12:31 5174

Med riktig ledelse og styre og aksjonær struktur i toppen er vi små egentlig hjelpeløse, og på OSE lager man sine egne regler etterhvert som det utvikler seg og tilpasses ledelse, styre og meglerhus er best tjent med. Gribbene tar ingen risiko, den skyver de over på små aksjonærene. Går det bra tar gribbene over. Mye vil ha mer, og det er vel det børsen dreier seg om
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Tmerri1
30.05.2020 kl 12:57 5151

Pust med magen, dette blir bra Leif.. at de får inn en finansiell rådgiver er bare bra og det er proff’t. Blir en fin reise videre skal du se.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Svensson1
30.05.2020 kl 13:00 5147

Imagine if K2 had an important role in reducing the risk of severe outcomes from Corona Covid-19 patients?
How would that impact the value of NattoPharma and Kaydence Pharma? Could the value increase by 10 times or more?

There is actually a very recent paper which points in this direction:
Reduced Vitamin K Status as A Potentially Modifiable Prognostic Risk Factor in COVID-19
https://www.preprints.org/manuscript/202004.0457/v2

Could this be a reason why Kappa is making a move right now?
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 14:26 5092

Stoler ikke helt på disse finansielle «rådgiverne» har vært med at selskaper blir kuppet på lave kurser før, ved hjelp av en grådig ledelse, som helst ikke vil synliggjøre verdiene i selskapet. Natto har vært forsøkt kuppet før på lav kurs, og ser ikke bort fra at dette er på gang igjen i en annen versjon. Stoler ikke på disse rådgiverne, som kun er ute etter å berike seg selv, og det tar det seg svært godt betalt for som til syvende og sist går utover den vanlige aksjonær i selskapet. Hadde ikke DNB en analyse på selskapet med en kurs på kr. 19,- er denne analysen bare tull og ikke verdt noe ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2020 kl 15:18 5046

Natto ledelsen kaller seg for verdens ledere innen K2, mens konkurrenten prises til minst 4 ganger mer, og kommer med et narre bud på «verdens lederen» hvem er egentlig verdens ledere innen K2 av disse to selskapene?
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
30.05.2020 kl 16:21 5004

Trollet: Jeg forstår din skepsis, historien til Natto viser jo at aksjonærenes interesser ikke alltid har vært førsteprioritet. Når det er sagt, har vi minst to aktører som bidrar til ryddighet: Ramsøy har en viss integritet og finner seg ikke i hva som helst. Han er ikke blant de største aksjonærene, men som CEO har han innflytelse på prosessen uansett. Så har vi Sjur Thorsheim (PRO AS) som også virker å være opptatt av redelighet, og dessuten er han største aksjonær og har i lys av dette en betydelig innflytelse.

Når det gjelder verdsettelsen av NATTO p.t., kan vi ta utgangspunkt i at Nordea verdsetter det til ca. 20 kroner per aksje. Utfordringen her er (som påpekt tidligere), at de ikke har tatt med inntekter fra ny ingrediens og salg av ferdigprodukter. I tilegg har de knapt lagt opp til noe vekst i salg av K2 i 2021. Hvis Nordea hadde lagt inn betydelige beløp på ovennenvte nye inntektskilder, er jeg rimelig sikker på at deres kursmål hadde havnet på over 40. Hvis vi tar for oss en mer tradisjonell P/E verdsettelse for selskapet, kan vi for 2020 legge til grunn en EBIDTA på ca. 25 millioner (eks nytt produkt), deretter en Ebidta/Valuation på 25 som er rimelig for et selskap med så sterk vekst. VI får da en verdi på ca. 29 kroner. Om vi er nøkterne og legger til grunn et vekst på 40% på K2 i år og 30% til neste år, havner vi på 231 mill. Legger vi på 35 mill for ny ingrediens og 35 mill for salg av ferdigprodukter i Skandinavia, havner vi på 301 mill. Med 20% Ebdita margin, får vi da et Ebidta på ca. 60 mill. Legger vi til grunn en P/E på 25, får vi en verdsettelse på ca. 70. Selv om Natto vil handles med en viss rabatt i forhold til en fornuftig prising, er det milevis unnna 12.75. Som også nevnt mange ganger tidligere: HBC verdsettes til ca. 3 milliarder (!!) uten de har kommet langt verken hva gjelder omsetning eller legemiddelutvikling.

Jeg synes derfor Natto skal fokusere på sine to nye inntektststrømmer, og heller se etter "strategiske muligheter" etter at inntektspotensialet fra de nye inntektsstrømmene er godt dokumentert.

Når det gjelder budpremier, blir de jo som regel regnet ut fra sist omsatt kurs. For små selskaper, er ikke 100% budpremie uvanlig i det hele tatt. Jeg var aksjonær i CXense hvor budpremien var 152% etter at aksjen hadde en sterk periode (205% i forhold til 90 dagers snitt). Jeg var også aksjonær i GIPS som ble kjøpt opp av Google med en budpremie på 142%, også dette etter en periode med oppgang.

Herman
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
holmes
30.05.2020 kl 18:43 4905

Budet til Kappa virker jo som et skalkeskjul for å sikre seg innsyn i konkurrenten Nattos dokumenter. Om man får 10% eierskap har man innsynsrett.

Det var synd at NOVEL NUTRITION NETWORK SP. Z O.O. ga bort sine aksjer for 12,75. Nå får vi virkelig håpe at resterende aksjonærer gjør sitt for at Kappa ikke skal nå 10% eierandel. Så er spørsmålet hvor desperate Kappa er for å nå 10% og om andre aksjonærer i Natto som vi vet har store finansielle muskler går inn og gjør en ryddejobb dersom folk legger sine aksjer for salg.

Pro og Bohan har begge råd og insentiv til å redde Natto fra en hostile takover eller fra å måtte gi konkurrenten innsyn i sensitiv informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
30.05.2020 kl 18:51 4899

Vi går mot 2 spennende uker. Har tro på noe godt for oss aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
30.05.2020 kl 19:07 4887

Det med innsynsrett er ikke positivt, men ut fra det jeg leser er den relativt begrenset. De vil f eks ikke kunne få ut sensitiv info om f eks produksjonsteknologi slik jeg tolker det. Men husleieavtalen kan de nok kreve å få fremlagt..:-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
30.05.2020 kl 19:15 4870

Det med innsynsrett er ikke positivt, men ut fra det jeg leser er den relativt begrenset. De vil f eks ikke kunne få ut sensitiv info om f eks produksjonsteknologi slik jeg tolker det. Men husleieavtalen kan de nok kreve å få fremlagt..:-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
holmes
30.05.2020 kl 19:39 4851

Hva med fakturaer, kontaktinformasjon til kunder, priser, kontrakter?
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2020 kl 01:09 4727

trell leffe tror ikke du skjønte hva guru trendi mente, men d er d samme.
skal bli spennende om bohan og resten skjønner tegninga. blir det bischnisse i butikk i butikken????????????
ha en trendi pinse
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
31.05.2020 kl 05:47 4672

Jeg er ikke sikker, men kan ikke tenke meg at en konkurrent kan sikre seg forretningshemmeligheter via innsynsrett. Kanskje vi har en forretningsadvokat i blant oss?
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
livsstil
31.05.2020 kl 09:37 4595

Nei, det er jeg rimelig trygg på at de ikke kan. Det må da først og fremst være tallene som er interessant og de kan da ikke få tilgang til resepter og nylanseringer. På en annen side vil man jo si hvilke fremtidige planer som er forberedt for å snakke opp prisen, men da bør man ha et annet utgangspunkt enn kr. 12,75. Hadde man initiert et bud rundt 20,- kunne man hatt reelle samtaler, men hvis Kappa mener at Natto kun er verdt 12,75 bør man bare kutte alle diskusjoner. Kappa vet best av alle hva K2 selskaper prises til. Kanskje vi heller skulle rettet en henvendelse til Sveaas så kunne han kjøpt Natto😀
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
junope
31.05.2020 kl 09:38 4592


Det blir nok en grundig gjennomgang ang. dette fra advokatfirmaet NattoPharma har konsultert.

"Advokatfirmaet CLP DA acts as Norwegian legal adviser to the Company in relation to the Voluntary Offer and the Offer."
https://newsweb.oslobors.no/message/506882
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Jensemand
31.05.2020 kl 11:13 4536

Selvfølgelig ka en storaksjonær ikke få innsikt i Nattos forretningsgang.
Ikke engang menige styremedlemmer ka - annet end hva styreformannen vil oplyse internt
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
junope
31.05.2020 kl 12:47 4472

Les artikkelen jeg linker til:

"Det finnes ingen juridisk definisjon på due diligence. Forenklet er dette en detaljert gjennomgang av på forhånd definerte selskapsforhold foretatt på vegne av kjøper eller selger i en transaksjon. Resultatet at en due diligence eller fraværet av en slik gjennomgang vil ha direkte betydning for det endelige avtaleverket mellom kjøper og selger.

Vi har ingen lang tradisjon for due diligence i norsk kontraktpraksis. Det finnes i norsk rett, ingen lov eller forskrift som hjemler kjøpers rett til å få tilgang til forretningsdokumenter hos selskapet som skal kjøpes. Tilgangen til slike dokumenter må bero på en avtale mellom partene."

https://www.adviso.no/aktuelt/due-diligence/
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
31.05.2020 kl 16:39 4384

Innsynsrett som følge av 10% eierandel har ingen ting med due dil å gjøre. Det første er en rett med visse begrensninger, det andre er en kvalitetssikring som avtales mellom partene.(ofte i forbindelse med oppkjøp)
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
In Time
31.05.2020 kl 17:39 4396

Jeg ser at det sammenlignes at Sveås solgte Kappa for 44 pr aksje, og at denne prisen burde vært budt for Natto. Jeg lurer på om dette er en sammenligning som kan brukes. Jeg vet ikke hvor mange aksjer det var i Kappa, og håper noen her kan vise til hvorfor dette er en god modeii for å sammenligne disse to selskapene. Mener da Natto i dag og Kappa med siste kvartal før salget til Greve.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
31.05.2020 kl 18:19 4366

Jeg kjenner ikke til dette med kurs 44, men ut fra den gevinsten Kistefos hadde på sin post i Kappa, kan vi regne oss frem til en prising på mellom 700-800 mill. Jeg husker ikke det eksakte tallet. Så vet vi ikke hva Kappa omsatte for i q2 2019, men i 2018 hadde de et snitt på ca 41-42 mill per kvartal. Med en grei vekst kan vi vel anta at den lå på 50-60 mill. Kappa har som kjent bare syntetisk k2 i porteføljen, og har gjennomgående høyere bruttomarginer da de ikke har naturlig k2 eller andre produkter som drar bruttomarginen vesentlig ned. De hadde og har vel kanskje fremdeles dobbelt så høy produksjon av syntetisk som Natto, noe som bidrar til at de kanskje har noen prosentpoeng høyere bruttomargin på den syntetiske produksjonen også. Natto har en bredere portefølje av k2 ingredienser, samt flere kliniske studier. Dette er et pluss i møte med de aller største globale aktørene. NattoPharma har også jobbet i flere år med sine partnere for å få frem en ingrediens for fysisk og mental prestasjon samt «mood», og denne ingrediensen skal angivelig ha en meget god virkning som dokumenteres i disse dager. Stemmer dette, kan det bidra til å sikre NattoPharma en sterk vekst i mange år fremover. På toppen av dette kommer salg av ferdigvarer i skandinavia. Jeg mener derfor at prisingen kan sammenlignes, og mener vi har mye å tjene på å gi Ramsøy og Co f eks 12 mnd på å forbedre driften før selskapet forsøkes solgt. Når det er sagt, vil jo alle selge til rett pris.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Svensson1
31.05.2020 kl 21:17 4262

In this analysis from November 2019, Norne estimated a Price to Sale ratio of about 5.0 when Kistefos sold 53.49% of Kappa.

http://www.nattopharma.com/wp-content/uploads/2019/11/20191127-NATTO-Re-initiation-of-Coverage.pdf
--------
Kappa Bioscience transaction
As mentioned before, Kappa Bioscience is one of the most prominent NattoPharma’s competitors in the vitamin K2 market. Associated with KappaBioscience, an interesting transaction took place at the end of October. Kistefos, the main shareholder of Kappa Bioscience has sold all of its 53.49% of shares of the company. This transaction resulted in a booked profit of ~NOK 340m, suggestingthe value of its stake at around ~NOK 390m. Therefore, the overall implied value of Kappa Bioscience could stand at around NOK 730m.If we apply a YoY revenue growth of ~25% for Kappa Bioscience revenues in 2018, we would get an approximate EV/Sales multiple of ~5.0
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Svensson1
31.05.2020 kl 21:23 4254

Given this you may argue that a reasonable valuation of NattoPharma might also be a P/S ration of 5.
Assuming a 2020 revenue of 200 MNOK that would result in a EV of 1000 MNOK or a price per share of more than 50 NOK.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
31.05.2020 kl 21:34 4234

Takk, Svensson. Der har du de eksakte tallene., 35, 40, 50..... milevis unna 12.70. Har aldri sett et mer amatørmessig forsøk på et oppkjøp. Jeg vil råde Kappa til å enten lytte til sine rådgivere, alternativt bytte dem ut. Selskapet har opparbeidet seg mye beundring fra Natto aksjonærer i lys av deres ypperlige kostnadskontroll og mange år med solide resultater. Nå har det gode inntrykket fått seg en solid ripe i lakken.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Svensson1
31.05.2020 kl 21:37 4230

However, you could definitively argue that NattoPharma deserves a higher P/S ratio than Kappa.

One important reason for that is that the Revenue numbers from Kappa (from 2017 and onwards) includes sales of low margin non branded (commodity) Vitamin D3, Magnesium and Calcium.

Another important reason for a higher P/S ration is the recent Covid-19 pandemic. As NattoPharmas Q1 result very clearly shows, this pandemic results in increased demand for supplements including K2. For investors, the supplement industry has been a safe haven during this 'black swan event' and that clearly will affect the valuations in a positive way.

So adjusting for this, you could argue that a P/S of 7.0 might be fair. That would result in share price of about 72 NOK.
And that still excludes Kaydence Pharma and the new ingredient.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Jono
31.05.2020 kl 21:55 4205

Ja, det er lov til å håpe på 40-50 kroner aksjen. Selv har vært med fra dag en, sikkert flere enn meg som har betalt mer enn 20 kroner for 15 år siden minst!, at dette kan og bør bli oppnåelig, selv har tid å vente, om det tar 2-3 år, så like gjerne kan bli til høsten.
Nei, jeg bryr meg ikke så mye om hva Norne mener, selv om disse har fulgt Natto fra dag en også, for mer enn 10 år siden hadde kurs mål på mer enn 30 kroner, men skal bli spennende å se til første uke i juni, at meg selv håper og tror vi kan se 20 tallet, for det må være lov til å drømme litt, en varm vår kveld, den siste ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
31.05.2020 kl 22:06 4192

Godt poeng, men Nordea tar feil når de snakker om en P/S på 5 for Kappa. De tar utgangspunkt i tallene fra 2018, men godt stykke ut i 2019, vil nok kvartalstallene ha bikket 50 mill. Hvis vi legger det til grunn, blir det en P/S på 3.65. Natto omsatte for 56 mill i q1, men det er nok et ekstraordinært tall. Selv 50 mill er nok i overkant, men da du bruker 200 mill kan vi jo ta det som et optimistisk utgangspunkt. I så fall blir en rimelig prising 200x3.65 som tilfeldigvis er akkurat 730 mill eller 35 kroner per aksje. Dine argumenter om at nutraceuticals bransjen har fått et boost er høyst relevant. Selv om den eksplosive veksten ikke er bærekraftig, vil vi nok se en stabilisering på et langt høyere nivå enn før Corona. Derfor bør ikke Natto ha hastverk med å selge selskapet før det dukker opp en kjøper som er villig til å betale en pris som reflekterer selskapets fremtidige inntjeningspotensial.
Redigert 21.01.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare